Wil je hoger in Google komen met jouw website?
Dan is dit artikel voor jou.
Hoog in Google staan levert je elke dag een flinke bezoekersaantallen op.
En dat voelt goed.
Maar wat kun je doen om hoger in Google te komen met je website?
Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?
Op deze pagina lees je alles over SEO en hoe het helpt om je website hoger in Google te krijgen.
Wil je direct aan de slag? Bekijk hier de 34 SEO tips voor je site.
Waarom je op de tips in dit artikel kunt vertrouwen?
De afgelopen jaren heb ik verschillende pagina's hoog in de zoekresultaten gekregen.
Het was lastig, maar het resultaat is sterk.
Niet alleen staan diverse pagina's nu in de top 5 zoekresultaten. De pagina's richten zich op uiterst competitieve zoekwoorden.
Zoals je hierboven ziet, sta ik ondertussen bijna helemaal bovenaan op het zoekwoord "bovenaan in Google".
En ook op het zoekwoord "website vindbaar maken" staan mijn pagina's hoog in de zoekresultaten.
Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen met je website. Dit is met zoekmachine optimalisatie (SEO) of met zoekmachine advertenties.
In dit artikel richten we ons op zoekmachine optimalisatie. Dit kent grote voordelen omdat het gratis is en het resultaten blijvend zijn.
De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO.
Zoekwoorden spelen een cruciale rol in de vindbaarheid van je pagina's.
Hoe vaker een relevant zoekwoord voorkomt, hoe relevanter Google je pagina vindt voor dat zoekwoord.
Hoewel Google slim genoeg is om te analyseren waar je pagina over gaat, blijven zoekwoorden nog steeds de basis van de algoritmen die Google gebruikt om je site te analyseren.
Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden?
E: een gedegen zoekwoordenonderzoek is de sleutel tot het identificeren van de meest effectieve zoekwoorden.
Met een zoekwoord onderzoek:
Er zijn verschillende manieren om zoekwoordenonderzoek uit te voeren.
Ik gebruik zelf voornamelijk Google Keyword planner.
De Google Keyword Planner is een gratis tool die je kunt gebruiken om zoekwoorden te onderzoeken.
Met deze tool kun je zoekwoorden vinden die relevant zijn voor jouw website of bedrijf, en je kunt het zoekvolume voor deze zoekwoorden bekijken.
Het voordeel van deze tool is dat je direct zoekt naar zoekwoorden in de database van Google.
Zij hebben veel data om te bepalen welke zoekwoorden belangrijk zijn en welke zoekwoorden een hoog zoekvolume kennen.
En dat zijn precies de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Deze zoekwoorden kunnen flink wat verkeer naar je website trekken.
Een andere goede manier om geschikte zoekwoorden te vinden is het analyseren van het verkeer van je website.
Hiervoor gebruik je Google Search Console.
In Google Search Console ontdek je hoe je pagina's in de zoekresultaten worden weergegeven en op welke pagina's er geklikt wordt door bezoekers.
Hieronder zie je een voorbeeld van een van mijn websites.
Je ziet eenvoudig op welke zoekwoorden je gevonden wordt, hoe je pagina's voor de zoekwoorden getoond worden en hoe vaak bezoekers op een van de pagina links hebben geklikt.
In het artikel: website aanmelden bij Google vertel ik hoe je je website aanmeld bij Search Console en zelf de zoekwoorden van je eigen website kunt onderzoeken.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden (of zoektermen) die bestaan uit meerdere woorden.
"Hardloopschoenen" is bijvoorbeeld een shortail zoekwoord.
Een longtail variant is "De beste hardloopschoenen voor ..."
Waarom dit belangrijk is?
Nou simpel:
Shorttail zoekwoorden zijn weliswaar de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume, het zijn ook zoekwoorden met de meeste concurrentie.
Hierboven zie je de hoge zoekvolumes op het zoekwoord "Hardloopschoenen".
Maar je ziet ook dat er veel zoekresultaten zijn, veel concurrentie dus.
Het is lastig om hier ales relatief nieuwe site tussen te komen en in de top 3 zoekresultaten te verschijnen.
Voor nieuwe sites is dit een goede reden om je eerst te richten op longtail zoekwoorden.
Het is veel makkelijker om op deze zoekwoorden te ranken.
Deze zoekwoorden kennen minder zoekvolume, en dus minder concurrentie.
Laten we kijken hoe je goede longtail zoekwoorden voor je site kunt vinden.
We starten onze zoektocht bij Google zelf.
Ga naar Google en begin een zoekopdracht. In het voorbeeld hieronder kijken naar het zoekwoord "de beste cursus fotografie".
Vul het zoekwoord "cursus" in en bekijk de Google suggesties.
Je ziet dat Google het zoekwoord aanvuld met longtail zoekwoord varianten.
Een goede optie is "cursus fotografie Nijmegen".
