Vraag je je af wat SEO en hoe het werkt?
Dan is dit artikel voor jou.
Of je nu een kleine ondernemer bent of de marketingmanager van een groot bedrijf, SEO is relevant voor iedereen die beter gevonden wil worden door potentiële klanten.
Met SEO pas je voornamelijk optimalisaties toe op pagina's binnen je website.
Dit wordt on-page SEO genoemd.
Maar ook buiten je website zijn er verschillende werkzaamheden die de vindbaarheid van je site kunnen verbeteren. Dit wordt off-page SEO genoemd.
Er zoeken dagelijks enorm veel mensen naar informatie. Hiervoor gebruiken we allemaal zoekmachines om snel bij relevante informatie te komen.
Google is al jarenlang de meest gebruikte zoekmachine en Hierdoor dan ook de belangrijkste bron van bezoekers.
Om het verkeer naar je website te verhogen is het belangrijk dat je website goed scoort in de zoekresultaten. Hoe sterker je positie, hoe meer mensen je site bezoeken.
De belangrijkste plek is helemaal bovenaan de zoekresultaten. Maar ook de nummer twee en drie kunnen op verschillende zoekwoorden aanzienlijke bezoekersaantallen verwachten.
SEO, of Search Engine Optimization, is het proces van het optimaliseren van websites voor zoekmachines.
Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat websites hoger in de zoekresultaten verschijnen voor relevante zoekopdrachten.
De pagina bevat veel bruikbare informatie zoals een kostenoverzicht, reviews en schilders uit de omgeving.
Ook zie je dat het zoekwoord "Schilder Amsterdam" op verschillende plekken terugkomt.
Later laat ik je zien op welke plekken je de zoekwoorden zeker moet opnemen.
In het hoofdstuk on-page SEO lees je alles over zoekwoorden, zoekintentie en SEO content.
Het is belangrijk om de juiste zoekwoorden voor je website te vinden.
Dit doe je door het doen van een: zoekwoord onderzoek.
Weet je niet goed wat een zoekwoord onderzoek inhoudt?
Ik leg het uit:
In een zoekwoord onderzoek bekijk je met welke zoektermen je bezoekers zoeken.
En bekijk je welke intentie er achter de zoekopdrachten zit, de zoekintentie genoemd.
Elke dag scannen de zoekmachines miljarden websites op het web en zoeken ze naar informatie waarop mensen zoeken.
Vervolgens slaan ze een groot deel van deze websites en noteren ze welke informatie er op de pagina's te vinden is, zodat ze later kunnen bepalen of en voor welke zoekresultaten de pagina kan worden weergegeven.
Maar hoe bepalen de zoekmachines welke sites worden weergegeven? En hoe bepalen ze de volgorde van de zoekresultaten?
Allemaal goede vragen...
Tijdens het crawlen van je website bezoekt Google met automatische software je website en scannen ze je pagina's op relevante informatie. Vervolgens analyseren ze deze informatie en slaan ze deze op in een groter database (hierover zo meer).
Een crawler verzamelen informatie waarmee verschillende algoritmes kunnen bepalen waar een pagina over gaat en welke specifieke informatie er op de pagina wordt weergegeven,
Omdat deze informatie bepalend is voor de vindbaarheid van je site is een groot deel van SEO gericht om te zorgen dat crawler je website snel en goed kunnen bereiken.
Zodra je website is gecrawld, wordt deze in een enorme database opgeslagen. De Google Index genaamd. In deze database staan alle websites die mogelijk terug gaan komen in de zoekresultaten.
Maar of je pagina, en op welke plek je pagina wordt weergegeven wordt door andere systemen bepaalt.
Het crawlen en indexeren is een ingewikkeld proces en het wordt snel erg technisch. Als je meer wil weten over crawlers of het indexeren van je site raad ik je aan de Hoe Google Zoeken werkt handleiding van Google zelf te volgen.
Voordat Google relevante resultaten kan tonen moet het begrijpen waar de zoekopdracht over gaat en naar welke informatie de bezoeker precies op zoek is.
De exacte reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert wordt vaan de zoekintentie genoemd.
Binnen SEO zijn er verschillende werkzaamheden die zorgen dat je website goed aansluit op de zoekintentie en helpen te zorgen dat bezoekers vinden wat ze zoeken.
Om goed te begrijpen waar zoekopdrachten over gaan, en wat bezoekers hiermee bedoelen ontwikkelt Google verschillende taalmodellen.
Dat deels dezelfde modellen als worden gebruikt in ChatGPT en Google Gemini.
