- Alles over SEO -

Wat is SEO en Hoe werkt SEO voor mijn website? + 15 Tips

Vraag je je af wat SEO is of hoe SEO precies werkt en heb je nog geen duidelijke uitleg gekregen?

In dit artikel leg ik stap voor stap uit wat SEO is en hoe SEO precies werkt zodat je er zelf eenvoudig mee aan de slag kunt.

Met de tips op deze pagina:

  • Ontdek je wat SEO is en hoe het werkt
  • Lees je hoe Google bepaalt of je website vindbaar wordt
  • Vind je de exacte stappen waarmee je bovenaan in Google komt

Of je nu een kleine ondernemer bent of de marketingmanager van een groot bedrijf, deze informatie is relevant voor iedereen die beter gevonden wil worden door potentiële klanten.

Zoals je op het screenshot hieronder ziet staat mijn pagina bovenaan in de resultaten. En dit was geen beginners geluk.

Zoek maar eens op "Je website vindbaar maken in Google".

Hoger in google serp weergave

Maar wat is SEO, welke werkzaamheden vallen er onder SEO en waarom is SEO zo belangrijk?

Een tijd geleden besefte ik zelf ook dat SEO lastig is. Ik investeerde veel tijd om de vindbaarheid van mijn websites te verbeteren.

Maar resultaat bleef uit.

Klik hier om te lezen hoe ik het uiteindelijk voor elkaar heb gekregen.

Ik wist eindelijk:

  • Hoe Google in grote lijnen werkt
  • Waar de zoekgigant naar kijkt
  • Hoe ik mijn website optimaal kan inrichten

Ik heb het geheim van Google ontdekt en uitgevonden hoe website zichtbaar worden in de zoekresultaten.

segment Inhoudsopgave

    Tip: Vergeet niet dit artikel te bookmarken of naar jezelf te mailen.

    Zo kun je de SEO-tips later nog eens doorlezen.

    In ga nu vertellen wat SEO inhoud en welke strategie ikzelf toepas om bovenaan in de resultaten te komen.

    Waarom is SEO belangrijk?

    SEO is belangrijk omdat het helpt beter te ranken in zoekmachines en hiermee de zichtbaarheid van je website te vergroten.

    Door een betere ranking ontvang je meer verkeer en bereik je meer mensen die op zoek zijn naar je producten of diensten.

    Search console groei recent

    Of je nu fietsenwinkel in de binnenstad hebt of een accountantskantoor in het dorp, mensen zijn naar je op zoek.

    Door SEO toe te passen zorg je dat je website zichtbaar wordt en dat mensen je eenvoudig kunnen vinden.

    Natuurlijk kleven er ook nadelen aan SEO. En voordat je zelf in de wereld van SEO duikt is het slim om te kijken welke nadelen dit precies zijn.

    Nadelen SEO:

    • Je concurrent kijkt met je mee
    • De SEO-wereld verandert snel en is onvoorspelbaar
    • SEO neemt veel tijd in beslag
    • Resultaat boeken duurt lang of resultaat blijft volledig uit

    Nou dat zijn niet echt punten om vrolijk van te worden... Maar ik ben groot fan van SEO dus ik vertel je ook graag over alle voordelen van SEO.

    Voordelen SEO:

    • SEO is gratis
    • SEO levert langetermijn voordelen
    • De meeste gebruikers vertrouwen de gratis zoekresultaten meer dan de betaalde resultaten
    • Kan stap voor stap toegepast worden
    • Met SEO valideer je de kwaliteit van je website (hierover later meer)
    • Eenmaal bovenaan bereik je een enorm groot publiek

    Ik ben overduidelijk niet objectief genoeg om je een advies te geven of SEO de juiste keuze is.

    Om je te helpen de juiste keuze te makken leg ik hieronder uit wat je kunt verwachten wanneer je met SEO aan de slag gaat.

    Wat is SEO?

    SEO is een strategie waarbij websites worden geoptimaliseerd met als doel om hoger in de organische zoekresultaten van zoekmachines te komen.

    Anders gezegd:

    Door het strategisch aanpassen van je website en het creëren van kwalitatief goede content, kun je met SEO de positie van je website in de zoekresultaten verbeteren.

    Screenshot from 2023 01 16 13 43 42

    Maar over weke aanpassingen hebben we het dan? Aan welk type content moeten we denken?

    Om richting te geven aan je SEO-strategie begin je met een belangrijk onderdeel: het creëren van kwaliteit content.