Maar dit kan nog beter.
Je kunt deze zoekterm aanvullen met een voorvoegsel. Denk "de beste", of "online", "basis".
Deze zoekwoord zijn perfect om te gebruiken als longtail zoekwoorden!
Nu is het zaak te kijken wat het zoekvolume van deze toekerm is.
Ga hiervoor naar Google Keyword planner en vul de zoekterm in.
Je ziet dat er op de langste zoekterm "Basiscursus fotografie Nijmegen" gemiddeld tussen de 0 en 10 per maand wordt gezocht.
Nu weet ik uit eigen ervaring dat dit vaak in werkelijkheid nog een stuk hoger licht.
Mocht je dit toch te weinig vinden kun je kiezen voor de middenweg.
Je ziet hier dat de zoekterm "cursus fotografie Nijmegen" tussen de 100 en 1000 bezoekers kan opleveren.
Dat is dus meer dan de moeite waard!
Heb je de juiste zoekwoorden gevonden? Er zijn een aantal plekken waar je je zoekwoorden moet plaatsen. Hiermee geef je maximale duidelijkheid over je pagina en verhoog je de kans op een sterke positie.
Potentiële bezoekers beslissen aan de hand van de titel of ze je pagina gaan bezoeken of niet.
Hoe sterker de titel, hoe meer mensen er op je links in de zoekresultaten klikken.
Een sterke titel die de aandacht trekt en de gebruiker aanmoedigt om op de link te klikken, zal de doorklikratio (CTR) van de pagina verhogen.
Maar wat is een goede paginatitel?
Een goede paginatitel is beknopt en duidelijk.
Dit betekent dat de titel kort (maximaal 70 tekens) moet zijn, zodat hij goed leesbaar is op de zoekresultatenpagina (SERP).
Daarnaast bevat een goede titel vaak een cijfer en is deze emotioneel geladen!
Maar er zijn meer tips om goede paginatitels te schrijven die de je website direct hoger in Google krijgen.
Tips voor je titel tags:
Zitten daar tips bij waar je wat mee kunt? Mooi.
Misschien vraag je je nog af hoe je je titel en pagina relevant maakt voor de zoekopdracht van de gebruiker?
Dat doe je je te richten op de juiste zoekintentie.
Informatie over de zoekintentie van je bezoekers is erg waardevol en geeft je nieuwe inzichten in ideeën om je pagina's voor Google te verbeteren.
De invloed van de title-tag op SEO
De Title tag is een HTML-element dat wordt gebruikt als titel van de pagina. Het is het eerste wat bezoekers zien in de zoekresultaten en het geeft een idee van wat voor infomatie er op de pagina te vinden is.
De Title tag belangrijk voor zoekmachines en dus een belangrijk onderdeel binnen SEO. Wanneer je Title tag aantrekkelijk is ontvangt deze een bovengemiddeld aantal kliks vanuit de zoekresultaten (CTR) en zal Google de pagina hoger in de zoekresultaten opnemen.
Na het optimaliseren van je paginatitels kun je door met een misschien nog wel belangrijker onderdeel binnen SEO: de teksten op je pagina's.
We gaan kijken wat SEO teksten zijn en hoe SEO teksten kunnen zorgen dat we hoger in Google komen.
Ik had nooit verwacht dat ik zoveel tijd zou besteden aan het schrijven van teksten.
Maar om hoog in Google te komen, is dit nodig.
Een goede SEO-tekst is van goede kwaliteit en relevant voor de content op de pagina. Maar wat houdt dat in?
Ten eerste moet een goede SEO tekst uniek zijn. Er wordt over veel hetzelfde geschreven. Om op te vallen, heb je unieke content nodig die jouw expertise laat zien.
Dit kun je doen door te schrijven over persoonlijke ervaringen. Denk aan wat je hebt gedaan voor eerdere klanten of aan onderzoeken waaraan je hebt meegewerkt.
Een andere tip om de relevantie van je teksten te verhogen, is om te bedenken met welke vragen potentiële bezoekers rondlopen.
Geef op al deze vragen een duidelijk antwoord. Zo is het glashelder waar je pagina over gaat en geef je je bezoekers een reden om je tekst te lezen en om vaker terug te keren.
Snel een goede SEO tekst schrijven:
Waar je op moet letten tijdens het controleren van de teksten?
Naast een correcte zinsopbouw en het prettig weglezen van de tekst is het belangrijk dat de tekst daadwerkelijk antwoord geeft op de vragen van je bezoekers.
Kijk dus of de tussenkoppen in de tekst antwoord gegeven op vragen rondom het zoekwoord.
Niet alleen is zo je tekst erg relevant, je zorgt op deze manier dat je website hoog kan scoren bij verschillende zoekopdrachten.
En nog een leuk voordeel, het antwoord op je vraag kan worden gebruikt als samenvatting door Google.
