
- Alles over SEO -
Hoe kom je Hoger in Google met je website? (2023 update)
Vraag je je af hoe je hoger in Google kunt komen, maar is alle informatie nog niet duidelijk of concreet genoeg?
Op deze pagina lees je alles over zoekmachines en hoe je je website in Google krijgt en daarmee elke dag een flink aantal bezoekers je website op trekt.
Met de tips op deze pagina:
- Zorg je dat je bovenaan in Google komt
- Bereik je een groot publiek met je website
- Zorg je voor een succesvolle website
Maar wat kun je precies doen om je website hoger in Google te krijgen? Aan welke knoppen kun je draaien om de vindbaarheid van je website te vergroten?
Op deze pagina lees je precies hoe zoekmachines werken en vertel ik in detail hoe je hoger in Google komt.
Ik ben Dennis Adriaansen, de afgelopen jaren heb ik diverse websites helpen ranken in Google. En zoals je hierboven ziet werkt mijn aanpak erg goed.
Diverse pagina's binnen deze website staan hoog of bovenaan in Google. Wil je zelf ook ervaren hoe het is om hoog in Google staat?
Aanbevolen materiaal:
In dit artikel lees je precies hoe Google werkt, en wat je vandaag nog kunt doen om hoger te scoren in Google.
De snelste manier om hoger in Google te komen, is om daarvoor te betalen. Met Google Ads heb je een grotere kans om bovenaan te staan dan wanneer je inzet op SEO.
Je stel een budget in voor wat je per klik wilt betalen.
En als deze hoog genoeg is sta je altijd op de hoogste plek in de zoekresultaten.
Maar er is een “catch”.
Het gemak komt met een prijskaartje. Je website blijft namelijk alleen hoog staan wanneer je hiervoor blijft betalen.
Is je budget op, ben je niet langer vindbaar.
Gelukkig is het goed mogelijk om hoog in de resultaten te komen met SEO. Je moet alleen even weten hoe dat werkt.
Inhoudsopgave
Op deze pagina heb ik uitgeschreven hoe SEO werkt en laat ik stap voor stap zien hoe je hoger in Google komt.
Vergeet vooral niet om alle tips onderaan de pagina te bekijken. Ze hebben stuk voor stuk bijgedragen aan een betere vindbaarheid voor mijn websites.
Hoger in Google met SEO
Het SEO-speelveeld is de afgelopen jaren sterk veranderd. Google geeft vaker direct antwoord vanuit de zoekresultaten.
En hierdoor klikken er helaas minder Google-gebruikers naar je pagina's.
Ook hebben de komst van Rich Results, Google Mijn Bedrijf en de Knowledge panel een grote invloed op de zoekresultaten en het verkeer dat Google naar je website stuurt.
Maar, er zijn nog steeds meerdere mogelijkheden om hoger in Google te komen met SEO.
Op deze pagina loop ik langs alle belangrijke punten binnen SEO en laat ik je zien hoe het werkt.
Ik heb de stappen zelf al een tijdje toegepast op diverse pagina's op mijn website. En zoals je ziet werken ze erg goed.
Laatst ontmoette ik Lieke. Lieke had veel moeite om haar website hoog in Google te krijgen.
Lieke is gedreven HR adviseur en sinds enkele maanden actief als ZZP'er.
Ze heeft een prachtige website laten maken. Waarover ze zelf zegt: "Het kost wat, maar dan heb je ook wat".
Lieke heeft bovengemiddeld veel aandacht besteed aan haar website.
Ze heeft een professioneel ontwerp laten maken, ze heeft de beste tekstschrijvers ingehuurd en ze heeft zelfs een fotograaf meegenomen naar een van haar opdrachten.
Haar website was piekfijn in orde.
Dacht ze zelf.
Haar website zag er inderdaad prachtig uit. Professioneel, snel en makkelijk in gebruik. Maar haar websites was door niemand te vinden op Google.
Het was zelfs zo erg dat de website 8 maanden online was, en er wekelijks maar 10 bezoekers haar website bezochten.
Lieke besloot mij te mailen met de vraag hoe ze haar website hoger in Google kan krijgen, al is het maar op de eerste pagina.
Samen met haar maakte ik een plan om haar website te optimaliseren en legde ik uit hoe Google precies werkt en hoe je je website hierop aanpast.