    Zoekmachines geven websites met relevante, bruikbare en nuttige content een hogere positie in de zoekresultaten.

    Een goede eerste stap om te zorgen dat je content relevant is, is het toepassen van relevante zoekwoorden.

    Je vindt de juiste zoekwoorden eenvoudig door het doen van een zoekwoord onderzoek.

    In een zoekwoord onderzoek bekijk je op welke zoektermen je bezoekers zoeken en bekijk je welke intentie er achter deze zoekopdrachten zit.

    Hier speel je vervolgens op in door waardevolle en nuttige content te creëren rondom de gevonden zoekwoorden.

    Screenshot from 2023 01 16 13 46 14

    Om je meer inzicht te geven in wat Google als "kwaliteit" content ziet, bekijken we hieronder de richtlijnen die Google hiervoor hanteert.

    • Relevantie: Google verzamelt signalen waaruit ze opmaken of de zoekresultaten relevant zijn voor een zoekopdracht. Hiervoor zetten ze verschillende technieken in waaronder machine learning. De signalen waar ze naar kijken worden in de SEO-wereld User Experience Signals genoemd.
    • Kwaliteit: De kwaliteit van de content wordt bepaalt aan de hand van signalen die aangeven of de content deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar is.
    • Bruikbaarheid: Wanneer de content relevant en de kwaliteit hoog is, kijkt Google of de content bruikbaar is. Denk hierbij aan het snel laden van pagina's, een goede weergave op mobiele apparaten en of de website veilig is.

    Nu je weet waar Google naar kijkt, is het slim te bekijken of je huidige pagina's aan deze strenge richtlijnen voldoen.

    In onze uitgebreide SEO-strategie laat ik zien hoe je stap voor stap kwaliteits content genereert en je website binnen enkele weken bovenaan in Google krijgt.

    Hoe werkt SEO?

    Naast dat je jezelf de vraag te stellen "Wat is SEO?" stel je jezelf automatisch de vraag "hoe werkt SEO?" en dan vraag je eigenlijk "hoe werken zoekmachines".

    Zoekmachines zoals Google werken aan de hand van een geavanceerd systeem, of beter gezegd verschillende systemen bij elkaar.

    Wat is seo serpweergave

    Klinkt ingewikkeld? Ik leg het uit.

    Elke dag scannen de zoekmachines miljarden websites op het web en zoeken ze naar informatie waarop mensen zoeken.

    Vervolgens slaan ze een groot deel van deze sites op om later in de zoekresultaten weer te geven.

    Maar dan vragen we ons af: hoe bepalen ze welke sites worden weergegeven? En hoe bepalen ze de volgorde van de zoekresultaten?

    Allemaal goede vragen...

    We beginnen bij het begin:

    Direct beginnen? Zo kom je Hoger in Google

    Google is een volledig geautomatiseerd systeem dat gebruik maakt van webcrawlers.

    Deze crawlers verkennen het wereld weide web en zoeken naar sites om de informatie op deze sites te analyseren en op te slaan.

    Deze crawlers zijn enorm complex en er is zoveel over te vertellen dat er een apart artikel over geschreven kan worden.

    Voor nu is het belangrijk te weten dat Google crawlers gebruikt om het web te ontdekken.

    De crawlers van Google volgen de linkjes op een pagina, klikken op de links om vervolgens weer nieuwe links te ontdekken.

    Op deze manier ontdekt Google steeds nieuwe pagina's op het web.

    Dat niet alleen.

    Op deze manier controleren ze ook of bestaande websites zijn geüpdatet sinds het vorige bezoek.

    Wat is crawling?

    Google maakt gebruik van crawlers om honderden miljarden webpagina's op het web te ontdekken.

    Deze crawlers bezoeken de pagina's net als wij mensen dat doen. Ze klikken op links en bekijken de pagina's.

    Crawlers ontdekken nieuwe pagina's op het web en herkennen updates op bestaande pagina's.

    Zo weten ze precies welke websites ze bij een zoekopdracht moeten weergeven.

    Over time charts

    De crawlers van Google blijven dag en nacht in beweging om de continu veranderingen op het web in de gaten te houden en nieuwe pagina's op te slaan.

    Dat niet alleen.

    Google bidt gratis tools aan om het crawlen van je website in de gaten te houden en eventuele problemen tijdens het crawlen op te lossen.

    Een belangrijke tool is Google Search Console. Hier kun je zien welke pagina's Google heeft gecrawld, welke zijn opgeslagen in de Google-index en welke pagina's problemen geven tijdens het crawlen.

