Hoe kom je Hoger in Google met je website? (2023 update!)
Vraag je je af hoe je hoger in Google kan komen?
Dan is dit artikel voor jou.
Als je website hoog in Google staat weet je elke dag een flink aantal bezoekers je website op te trekken.
En dat voelt goed.
Maar wat kun je doen om je website hoger in Google te krijgen?
Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?
Op deze pagina lees je alles over zoekmachines en laat ik je zien hoe je je website hoger in Google krijgt en daarmee elke dag een flink aantal bezoekers je website op trekt.
Zoals je ziet werken de tips erg goed voor mijn website.
Diverse pagina's binnen deze site staan hoog of bovenaan in Google.
Wil je zelf ook ervaren hoe het is om hoog in Google staan?
In dit artikel lees je precies hoe Google werkt, en wat je vandaag nog kunt doen om hoger te scoren in Google.
Vergeet vooral niet om alle tips onderaan de pagina te bekijken.
Ze hebben stuk voor stuk bijgedragen aan een betere vindbaarheid voor mijn websites.
Inhoudsopgave
Side-note: Het SEO-speelveeld is de afgelopen jaren sterk veranderd.
Google geeft steeds vaker direct antwoord vanuit de zoekresultaten
waardoor minder Google-gebruikers doorklikken naar de pagina achter het
zoekresultaat.
Ook hebben de komst van Rich Results, Google Mijn Bedrijf en de Knowledge panel een grote invloed gehad op Google en de zoekresultaten.
Hoger in Google komen?
Hoger in Google komen is een proces waarbij je een website aanpast om hoger in de organische zoekresultaten te komen.
Het aanpassen van je website om daarmee de vindbaarheid van de site te verbeteren wordt ook vaak SEO genoemd.
SEO staat voor Search Engine Optimization en heeft als doel om ervoor te zorgen dat websites hoger in de zoekresultaten verschijnen voor relevante zoekopdrachten.
Wil je meer weten of SEO of wil je weten hoe SEO precies werkt?
Lees dan hier: Wat is SEO en hoe werkt het?
Om de relevantie van de informatie op je pagina's te bepalen bezoekt Google je website.
Ze analyseren de informatie op de pagina's en slaan de pagina's op in een enorme database. De Google-index genaamd.
Het proces waarbij Google het internet afstruint op zoek naar websites wordt ook wel crawlen genoemd.
Zo kom je hoger in Google
De belangrijkste stap om je website hoger in Google te krijgen is het optimaliseren van je pagina's.
Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op de SEO van je website, en de positie van je pagina's binnen Google bepalen.
De belangrijkste factoren zijn:
- De kwaliteit van je content
- De relevantie van je content voor de zoekwoorden waarop je wilt ranken
- De structuur van je website
- De snelheid van je website
- De autoriteit van je website
Wanneer je aan de slag gaat met je website en je website op alle bovenstaande vlakken weet te verbeteren zul je snel een verbetering in de vindbaarheid ervaren.
Hier zijn mijn tips om je te helpen met je SEO en hoger in Google te komen.
1. Optimaliseer de titels van je pagina's
De titels van je pagina's spelen een grote rol in het bepalen van je vindbaarheid.
Niet alleen is dit het eerste dat je bezoekers van je pagina te zien krijgen, ook is de kans groot dat Google deze titels overneemt in de zoekresultaten.
Wat dat precies betekent?
Dat betekent dat de titels van je pagina's de eerste indruk van je website vormen.
Potentiële bezoekers beslissen aan de hand van deze titel of ze je pagina gaan bezoeken of niet.
Laten we kijken naar een voorbeeld:
De paginatitel zoals deze door Apple is ingesteld wordt door Google overgenomen in de zoekresultaten.
Het optimaliseren van de Title-tag is een goede eerste stap om hoger in Google te komen.
De titel geeft aan waar de pagina over gaat en laat zien welke informatie er op de pagina te vinden is.
Hoe beter je in de titel omschrijft waar je pagina over gaat, hoe groter de kans dat Google je hiervoor beloont met een betere vindbaarheid.
Sterker nog, de juiste titel kan zorgen voor een directe stijging in de zoekresultaten.