Dit is een interessant stukje geschreven door een Google Search medewerker:
---
"Als er één ding is dat ik heb geleerd in de 15 jaar dat ik aan Google Zoeken heb gewerkt, is het dat de nieuwsgierigheid van mensen eindeloos is."
"We zien elke dag miljarden zoekopdrachten en 15 procent van die zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die we nog niet eerder hebben gezien. Daarom hebben we manieren ontwikkeld om resultaten te retourneren voor zoekopdrachten die we niet kunnen voorzien."
---
Wanneer mensen zoals jij en ik zoeken via Google weten we niet altijd zeker wat de juiste manier is om onze zoekopdracht te formuleren.
We weten niet zo goed welke woorden we moeten gebruiken, of we belangrijke woorden missen of hoe we het wordt moeten spellen.
En dit is een uitdaging voor Google. Om te begrijpen waar de zoekopdracht over gaat moet Google onze taal begrijpen.
Zodra Google begrijpt waar een gebruiker naar op zoek is is het tijd om een verzameling te maken van de meeste relevante en waardevolle zoekresultaten.
Ook dit proces is erg ingewikkeld en zet Google voor verschillende uitdagingen.
In de traditionele SEO aanpak kiezen marketeers er voor om in te zetten op het onderdeel autoriteit.
De autoriteit van een website wordt bepaald door het aantal inkomende links dat een website ontvangt.
Deze links (die backlinks worden genoemd) worden binnen het Google PageRank algoritme gebruikt om te bepalen hoe belangrijk een bepaalde website is.
Oftewel: de links worden gebruikt om te kijken of een website een autoriteit is binnen een specifieke branche.
Deze aanpak is jarenlang de enige bewezen en meest effectieve manier geweest om SEO toe te passen.
Waar veel marketeers nog steeds vasthouden aan deze methode ben ik van mening dat backlinks veel minder waarde hebben dan jaren geleden.
Wat ze dan wel gebruiken om de zoekresultaten te rangschikken?
Kunstmatig intelligentie.
Omdat dit onderwerp zo complex is, heb ik er een apart artikel aan gewijd. Hierin staat precies hoe Google de positie van een site in de zoekresultaten bepaald.
Nu je weet hoe SEO werkt is het tijd om aan de slag te gaan met on-page SEO.
On-page SEO (soms ook wel on-site SEO genoemd) is het optimaliseren van je pagina's voor zoekmachines en je bezoekers.
Welbekende onderdelen van on-page SEO zijn het optimaliseren van je meta titels, content, interne links en URL's.
Dit zijn andere werkzaamheden dan bij off-page SEO, waarbij je je richt op optimalisaties op andere websites.
Zoals gastbloggen en linkbuilding bijvoorbeeld.
Maar er is nog een reden waarom on-page zo tof is.
On-page SEO is namelijk het enige onderdeel binnen SEO waarbij je zelf invloed hebt op de vindbaarheid van je site.
Want kort door de bocht: hoe beter je site is, hoe hoger deze in Google verschijnt.
Maar misschien vraag je je af of traditionele on-page SEO nog relevant is in 2024?
Twijfel dan niet.
Als je kijkt naar Google's eigen guidelines zie je dat zoekwoorden – naast AI en backlink verwijzingen – steeds een belangrijke rol spelen.
En ja, Google is VEEL slimmer dan jaren geleden, maar ze maken nog steeds gebruik van old-school technieken.
5 maanden geleden besloot een Reddit gebruiker met de tag "lonewolf-chicago" te experimenteren met meta-tags.
Hij wilde zien of meta titels nog steeds zo belangrijk zijn binnen SEO.
Vrij vertaald:
"Ik verwijderde title-tags en metabeschrijvingen op een zeer populair intern forum, wat ons bedrijf ongeveer $ 200.000 per jaar opleverde.
Nadat ik ze had uitgeschakeld, heb ik twee weken gewacht totdat Google dat gedeelte opnieuw had gecrawld. Alle zoekresultaten waren met 25% gedaald. Ik liet het een maand staan en daarna zette ik ze weer aan en de site ging precies weer met 25% omhoog."
Waaruit hij concludeert dat het gemis van zoekwoorden in meta-titel of paginatitel je site onder druk zetten.
En mogelijk je vindbaarheid dwarsbomen.
Experts zijn het er allemaal over eens. De titel tag is een van de belangrijkste on-page SEO factoren.
De titels geven aan waar je pagina over gaat en welke informatie er achter de URL in de zoekresultaten te vinden is.
Maar er is meer.
De titelteksten in de zoekresultaten werken als een advertentietekst en overtuigen mensen om op jouw link te klikken en niet op die van je concurrenten.
