- Alles over SEO -

Hoe doe je zoekwoord onderzoek voor SEO in 2023?

Vraag je je af hoe je een goed zoekwoord onderzoek doet voor SEO?

De juiste zoekwoorden vinden kan lastig zijn, maar het kan daadwerkelijk het verschil maken.

Wanneer je de verkeerde zoekwoorden kiest besteed je veel tijd aan het generern van goede content, maar merk je maar weinig resultaat.

En dit kent verschillende redenen.

Een goed zoekwoorden onderzoek zorgt dat je zoekwoorden vindt waarop je relatief snel gevonden wordt en waarmee je een flink aantal bezoekers bereikt.

Ook interessant: Content marketing combineren met SEO

Dus als je aan de slag wil met SEO en wil beginnen met een goed zoekwoorden onderzoek, lees dan verder.

Hieronder lees je hoe je stap voor stap een zoekwoord onderzoek doet en de beste zoekwoorden vindt om in te zetten.

Screenshot from 2022 02 15 10 09 03

Voorkom dat je je focust op de verkeerde zoekwoorden en neem de tijd om een gedegen onderzoek te doen.

Het is het waard.

Hieronder lees je hoe je de juiste zoekwoorden vindt waarmee je snel resultaat behaald.

segment Inhoudsopgave

    Wat is een zoekwoord onderzoek?

    Een zoekwoord onderzoek is onderdeel van je SEO-strategie waarbij je de populariteit van specifieke zoekwoorden onderzoekt.

    In het onderzoek wordt gekeken naar de relevantie van een zoekwoord, het zoekvolume van mogelijke zoekwoorden en hoeveel concurrentie er actief is voor een specifiek zoekwoord.

    De resultaten van een zoekwoord onderzoek worden ingezet om de website te verbeteren en daardoor meer bezoekers aan te trekken via zoekmachines zoals Google en Bing.

    Screenshot from 2023 02 06 10 00 39

    Maar dat is niet alles.

    Tijdens het doen van een zoekwoord onderzoek ontdek je waar de mensen in je doelgroep tegenaan lopen, welke problemen ze ervaren en leer je hoe je ze beter van dienst kunt zijn.

    Met een goed zoekwoord onderzoek:

    • Ontdek je zoekwoorden waarop je gevonden kan worden
    • Op welke zoekwoorden je tot nu toe gevonden wordt
    • Welke zoekwoorden het meeste resultaat opleveren

    Als website-eigenaar is het je taak om goede content te schrijven. Goede content maakt je website vindbaar in de zoekresultaten.

    Maar wanneer is content goed genoeg?

    In mijn ogen is goede content behulpzaam en beantwoord het direct vragen van potentiële klanten en bezoekers.

    Content op je website is het effectiefst als het onderwerp centraal staat en waarbij de content is geoptimaliseerd met zoekwoorden.

    Klinkt ingewikkeld? Ik laat je zien hoe het werkt:

    Waarom is zoekwoord onderzoek belangrijk?

    Een goed zoekwoord onderzoek is belangrijk omdat de resultaten uit het onderzoek bepalen welke content je gaat schrijven en hoe je je marketingstrategie er in zijn geheel uit komt te zien.

    Moet je je website inrichten rondom een zoekwoord of een specifiek onderwerp?

    Dit is een hele goede vraag. De beste content voor zoekmachines is content dat rondom een specifiek onderwerp is geschreven, maar met specifieke zoekwoorden is geoptimaliseerd.

    Dit laat zich het best uitleggen met een voorbeeld:

    Ik ben deze website begonnen met als doel om mensen te informeren over zoekmachine optimalisatie.

    Mijn eerste pagina die binnen enkele maanden bovenaan in Google stond was de pagina "Je website vindbaar maken in Google." (zoek er maar eens op in Google).

    Screenshot from 2022 11 28 13 51 29

    Ik was snel vindbaar op dit zoekwoord en dat was niet voor niets.

    Er gebeurde iets waardoor mijn strategie veranderde.

    Ik ontdekte dat er niet alleen veel verkeer te bereiken was op de zoekopdracht "website vindbaar maken".

    Maar dat een grote groep zocht op "vindbaarheid website vergroten" en "beter vindbaar worden op Google".

    Het doel van deze pagina's zijn hetzelfde, mensen informeren over SEO.

    Maar door verschillende varianten van de zoekopdracht in mijn teksten op te nemen bereikte ik een steeds groter publiek.

    👉 En dit is de kracht van een goed zoekwoord onderzoek doen en deze regelmatig herhalen.

    Hieronder beschrijf ik de stappen uit waarmee je zelf een zoekwoord onderzoek doet en relevante zoekwoorden vind om je op te richten.

    1. Ontdek relevante zoekwoorden

    In de eerste stap wil je onderzoeken welke onderwerpen en informatie relevant is voor je website.

    Dit doe je door je eigen kennis van je bedrijf of organisatie toe te passen.

    Maak een lijst van mogelijke vragen die bezoekers kunnen stellen.

    Waar zoeken ze dan precies op? Welke woorden gebruiken ze hiervoor?

    In het geval van e-bikes zoeken mensen op:

    • Fietsverzekering
    • {merk} + e-bike
    • Motortype elektrische fiets
    • elektrische mountainbike
    • mama fiets elektrisch

    Deze resultaten haal ik uit Google Keywordplanner.