De invloed van de title-tag op SEO
De Title tag is een HTML-element dat wordt gebruikt als titel van de pagina. Het is het eerste wat bezoekers zien in de zoekresultaten en het geeft een idee van wat voor infomatie er op de pagina te vinden is. De Title tag belangrijk voor zoekmachines en dus een belangrijk onderdeel binnen SEO. Wanneer je Title tag aantrekkelijk is ontvangt deze een bovengemiddeld aantal kliks vanuit de zoekresultaten (CTR) en zal Google de pagina hoger in de zoekresultaten opnemen.
Wanneer de content op de pagina van hoge kwaliteit is, kun je met een aangepaste paginatitel makkelijk tien plaatsen stijgen.
Maar wat is een goede paginatitel?
Een goede titel bevat altijd het belangrijkste zoekwoord van de pagina.
Dit geeft de bezoeker een idee van wat ze op je pagina kunnen verwachten. Dit kan de click-through rate (CTR) verhogen, wat een positieve invloed heeft op de SEO.
Daarnaast bevat een goede titel vaak een cijfer en is deze emotioneel geladen (bron: Page title by Screaming Frog).
Maar er zijn meer tips om goede paginatitels te schrijven die de je website direct hoger in Google krijgen.
Tips voor je titel tags:
- Neem zoekwoorden altijd op in de Title tag van je pagina
- Plaats een zoekwoord vooraan in je paginatitel
- Neem zoekwoorden op in verschillende <H2> kopteksten
Verderop in het artikel schrijf ik nog uitgebreider over de titels op je pagina.
Je leest er meer over de zoekintentie en hoe je met de juiste titel tags hoger scoort in Google.
Na het optimaliseren van je paginatitels kun je door met een misschien nog wel belangrijker onderdeel binnen SEO: de teksten op je pagina's.
Oftewel: SEO content.
2. Schrijf sterke SEO teksten
Zelf heb ik nooit verwacht dat ik zoveel tijd zou spenderen aan het schrijven van teksten.
Maar als je hoog in Google wil komen, zul je nu eenmaal sterke SEO teksten moeten schrijven.
En dat vond ik lastig.
Gelukkig is er veel veranderd. Met de komst van geweldige technieken zoals ChatGPT en Google Bard is het schrijven van sterke SEO teksten eenvoudiger dan ooit!
Voordat ChatGPT door OpenAI werd gelanceerd moest ik zelf leren schrijven voor Google.
Ik had geen idee waarover te schrijven, wat Google belangrijk vond en daarbovenop was mijn Nederlands nu niet bepaald verfijnd.
Ik moest aan de slag. En gelukkig leverde dit uiteindelijk veel op.
Ik wist al snel:
- Waarover te schrijven
- Hoe SEO teksten ingedeeld moeten worden
- Waar Google op let
- Hoe de juiste SEO teksten je hoog in Google krijgen
Het uiteindelijke resultaat? Diverse pagina's op mijn website stonden ein-de-lijk bovenaan in de zoekresultaten!
En eigenlijk was het helemaal niet zo moeilijk.
Bezoekers komen niet voor niets op je website. Ze hebben iets nodig. Vaak hebben ze een specifiek probleem, en jij moet een oplossing bieden.
Zo lang je je lezers probeert te helpen met het oplossen van een probleem en uitgebreid schrijft over de oplossing heb je een goede basis om sterke SEO teksten te schrijven!
Het belang van sterke SEO teksten voor Google
SEO content is content die is geschreven met als doel gevonden te worden in zoekmachines.
Dit betekent dat de tekst is gericht op relevante zoekwoorden en dat deze tekst is geschreven op een manier die door zoekmachines goed wordt begrepen.
SEO content is belangrijk omdat het kan helpen om meer bezoekers naar je website te trekken. Hoe hoger je website scoort in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat mensen je website vinden.
Hoe je sterke SEO teksten voor Google schrijft
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om SEO content te schrijven. Hieronder staan een aantal tips:
- Doe onderzoek naar zoekwoorden. Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om te bepalen voor welke zoekwoorden je wilt ranken. Dit kun je doen met een zoekwoord onderzoek.