Dit heeft enorme impact op de klikfrequentie, beter bekend als de Click Through Rate.
Nog een goede manier om de CTR van je link in Google te verhogen is het toepassen van zogeheten modifiers.
Extra toevoegen als ‘beste’, ‘handleiding’, ‘checklist’, ‘snel’ en ‘gratis’ helpen je bezoekers nieuwsgierig en enthousiast te maken.
Hoewel een sterke paginatitel en een hoge CTR de SEO van je site aanzienlijk verbeteren, is er meer nodig.
Het schrijven van topkwaliteit content gaat veel verder dan het slim toepassen van het juiste zoekwoorden.
Sterker nog: Google heeft vandaag op 5 maart 2024 een nieuwe update gelanceerd waarmee ze de kwaliteit van de zoekresultaten nog hoger maken.
Vrij vertaald:
Vandaag hebben we een nieuwe kerupdate van maart 2024 aangekondigd. Deze update is ontwikkeld om de kwaliteit van Google Search te verbeteren door minder sites te tonen die lijken gemaakt om klikken te genereren, en meer sites te tonen die daadwerkelijk nuttig zijn.
De content op je pagina's moeten dus nuttig en van hoge kwaliteit zijn.
Wat houdt dat precies in?
SEO content is alle content die websitebezoekers zien en kunnen aanklikken.
Het bestaat uit tekst, afbeeldingen, video's en andere vormen van media.
SEO content is ontworpen om gebruikers te helpen de informatie te vinden die ze zoeken.
Dit is belangrijk.
Google beoordeelt de kwaliteit van je content aan de hand van een aantal factoren, waaronder:
Laten we kijken naar een voorbeeldpagina van nuttige en bruikbare content op deze website.
Denk je dat de pagina alleen bovenaan staat omdat de titel sterk is en het zoekwoord bevat?
De pagina staat hoog in de zoekresultaten omdat het stap-voor-stap uitlegt hoe mijn bezoekers zelf bovenaan in Google kunnen komen.
En ja, er staan tips die elders te lezen zijn.
Maar aangevuld met concrete voorbeelden en verwijzingen naar studies maakt de pagina uniek en waardevol.
De juiste zoekwoorden, paginatitels en superwaardevolle content brengen je gegarandeerd op de eerste pagina in Google.
Maar om echt bovenaan te komen is er meer nodig.
Om andere websites te verslaan moet je zorgen dat je pagina's 100% aansluit op de zoekintentie van je bezoekers.
Het zit zo:
Je pagina moet EXACT de content bevatten waar je bezoeker naar op zoek is.
Dat betekent dat de vraag die gebruikers aan Google stellen van A tot Z op je pagina beantwoord moet worden.
Laten we kijken naar een voorbeeld.
De website van abnambro.nl scoort goed om het zoekwoord "hypotheek afsluiten".
En dat is niet gek.
Wanneer je kijkt op de pagina zie je dat ze alle informatie rondom hypotheken met bezoekers delen.
Op iedere mogelijke vraag hebben ze antwoorden uitgewerkt.
De zoekintentie is simpelweg de motivatie achter de zoekopdracht van je gebruikers.
De zoekintentie van gebruikers is vaak terug te vinden in de gebruikte zoektermen.
Denk bijvoorbeeld aan het zoekwoord "Hardloopschoenen".
Deze zoekopdracht kan twee zoekintenties hebben. De gebruiker wil hardloopschoenen kopen.
Of...
De gebruiker is op zoek naar meer informatie rondom hardloopschoenen.
Om je pagina te optimaliseren kies je er voor om je te richten op de shorttail of lontail zoekwoorden.
In het voorbeeld is het zoekwoord "hardloopschoenen" shorttail.
En is een longtail variant iets als "Wat zijn de beste hardloopschoenen".
Hier zorg je dat je met een longtail zoekwoord voldoen aan de zoekintentie van je gebruikers, namelijk uitleggen wat de beste hardloopschoenen zijn.
In tegenstelling tot on-page SEO, waar je je richt op de optimalisaties op je eigen website, richt je je met off-page SEO op de optimalisaties die je kunt doen buiten je eigen website om.
Off-page SEO:
Off-page SEO is zo belangrijk omdat het Google en andere zoekmachines vertelt dat de kwaliteit van je website hoog is.
Google is zelf goed in het herkennen van kwaliteit sites. Toch werken signalen van externe websites die aangeven dat de kwaliteit hoog is goed voor de vindbaarheid van je pagina's.
