Wat is zoekintentie?

Wat is zoekintentie? En welke rol speelt het binnen zoekmachine optimalisatie? Op deze pagina lees je er alles over.

Wat is zoekintentie?

De zoekintentie is de specifieke reden achter de zoekopdracht van een gebruiker. Vaak wordt hier een zoekopdracht in een zoekmachine mee bedoeld. 

De zoekintentie definieert wat de gebruiker met de zoekopdracht wil bereiken. Oftewel: naar welke informatie ze zoeken.

De verschillende zoekintenties zijn:

  • Informatief: De gebruiker zoekt naar informatie of wil iets nieuws leren. Bijvoorbeeld: 'Hoe kan ik sneller hardlopen'. Lees meer
  • Navigerend: Als een gebruiker op zoek is naar een specifieke website: klantenservice Ikea', bijvoorbeeld.
  • Transactioneel: De gebruiker is van plan een aankoop te doen. 'MacBook laagste prijs'. 
  • Commercieel: De gebruiker overweegt aan aankoop te doen. 'De beste hardloopschoenen voor wedstrijden'. 

Het zoekwoord 'beste hardloopschoenen' geeft een commerciële intentie, maar de zoekopdracht 'hoe loop ik een halve marathon' heeft een informatieve zoekintentie.

Waarom is zoekintentie belangrijk?

Zoekmachines zoals Google proberen de beste resultaten te tonen. Hiervoor moeten ze begrijpen naar welke informatie gebruikers naar zoeken. 

'Als er één ding is dat ik in 15 jaar werken bij Google heb geleerd, is dat de nieuwsgierigheid van mensen eindeloos is,' zegt Google Search Vicepresident Pandu Nayak.

'De basis van Google Zoeken is het begrijpen waar mensen naar op zoek zijn, ongeacht hoe deze zoekopdracht wordt geformuleerd.'

Google werkt dus hard om te bepalen naar welke exacte informatie een gebruiker op zoek is. De zoekintentie dus.

De verschillende zoekintenties

Zoekintenties zijn onder te verdelen in vier intenties. Als je goed vindbaar wil zijn in Google moet je zorgen dat je pagina aansluit op een van de zoekintenties. 

1. Informatieve zoekintentie

Informatieve zoekintentie betekent dat de gebruiker iets wil leren of op zoek is naar een concreet antwoord op een vraag.

Deze zoekopdrachten worden gekenmerkt door hun vragend karakter met worden als wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe.

Een goed voorbeeld is de zoekopdracht: "Wat is het hoogst gelegen skigebied in Oostenrijk". 

Als website is de belangrijkste reden om zichtbaar te zijn voor zoekopdrachten met een informatieve zoekintentie, namelijk, zichtbaarheid. 

Je lezer is niet op zoek op iets te kopen, of toont geen interesse in je diensten. Maar het is wel een goede manier om de bezoeker kennis te laten maken met je website. Als ze in de toekomst zoeken "beste skiaccommodaties Gerlos", dan kan het interessant worden.

2. Navigerende zoekintentie

 

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.