- Focus op relevante content. De content moet relevant zijn voor de zoekintentie van de gebruiker. Dit betekent dat je content moet bieden dat antwoord geeft op de vraag die de gebruiker heeft.
- Gebruik de juiste zoekwoorden. Gebruik de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden in je content. Zorg ervoor dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst verwerkt.
- Maak je content uniek en relevant. Google wil dat zoekers de beste resultaten krijgen. Zorg er daarom voor dat je content uniek en relevant is.
- Optimaliseer je content voor mobiele apparaten. Meer en meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om te zoeken. Zorg er daarom voor dat je content ook goed leesbaar is op mobiele apparaten.
Met deze tips zorg je dat je sterke SEO teksten kunt schrijven waarmee je snel hoog in de zoekresultaten komt.
En heb je een beetje hulp nodig? Met de nieuwste technieken zoals ChatGPT of Google Bard is het stukke eenvoudiger om sterke SEO teksten te schrijven die je website hoog in Google krijgen.
3. Plaats relevante links op je pagina
Links op je website zorgen dat je bezoekers eenvoudig tussen de verschillende pagina's op je website kunnen navigeren.
Maar links spelen ook een belangrijke rol binnen SEO.
De links op je pagina helpen bij het bepalen van de relevantie en de autoriteit van de pagina.
Maar, niet alle soorten links op je pagina zijn gelijk.
Er zijn namelijk twee soorten links die belangrijk zijn voor SEO: interne links en externe links.
Interne links
Interne links zijn links op een pagina die naar andere pagina's op dezelfde website leiden.
Interne links helpen zoekmachines bij het begrijpen van de structuur van een website en hoe de verschillende pagina's met elkaar zijn verbonden.
Dit kan helpen bij het verbeteren van de ranking van de pagina's in de zoekresultaten, omdat zoekmachines de pagina's zo beter begrijpen en beter kunnen inschatten of ze relevant zijn voor een zoekopdracht!
Hier zijn enkele tips voor het gebruik van interne links:
- Plaats interne links zowel aan de boven- als onderkant van je pagina's.
- Integreer interne links in je navigatiemenu en footer.
- Verwerk interne links in je blogposts en afbeeldingen.
Externe links
Externe links, ook wel uitgaande links genoemd, verwijzen vanaf jouw website naar andere externe websites.
Het opnemen van deze links kan je website als een betrouwbare bron markeren en je bezoekers helpen meer te leren over specifieke onderwerpen.
Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je website en verbetert je positie in zoekmachines.
Hier zijn enkele tips voor het gebruik van externe links:
- Plaats externe links naar relevante websites.
- Link naar websites met een hoge autoriteit.
- Verwijs naar websites die frequent worden bezocht door je doelgroep.
- Kies websites met hoogwaardige inhoud voor externe links.
Het slim toepassen van zowel interne als externe links op je website kan de gebruikerservaring verbeteren, de relevantie van je pagina's vergroten en je positie in zoekresultaten versterken.
Houd deze tips in gedachten om je website optimaal in te richten voor zowel Google als je bezoekers.
4. Doe een zoekwoord onderzoek
De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO.
Zoekwoorden hebben een enorme impact op de vindbaarheid van je website.
De zoekwoorden worden namelijk gebruikt om te bepalen waar de pagina over gaat. Hoe vaker een bepaald woord of woordgroep voorkomt, hoe belangrijker dat zoekwoord voor de pagina is.
Ook bekijken zoekmachines naar de context waarin een bepaald zoekwoord wordt gebruikt.
Zo zijn zoekwoorden in een paginatitel belangrijker dan zoekwoorden in een paragraaf.
Met de juiste zoekwoorden:
- laat je zien dat je relevant bent voor een zoekopdracht
- trek je gericht verkeer naar je website
- ontvangen je veel backlinks naar je pagina
- kom je eenvoudiger hoger in de zoekresultaten
Genoeg redenen om de juiste zoekwoorden op te sporen. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden?
Dit doe je door het doen van een goed zoekwoord onderzoek.
In een zoekwoord onderzoek bekijk je met welke zoekwoorden mogelijke bezoekers zoeken in Google.
