Hoe doe je zoekwoord onderzoek voor SEO in 2023?
Vraag je je af hoe je een goed zoekwoord onderzoek doet voor SEO?
Zoekwoorden vormen de basis van je SEO strategie. Ze werken als een kompas die de juiste richting aangeeft.
Ze bepalen welke stappen je zet om je doel te bereiken: hoger ranken in zoekmachines.
Met een zoekwoord onderzoek:
- Word je snel beter vindbaar in zoekmachines
- Kun je je op een specifieke doelgroep richten
- Verhoog je de effectiviteit van je website
Op deze pagina beschrijf ik wat een zoekwoord onderzoek is, hoe je zelf een zoekwoord onderzoek doet en geef ik je tips om de beste zoekwoorden te kiezen.
Ook interessant: Content marketing combineren met SEO
Dus als je aan de slag wil met SEO en wil beginnen met een goed zoekwoorden onderzoek, lees dan verder.
Inhoudsopgave
Wat is een zoekwoord onderzoek?
Een zoekwoord onderzoek is onderdeel van je SEO-strategie waarbij je onderzoekt naar welke informatie potentiële bezoekers zoeken, en welke zoekwoorden ze hiervoor gebruiken.
Het geheim van een goed zoekwoord onderzoek? Het helpt je om de content op je website te optimaliseren om meer organisch verkeer aan te trekken.
Dit is hoe het werkt:
In het onderzoek kijk je naar de relevantie van een zoekwoord, het zoekvolume en bekijk je hoeveel concurrenten op hetzelfde zoekwoord vindbaar zijn.
Tijdens het doen van een zoekwoord onderzoek ontdek je waar de mensen in je doelgroep tegenaan lopen.
Je ontdekt welke problemen ze ervaren en je leert hoe je ze kunt helpen deze problemen op te lossen.
Met een goed zoekwoord onderzoek:
- Ontdek je waardevolle zoekwoorden
- Zie je op welke zoekwoorden je concurrent gevonden wordt
- Zie je welke zoekwoorden het meeste resultaat opleveren
Als website-eigenaar is het je taak om goede content te schrijven. Goede content maakt je website beter vindbaar in de organische zoekresultaten.
In mijn ogen is goede content behulpzaam en beantwoordt het de vragen van potentiële klanten en bezoekers. En je zoekwoord vormt de basis.
Hierover lees je straks meer.
Het belang van een zoekwoord onderzoek
Een goed zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat de resultaten uit het onderzoek bepalen welke content je gaat schrijven en hoe je je marketingstrategie er in zijn geheel uit komt te zien.
Moet je je website inrichten rondom een zoekwoord of een specifiek onderwerp?
Dit is een hele goede vraag.
De beste content voor zoekmachines is content dat rondom een specifiek onderwerp is geschreven en voor specifieke zoekopdracht is geoptimaliseerd.
Dit laat zich het best uitleggen met een voorbeeld:
Ook interessant: SEO Content genereren voor Google
Ik ben deze website begonnen met het doel om mensen te informeren over zoekmachine optimalisatie.
Mijn eerste pagina die binnen enkele maanden bovenaan in Google stond was de pagina "Je website vindbaar maken in Google." (zoek er maar eens op in Google).
Ik was snel vindbaar op dit zoekwoord en dat was niet voor niets.
Ik ontdekte dat er niet alleen veel verkeer te bereiken was op de zoekopdracht "website vindbaar maken".
Maar dat een grote groep zocht op "vindbaarheid website vergroten" en "beter vindbaar worden op Google".
Wat ik vervolgens deed?
Ik nam alle varianten van de zoekopdracht op in de content van de pagina.
Doordat de content op mijn pagina exact matchte met verschillende zoekopdrachten genereerde ik veel meer verkeer dan een week daarvoor.
👉 En dit is de kracht van een goed zoekwoord onderzoek doen
Door te kijken hoe mensen zoeken, kun je je website aanpassen om aan deze zoekopdrachten te voldoen.
Hieronder schrijf ik de stappen uit waarmee je zelf een zoekwoord onderzoek doet en relevante zoektermen vind om je op te richten.
Verschillende zoekwoorden
Eerst moeten we het hebben over verschillende type zoekwoorden.
We kennen long-tail en we kennen short-tail zoekwoorden. En de verschillen hebben veel invloed op je aanpak.
Short-tail zoekwoorden bestaan uit één of twee woorden binnen een zoekopdracht. De zoekwoorden hebben meestal een hoog zoekvolume en daardoor ook vaak veel concurrentie.