    Wist je dat: Je een website kunt aanmelden bij Google via Search Console?

    Het crawlen van je site is dus een belangrijke stap in het bepalen of je website zichtbaar is in de zoekresultaten.

    Wanneer je aan de slag gaat met SEO zul je meer lezen over crawlers en hoe je het de crawlers zo makkelijk mogelijk kunt maken.

    Wat is indexing?

    Zodra je website is gecrawld is het tijd om de website op te slaan in een database.

    Het principe waarbij een website na het crawlen wordt opgeslagen in de database heet indexeren.

    Dus we hebben:

    • Crawlen: Eerst bekijkt Google de pagina's op het web en slaat deze op in een grote database (de Google Index)
    • Indexeren: Vervolgens sorteert Google de gegevens in de database

    Het is goed om te weten dat Google je website niet automatisch indexeert wanneer ze deze hebben gecrawld.

    Seo starter guide

    Pagina's die op elkaar lijken of pagina's waar weinig nuttige content op staat worden bijvoorbeeld niet opgeslagen om opslagruimte te besparen.

    De zoekopdracht begrijpen

    Voordat Google relevante resultaten kan tonen moet het begrijpen waar de zoekopdracht over gaat.

    Welke intentie zit er achter de zoekopdracht? En, naar welke informatie zijn ze precies op zoek?

    Screenshot from 2023 02 07 10 22 24

    Om antwoord te vinden op deze vragen heeft Google de afgelopen 25 jaar meerdere taalmodellen ontwikkeld.

    Dit is een interessant stukje geschreven door een Google Search mederwerker:

    Als er één ding is dat ik heb geleerd in de 15 jaar dat ik aan Google Zoeken heb gewerkt, is het dat de nieuwsgierigheid van mensen eindeloos is.

    We zien elke dag miljarden zoekopdrachten en 15 procent van die zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die we nog niet eerder hebben gezien. Daarom hebben we manieren ontwikkeld om resultaten te retourneren voor zoekopdrachten die we niet kunnen voorzien.

    Wanneer mensen zoals jij en ik zoeken via Google weten we niet altijd zeker wat de juiste manier is om onze zoekopdracht te formuleren.

    We weten niet zo goed welke woorden we moeten gebruiken, of we belangrijke woorden missen of hoe we het wordt moeten spellen.

    En dit is een uitdaging voor Google. Om te begrijpen waar de zoekopdracht over gaat moet Google onze taal begrijpen.

    Ze moeten nuances in een zoekopdracht kunnen onderscheiden om in alle gevallen relevante resultaten te tonen.

    Hoe ze dit doen?

    Door het inzetten van hoogwaardige en complexe taalmodellen. Een van die modellen wordt BERT genoemd. Bert staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers.

    Het BERT-algoritme is onderdeel van een grote groep NLP transformers die zijn gebouwd om geschreven tekst te begrijpen.

    Google zet verschillende taalmodellen in om een zoekopdracht te begrijpen.

    Maar wat is de volgende stap? Als ze weten waar de zoekopdracht over gaat, moeten ze gaan bepalen welk zoekresultaat daar het beste bij past.

    De zoekresultaten rangschikken

    Zodra Google begrijpt waar een gebruiker naar op zoek is is het tijd om een verzameling te maken van de meeste relevante en waardevolle zoekresultaten.

    Ook dit proces is erg ingewikkeld en zet Google voor verschillende uitdagingen.

    Search engine results page paid and organic

    Eerder op deze pagina heb je gelezen dat kwaliteit content belangrijk is als je bovenaan in de resultaten wil staan.

    Ik denk dat het tijd is om hier wat verder op in te zoomen.

    We hebben al besproken dat er drie belangrijke pijlers zijn:

    • Relevantie
    • Kwaliteit
    • Bruikbaarheid

    Google is de afgelopen jaren steeds slimmer geworden en weet precies hoe ze pagina's op deze pijlers kunnen beoordelen.

    Hoe kom ik bovenaan?

    Oké dus je weet wat SEO is en nu ook hoe SEO eigenlijk werkt.

    Nu wil je SEO toepassen op je website.

    Hiervoor zijn er verschillende opties.

    Er spelen namelijk veel factoren mee die de vindbaarheid van je website bepalen. Elke factor heeft op zijn eigen manier invloed op de vindbaarheid van je website.