Ook kijk je hoe vaak mensen zoeken met deze zoekwoorden om een inschatting te maken hoeveel bezoekers je kunt bereiken door je op deze zoekwoorden te richten.
Je kunt verschillende tools gebruiken om de juiste zoekwoorden te vinden.
Ik gebruik zelf voornamelijk Google Keyword planner.
Het voordeel van deze tool is dat je direct zoekt naar zoekwoorden in de database van Google.
Zij hebben enorm veel data om te bepalen welke zoekwoorden belangrijk zijn en welke zoekwoorden een hoog zoekvolume kennen.
En dat zijn precies de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. Deze zoekwoorden kunnen flink wat verkeer naar je website trekken.
Het verschil tussen longtail en shorttail zoekwoorden
Niet alle zoekwoorden zijn gelijk. In de wereld van SEO worden zoekwoorden onderverdeeld in longtail en shorttail zoekwoorden.
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden (of eigenlijk zoektermen) die bestaan uit meerdere woorden.
"Hardloopschoenen" is bijvoorbeeld een shortail zoekwoord. Waarbij "hoger in Google komen" een longtail zoekwoord is.
De shorttail zoekwoorden zijn de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume, maar deze zoekwoorden kennen ook een hoge mate van concurrentie.
Veel websites proberen op deze woorden zoekwoorden gevonden te worden.
Om deze reden is het ook de goed om naar longtail zoekwoorden te kijken.
Deze zoekwoorden kennen weliswaar minder zoekvolume, de mensen die met longtail zoekwoorden zoeken zijn wel gerichter op zoek naar informatie.
En gezien de lage concurrentie is het relatief makkelijker om hoog te ranken voor deze zoekwoorden.
Longtail zoekwoorden vinden
Laten we kijken hoe je goede longtail zoekwoorden voor je site kunt vinden.
We starten onze zoektocht bij Google zelf.
Ga naar Google en begin een zoekopdracht. In het voorbeeld hieronder kijken naar het zoekwoord "de beste cursus fotografie".
Vul het zoekwoord "cursus" in en bekijk de Google suggesties.
Je ziet dat Google het zoekwoord aanvuld met longtail zoekwoord varianten.
Een goede optie is "cursus fotografie Nijmegen".
Maar dit kan nog beter.
Je kunt deze zoekterm aanvullen met een voorvoegsel. Denk "de beste", of "online", "basis".
Deze zoekwoord zijn perfect om te gebruiken als longtail zoekwoorden!
Nu is het zaak te kijken wat het zoekvolume van deze toekerm is.
Ga hiervoor naar Google Keyword planner en vul de zoekterm in.
Je ziet dat er op de langste zoekterm "Basiscursus fotografie Nijmegen" gemiddeld tussen de 0 en 10 per maand wordt gezocht.
Nu weet ik uit eigen ervaring dat dit vaak in werkelijkheid nog een stuk hoger licht.
Mocht je dit toch te weinig vinden kun je kiezen voor de middenweg.
Je ziet hier dat de zoekterm "cursus fotografie Nijmegen" tussen de 100 en 1000 bezoekers kan opleveren.
Dat is dus meer dan de moeite waard!
Heb je de juiste zoekwoorden gevonden? Pas deze dan op slimme plekken op je pagina toe.
Je leest in dit hoofdstuk hieronder welke plekken dat zijn.
Maar pas ook op.
Teveel en te vaak hetzelfde zoekwoord toepassen zal een negatief effect hebben als je hoger in Google wil komen.
In het verleden probeerden sommige website-eigenaren de ranking te verbeteren door een groot aantal zoekwoorden op de pagina te plaatsen,
zelfs als ze niet relevant waren voor de inhoud van de pagina.
Dit fenomeen wordt keyword stuffing genoemd en het bleek lange tijd erg effectief.
Mijn advies? Doe het niet.
Tegenwoordig heeft deze werkwijze een negatieve invloed op de je vindbaarheid.
Google gebruikt geavanceerde algoritmen die het gebruik van onnatuurlijke hoeveelheden zoekwoorden detecteren. En wanneer ze zien dat jij je eraan schuldig maakt bestraffen ze je met een slechte vindbaarheid.
