On Page SEO: wat is het en hoe werkt het?

19 October 2022

Maar dat is niet alles.

On-page SEO zorgt ook voor een hogere kwaliteit website voor je bezoekers. Je maakt informatie toegankelijker, je teksten eenvoudiger te lezen en zorgt voor een eenvoudig gebruik van de website.

Denk hierbij aan het faciliteren van een eenvoudige paginanavigatie, goed geschreven paginatitels en het toevoegen handige interne links.

Wil je eerst weten wat SEO in het algemeen is? Lees dan Wat is SEO en hoe werkt het.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is mijn favoriete onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Met on-page SEO optimaliseren we pagina's binnen een website met als doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines zoals Google.

Een goede toepassing van on-page SEO kan zorgen voor betere rankings en dus meer bezoekers naar je website leiden.

Binnen on-page SEO staan drie dingen centraal:

  • Content
  • Zoekwoorden
  • Technische optimalisatie

Welke we zo direct allemaal uitgebreid gaan behandelen.

Eerst wil ik uitleggen waarom on-page SEO (nog steeds) belangrijk en relevant is als je je website zichtbaar wilt maken in de zoekresultaten van Google.

Waarom is on-page SEO belangrijk?

Vraag je je af of on-page SEO nog wel relevant is in 2023 en de komende jaren?

Ik denk van wel.

Zo stelt Google zelf nog steeds noemen dat zoekwoorden belangrijk zijn om te bepalen waar pagina's over gaan.

Bron: Hoe Google Zoeken werkt

En ja, Google is steeds slimmer geworden en gebruikt veel meer dan alleen zoekwoorden.

Maar uit een simpele analyse van de zoekresultaten zie je dat elke pagina het zoekwoord in de paginatitel heeft opgenomen.

Maar vergeet niet dat er meer is dan zoekwoorden.

Denk hierbij aan:

  • Zoekintentie
  • Interne links
  • Semantic zoekwoorden
  • Backlinks

Hieronder duiken we eerst in de basisprincipes van zoekwoorden en bekijken we hoe je een zoekwoord onderzoek doet.

Daarna zijn we klaar om in de geavanceerde onderwerpen te duiken.

De basis van on-page SEO

Google bekijkt verschillende elementen op je website om te bepalen of- en voor welke zoekwoorden je pagina's relevant zijn.

De belangrijkste elementen:

  • De teksten op de pagina
  • De links op een pagina (zowel intern als extern)
  • Paginatitels en meta tags

Maar naast het bepalen wat het hoofd zoekwoord is kijkt Google ook naar diepgang.

Hiermee bedoel ik dat Google niet alleen kijkt naar het belangrijkste zoekwoord, Google kijkt ook naar de informatie rondom deze zoekwoorden.

Kortom; wat vertel je er allemaal over het onderwerp. Hoe inhoudelijk is de pagina?

Een slimme manier om hierop in te spelen is het inzetten van LSI zoekwoorden.

LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden zijn termen die sterk gerelateerd zijn aan het hoofdzoekwoord.

Ze helpen zoekmachines het onderwerp van de pagina op een bredere manier te begrijpen.

Voorbeeld:
Stel, je schrijft een blog over "gezond afvallen." Naast het hoofdzoekwoord kun je LSI-zoekwoorden gebruiken zoals "calorieën verbranden," "gebalanceerd dieet," "lichaamsbeweging," en "voedingsplan."

Slim toch? Maar dat is natuurlijk niet alles. Straks laat ik je nog meer voorbeelden zien en leg ik uit hoe je zoekwoorden op een slimme manier toepast.

Ook interessant: Wat zijn LSI zoekwoorden

1. Zoekwoord onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek is het proces van het zoeken naar en ontdekken van zoektermen die mensen gebruiken om te zoeken naar jouw product of dienst.

Met een zoekwoord onderzoek ontdek je met welke zoekwoorden bezoekers zoeken naar de informatie op je website.
 

- Gebruik zoekwoord tools
Zoekwoord tools zijn speciaal ingericht om je te helpen de juiste zoekwoorden te vinden. Zo biedt Google Keyword planner aan tool waarbij ze een inschatting maken van het zoekvolume van specifieke zoekwoorden.

Een andere optie is om af te kijken bij je concurrenten.

- Kijk af bij concurrenten
Kijk naar de zoekwoorden waar je concurrenten op ranken. Dit geeft je een idee van welke zoekwoorden waardevol kunnen zijn voor je eigen website.