Hieronder lees je alles wat ik met Lieke heb besproken en welke stappen we hebben gezet om haar websites hoger in Google te krijgen.
Hoe werkt Google zoeken?
Allereerst is het belangrijk om te weten hoe Google werkt. Als je niet weet hoe Google werkt, lukt het je niet om hoger in de zoekresultaten te komen.
Gelukkig is het simpel.
Google heeft als enige taak om de meest relevante resultaten te tonen aan iedereen die online naar informatie zoekt.
Hiervoor maken ze gebruik van verschillende algoritmes.
Ze doorzoeken webpagina en analyseren de content op de pagina’s om ze vervolgens te rangschikken op basis van relevantie voor de zoekopdracht.
Maar wanneer is een website relevant?
Er spelen verschillende factoren mee die de relevantie en de positie van een website in de zoekresultaten bepalen.
Dit belangrijkste ranking factoren:
- De content op je pagina's
- Je paginatitel
- Je meta-omschrijvingen
- De relevantie van links naar je pagina's van andere websites
- En de snelheid van de pagina's binnen je site
Om deze factoren te beoordelen, gebruikt Google geautomatiseerde bots die de content op je pagina's crawlen en analyseren.
Ze analyseren de informatie op de pagina's en slaan de pagina's op in een enorme database. De Google-index genaamd.
Na het indexeren wordt de informatie op een pagina gebruikt om de relevantie van de pagina en de volgorde van de zoekresultaten te bepalen.
De pagina's die volgens Google het meest relevant zijn worden bovenaan weergegeven.
Ook gebruikt Google geavanceerde functies zoals kunstmatige intelligentie en machine learning om de zoekresultaten te verbeteren.
Zo gebruikt Google bijvoorbeeld BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) om de betekenis van zoekopdrachten beter te begrijpen en zoekresultaten te leveren die overeenkomen met de intentie van de gebruiker.
In het kort werkt: Google door het doorzoeken en analyseren van webpagina's om vervolgens de meest relevante pagina's te rangschikken en te presenteren aan de gebruiker die een zoekopdracht heeft ingevoerd.
Zo kom je hoger in Google:
Er wordt nog steeds heel geheimzinnig gedaan over Google. Er wordt gezegd dat het erg lastig is om vindbaar te worden met SEO.
De waarheid is dat Google al lang niet meer zo geheimzinnig doet over hoe de zoekmachine eigenlijk werkt.
Sterker nog.
Ze hebben bij Google in november vorig jaar hun richtlijnen bijgewerkt.
En daarin staat precies waar je website aan moet voldoen.
Hieronder ga ik laten zien hoe je zelf met SEO hoger in Google kunt komen.
SEO is onder te verdelen in twee groepen, on-page SEO en linkbuilding of vaak ook off-page SEO genoemd.
Wanneer je zelf voor het eerst aan de slag gaat met SEO adviseer ik je te beginnen met on-page SEO.
Onder on-page SEO valt:
- het optimaliseren van je pagina titels (<title>, <h1>)
- het optimaliseren van de kopteksten (<h2>, <h3>)
- het schrijven van SEO teksten
- het intern linken van je pagina's
We beginnen met de stappen binnen on-page SEO, later kijken we naar de tegenhanger off-page SEO en leg ik uit wat dit precies inhoudt.
1. Optimaliseer je meta -en paginatitels
De eerste stap binnen on-page SEO is kritisch naar je meta titels kijken.
De titels van je pagina's spelen een grote rol in de vindbaarheid van je website.
En hoewel het de saaiste SEO tip is die ik kan geven, een goede titel maakt echt het verschil.
De titel verschijnt namelijk als link naar je pagina in zoekmachines.
Sla je hier de plank mis? Dan kan je pagina nog zo sterk zijn, maar zal deze niet goed weergegeven worden in de zoekresultaten.
Uit ervaring weet ik dat met specifieke tips een pagina eenvoudig van pagina 2 naar de eerste pagina van Google kan springen.
Sterker nog, wanneer de content op de pagina van hoge kwaliteit is en je relevante zoekwoorden in je titels gebruikt maak je kans direct in de top 3 te belanden.