Zorg dat je je je lezers echt helpt, en kies relevante zoekwoorden die passen bij de content op je website.
5. Pas on-page SEO toe
SEO is onder te verdelen in twee groepen, on-page SEO en off-page SEO waarvan linkbuilding een groot deel uitmaakt.
Wanneer je zelf aan de slag gaat met SEO adviseer ik je te beginnen met on-page SEO.
Natuurlijk leg ik ook uit waarom.
Laten we eerst kijken wat er onder on-page SEO valt:
- Zoekwoorden: Je moet de juiste zoekwoorden kiezen voor je website en deze op de juiste manier gebruiken. Je zoekwoorden moeten relevant zijn voor je website en de informatie die je wilt delen.
- Technische optimalisatie: Je website moet technisch goed in orde zijn. Dit betekent dat je website goed moet zijn geprogrammeerd, dat de pagina's snel laden en dat je website veilig is. Dit heeft namelijk te maken met de Core Web Vitals.
- E.A.T: EAT staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Deze factoren zijn belangrijk voor SEO, omdat ze zoekmachines helpen om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen. Websites met een hoge EAT score hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.
We beginnen met het plaatsen van zoekwoorden omdat zoekwoorden de basis vormen van SEO.
Vervolgens kijken we naar technische optimalisatie en vertel ik je over E.A.T, en waarom dit belangrijk is voor je positie in Google. Laten we stap voor stap kijken hoe het werkt.
On-page SEO
On-page SEO is het proces van het optimaliseren van de content en structuur van je pagina's om deze beter vindbaar te maken voor zoekmachines.
Door deze factoren te optimaliseren, kun je als website-eigenaar ervoor zorgen dat je webpagina's hoger scoren in zoekmachines en meer verkeer genereren.
- Plaats zoekwoorden op verschillende plekken op je pagina
Het strategisch toepassen van zoekwoorden helpt Google bepalen op welk zoekwoord ze je pagina moeten tonen in de zoekresultaten.
Zoals eerder gezegd zijn zoekwoorden in bijvoorbeeld paginatitels erg belangrijk.
Maar niet alleen de paginatitel is een goede plek om je zoekwoord in op te nemen.
De eerste 100 woorden van je tekst worden ook als belangrijk beschouwd. Hierin leg je namelijk uit waar je pagina over gaat, en die informatie is ook nuttig voor zoekmachines.
- Technische optimalisatie toepassen
Technische on-page optimalisaties zijn aanpassingen die je aan de technische structuur van je pagina aanbrengt.
Deze optimalisaties zijn belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat zoekmachines je pagina goed kunnen begrijpen en indexeren.
Een goede eerste stap is het inzetten van verschillende SEO-tools die de prestaties van je site meten en technische problemen van je site identificeren.
De beste tool die ik hiervoor kan aanbevelen is Google Pagespeed Insights.
- Optimaliseer voor Google E.A.T
EAT staat voor Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Deze factoren zijn belangrijk voor SEO, omdat ze zoekmachines helpen om de kwaliteit en relevantie van een website te beoordelen. Websites met een hoge EAT score hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.
- Expertise
Expertise verwijst naar de kennis en ervaring van de website-eigenaar of -schrijvers. Zoekmachines willen ervoor zorgen dat gebruikers relevante en betrouwbare informatie vinden. Websites die informatie bieden van experts op een bepaald gebied, hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten. - Authoritativeness
Authoritativeness verwijst naar de reputatie van een website. Zoekmachines willen ervoor zorgen dat gebruikers informatie vinden van betrouwbare bronnen. Websites die worden gezien als autoriteit op een bepaald gebied, hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten. - Trustworthiness
Trustworthiness verwijst naar de geloofwaardigheid van een website. Zoekmachines willen ervoor zorgen dat gebruikers veilige en betrouwbare websites bezoeken. Websites die als betrouwbaar worden gezien, hebben een grotere kans om hoog te scoren in de zoekresultaten.
