Wil je hoger in Google komen met jouw website?
Dan is dit artikel voor jou.
Hoog in Google staan levert je elke dag flinke bezoekersaantallen op.
En dat voelt goed.
Maar wat kun je doen om hoger in Google te komen met je website?
Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?
Op deze pagina lees je alles over SEO en lees je hoe SEO helpt om je website hoger in Google te krijgen.
Direct aan de slag? Bekijk hier alle SEO tips.
Waarom je op de tips in dit artikel kunt vertrouwen?
De afgelopen jaren heb ik verschillende pagina's hoog in de zoekresultaten gekregen.
Zoals je ziet staat mijn website bovenaan op de zoekterm "Bovenaan in Google".
En ook op het zoekwoord "website vindbaar maken" staan mijn pagina's hoog in de zoekresultaten.
Wil je weten hoe ik dit heb gedaan?
Hieronder lees je alle stappen waarmee je je website hoger in Google krijgt.
Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen met je website: via zoekmachineoptimalisatie (SEO) en via zoekmachine advertenties (SEA).
Adverteren via Google Ads levert snelle resultaten. Je betaalt Google per klik en afhankelijk van je budget sta je bovenaan in de zoekresultaten.
Met SEO behaal je een duurzame online aanwezigheid die op lange termijn meer oplevert.
In dit artikel richten we ons dan ook op zoekmachineoptimalisatie, omdat het gratis is en de resultaten blijvend zijn.
Voordat je aan de slag gaat met SEO moet je weten naar welke informatie je bezoekers zoeken en welke zoekwoorden ze hierbij gebruiken.
Met een zoekwoordonderzoek ontdek je welke zoekwoorden en zoektermen je bezoekers gebruiken en welke het meest relevant zijn.
Dat niet alleen.
Door te begrijpen hoe mensen in Google zoeken, kun je bepalen welke informatie het belangrijkst is en welke informatie je op je pagina's moet tonen.
De Linktopics Keywoord tool is overzichtelijke tool waarmee je eenvoudig waardevolle zoekwoorden vindt voor je website.
Er zitten een aantal voordelen aan de Linktopics keyword tool in vergelijking met bestaande zoekwoord tools.
Een van deze voordelen is dat de tool direct zoekt naar zoekwoorden in de database van Google.
De tool bevat:
Met deze tool ontdek je relevante zoekwoorden op basis van je zoekopdracht. Dit kan een zoekwoord of website-URL zijn.
Ook zie je direct wat het zoekvolume per zoekwoord is. Het zoekvolume laat zien hoe vaak er maandelijkse met dat zoekwoord in Google wordt gezocht.
Tot slot zie je CPC. Dit is een prijs die adverteerders bereidt zijn te betalen. Adverteerders betalen per klik en bieden tegen elkaar op om zo hoog mogelijk te komen.
Als de kosten per klik hoog zijn, betekent dit dat het zoekwoord erg populair is.
Aanbeveling
Kijk naast zoekwoorden met een hoog volume ook naar long-tail zoekwoorden. Deze kennen een lager zoekvolume, maar zijn vaak makkelijker om op te ranken.
Een andere goede manier om geschikte zoekwoorden te vinden is het analyseren van het verkeer van je website.
Hiervoor gebruik je Google Search Console.
In Google Search Console ontdek je hoe je pagina's in de zoekresultaten worden weergegeven en op welke pagina's er geklikt wordt door bezoekers.
Hieronder zie je een voorbeeld van een van mijn websites.
Je ziet eenvoudig op welke zoekwoorden je gevonden wordt, hoe je pagina's voor de zoekwoorden getoond worden en hoe vaak bezoekers op een van de pagina links hebben geklikt.
In het artikel: website aanmelden bij Google vertel ik hoe je je website aanmeld bij Search Console en zelf de zoekwoorden van je eigen website kunt onderzoeken.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden, in tegenstelling tot 'shorttail' zoekwoorden die slechts één of twee woorden bevatten.
Het zit zo:
Shorttail zoekwoorden hebben vaak het hoogste zoekvolume, maar ze kennen ook veel concurrentie.