Dit zijn mijn tips voor je paginatitels:
- Neem zoekwoorden op in je titels
- Plaats een zoekwoord vooraan in je paginatitel
- Omschrijf de waarde van de pagina
- Maak je lezers nieuwsgierig
- Verwar je paginatitel niet met de <h1> tag
Een goede titel bevat de belangrijkste zoekwoorden én geeft de bezoeker een idee van wat ze op je pagina kunnen verwachten.
In het artikel hieronder schrijf ik nog uitgebreider over de titels op je pagina en lees je meer over de zoekintentie, hoe de pagina titel, meta titel en je H1 tag zorgen dat je hoger scoort in Google.
Bekijk ook: Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je pagina?
Na het optimaliseren van je paginatitels kun je door met een misschien nog wel belangrijker onderdeel binnen SEO: de teksten op je pagina's.
Oftewel: de content.
2. Schrijf sterke SEO teksten
In de afgelopen jaren heb ik van alles geprobeerd om hoger in Google te komen.
Ik vond het lastig. Een nieuwe website vanuit het niets laten concurreren met al die grote spelers was een enorme opgave.
Maar na een lange pauze (mijn website is zelfs enkele maanden uit de lucht geweest) besloot ik het weer op te pakken en te leren wat er moest gebeuren om bovenaan in de zoekresultaten te komen.
Het resultaat? Diverse pagina's op mijn website staan ein-de-lijk bovenaan!
Wat ik toen heb geleerd? Dat je zonder ervaring als nieuwe website maar aan 1 belangrijke knop kan draaien: de teksten op je website.
Het zit zo:
Bezoekers komen niet voor niets op je website. Ze hebben iets nodig.
Of anders gezegd: ze hebben een probleem, en jij moet een oplossing bieden. Dat doe je door bij jezelf als voorbeeld te nemen.
Hoe gebruik je Google?
- Wanneer gebruik je Google?
- Welke vragen stel je aan Google?
- Welke antwoorden verwacht je als je zoekt op Google?
Door het bieden van waardevolle informatie en het oplossen van problemen van je bezoekers, ziet Google je als een relevante website.
Potentiële bezoekers zoeken via Google naar antwoorden op vragen en naar oplossingen voor onze problemen.
En jij wil degene zijn die ze voorziet van antwoorden op hun vragen en oplossingen voor hun problemen.
Hoe je dat doet?
Dat doe je door vóór het schrijven van je teksten te beginnen met een zoekwoord onderzoek.
In een zoekwoord onderzoek komt namelijk precies naar voren naar welke informatie mensen zoeken en hoe ze de vraag formuleren.
Dit is belangrijke omdat je met deze kennis zorgt dat de content op je pagina's aansluit bij de zoekopdracht van je bezoekers.
Nu lezen: Hoe schrijf ik sterke SEO content?
Op de bovenstaande pagina neem ik je mee in het schrijven van sterke SEO teksten en laat ik zien hoe je met slimme trucs zorgt dat ze langer op je pagina's blijven plakken en meer van je content lezen.
3. Voeg linkjes toe op je pagina
Linkjes op je website zorgen dat je bezoekers eenvoudig tussen de verschillende pagina's op je website kunnen navigeren.
Maar linkjes spelen ook een belangrijke rol binnen zoekmachine optimalisatie.
De links op je pagina helpen bij het bepalen van de relevantie en autoriteit van een de pagina voor zoekmachines zoals Google.
Er zijn twee soorten links die belangrijk zijn voor SEO: interne links en externe links.
Interne links zijn links op een pagina die naar andere pagina's op dezelfde website leiden, terwijl externe links linkjes zijn die vanaf een pagina op je site naar een andere website leiden.
Interne links helpen zoekmachines bij het begrijpen van de structuur van een website en hoe de verschillende pagina's met elkaar zijn verbonden.
Dit kan helpen bij het verbeteren van de ranking van de pagina's in de zoekresultaten, omdat zoekmachines de pagina's zo beter begrijpen en beter kunnen inschatten of ze relevant zijn voor een zoekopdracht.
Naast inerne links zijn er ook externe links. En ook deze zijn belangrijk als je je website hoger in Google wil krijgen.
Externe links, ook wel uitgaande links genoemd zijn links vanaf jouw pagina die naar een andere website leiden.
Wanneer je verwijst naar een externe website beschouw je deze website als een betrouwbare bron. Dit helpt je bezoekers om meer te weten te komen over een specifiek onderwerp wat met terugwerkende kracht jouw website gebruiksvriendelijk en nuttig maakt.