Door de EAT factoren te verbeteren zorg je dat Google je website vertrouwd en je site als een autoriteit ziet wat zorgt dat je hoger in de resultaten wordt weergegeven.
Tips voor het verbeteren van EAT
Hier zijn enkele tips voor het verbeteren van EAT:
- Richt je op een duidelijke niche. Door je te richten op een specifieke niche, kun je je expertise en autoriteit op dat gebied vergroten.
- Publiceer regelmatig nieuwe inhoud. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die regelmatig nieuwe inhoud publiceren.
- Gebruik relevante zoekwoorden. Door relevante zoekwoorden te gebruiken in je inhoud, kun je ervoor zorgen dat je website wordt gevonden door gebruikers die op zoek zijn naar informatie over je niche.
- Verwerf links van andere websites. Links van andere websites zijn een belangrijk signaal van autoriteit voor zoekmachines.
- Bouw een sterke aanwezigheid op sociale media. Sociale media is een geweldige manier om je expertise en autoriteit te delen met een groot publiek.
- Word lid van brancheorganisaties en -gemeenschappen. Door je aan te sluiten bij brancheorganisaties en -gemeenschappen, kun je je netwerk vergroten en je expertise delen met anderen.
Door deze tips te volgen, kunnen website-eigenaren de EAT factoren van hun website verbeteren en hun kansen op succes in de zoekmachines vergroten.
6. Optimaliseer voor UX signalen
Je las eerder dat Google de voorgestelde resultaten test door middel van het RankBrain algoritme.
Het RankBrain algoritme kijkt naar gebruikerssignalen die bezoekers afgeven nadat ze op een zoekresultaat hebben geklikt.
Deze UX (User Experience) signalen zijn meetbare gegevens die zoekmachines gebruiken om te bepalen hoe gebruikers omgaan met je website of pagina.
UX signalen spelen een grote rol in bepalen van je positie in Google.
De UX signalen geven inzicht in hoe de bezoekers met je website omgaan, en hoe tevreden ze zijn met het beozke.
UX-signalen worden steeds belangrijker in het algoritme van zoekmachines, omdat ze helpen om zoekresultaten te rangschikken op basis van gebruikerservaring en niet alleen op basis van keywords of backlinks.
Als gebruikers positieve signalen afgeven betekent het dat de zoekresultaten goed zijn en zeer relevant waren voor de zoekopdracht.
In dit geval wordt dit zoekresultaat vaker voorgesteld bij vergelijkbare zoekopdrachten.
Wanneer gebruikers negatieve signalen afgeven is het tijd om op te letten.
Negatieven signalen betekenen dat de gebruikers niet tevreden waren met het zoekresultaat.
En dit kan leiden tot een lagere vindbaarheid.
Welke UX signalen meet Google bij het bepalen van de zoekresultaten?
Dit blijft helaas nog erg onduidelijk, maar wat algemeen geaccepteerd wordt is dat Google o.a. meet kijkt naar de gemiddelde tijd op een pagina, scrolldiepte, en aantal bezochte pagina's per sessie.
Maar er is nog een belangrijk statistiek dat Google in de gaten houdt. Namelijk: Pogosticking.
Een ietswat vreemd woord, maar de uitleg is simpel.
Wanneer iemand de eerste resultaat aanklikt en na enkele seconden terugkeert naar Google om de tweede pagina aan te klikken, betekent dit dat de bezoeker niet tevreden was met het eerste zoekresultaat.
Dit ziet Google als een sterk signaal dat het eerste resultaat niet relevant is, of dat de gebruikerservaring op de wesite slecht is.
Hoe dan ook zal Google de eerste pagina scherper in de gaten houden en mogelijk in de toekomst minder hoog weergeven.
7. Verlaag het Bouncepercentage van je pagina's
Het bounce percentage is een percentage van het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder actie hebben ondernomen.
Onder acties verstaan we het klikken van een link, een contactformulier invullen of een aankoop doen.
Het zit zo:
Een hoog bouncepercentage heeft veel invloed op het succes van je website.
Als het percentage te hoog is mis je de kans om contact te maken met je bezoekers.
Zoals je hierboven kunt zien is de bouncepercentage van mijn pagina's erg laag.