Veel websites proberen te ranken op deze zoekwoorden. Wat het lastig maakt om er tussen te komen.
Gelukkig is dit te omzeilen door je te richten op de longtail zoekwoorden.
Check het voorbeeld hieronder:
In de afbeelding hierboven zie je een voorbeeld van een shorttail zoekwoord met een hoog zoekvolume.
Voor het zoekwoord "Hardloopschoenen" zie je een hoog zoekvolume, dus in potentie een groot bereik.
Maar...
Je ziet ook dat er veel zoekresultaten zijn, veel concurrentie dus.
En dat is een probleem.
Maar gelukkig is er dus een oplossing.
Laten we kijken wat een longtail variant is en hoeveel mensen daar maandelijks op zoeken.
Hiervoor gebruik je een slimmigheidje..
Ga naar Google en type een van deze woorden: "hoe | wat | waarom | welke" + je zoekwoord in.
Er verschijnt een lijst met longtail zoekwoorden gebaseerd op je eerder gekozen zoekwoord.
Dan ben je er bijna.
Je wil nu eerst dubbelchecken of er genoeg mensen zoeken met deze zoekwoorden.
Open deze zoekwoord tool en vul het longtail zoekwoord in.
Je zult zien dat het zoekvolume een stuk lager is.
Maar je ziet ook een extra longtail zoekwoord variant verschijnen!
Ervaring leert dat het zoeken naar geschikte longtail zoekwoorden wat meer tijd in beslag neemt.
Maar deze investering verdient zichzelf snel terug doordat je sneller hoger in Google scoort op de longtail zoekwoord varianten.
Extra tip:
Probeer verschillende combinaties van vraagwoorden + zoekwoorden op geschikte longtail varianten te vinden. Hiervoor is dit deze zoekwoord tool meer dan geschikt.
Een bijzonder eenvoudige tip, maar erg effectief.
Potentiële bezoekers beslissen aan de hand van de titel of ze je pagina gaan bezoeken of niet.
Hoe sterker de titel, hoe meer mensen er op je links in de zoekresultaten klikken.
Een sterke titel die de aandacht trekt en de gebruiker aanmoedigt om op de link te klikken, zal de doorklikratio (CTR) van de pagina verhogen.
Maar wat is een goede paginatitel?
Een goede paginatitel is beknopt en duidelijk.
Dit betekent dat de titel kort (maximaal 70 tekens) moet zijn, zodat hij goed leesbaar is op de zoekresultatenpagina (SERP).
Daarnaast bevat een goede titel vaak een cijfer en is deze emotioneel geladen!
Maar er zijn meer tips om goede paginatitels te schrijven die de je website direct hoger in Google krijgen.
Tips voor je titel tags:
Zitten daar tips bij waar je wat mee kunt? Mooi.
Misschien vraag je je nog af hoe je je titel en pagina relevant maakt voor de zoekopdracht van de gebruiker?
Dat doe je je te richten op de juiste zoekintentie.
Informatie over de zoekintentie van je bezoekers is erg waardevol en geeft je nieuwe inzichten in ideeën om je pagina's voor Google te verbeteren.
De invloed van de title-tag op SEO
De Title tag is een HTML-element dat wordt gebruikt als titel van de pagina. Het is het eerste wat bezoekers zien in de zoekresultaten en het geeft een idee van wat voor infomatie er op de pagina te vinden is.
De Title tag belangrijk voor zoekmachines en dus een belangrijk onderdeel binnen SEO. Wanneer je Title tag aantrekkelijk is ontvangt deze een bovengemiddeld aantal kliks vanuit de zoekresultaten (CTR) en zal Google de pagina hoger in de zoekresultaten opnemen.
Na het optimaliseren van je paginatitels kun je door met een misschien nog wel belangrijker onderdeel binnen SEO: de teksten op je pagina's.
We gaan kijken wat SEO-teksten zijn en hoe SEO-teksten kunnen zorgen dat we hoger in Google komen.
Ik had nooit verwacht dat ik zoveel tijd zou besteden aan het schrijven van teksten.
Maar om hoog in Google te komen, heb je sterke content nodig.