En dit zorgt voor een betere weergave in de zoekresultaten.
4. Doe een uitgebreid zoekwoord onderzoek
De waarheid is: zoekwoorden zijn nog steeds één van de belangrijkste onderdelen binnen SEO.
Zoekwoorden hebben een enorme impact op de vindbaarheid van je website.
Maar pas ook op. Teveel en tevaak hetzelfde zoekwoord toepassen zal een negatief effect hebben als je hoger in Google wil komen.
In het verleden probeerden sommige website-eigenaren de ranking van hun website in Google te verbeteren door een groot aantal zoekwoorden op de pagina te plaatsen,
zelfs als ze niet relevant waren voor de inhoud van de pagina.
Dit fenomeen wordt keyword stuffing genoemd.
Mijn advies? Maak niet dezelfde fout.
Tegenwoordig gebruikt Google geavanceerde algoritmen die het gebruik van onnatuurlijke hoeveelheden zoekwoorden detecteren en websites die zich hieraan schuldig maken direct afstraffen.
Maar, hoe vind je de "juiste" zoekwoorden voor je website? En hoe neem je ze op een verantwoorde manier op in de content van je pagina's?
Dat zijn goede vragen.
Het is best lastig om juiste zoekwoorden te vinden.
Aan de ene kant wil je je richten op zoekwoorden met veel verkeer.
Aan de andere kant kost het veel tijd om op deze zoekwoorden te scoren.
Toch scoren de websites die de juiste zoekwoorden kiezen op alle vlakken beter.
Met de juiste zoekwoorden:
- houd je bezoekers langer op je pagina's
- heb je veel tevreden bezoekers
- ontvangen je veel inkomende kliks
- kom je eenvoudiger hoger in de zoekresultaten
Genoeg redenen om de juiste zoekwoorden op te sporen.
Dit doe je door te beginnen met een gedegen zoekwoord onderzoek.
Een zoekwoord onderzoek is simpelweg het verzamelen van zoekwoorden waar potentiële bezoekers op zoeken.
Je gaat op zoek naar de woorden die bezoekers gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar informatie over de producten of diensten op je website.
Ook helpt een zoekwoord onderzoek met het bepalen van de zoekintentie achter een zoekopdracht.
Zoekintentie verwijst naar de reden achter een zoekopdracht van een gebruiker. Als je precies weet waarom ze zoeken, dan weet je ook met welke content je hen het best kunt helpen.
5. Optimaliseer je website voor UX signalen
Je las eerder dat Google de voorgestelde resultaten test door middel van het RankBrain algoritme.
Het RankBrain algoritme kijkt naar gebruikerssignalen die bezoekers afgeven nadat ze op een zoekresultaat hebben geklikt.
Deze UX (User Experience) signalen zijn meetbare gegevens die zoekmachines gebruiken om te bepalen hoe gebruikers omgaan met je website of pagina.
UX signalen spelen een grote rol in bepalen van je positie in Google.
De UX signalen geven zoekmachines een idee van de kwaliteit en relevantie van een website of pagina voor bepaalde zoekopdrachten.
UX-signalen worden steeds belangrijker in het algoritme van zoekmachines, omdat ze helpen om zoekresultaten te rangschikken op basis van gebruikerservaring en niet alleen op basis van keywords of links.
Als gebruikers positieve signalen afgeven betekent het dat de zoekresultaten goed zijn en relevant waren voor de zoekopdracht.
In dit geval wordt het betreffende zoekresultaat vaker voorgesteld bij vergelijkbare zoekopdrachten.
Wanneer gebruikers negatieve signalen afgeven is het tijd om op te letten.
Negatieven signalen betekenen dat de gebruikers niet tevreden waren met het zoekresultaat.
En dit kan leiden tot een lagere vindbaarheid.
6. Verlaag het Bouncepercentage van je pagina's
Het bounce percentage is een percentage van het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder actie hebben ondernomen.
Onder acties verstaan we het klikken van een link, een contactformulier invullen of een aankoop doen.
Het zit zo:
Een hoog bouncepercentage heeft veel invloed op het succes van je website.
Als het percentage te hoog is mis je de kans om contact te maken met je bezoekers.