Een voorbeeld van een short-tail zoekwoord is: "fitness". Zoals je ziet zoeken er elke maand veel mensen met dit zoekwoord.
Maar waar zoeken de mensen precies naar?
Je zou kunnen proberen te ranken op dit zoekwoord maar je weet eigenlijk niet echt waar deze bezoekers precies naar op zoek zijn.
Relevante content genereren zal dus lastig worden.
Long-tail zoekwoorden daarintegen zijn langere zoekopdrachten met een aantal van drie of meer woorden.
Deze zoekwoorden hebben meestal een lager zoekvolume maar zijn veel specifieker dan de short-tail varianten.
En dus makkelijker om op gevonden te worden.
Omdat een bezoeker duidelijker is in de zoekopdracht weten we beter wat de zoekintentie achter de zoekopdracht is en kunnen we de content op onze pagina's aansluiten op de zoekintentie.
Zoekwoord vinden met ChatGPT
Voor iedereen die actief met SEO bezig is is ChatGPT een must.
Ik ga hier niet in detail in op wat ChatGPT is, het enige dat je moet weten is dat het een taalmodel is waar je vragen aan kunt stellen.
Ze antwoorden net als Google, maar komen met een tekstueel antwoord.
Hieronder zie je een screenshot vanuit ChatGPT.
Ik vraag het taalmodel om waardevolle zoekwoorden te genereren voor een website waarop B2B trainingen worden aangeboden.
Niet gek toch? Ik zie hier veel waardevolle zoekwoorden. Maar let wel op: we weten niet zeker of er veel mensen met dezelfde zoektermen zoeken.
Dit komt omdat de taalmodellen zoals ChatGPT het nog wel eens mis kunnen hebben, dit wordt ook wel eens "Hallucineren" genoemd.
Terug naar het voorbeeld.
We willen eigenlijk iets beters dan het vorige resultaat.
In dit voorbeeld vraag ik naar long-tail zoekwoord varianten en vraag ik de resultaten te sorteren op zoekvolume.
Ook hier geldt; we weten niet zeker of de lijst feitelijk juist is. Maar het resultaat is toch wel erg tof.
Verder op in het artikel gaan we het bovenstaande resultaat verder onderzoeken.
We gaan kijken of er wel op de voorgestelde zoekwoorden gezocht wordt, en hoe groot dat zoekvolume dan is.
1. Ontdek relevante zoekwoorden
In de eerste stap wil je onderzoeken welke onderwerpen en informatie relevant is voor je website.
Dit doe je door je eigen kennis van je bedrijf of organisatie toe te passen.
Maak een lijst van mogelijke vragen die bezoekers kunnen stellen.
Waar zoeken ze dan precies op? Welke woorden gebruiken ze hiervoor?
In het geval van e-bikes zoeken mensen op:
- Fietsverzekering
- {merk} + e-bike
- Motortype elektrische fiets
- elektrische mountainbike
- mama fiets elektrisch
Deze resultaten haal ik uit Google Keywordplanner.
Deze tool is voornamelijk ingericht voor mensen dia via Google willen adverteren, maar de informatie is erg bruikbaar voor een zoekwoord onderzoek.
In dit voorbeeld gaan we op zoek naar zoekwoorden voor een e-bike webshop.
Log in op https://ads.google.com
Na het inloggen zie je verschillende knoppen in de grijze menubalk bovenaan de pagina.
Klik hier op "Tools and settings" en klik vervolgens in de linkerkolom op "Keyword planner".
Je ziet dat elektrische vouwfietsen en de e-bikes van Batavus erg populair zijn.
Het zoekverkeer is hoog wat betekent dat er veel mensen op zoek zijn naar informatie over de Batavus e-bikes.
Daar kunnen we wel wat mee, toch?
2. Bepaal het zoekvolume van zoekwoorden
Naast Google keyword explorer zijn er meer tools beschikbaar om zoekwoorden te vinden.
Eén daarvan is Ubersuggest.
Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op Keyword ideeën
zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.
Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.
Zoals je ziet, zie je per zoekwoord wat het zoekvolume is.
Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.
Zoekwoorden uit Google Search Console
Google Search Console is een walhalla voor zoekwoorden.
Ieder zoekwoord waarop je website wordt gevonden is hier zichtbaar.
Hier omschrijf ik precies hoe je je website moet aanmelden bij Google.
Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.
De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken.
Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.
Nog belangrijker.
De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!
In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.
3. De zoekintentie bepalen
Tijdens het zoekwoord onderzoek verzamel je veel verschillende zoekwoorden. Het is belangrijk dat je je aandacht richt op de meeste waardevolle zoekwoorden.