En deze staan altijd helemaal bovenaan de pagina.
Naast het beantwoorden van vragen kun je verder na denken over het maken van behulpzame content.
Met behulpzame content help je je lezers een specifiek doel te bereiken.
Denk hierbij aan het oplossen van een probleem.
Een goed voorbeeld van behulpzame content is een stap voor stap handleiding waarmee je lezers hun eigen wifinetwerk kunnen beveiligen. Of een opsomming waaraan je lezers aan moeten denken bij het verbouwen van hun woning.
Interne links verwijzen van een pagina op je website naar een andere pagina.
Ze zijn belangrijk omdat ze autoriteit van je website doorgeven.
Een pagina waarnaar regelmatig wordt verwezen kent een hoge PageRank score en vertelt Google dat deze belangrijk is.
Er zjin verschillende soorten links. Zo kun je linken naar externe websites en naar pagina's binnen je eigen website.
Interne links zijn links op een pagina die naar andere pagina's op dezelfde website leiden.
Interne links helpen zoekmachines bij het begrijpen van de structuur van een website en hoe de verschillende pagina's met elkaar zijn verbonden.
In een interne link case study van zyppy.com kwam naar boven dat links met een exacte tekst (een anchor tekst dat precies hetzelfde is als de zoekterm waarop men gevonden wil worden) een sterke relatie heeft met het aantal kliks op de links in de zoekresultaten van Google.
Dat betekent dat met het correct toepassen van interne links, de kans om hoog in Google te komen toeneemt.
Hier zijn enkele tips voor het gebruik van interne links:
Maar naast interne links zijn er ook externe links. Dat betekent dat andere websites ook naar jouw website kunnen linken.
Deze type link wordt een backlink genoemd. En dit is een belangrijk onderdeel binnen SEO.
Want de kans is groot dat je ondertussen al veel over linkbuilding hebt gehoord.
Backlinks zijn nog steeds een van de belangrijke rankingsfactoren van je website.
Backlinks van andere websites naar jouw website ziet Google als een teken van vertrouwen.
Het werkt als een stem. Hoe meer stemmen (links) een website ontvangt, hoe zekerder Google is dat je website betrouwbaar en van hoge kwaliteit is.
Je kunt in Google Search Console zien welke pagina's van je website de meeste links ontvangen.
Ga naar Google Search Console, login met je Googleaccount of zie hier hoe je je website aanmeldt bij Google Search Console.
Als je aangemeld bent, klink dan aan de linker kant op "Links".
Je ziet vervolgens welke pagina's de meeste links ontvangt vanaf externe websites op het web.
Het is belangrijk om interne links te plaatsen vanaf deze pagina's.
Zoals je hebt gelezen in hoofdstuk 5 vloeit de linkwaarde van deze pagina's door.
Zo kun je nieuwe pagina's meer aandacht brengen en sneller hoger in Google laten komen.
Om inzicht te krijgen in hoe belangrijk een website is – en hoeveel linkwaarde iedere pagina heeft – zijn er scores zoals Domain Rating (DR) en Domain Authority (DA) bepaald.
Ik zie dan ook vaak dat SEO-experts zich inzetten om deze scores te verbeteren.
Maar hoe verbeter je deze scores? En helpen ze je website echt hoog in Google te krijgen?
Het antwoord is ja, je hebt backlinks nodig om goede scores te genereren. Het is zelden zo dat websites met een lage Domain Rating hoog in Google staan.
Maar andersom geldt hetzelfde. Het betekent niet dat je altijd hoog in de resultaten staat wanneer je een sterke Domain Rating hebt.
Wil je zelf aan de slag met linkbuilding?
Op de pagina Hoe werkt linkbuilding leg ik alles uit over backlinks en hoe het opbouwen van links helpt om hoger in Google te komen met je website.
SEO is onder te verdelen in twee groepen, on-page SEO en off-page SEO waarvan linkbuilding een groot deel uitmaakt.
Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO adviseer ik je te beginnen met on-page SEO.
Natuurlijk leg ik ook uit waarom.
Laten we eerst kijken wat er onder on-page SEO valt:
We beginnen met het plaatsen van zoekwoorden omdat zoekwoorden de basis vormen van SEO.
Vervolgens kijken we naar technische optimalisatie en vertel ik je over E.A.T, en waarom dit belangrijk is voor je positie in Google. Laten we stap voor stap kijken hoe het werkt.
Om hoger in Google te komen, zijn er twee belangrijke factoren: zoekmachine optimalisatie (SEO) en SEA (Search Engine Advertising).
SEO richt zich op het optimaliseren van je website en content om deze relevant te maken voor Google's zoekalgoritme.
Om je te helpen je website snel hoger in Google te krijgen lees je hieronder 34 SEO tips voor je website.
Bekijk hier de lange lijst met SEO tips voor je website waarmee je snel hoger in Google komt.
Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.