Zoals je hierboven kunt zien is de bouncepercentage van mijn pagina's erg laag.
Een gemiddelde bounce percentage van 16.76% laat zien dat ik precies weet waarnaar mijn bezoekers op zoek zijn.
Naar informatie om hoger in Google te komen.
Wat zegt Google over bouncepercentages?
Op de Google Analytics pagina van Google vertellen ze weinig over een goed of slecht percentage.
Bouncepercentage is het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies, of het percentage van alle sessies op uw site waarbij gebruikers slechts één pagina hebben bekeken en slechts één verzoek aan de Analytics-server hebben geactiveerd.
Uiteindelijk bepaalt het type pagina en de categorie van de website wat een "normaal" bouncepercentage is.
Heb je pagina's met een hoge bouncepercentage?
Dan is het zaak dit zo snel mogelijk aan te maken.
Hier lees je precies wat het bouncepercentage precies inhoud en hoe je het bouncepercentage kunt verlagen
Kijk naar je 'Above the fold' content
Ten eerste raad ik aan om naar het gedeelte 'Above the fold' van je pagina's te kijken. Dit is het eerste wat mensen zien als ze op je site terechtkomen.
Above the fold is het gedeelte dat je bezoekers zien zonder te scrollen. Het is de eerste indruk.
En hier gebeurt het:
De bezoeker besluit in enkele seconden of de pagina waarnaar hij kijkt zijn vraag gaat beantwoorden.
7. Verhoog de gemiddelde bezoektijd en sessieduur
Google meet de tijd die bezoekers op je website spenderen.
Blijft een websitebezoeker lang plakken? Dan gaat Google er van uit dat deze bezoeker geboeid is.
Je vind de gemiddelde bezoektijd van je pagina's in Google Analytics -> Gedrag (Behavior) -> Overzicht (overview).
Let op.
De "Gem. tijd op een pagina" waarde is anders dan de "Sessie duur".
Hierover later meer.
Eerst willen we laten zien waarom de gemiddelde tijd en de sessieduur zo belangrijk zijn
Stel je voor.
Je zoekt op de zoekterm "snowboardkleding".
Je bekijkt de resultaten en besluit het eerste resultaat te bekijken.
Je komt op de website van Duijvestein.
Je scrollt wat door de producten en je ziet vrij snel dat de aangeboden producten niet jouw smaak zijn.
Je bent op zoek naar iets anders.
Het tweede resultaat sla je over. Je hebt recent een slechte ervaring gehad met deze webshop.
Op de 3e plek zie je de webshop van Ridestore.com.
Bingo.
Dit zijn de producten waarnaar je op zoek bent.
Na het bekijken van de producten op de homepagina besluit je specifieker te zoeken.
Eerst een snowboard jas, daarna een broek.
Je scrollt terug omhoog en klikt op de knop "Categorie" en filtert de resultaten.
De rest herhaalt zich.
Je scrollt door de producten. Selecteert er een aantal.
Stopt enkele producten in je winkelwagen en rekent af.
Oke fijn.
Wat verschilt je bezoek op deze website in vergelijking met het eerste zoekresultaat?
Inderdaad. Je blijft veel langer op deze site hangen.
Dat niet alleen:
- Je bezoekt meer pagina's
- Scrollt verder naar beneden (en weer terug omhoog)
- Blijft lang op dezelfde pagina om door alle producten te scrollen
En dit zijn allemaal signalen aan Google die laten zien dat website een goede suggestie was voor het zoekwoord waarop de bezoeker zocht.
Hoe beter de signalen, hoe hoger de website in Google komt.
Het verschil tussen Gem. bezoektijd en Sessieduur
Het verschil tussen de gemiddelde bezoektijd en sessieduur is eigenlijk vrij simpel.
De gemiddelde tijd per pagina betreft echt alleen de tijd die een bezoeker op een specifieke pagina doorbrengt.
Voorbeeld:
Anne is bezoeker 1. Ze bezoekt pagina A, B en C.
Op pagina A blijft ze 1 minuut en 32 seconden.
Op pagina B scrollt ze maar 10 seconden.
En op pagina C verblijft ze maar liefst 4 minuten voordat ze de website verlaat.
De totale sessietijd komt neer op: 5 minuten en 42 seconden.