Vervolgens is het belangrijk je niet alleen te richten op de zoekwoorden met het hoogste volume.

- Focus op long-tail
Long-tail zoekwoorden hebben welliswaar minder zoekvolume, maar ze zijn vaak minder concurrerend en zeer specifiek.

Dit helpt om de juiste bezoekers aan te trekken.

Wil je meer details over hoe je een zoekwoord onderzoek doet om goede zoekwoorden te vinden voor je website?

Lees dan: Hoe doe je een zoekwoord onderzoek?

2. Pagina content

Als je weet welke content de goed scorende websites tonen, weet je ook aan welke eisen jouw content moet voldoen. In de on-page SEO analyse haal je naar voren over welke onderwerpen je moet schrijven en welke sub onderwerpen je moet behandelen.

Wanneer we Google gebruiken gebruiken we deze 9 van de 10 keer om een vraag te stellen. En Google gaat voor ons op zoek naar het antwoord.

Het doel van je content is om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden. Des te meer vragen je beantwoord, des te meer bezoekers Google naar je website stuurt om het antwoord te vinden.

Hieronder zie je een voorbeeld van Rijksoverheid.

Je ziet dat ze op heel veel vragen antwoord geven en dus mensen met verschillende problemen helpen. Ondanks dat de bezoekers andere vragen stellen, of de vraag anders formuleren.

Google weet dat ze mensen met vragen over de hoge energieprijzen naar de website van de Rijksoverheid moeten sturen.

Niet voor niets staan ze op de zoekterm "stijgende energieprijzen" op de tweede positie.

Het gaat Google dus veel minder om zoekwoorden, maar ze vinden het veel belangrijker welke vragen de pagina in zijn geheel beantwoord.

3. Interne links

Interne links zijn links op je pagina die verwijzen naar andere pagina's binnen dezelfde website.

Ze zijn belangrijk voor SEO omdat ze de structuur van een website verbeteren en het voor zoekmachines makkelijker maken om de site te indexeren.

Interne links
Interne links zijn hyperlinks die verwijzen naar andere pagina's binnen dezelfde website. Ze spelen een cruciale rol in zowel zoekmachineoptimalisatie (SEO) als de gebruikerservaring. Door een goed gestructureerd intern linknetwerk te hebben, help je zoekmachines zoals Google om de structuur en hiërarchie van je website beter te begrijpen. Dit maakt het voor zoekmachines makkelijker om je site te indexeren en te rangschikken. Voor gebruikers verbeteren interne links de navigatie en toegankelijkheid, waardoor ze gemakkelijker gerelateerde content kunnen vinden.

Interne links verbeteren ook de gebruikerservaring voor je bezoekers door ze te leiden naar gerelateerde informatie binnen je website.

Voorbeeld
: Stel, je hebt een blogpost waarin je uitlegt 'Hoe je een tuin zomerklaar maakt'. Je kunt interne links gebruiken om naar andere gerelateerde artikelen op je site te verwijzen, zoals 'Beste planten voor je tuin' of 'Hoe zorg ik voor een goede afwatering'.

Daarnaast kun je met interne links aangeven welke pagina's binnen je website belangrijk zijn.

Google gebruikt nog steeds backlinks om de autoriteit van een pagina en site te bepalen.

Wanneer je belangrijkste pagina veel backlink verwijzingen ontvangt, kun je deze linkwaarde door laten vloeien naar andere pagina's op je site.

Je zegt als ware: "He Google, naast deze pagina zijn pagina X, Y en Z ook erg belangrijk voor de bezoekers."

Op deze pagina kun je nieuwe pagina's een boost geven in de zoekresultaten en laten meeliften om het SEO succes van de huidige pagina.

Verder lezen: Interne links voor SEO

Conclusie

On-page SEO is een cruciaal element voor het succes van elke website. Het gaat niet alleen om het verbeteren van de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google, maar ook om het verhogen van de algehele kwaliteit van de gebruikerservaring.

In dit artikel heb ik de drie kernaspecten van on-page SEO belicht: Content, Zoekwoorden en Technische optimalisatie.

Het uitvoeren van een grondig zoekwoordonderzoek en het analyseren van concurrenten zijn ook onmisbare stappen in het proces. Door al deze elementen zorgvuldig toe te passen, leg je de basis voor een sterke, goed vindbare website die waarde biedt aan je bezoekers.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.