Een gemiddelde bounce percentage van 16.76% laat zien dat ik precies weet waarnaar mijn bezoekers op zoek zijn.
Naar informatie om hoger in Google te komen.
Wat zegt Google over bouncepercentages?
Op de Google Analytics pagina van Google vertellen ze weinig over een goed of slecht percentage.
Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
Uiteindelijk bepaalt het type pagina en de categorie van de website wat een "normaal" bouncepercentage is.
Heb je pagina's met een hoge bouncepercentage?
Dan is het zaak dit zo snel mogelijk aan te maken.
Hier lees je precies wat het bouncepercentage precies inhoud en hoe je het bouncepercentage kunt verlagen
Kijk naar je 'Above the fold' content
Ten eerste raad ik aan om naar het gedeelte 'Above the fold' van je pagina's te kijken. Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je site terechtkomen.
Above the fold is het gedeelte dat je bezoekers zien zonder te scrollen. Het is de eerste indruk.
En hier gebeurt het:
De bezoeker besluit in enkele seconden of de pagina waarnaar hij kijkt zijn vraag gaat beantwoorden.
8. Verhoog de gemiddelde bezoektijd en sessieduur
Google meet de tijd die bezoekers op je website spenderen.
Blijft een websitebezoeker lang plakken? Dan gaat Google er van uit dat deze bezoeker geboeid is.
Je vind de gemiddelde bezoektijd van je pagina's in Google Analytics -> Gedrag (Behavior) -> Overzicht (overview).
Let op.
De "Gem. tijd op een pagina" waarde is anders dan de "Sessie duur".
Hierover later meer.
Eerst willen we laten zien waarom de gemiddelde tijd en de sessieduur zo belangrijk zijn
Stel je voor.
Je zoekt op de zoekterm "snowboardkleding".
Je bekijkt de resultaten en besluit het eerste resultaat te bekijken.
Je komt op de website van Duijvestein.
Je scrollt wat door de producten en je ziet vrij snel dat de aangeboden producten niet jouw smaak zijn.
Je bent op zoek naar iets anders.
Het tweede resultaat sla je over. Je hebt recent een slechte ervaring gehad met deze webshop.
Op de 3e plek zie je de webshop van Ridestore.com.
Bingo.
Dit zijn de producten waarnaar je op zoek bent.
Na het bekijken van de producten op de homepagina besluit je specifieker te zoeken.
Eerst een snowboard jas, daarna een broek.
Je scrollt terug omhoog en klikt op de knop "Categorie" en filtert de resultaten.
De rest herhaalt zich.
Je scrollt door de producten. Selecteert er een aantal.
Stopt enkele producten in je winkelwagen en rekent af.
Oke fijn.
Wat verschilt je bezoek op deze website in vergelijking met het eerste zoekresultaat?
Inderdaad. Je blijft veel langer op deze site hangen.
Dat niet alleen:
- Je bezoekt meer pagina's
- Scrollt verder naar beneden (en weer terug omhoog)
- Blijft lang op dezelfde pagina om door alle producten te scrollen
En dit zijn allemaal signalen aan Google die laten zien dat website een goede suggestie was voor het zoekwoord waarop de bezoeker zocht.
Hoe beter de signalen, hoe hoger de website in Google komt.
Het verschil tussen Gem. bezoektijd en Sessieduur
Het verschil tussen de gemiddelde bezoektijd en sessieduur is eigenlijk vrij simpel.
De gemiddelde tijd per pagina betreft echt alleen de tijd die een bezoeker op een specifieke pagina doorbrengt.
Voorbeeld:
Anne is bezoeker 1. Ze bezoekt pagina A, B en C.
Op pagina A blijft ze 1 minuut en 32 seconden.
Op pagina B scrollt ze maar 10 seconden.
En op pagina C verblijft ze maar liefst 4 minuten voordat ze de website verlaat.
De totale sessietijd komt neer op: 5 minuten en 42 seconden.
9. Verhoog het aantal bezochte pagina's per sessie
Per sessie bekijkt een bezoeker een gemiddeld aantal pagina's.