8. Verhoog het aantal bezochte pagina's per sessie
Per sessie bekijkt een bezoeker een gemiddeld aantal pagina's.
Wanneer je een hoog aantal pagina's per sessie ziet kun je er van uit gaan dat je bezoekers je pagina's interessant en boeiend vinden.
De content op de pagina's is precies wat ze zochten.
Een hoog aantal pagina's per sessie is dus een perfecte manier om te zien hoe geïnteresseerd je bezoekers in je website zijn.
9. Meet het succes
Het meten van je resultaten is misschien wel de belangrijkste wanneer je je website hoger in Google probeert te krijgen.
Het zit zo:
Niemand weet precies hoe Google de zoekresultaten rangschikt. We weten in grote lijnen wat Google belangrijk vindt, of dit voor alle websites hetzelfde is, is met geen enkele zekerheid te beweren.
Daarom wil je meten welke specifieke aanpassingen voor jouw website werken.
Alleen zo weet je zeker dat de tijd en energie die je in je website steekt daadwerkelijk bijdraagt aan de vindbaarheid van je site.
Hoe meet je de SEO resultaten?
Allereerst: Google Analytics.
In Google Analytics meet je alle belangrijke factoren die we in dit artikel hebben besproken:
Google Analytics
In dit artikel heb je gelezen welke signalen aangeven tijdens het gebruik van je website. De waardes die Google gebruikt delen zijn via Google Analytics.
Dit zijn:
- De gemiddelde bezoektijd per pagina
- Gemiddelde sessieduur
- Gemiddeld aantal pagina's per sessie
- Bouncepercentage
Voordat we je kunnen laten zien waar deze statistieken staan moet je Google Analytics op je website geïnstalleerd hebben.
Hier leggen de experts van Google uit hoe je Google Analytics installeert.
We beginnen de gemiddelde tijd op je pagina's en met het bouncepercentage van je website:
Open Google Analytics en klik aan de linker kant op Behaviour > Overview
Of in het Nederlands: Gedrag > Overzicht
Vervolgens zie je onderaan de pagina twee belangrijke statistieken.
De gemiddelde tijd op je pagina's:
En het gemiddelde bouncepercentage:
Naast de gemiddelde bezoektijd en het bouncepercentage zijn sessieduur en gemiddeld aantal pagina's per sessie twee belangrijke statistieken.
Deze wil je wekelijks in de gaten houden om te kijken of ze reageren op je SEO aanpassingen.
Je vind deze statistieken onder: Audience > Overview.
Of in het Nederlands: Publiek > Overzicht
Vervolgens zie je in het midden van de pagina wat je gemiddelde sessieduur en het gemiddeld aantal pagina's per sessie is.
Je doet er goed aan deze statistieken elke week te checken.
Het vertelt je of je aanpassingen een positieve invloed hebben en je dus helpen om hoger in Google te komen.
Er is meer:
Google Search Console
Je las al dat je voor zoekwoorden bij Google Search Console moest zijn.
Ook vertelt Google Search Console hoe je pagina's binnen Google presteren.
In Google Search Console meet je het volgende:
- Aantal weergave in de zoekresultaten
- Aantal kliks op de link in Google
- De gemiddelde Click Through Rate
- Je gemiddelde positie per pagina per zoekwoord
In dit artikel laat ik zien hoe je je website aanmeld bij Google Search Console.
Dat was het voor nu!
Extra SEO tips om hoger in Google te komen!
Bekijk hier de lange lijst met tips voor jouw website!
