On-page SEO is een belangrijk onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie.
Het zorgt voor een sterke website die hoog scoort in Google en dus goed vindbaar is in de zoekresultaten.
Op deze pagina lees je alles over on-page SEO en laat ik precies zien waarom jouw pagina nog niet op nummer 1 staat.
On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachineoptimalisatie waarbij je de pagina's op je website optimaliseert in de hoop dat deze beter vindbaar wordt in de zoekresultaten.
Je past on-page SEO toe door je website te optimaliseren rondom de zoekintentie van je bezoeker, door zoekwoorden te plaatsen en te zorgen voor een goede gebruikerservaring op je website.
Een goed geoptimaliseerde website laat Google weten waar je pagina's over gaan, en voor welke zoekopdrachten je website relevant is.
Maar let wel op. Het verkeert of overmatig toepassen van optimalisatietechnieken kan de SEO van je website schaden.
En dit gebeurt vaker dan je denkt.
Hieronder lees je hoe je op een veilige manier de on-page SEO van je website kunt verbeteren.
Het belangrijkste wat je zelf kunt doen om je website te verbeteren, is goede content schrijven.
Dat betekent informatieve en behulpzame content die je lezers helpt met het oplossen van problemen, of het beantwoorden van specifieke vragen.
Want dat is waar zoekmachines voor worden gebruikt; het vinden van antwoorden op vragen.
Start met het doen van een zoekwoord onderzoek. Hierin vind je relevant onderwerpen en zoekwoorden.
Je kunt ook gebruikmaken van een zoekwoord tool.
In dit voorbeeld gebruiken we de zoekwoordtool om zoekwoorden te vinden voor De Nieuwe Yogaschool in Amsterdam.
Vul de volledige URL van de website in en klik op "Zoeken".
Er verschijnt een overzicht van zoekwoorden gesorteerd op zoekvolume. Ook zie je een grafiek naast het zoekwoord dat aangeeft wat de populariteit van het zoekwoord is.
Een hoog zoekvolume betekent veel mogelijke bezoekers.
Maar er is nog iets waar je op moet letten.
Helemaal rechts in het overzicht zie je CPC staan.
Dit is een bedrag dat adverteerders bereid zijn te betalen voor elke klik die ze ontvangen.
Dat betekent dat deze zoekwoorden belangrijk zijn en het lastig kan zijn om hier op te ranken.
Richt je dus niet alleen op de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume.
Maar richt je ook op long-tail zoekwoorden.
Long-tail zoekwoorden hebben weliswaar minder zoekvolume, maar ze kennen ook minder concurrentie. Wat het makkelijker maakt om er op te ranken.
Wanneer je zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd om de content te schrijven. Gebruik hiervoor mijn onderstaande content tips.
Content tip:
Maar je bent er nog niet. Sterke content is niet genoeg. Je zoekwoorden moeten op tal van andere plaatsen woorden toegevoegd willen ze effectief zijn.
Na het lezen van het eerste deel heb je sterke zoekwoorden verzameld en heb je nagedacht over de content op je pagina's.
Nu is het tijd om de gevonden zoekwoorden op slimme plekken op je website te plaatsen.
Google scant namelijk je site, op zoek naar informatie om te bepalen waar je site over gaat. Net als je bezoekers.
Daarom is het belangrijk je zoekwoorden op bepaalde plekken op te nemen.
Plaats je zoekwoorden:
Dit zorgt ervoor dat Google kan bepalen waar de pagina over gaat, en dat bezoekers snel kunnen zien of de pagina de informatie bevat waarnaar ze zoeken.
De titel tag van je pagina beschrijft waar je pagina over gaat. En nog belangrijker: de titel tag is zichtbaar in de zoekresultaten.
Maar ook verschijnt de titel als je een link van je website deelt op social media, of in het tabblad van je browservenster.
Omdat het een van de belangrijkste elementen is, bevat iedere on-page SEO strategie een hoofdstuk waarin de paginatitel wordt geoptimaliseerd.
Hieronder vind je de – in mijn ogen – effectiefste tips om je paginatitel te optimaliseren.
Tips voor je paginatitel:
Het aantal tekens is belangrijk dat de titel niet afgekapt wordt. Dit ziet er lelijk uit en oogt onprofessioneel.
Het zoekwoord is overduidelijk, maar de laatste tip is belangrijk. Een getal of nummer in je titel blijkt keer op keer de CTR van mijn pagina's te verhogen.
CTR staat voor click through rate. En natuurlijk kun je achter deze link alles erover lezen.
Hoe goed de kwaliteit van je content ook is, bezoekers scannen eerst om te zien of het de moeite waard is om je teksten te lezen.
H1-tags en kopteksten als H2 en H3 t/m H6 helpen bezoekers met het scannen van je content.
Daarnaast helpen de tags Google de structuur van je content te bepalen.
De kopteksten bevatten vaak belangrijke informatie, wat voor Google een teken kan zijn dat de pagina antwoord geeft op de zoekopdracht van bezoekers.
Oftewel het helpt te bepalen of je pagina aansluit op de zoekintentie.
Plaats het belangrijkste zoekwoord in de titel-tag. De H1 tag.
Voeg relevant zoekwoorden en aanvullende details toe in de H2 en H3 tags.
Wil je snel kunnen zien welke kopteksten er op een site worden gebruikt? Gebruik dan de Linktopics SEO-crawler.
Naast de titel is de URL van je pagina erg belangrijk. Met een beetje pech verlies je een goede ranking door het gebruiken van slecht geoptimaliseerde URL's.
Google geeft als tip om altijd woorden te gebruiken, en getallen in de URL te voorkomen.
Hoewel de intro technisch is, zie je op deze pagina goede voorbeelden van hoe een goede pagina-URL er uit ziet.
Ook voor de URL geldt: hoe meer context Google kan verzamelen, hoe beter de ze weten waar de pagina over gaat en voor welke zoekopdrachten ze je website moeten weergeven.
Dit was het voor de ze pagina!
Er is nog zoveel meer te vertellen over on-page SEO-optimalisatie. Kijk hier voor alle on-page artikelen of lees het algemene artikel over SEO-optimalisatie hier en ontdek hoe je je website beter vindbaar kunt maken in de zoekresultaten van Google.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.