Wanneer je een hoog aantal pagina's per sessie ziet kun je er van uit gaan dat je bezoekers je pagina's interessant en boeiend vinden.
De content op de pagina's is precies wat ze zochten.
Een hoog aantal pagina's per sessie is dus een perfecte manier om te zien hoe geïnteresseerd je bezoekers in je website zijn.
10. Check de resultaten via Google Search Console
Je las al dat je voor zoekwoorden bij Google Search Console moest zijn.
Ook vertelt Google Search Console hoe je pagina's binnen Google presteren.
In Google Search Console meet je het volgende:
- Aantal weergave in de zoekresultaten
- Aantal kliks op de link in Google
- De gemiddelde Click Through Rate
- Je gemiddelde positie per pagina per zoekwoord
In dit artikel laat ik zien hoe je je website aanmeld bij Google Search Console.
Dat was het voor nu!
Extra SEO tips om hoger in Google te komen!
Bekijk hier de lange lijst met tips voor jouw website waarmee je snel en eenvoudiger hoog in Google komt.
Hier kun je terecht als je onze website optimalisatie tips wil lezen.
- Gebruik (zeer) korte zinnen
Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google. - Plaats "Authority content" op je pagina’s
Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, geschreven is vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer websites jouw content belangrijk vinden, en hun bezoekers erover willen informeren, linken ze naar je content. Deze linkjes naar je website geven Google het signaal dat andere websites jouw pagina waardevol en relevant vinden. - Gebruik signaalwoorden
Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden, hoe hoger de kans dat er meer bezoekers je website op komen. - Maak bezoekers nieuwsgierig
ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen de content op je pagina interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessanter de pagina is, aldus Google. - Reduceer bouncepercentage
Ook een onderdeel van Google RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden. - Gebruik korte URL's
Het zorgt voor beter leesbare URL's want de gebruiksvriendelijkheid van je website verhoogd! - Neem het zoekwoord op in de URL
Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord. - Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten. - Gebruik een .com domeinnaam extensie
.com websites komen in het algemeen vaak voor in de zoekresultaten in verschillende landen. De .nl extensie domineert de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extensie komt in Nederland hoger dan een .de of .fe website. Dit is omdat Google aan de extensie kan afleiden welke doelgroep geschikt is voor de website. - Stel de taal in op Nederlands
Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands. - Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden. - Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden. - Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen één klik van de homepagina af liggen zijn belangrijk in de ogen van het grote Google. Zodra Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen worden minder snel geïndexeerd en minder hoog weergegeven. - Laat bezoekers reacties plaatsen
Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Omdat veel reacties veel betrokkenheid betekent. 2) Omdat in een reactie het zoekwoord vaak wordt herhaald. - Maak een Google Bedrijfspagina aan
Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit. - Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen. - Zorg voor een geweldig UX (gebruikerservaring)
Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving. - Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten. - Plaats MEER dan 5 interne links
Interne links werken als lijm tussen verschillende pagina's op je website. Het versterkt de betreffende pagina én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst, zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt. Meer weten over interne links? Bekijk de intern linken strategie. - Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina. - Gebruik een SSL certificaat
Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen. - Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
Als je website traag is, verlaagt dit de kwaliteit van je website. - Laat andere websites naar je linken
Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Backlinks vanaf externe websites laten zien dat ze je website waarderen. Google ziet backlinks als een stukje vertrouwen. Hoe meer backlinks je krijgt, hoe betrouwbaarder je volgens Google bent. - Gebruik Schema.org meta tags
Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten. - Verhoog de Click Through Rate
Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt. - Verzamel e-mailadressen van bezoekers
Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers. - Bouw aan je eigen MERK
Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associëren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan kloppen ze op ten duur bij juo aan zodra ze je nodig hebben. - Focus op local SEO
Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker. - Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat ze niet terug naar Google gaan)
Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe minder bezoekers pogosticken, des te hoger je website scoort in Google. - Gebruik lijstjes in je content
Ons brein verwerkt lijstjes enorm snel. Lijstjes lezen snel weg en bezoekers worden krijgen er binnen enkele seconden een voldaan gevoel van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL> - Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren. - Neem een FAQ pagina op
Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt. - Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband." - Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsbomen zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.
Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!