- Gebruik (zeer) korte zinnen
Je bezoekers zijn haastig. Ze willen snel van A naar B. Zorg dat je zinnen snel te verwerken zijn. Lees hier meer tips om sterke SEO-teksten te schrijven. Sterke SEO teksten vergroten je vindbaarheid op Google. - Plaats "Authority content" op je pagina’s
Authority content laat zien dat je weet waar je over praat. Authority content betekent dat jouw content vooruitstrevend is, geschreven is vanuit een bepaalde expertise en van hoge kwaliteit is. Wanneer websites jouw content belangrijk vinden, en hun bezoekers erover willen informeren linken ze naar jouw content. Deze linkjes naar je website geven Google het signaal dat andere websites jouw pagina waardevol en relevant vinden. - Gebruik signaalwoorden
Zo geef je aan dat er belangrijke informatie aan komt. Je bezoeker wordt zo gehooked en wil verder lezen. Hoe interessanter ze jouw content vinden hoe hoger de kans dat er meer bezoekers jouw website op komen. - Verhoog de nieuwsgierigheid
ATP (Average Time on Page) is een signaal voor Google RankBrain. Het helpt je hoger te komen in Google omdat het laat zien dat mensen jouw content interessant vinden. Hoe langer een bezoeker blijft plakken, hoe interessant die je pagina vindt. - Reduceer bouncepercentage
Ook een onderdeel van RankBrain: Bezoekers die je pagina (te) snel verlaten lijken niet tevreden. - Gebruik korte URL's
Het zorgt voor beter leesbare URL's want de gebruiksvriendelijkeheid van je website verhoogd! - Neem het zoekwoord op in de URL
Een korte URL moet wel een zoekwoord bevatten. Wanneer je URL een zoekwoord bevat scoort de pagina op zoektermen die gerelateerd zijn aan dat zoekwoord. - Gebruik een .nl domeinnaam extensie in Nederland
Google biedt in de Nederlandse versie van Google het liefst websites met een .nl extensie aan. Al zien we steeds vaker .be websites verschijnen in onze zoekresultaten. - Gebruik een .com domeinnaam extensie
.com websites komen in het algemeen vaak voor in de zoekresultaten in verschillende landen. De .nl extensie domineert de Nederlandse zoekresultaten. Een website met een .nl extentie komt in Nederland hoger dan een .de of .fe website. Dit is omdat Google aan de extensie kan afleiden welke doelgroep geschikt is voor de website. - Stel de taal in op Nederlands
Om zeker te zijn dat jouw Nederlandse content aan Nederlanders wordt getoond, stel je taal in op het Nederlands. - Neem je zoekwoorden op in je paginatitel
Je paginatitel MOET je zoekwoord bevatten. Het liefst tussen de eerste drie woorden. - Plaats de zoekwoorden in alle tussenkopjes (h1, h2, h3, h4, h5, h6)
Wanneer je zoekwoord verschillende keren terug komt in je tussenkoppen laat je aan Google zien dat jouw artikel veel te vertellen heeft over het betreffende onderwerp. Google plaatst websites hoog wanneer ze veel waardevolle informatie bieden. - Zorg dat alle pagina's bereikbaar zijn binnen maximaal drie kliks
Je website moet een goede structuur bevatten. De pagina's die binnen één klik van de homepagina af liggen zijn belangrijk in de ogen van het grote Google. Zodra Google ziet dat jij op je homepagina verwijst naar Pagina A zal Google deze pagina hoger in de zoekresultaten opnemen. Pagina's die diep in de structuur liggen worden minder snel geïndexeerd en minder hoog weergegeven. - Laat bezoekers reacties plaatsen
Reacties zijn belangrijk door twee redenen. 1) Omdat veel reacties veel betrokkenheid betekent. 2) Omdat in een een reactie het zoekwoord vaak wordt herhaald. - Maak een Google Bedrijfspagina aan
Zeer belangrijk: Je krijgt een apart gedeelte in Google (de rechterkant) plus je bewijst Google dat er een valide business achter de website zit. - Plaats je contactgegevens duidelijk op je website
Als je hoger wil komen in Google is het een must om je contactgegevens duidelijk weer te geven. Contactgegevens zorgen voor transparantie en vertrouwen. Google wil haar bezoekers enkel sturen naar website die zij vertrouwen. - Zorg voor een geweldig UX (gebruikerservaring)
Bezoekers komen terug als je content goed is en als je website er strak uit ziet. Ze beschouwen de website als een prettige omgeving. - Doe elke maand een ON-PAGE SEO check
Wanneer je website groeit pas je geregeld zaken aan. Een on-page SEO check zorgt dat de noodzakelijke punten blijven bestaan en je niet per ongeluk keldert in de zoekresultaten. - Plaats MEER dan 5 interne links