Een goede SEO-tekst is van goede kwaliteit, relevant voor je doelgroep en weet de aandacht van je lezers vast te houden.
Hoe dat werkt? Dat leg ik uit.
Ten eerste moet een goede SEO-tekst uniek zijn. Er wordt over veel hetzelfde geschreven. Om op te vallen, heb je unieke content nodig die jouw expertise laat zien.
Dit kun je doen door te schrijven over persoonlijke ervaringen. Denk aan wat je hebt gedaan voor eerdere klanten of aan onderzoeken waaraan je hebt meegewerkt.
Een andere tip om de relevantie van je teksten te verhogen, is om te bedenken met welke vragen potentiële bezoekers rondlopen.
Geef op al deze vragen een duidelijk antwoord. Zo is het glashelder waar je pagina over gaat en geef je je bezoekers een reden om je tekst te lezen en om vaker terug te keren.
Snel een goede SEO-tekst schrijven:
Waar je op moet letten tijdens het controleren van de teksten?
Naast een correcte zinsopbouw en het prettig weglezen van de tekst is het belangrijk dat de tekst daadwerkelijk antwoord geeft op de vragen van je bezoekers.
Kijk dus of de tussenkoppen in de tekst antwoord gegeven op vragen rondom het zoekwoord.
Niet alleen is zo je tekst erg relevant, je zorgt op deze manier dat je website hoog kan scoren bij verschillende zoekopdrachten.
En nog een leuk voordeel, het antwoord op je vraag kan worden gebruikt als samenvatting door Google.
En deze staan altijd helemaal bovenaan de pagina.
Naast het beantwoorden van vragen kun je verder nadenken over het maken van behulpzame content.
Met behulpzame content help je je lezers een specifiek doel te bereiken.
Denk hierbij aan het oplossen van een probleem.
Een goed voorbeeld van behulpzame content is een stap voor stap handleiding waarmee je lezers hun eigen wifinetwerk kunnen beveiligen. Of een opsomming waaraan je lezers aan moeten denken bij het verbouwen van hun woning.
Interne links verwijzen van een pagina op je website naar een andere pagina.
Ze zijn belangrijk omdat ze autoriteit van je website doorgeven.
Een pagina waarnaar regelmatig wordt verwezen kent een hoge PageRank score en vertelt Google dat deze belangrijk is.
Er zijn verschillende soorten links. Zo kun je linken naar externe websites en naar pagina's binnen je eigen website.
Interne links zijn links op een pagina die naar andere pagina's op dezelfde website leiden.
Interne links helpen zoekmachines bij het begrijpen van de structuur van een website en hoe de verschillende pagina's met elkaar zijn verbonden.
In een interne link case study van zyppy.com kwam naar boven dat links met een exacte tekst (een anchor tekst dat precies hetzelfde is als de zoekterm waarop men gevonden wil worden) een sterke relatie heeft met het aantal kliks op de links in de zoekresultaten van Google.
Dat betekent dat met het correct toepassen van interne links, de kans om hoog in Google te komen toeneemt.
Hier zijn enkele tips voor het gebruik van interne links:
Maar naast interne links zijn er ook externe links. Dat betekent dat andere websites ook naar jouw website kunnen linken.
Deze type link wordt een backlink genoemd. En dit is een belangrijk onderdeel binnen SEO.
Want de kans is groot dat je ondertussen al veel over linkbuilding hebt gehoord.
Backlinks zijn nog steeds een van de belangrijke rankingsfactoren van je website.
Mijn tip voor nieuwe klanten is dan ook altijd: kom hoger in Google met backlinks!
Backlinks van andere websites naar jouw website ziet Google als een teken van vertrouwen.
Het werkt als een stem. Hoe meer stemmen (links) een website ontvangt, hoe zekerder Google is dat je website betrouwbaar en van hoge kwaliteit is.
Je kunt in Google Search Console zien welke pagina's van je website de meeste links ontvangen.
Ga naar Google Search Console, login met je Googleaccount of zie hier hoe je je website aanmeldt bij Google Search Console.