    De opties om je SEO te verbeteren zijn:

    • On-page optimalisatie
    • Linkprofiel opbouwen
    • Content genereren

    In dit hoofdstuk zoomen we in op laatste onderdeel: content genereren.

    Het schrijven van goede SEO content is essentieel.

    Met goede content bedoelen we alles op je website wat een bezoeker kan gebruiken, lezen of waarop een bezoeker kan klikken.

    Het doel van zoekmachines is om gebruikers te koppelen aan de beste content beschikbaar.

    Dat betekent dat sterke SEO content enorm belangrijk is voor SEO, gezien Google alleen sites wil aanbevelen die sterke content bevatten.

    Zonder goede SEO content kom je simpelweg niet bovenaan in Google.

    Maar, wat is goede SEO content dan precies?

    Goede SEO content:

    • Geeft antwoord op vragen
    • Lost een probleem op
    • Biedt producten aan
    • Geeft nauwkeurige en betrouwbare informatie weer

    Om te zorgen dat ze altijd up-to-date en hoge kwaliteit websites weergeven update Google regelmatig de algoritmes.

    De websites met de beste content blijven staan, waarbij de websites met lage kwaliteit content verder naar beneden worden gebracht.

    En meer bezoekersaantallen betekent dat je meer zichtbaarheid creëert voor je bedrijf.

    Wat is on-page SEO?

    Bij het toepassen van SEO begin je met on-page SEO optimalisaties. On-page SEO betreft alle optimalisaties die je kunt doen op je eigen website.

    Een belangrijk onderdeel van on-page SEO is het genereren van relevante content bijvoorbeeld. Denk aan het schrijven van teksten, het plaatsen van afbeeldingen en video's en het toevoegen van productomschrijvingen.

    On-page SEO:

    • De structuur van je website. Zoekmachines willen een goed gestructureerde website zodat ze gemakkelijk kunnen begrijpen wat de content op je website is en hoe die is georganiseerd.
    • De gebruiksvriendelijkheid van je website. Zoekmachines willen dat de gebruiker gemakkelijk kan navigeren op je website en dat de website goed werkt op verschillende apparaten, zoals desktopcomputers en mobiele telefoons.
    • De meta-tags op je website. Meta-tags zijn kleine stukjes code die informatie bevatten over de content op je website. Ze worden gebruikt door zoekmachines om te begrijpen wat de content op je website is en om deze te tonen in de zoekresultaten.

    On-page SEO is een belangrijk onderdeel binnen SEO omdat het de kwaliteit en relevantie van je website bepaalt.

    Maar on-page SEO is niet het enige. Je hebt naast on-page SEO namelijk ook off-page SEO.

    1 on page vs off page seo

    Laten we kijken wat de verschillen zijn en hoe de onderdelen invloed hebben op te vindbaarheid van je website.

    In tegenstelling tot on-page SEO, waar je je richt op de optimalisaties op je eigen website, richt je je met off-page SEO op de optimalisaties die je kunt doen buiten je eigen website om.

    Off-page SEO:

    • Linkbuilding. Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website. Zoekmachines gebruiken links als een soort stemmen: hoe meer links van andere, relevante websites naar je eigen website leiden, hoe hoger je website in de zoekresultaten zal ranken.
    • Sociale media. Zoekmachines kijken ook naar hoe populair je website is op sociale media, omdat dit kan duiden op de kwaliteit en relevantie van je content.
    • Review sites. Ook review sites, zoals Yelp en Google My Business, kunnen invloed hebben op je zoekresultaten. Het verkrijgen van positieve reviews op deze sites kan helpen om je website beter te laten ranken in de zoekresultaten.

    Off-page SEO is zo belangrijk omdat het Google en andere zoekmachines vertelt dat de kwaliteit van je website hoog is.

    Google is zelf goed in het herkennen van kwaliteit sites. Toch werken signalen van externe websites die aangeven dat de kwaliteit hoog is goed voor de vindbaarheid van je pagina's.

    Wat is Black Hat SEO?

    Ik geloof dat SEO de beste keuze is voor lange termijn resultaat. Maar niet iedereen is het hier met mij eens. Veel website-eigenaren kiezen voor een kortere route en hopen snel SEO resultaat te zien.

    De korte routes naar SEO-succes worden Black Hat SEO-strategieën genoemd.

    Mensen die Black Hat strategieën gebruiken passen stiekeme technieken toe zoals keyword stuffing, cloaking of private link netwerken.