Interne links werken als lijm tussen verschillende pagina's op je website. Het versterkt de betreffende pagina én je website als geheeld. Als je van verschillende pagina's naar één en dezelfde pagina verwijst zal Google weten dat jij deze pagina belangrijk vind. Om deze reden kan het zijn dat deze website ook hoger in Google verschijnt. Meer weten over interne links? Bekijk de intern linken strategie. - Vul alle ALT-tags van afbeeldingen in
ALT-tags geven meer informatie over de afbeelding op je pagina. Zijn deze relevant voor je content, dan verbetert het de algehele kwaliteit van je pagina. - Gebruik een SSL certificaat
Noodzakelijk: een beveiligde verbinding. Google houdt bezoekers weg van onbeveiligde websites. Dit doe je met een SSL certificaat. Dit is methode om het verkeer van en naar je website beter te beveiligen. - Optimaliseer alle afbeeldingen (snelle laadtijd)
Als je website traag is verlaagt dit de kwaliteit van je website. - Laat andere websites naar jou linken
Linkbuilding is belangrijk wanneer je jouw website hoger wil laten scoren in Google. Linkbuilding zorgt voor autoriteit. Linkjes vanaf externe websites laten zien dat ze jouw website waarderen. Google ziet in linkje als stukje vertrouwen. - Gebruik Schema.org meta tags
Bij goed gebruik kun je in de Rich Results van Google komen. Deze rijke resultaten verhogen de CTR van je website omdat je wordt weergegeven op een bijzondere plek in de zoekresultaten. - Verhoog de Click Through Rate
Wanneer jouw website 5 keer vaker wordt aangeklikt dat de website boven jou, dan moet jouw titel pakkender, boeiender en vooral beter zijn. Google plaatst je in dit geval omhoog wat zorgt dat jouw website hoger in Google komt. - Verzamel e-mailadressen van bezoekers
Zo kunt je ze na het eerste bezoek een e-mail sturen met nieuwe artikelen. Je bouwt zo aan je relatie met je bezoekers. - Bouw aan je eigen MERK
Wanneer je genoeg bouwt aan de relatie met je bezoeker bouw je vanzelf een merk op. Bezoekers associëren jouw merk met de informatie die je levert. Help je ze keer op keer op weg, dan kloppen ze op ten duur bij juo aan zodra ze je nodig hebben. - Focus op local SEO
Hoe versla je de grootste website van Nederland? Door je doelgroep te verkleinen naar de mensen in jouw buurt. Google maakt local SEO steeds belangrijker. - Geef ze alle informatie die ze nodig hebben (zodat niet ze niet terug naar Google gaan)
Pogosticking is een fenomeen dat bezoekers je pagina verlaten en naar de website gaan die onder jou staat in de zoekresultaten. Voorkom dit door ze alles te geven waarnaar ze op zoek zijn. Hoe minder bezoekers pogosticken, des te hoger je website scoort in Google. - Gebruik lijstjes in je content
Ons brein verwerkt lijstjes enorm snel. Lijstjes lezen snel weg en bezoekers worden krijgen er binnen enkele seconden een voldaan gevoel van. Maak content toegankelijk met een Unordered List <UL> of Ordered List <OL> - Stuur een sitemap.xml bestand naar Google (Search Console)
Een sitemap is een blueprint voor Google. Met een sitemap ziet Google welke pagina's ze moeten bekijken en indexeren (opslaan in de zoekresultaten). Help Google waar je kunt en stuur elke maand een nieuwe sitemap op. Vooral als je meerdere nieuwe pagina's hebt die je snel hoger in Google wil laten scoren. - Neem een FAQ pagina op
Het beantwoordt vragen die bezoekers in het verleden hadden. Het beantwoordt direct toekomstige vragen wat de kwaliteit van je website enorm verhoogt. En je weet ondertussen dat Google van hoge kwaliteit website houdt. - Optimaliseer je website voor VOICE SEARCH
Voice Search zit enorm in de lift. Als je je website hoger wil krijgen in Google is het aan te raden je content aan te passen om stemgestuurde zoekopdrachten te voorzien van informatie. Mensen spreken hun bericht liever in, dan dat ze het uit typen. Zorg dat je teksten vragen beantwoorden als "Hoe vervang ik mijn autoband." - Voorkom pop-ups, pop-overs en vervelende advertenties
Pop ups zijn irritant en verlagen de kwaliteit van je website. Veel punten die de kwaliteit van je website dwarsbomen zorgen dat jouw website niet hoger in Google komt.
Dit was het voor nu. Hopelijk hebben jullie iets geleerd. Vergeet niet mijn andere artikelen te lezen!