Als je aangemeld bent, klink dan aan de linkerkant op "Links".
Je ziet vervolgens welke pagina's de meeste links ontvangt vanaf externe websites op het web.
Het is belangrijk om interne links te plaatsen vanaf deze pagina's.
Zoals je hebt gelezen in hoofdstuk 5 vloeit de linkwaarde van deze pagina's door.
Zo kun je nieuwe pagina's meer aandacht brengen en sneller hoger in Google laten komen.
Om inzicht te krijgen in hoe belangrijk een website is – en hoeveel linkwaarde iedere pagina heeft – zijn er scores zoals Domain Rating (DR) en Domain Authority (DA) bepaald.
Ik zie dan ook vaak dat SEO-experts zich inzetten om deze scores te verbeteren.
Maar hoe verbeter je deze scores? En helpen ze je website echt hoog in Google te krijgen?
Het antwoord is ja, je hebt backlinks nodig om goede scores te genereren. Het is zelden zo dat websites met een lage Domain Rating hoog in Google staan.
Maar andersom geldt hetzelfde. Het betekent niet dat je altijd hoog in de resultaten staat wanneer je een sterke Domain Rating hebt.
Wil je zelf aan de slag met linkbuilding?
Op de pagina Hoe werkt linkbuilding leg ik alles uit over backlinks en hoe het opbouwen van links helpt om hoger in Google te komen met je website.
SEO is onder te verdelen in twee groepen, on-page SEO en off-page SEO, waarvan linkbuilding een groot deel uitmaakt.
In tegenstelling tot off-page SEO heb je bij on-page SEO zelf veel invloed op het resultaat.
Er zijn natuurlijk een aantal belangrijke onderdelen die extra aandacht vereisen. Denk hierbij aan:
Naast de bovenstaande onderdelen adviseren experts om te zorgen dat je website technisch goed in orde is.
Dat betekent geoptimaliseerde CSS-bestanden, weinig of geminimaliseerde JavaScript bestanden en het toepassen van lazyloading op afbeelding of andere elementen.
Dit betekent dat je website goed moet zijn geprogrammeerd, dat de pagina's snel laden en dat je website veilig is.
Dit heeft namelijk te maken met de Core Web Vitals.
Maar vergeet de E.A.T score niet.
EAT staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness.
Deze factoren zijn belangrijk voor SEO, omdat ze zoekmachines helpen om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen.
Websites met een hoge EAT-score hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.
Voor dat je de exacte stappen leest waarmee je hoger in Google komt, moet je weten wat de belangrijkste SEO-factoren zijn.
Laat me je uitleggen wat deze zijn.
Er zijn drie belangrijke SEO-factoren die bepalen hoe hoog een website wordt weergegeven in de zoekresultaten.
Dit zijn:
Goede content bestaat uit tekst, afbeeldingen, video's of alles wat er op je website te zien is.
Belangrijk is dat de content op je pagina behulpzaam en relevant is voor de zoekopdracht van je bezoekers.
Dit betekent dat je content informatie bevat waarnaar je bezoekers zoeken, of de vragen beantwoordt die ze aan de zoekmachine stellen.
De tweede pijler is autoriteit.
Autoriteit wordt behaald door het verkrijgen van backlinks. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe hoger de autoriteit van je website wordt.
Het verzamelen van links naar je website wordt linkbuilding genoemd.
Als laatste pijler hebben we de techniek van je website.
En deze is uiterst belangrijk.
Onder de techniek van je website valt alles wat er achter de schermen van je site gebeurd.
Denk aan de laadtijden van je pagina's, een goede paginastructuur en natuurlijk een veilige verbinding.
Om hoger in Google te komen, zijn er twee belangrijke factoren: zoekmachine optimalisatie (SEO) en SEA (Search Engine Advertising).
SEO richt zich op het optimaliseren van je website en content om deze relevant te maken voor Google's zoekalgoritme.
Om je te helpen je website snel hoger in Google te krijgen lees je hieronder 34 SEO tips voor je website.
Bekijk hier de lange lijst met SEO tips voor je website waarmee je snel hoger in Google komt.
Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.