    Deze technieken kunnen op korte termijn resultaat behalen, maar na een tijdje ontdekt Google dat je deze technieken toepast en straffen ze je website.

    Wat is een Google Penalty?

    De straf bestaat uit een Google Penalty waarmee Google zorgt dat je website nooit meer op pagina 1 wordt weergegeven. Iets wat je zeker wil voorkomen.

    Daarom adviseer ik altijd te kiezen voor White Hat SEO-strategieën. Deze strategieën zijn een duurzame manier om je website goed vindbaar te maken en je bezoekersaantallen gestaag te laten toenemen.

    Hieronder staat een lijst aan White Hat SEO-technieken die je met een gerust hart kunt toepassen:

    • Relevante content
    • Mooie afbeeldingen en andere visuals
    • Interne linkstructuur
    • Heldere pagina navigatie
    • Unieke en relevante pagina titels

    Daartegenover staan de Black Hat technieken waar ik hieronder wat meer over vertel.

    Dubbele content: het genereren van unieke en relevante content is lastig. Maar het kopieren van content van externe websites, of het herhalen van content op je eigen site zijn geen goede opties.

    Google herkent deze patronen en bestraft je met een slechte vindbaarheid.

    Doorzichtige tekst en "keyword stuffing": deze techniek werd jarenlang toegepast. De techniek bestond uit het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoorden en deze in een onzichtbare kleur op je website plaatsen.

    Op dit moment is dit de snelste methode om een Google Penalty te krijgen.

    Slechte linkbuilding: Er van uitgaan dat een Fiverr-pakket met 5000 links je binnen 24 uur een betere vindbaarheid bezorgd is redelijk naief en een slechte manier om links op te bouwen.

    Het is belangrijk dat je links vergaart van websites met hoge bezoekersaantallen en een hoge DA hebben.

    Om het nog wat complexer te maken moeten we het ook nog hebben vaan Gray Hat technieken. Deze technieken wijken wat af van de normale technieken, maar zijn niet zo duister en manipulatief zoals de Black Hat technieken dit zijn.

    Gray hat SEO is de combinatie van SEO-methoden die passen bij de richtlijnen van Google voor webmasters (white hat SEO) en methoden die deze overtreden (black hat-methoden) . Bijvoorbeeld het creëren van kwalitatieve content (white hat) en het kopen van backlinks daarnaartoe (black hat).

    De regels van Google zijn helaas niet zo eenduidig. Dat betekent dat veel informatie open staat voor interpetatie en niemand echt het antwoord weet.

    Een van deze onduidelijkheden betreft het gastbloggen.

    Google heeft in het verleden aangegevens geen fan te zijn van gastbloggen om de vindbaarheid van een website te verbeteren.

    Echter geven zo geen penalties voor websites met een of meerdere gastblogs.

    En dit komt grotendeels op de manier waarop deze gastblogs tot stand komen. Het draait eigenlijk niet om wat je doet, maar hoe je het doet.

    Als je namelijk meerdere gastblogs schrijft op websites die niets met jouw website te maken hebben, dan worden deze links als spam gezien en wordt jer gestraft.

    Wanneer je echter unieke content schrijft voor websites die informatie tonen en relevant zijn aan jouw website, dan is er niks aan de hand en zal je linkprofiel sterker worden.

    De zoekmachine-algoritmes van Google

    Wil je meer lezen over de verschillende algoritmes die worden gebruikt door Google en andere zoekmachines?

    Screenshot from 2022 05 01 15 18 12

    Goed om te weten

    Je hebt hier veel gelezen over SEO, de werking ervan en hoe SEO in de praktijk wordt toegepast. En eigenlijk is het heel eenvoudig samen te vatten.

    SEO = vraag + antwoord

    Zoekmachines zoals Google zijn eigenlijk gewoon grote vraag-antwoord machines.

    Wanneer een zoekterm wordt ingetypt:

    • Bekijkt Google naar welke informatie wordt gezocht
    • Zoekt Google in de Index naar geschikte websites
    • Sorteert Google de resultaten
    • Toont Google de meest relevante websites
    • Meet Google hoe bezoekers met de resultaten omgaan
    • Herhaalt Google de bovenstaande stappen

    Met SEO zorg je dat zoekmachines begrijpen welke informatie op je pagina's staat.

    Door het streven naar hoge kwaliteit content, betrouwbare content en een toegankelijke website vergroot je de kans dat Google je beloont met een hoge positie in de zoekresultaten.

    Bronnen:

    subject