Ik geloof dat SEO de beste keuze is voor lange termijn resultaat. Maar niet iedereen is het hier met mij eens. Veel website-eigenaren kiezen voor een kortere route en hopen snel SEO resultaat te zien.
De korte routes naar SEO-succes worden Black Hat SEO-strategieën genoemd.
Mensen die Black Hat strategieën gebruiken passen stiekeme technieken toe zoals keyword stuffing, cloaking of private link netwerken.
Deze technieken kunnen op korte termijn resultaat behalen, maar na een tijdje ontdekt Google dat je deze technieken toepast en straffen ze je website.
De straf bestaat uit een Google Penalty waarmee Google zorgt dat je website nooit meer op pagina 1 wordt weergegeven. Iets wat je zeker wil voorkomen.
Daarom adviseer ik altijd te kiezen voor White Hat SEO-strategieën. Deze strategieën zijn een duurzame manier om je website goed vindbaar te maken en je bezoekersaantallen gestaag te laten toenemen.
Hieronder staat een lijst aan White Hat SEO-technieken die je met een gerust hart kunt toepassen:
Daartegenover staan de Black Hat technieken waar ik hieronder wat meer over vertel.
Dubbele content: het genereren van unieke en relevante content is lastig. Maar het kopieren van content van externe websites, of het herhalen van content op je eigen site zijn geen goede opties.
Google herkent deze patronen en bestraft je met een slechte vindbaarheid.
Doorzichtige tekst en "keyword stuffing": deze techniek werd jarenlang toegepast. De techniek bestond uit het verzamelen van zoveel mogelijk zoekwoorden en deze in een onzichtbare kleur op je website plaatsen.
Op dit moment is dit de snelste methode om een Google Penalty te krijgen.
Slechte linkbuilding: Er van uitgaan dat een Fiverr-pakket met 5000 links je binnen 24 uur een betere vindbaarheid bezorgd is redelijk naief en een slechte manier om links op te bouwen.
Het is belangrijk dat je links vergaart van websites met hoge bezoekersaantallen en een hoge DA hebben.
Om het nog wat complexer te maken moeten we het ook nog hebben vaan Gray Hat technieken. Deze technieken wijken wat af van de normale technieken, maar zijn niet zo duister en manipulatief zoals de Black Hat technieken dit zijn.
Gray hat SEO is de combinatie van SEO-methoden die passen bij de richtlijnen van Google voor webmasters (white hat SEO) en methoden die deze overtreden (black hat-methoden) . Bijvoorbeeld het creëren van kwalitatieve content (white hat) en het kopen van backlinks daarnaartoe (black hat).
De regels van Google zijn helaas niet zo eenduidig. Dat betekent dat veel informatie open staat voor interpetatie en niemand echt het antwoord weet.
Een van deze onduidelijkheden betreft het gastbloggen.
Google heeft in het verleden aangegevens geen fan te zijn van gastbloggen om de vindbaarheid van een website te verbeteren.
Echter geven zo geen penalties voor websites met een of meerdere gastblogs.
En dit komt grotendeels op de manier waarop deze gastblogs tot stand komen. Het draait eigenlijk niet om wat je doet, maar hoe je het doet.
Als je namelijk meerdere gastblogs schrijft op websites die niets met jouw website te maken hebben, dan worden deze links als spam gezien en wordt jer gestraft.
Wanneer je echter unieke content schrijft voor websites die informatie tonen en relevant zijn aan jouw website, dan is er niks aan de hand en zal je linkprofiel sterker worden.
Op deze pagina heb je gelezen wat SEO is en hoe marketeers SEO toepassen om website te laten ranken in de zoekresultaten.
En eigenlijk is het heel simpel:
SEO = vraag + antwoord
Als je een website wil laten ranken moet je zorgen dat je antwoord geeft op vragen die je doelgroep aan Google stellen.
Door je website te optimaliseren voor de crawlers van Google weet je niet alleen zeker dat de zoekmachine alle informatie op je website kan ontdekken, je zorgt ook voor een hoge gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers.
Je zorgt dat ze snel vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Je weet nu dat websites worden opgeslagen in de Google-index en dat Google erg goed is geworden in het ontdekken van de zoekintentie.
Als je de content op je website laat aansluiten op de zoekintentie van je bezoekers kun je ervan uitgaan dat je website gaat scoren in de zoekresultaten.
Wil je nog dieper duiken in de wereld van SEO? Ontdek dan hier hoe Google de positie van de zoekresultaten bepaald.
Heb je nog meer vragen over SEO? Schrijf je in voor mijn SEO-nieuwsbrief, ik deel wekelijkse nieuwe SEO tips die ik afkijken van de beste Nederlandse websites.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.