Je vindt de meest waardevolle zoekwoorden door alle potentiële zoekwoorden te filteren op zoekintentie.
Wat is zoekintentie vraag je je af?
De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht invoert.
Voorbeeld: iemand zoekt naar "het beste Italiaanse restaurants in de buurt", heeft de zoekintentie duidelijk te maken met het vinden van informatie over de beste Italiaanse restaurants in de directe omgeving.
Voor iedere zoekopdracht is de zoekintentie anders.
Aan jou de taak de zoekintentie van je bezoekers te matchen met het aanbod op je website.
Er zijn verschillende zoekintenties, om het overzichtelijk te houden zoomen we nu in op de twee belangrijkste.
Namelijk de commerciële zoekintentie en de informatieve zoekintentie
De commerciële zoekintentie beschrijft het doel om te kopen.
Vaak staan voor commerciële zoekwoorden extra zoekwoorden die aangeven dat het om een commerciële actie gaat.
- "Batavus e-bike met korting"
- "Batavus e-bike bestellen"
Voor informatieve zoekwoorden ligt dit anders.
De informatieve zoekwoorden laten zien dat de bezoeker op zoek is naar meer of specifieke informatie.
Je kunt toevoegingen verwachten als:
- "Wat is de beste e-bike"
- "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
- "Verschillende verzekeringen voor elektrische fiets"
- "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"
Bestudeer de zoekopdrachten hierboven.
Bij welke zoekopdracht is de kans groot dat de bezoeker klaar is om tot aankoop over te gaan?
Exact: bij de zoekopdracht met commercieel karakter. In dit geval de laatste zoekopdracht.
4. Speel in op de zoekintentie
Als je de zoekintentie van specifieke zoekwoorden hebt ontdekt is het tijd je content aan te passen.
Ik vind het zelf altijd prettig mij te richten op de informatieve zoekwoorden.
Vragen als:
- Wat is...
- Hoe doe ik...
Hier is over het algemeen snel waardevolle content voor te genereren.
Het enige wat je hoeft te doen is vragen beantwoorden.
Terug naar het voorbeeld van onze e-bike webshop.
Een veelgestelde vraag is "hoe lang gaat een e-bike accu mee".
Deze vraag wordt vaak gesteld door mensen die aan het oriënteren zijn en onderzoeken of ze een e-bike moeten aanschaffen.
In dit geval zal ik al hun zorgen wegnemen en in een uitgebreid artikel schrijven over de e-bike modellen met de beste accu's.
Niet alleen heeft de bezoekers echt iets aan de informatie, hij kan op dat moment overtuigd worden een e-bike te kopen.
En het zou mooi zijn als ze de e-bike via jouw webshop bestellen, toch?
Het inspelen op de zoekintentie is dus makkelijker dan je denkt.
Bedenk gewoon welke vragen mogelijke bezoekers aan Google stellen, en zorg dat je het beste antwoord geeft van alle websites in de zoekresultaten.
Conclusie
Alleen omdat je concurrent een zoekwoord gebruikt betekent dit niet automatisch dat je hetzelfde moet doen.
Toch is het waardevol te kijken op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden. Dit is dan ook waar een zoekwoord onderzoek om draait.
Maar het kan enkel waardevol zijn als je begrijpt waarom je concurrent op specifieke zoekwoorden gevonden wordt. Welke waarde leveren ze aan hun bezoekers? Welke problemen lossen ze op?
Verkijk je echter niet op de zoekresultaten van je concurrenten. Hoe goed ze ook gevonden worden, ze laten al-tijd kansen liggen waarop je eenvoudig kan inspelen.
Blijf dus altijd zelf nadenken tijdens het zoekwoord onderzoek en zoek naar kansen die andere over het hoofd zien. Vaak zijn het de unieke invalshoeken die een website van een gemiddelde positie naar de top 3 zoekresultaten krijgen.
Begrijp ook dat het "beste" zoekwoord niet bestaat. De betere zoekwoorden zijn zoekwoorden die verkeer opleveren en oprecht geïnteresseerde bezoekers aantrekt.
Alleen zo heeft een goed zoekwoord onderzoek positief effect op de resultaten van je organisatie.
Dit was het voor nu.
- Hoger in Google komen
- Wat is SEO en hoe werkt SEO?
- SEO-teksten schrijven voor mijn website
- Website bovenaan in Google krijgen
Wil je meer lezen over SEO? Klik hier boven door naar mijn andere pagina's!