    Deze tool is voornamelijk ingericht voor mensen dia via Google willen adverteren, maar de informatie is erg bruikbaar voor een zoekwoord onderzoek.

    In dit voorbeeld gaan we op zoek naar zoekwoorden voor een e-bike webshop.

    Log in op https://ads.google.com

    Na het inloggen zie je verschillende knoppen in de grijze menubalk bovenaan de pagina.

    Klik hier op "Tools and settings" en klik vervolgens in de linkerkolom op "Keyword planner".

    Zoekwoordvalue

    Je ziet dat elektrische vouwfietsen en de e-bikes van Batavus erg populair zijn.

    Het zoekverkeer is hoog wat betekent dat er veel mensen op zoek zijn naar informatie over de Batavus e-bikes.

    Daar kunnen we wel wat mee, toch?

    2. Bepaal het zoekvolume van zoekwoorden

    Naast Google keyword explorer zijn er meer tools beschikbaar om zoekwoorden te vinden.

    Eén daarvan is Ubersuggest.

    Screenshot from 2021 05 31 22 43 32

    Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op Keyword ideeën

    Screenshot from 2021 05 31 22 44 29

    zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.

    Screenshot from 2021 05 31 22 46 02

    Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.

    Zoals je ziet, zie je per zoekwoord wat het zoekvolume is.

    Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.

    Zoekwoorden uit Google Search Console

    Google Search Console is een walhalla voor zoekwoorden.

    Ieder zoekwoord waarop je website wordt gevonden is hier zichtbaar.

    Hier omschrijf ik precies hoe je je website moet aanmelden bij Google.

    Search console homepagina

    Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.

    De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken.

    Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.

    Nog belangrijker.

    De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!

    In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.

    3. De zoekintentie bepalen

    Tijdens het zoekwoord onderzoek verzamel je veel verschillende zoekwoorden. Het is belangrijk dat je je aandacht richt op de meeste waardevolle zoekwoorden.

    Je vindt de meest waardevolle zoekwoorden door alle potentiële zoekwoorden te filteren op zoekintentie.

    Wat is zoekintentie vraag je je af?

    De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht invoert.

    Voorbeeld: iemand zoekt naar "het beste Italiaanse restaurants in de buurt", heeft de zoekintentie duidelijk te maken met het vinden van informatie over de beste Italiaanse restaurants in de directe omgeving.

    Voor iedere zoekopdracht is de zoekintentie anders.

    Aan jou de taak de zoekintentie van je bezoekers te matchen met het aanbod op je website.

    1 LN Keyword Intent Mapping

    Er zijn verschillende zoekintenties, om het overzichtelijk te houden zoomen we nu in op de twee belangrijkste.

    Namelijk de commerciële zoekintentie en de informatieve zoekintentie

    De commerciële zoekintentie beschrijft het doel om te kopen.

    Vaak staan voor commerciële zoekwoorden extra zoekwoorden die aangeven dat het om een commerciële actie gaat.

    • "Batavus e-bike met korting"
    • "Batavus e-bike bestellen"

    Voor informatieve zoekwoorden ligt dit anders.

    De informatieve zoekwoorden laten zien dat de bezoeker op zoek is naar meer of specifieke informatie.

    Je kunt toevoegingen verwachten als:

    • "Wat is de beste e-bike"
    • "Hoe duur is een e-bike ongeveer?"
    • "Verschillende verzekeringen voor elektrische fiets"
    • "Elektrische fietsen kopen in de buurt van X"

    Bestudeer de zoekopdrachten hierboven.

    Bij welke zoekopdracht is de kans groot dat de bezoeker klaar is om tot aankoop over te gaan?

    Exact: bij de zoekopdracht met commercieel karakter. In dit geval de laatste zoekopdracht.

    4. Speel in op de zoekintentie

    Als je de zoekintentie van specifieke zoekwoorden hebt ontdekt is het tijd je content aan te passen.

    Ik vind het zelf altijd prettig mij te richten op de informatieve zoekwoorden.

    Vragen als:

    • Wat is...
    • Hoe doe ik...

    Hier is over het algemeen snel waardevolle content voor te genereren.

    Het enige wat je hoeft te doen is vragen beantwoorden.

    Terug naar het voorbeeld van onze e-bike webshop.

    Een veelgestelde vraag is "hoe lang gaat een e-bike accu mee".

    Deze vraag wordt vaak gesteld door mensen die aan het oriënteren zijn en onderzoeken of ze een e-bike moeten aanschaffen.

    In dit geval zal ik al hun zorgen wegnemen en in een uitgebreid artikel schrijven over de e-bike modellen met de beste accu's.

    Niet alleen heeft de bezoekers echt iets aan de informatie, hij kan op dat moment overtuigd worden een e-bike te kopen.

    En het zou mooi zijn als ze de e-bike via jouw webshop bestellen, toch?

    Het inspelen op de zoekintentie is dus makkelijker dan je denkt.

    Bedenk gewoon welke vragen mogelijke bezoekers aan Google stellen, en zorg dat je het beste antwoord geeft van alle websites in de zoekresultaten.

    Conclusie

    Alleen omdat je concurrent een zoekwoord gebruikt betekent dit niet automatisch dat je hetzelfde moet doen.

    Toch is het waardevol te kijken op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden. Dit is dan ook waar een zoekwoord onderzoek om draait.

    Maar het kan enkel waardevol zijn als je begrijpt waarom je concurrent op specifieke zoekwoorden gevonden wordt. Welke waarde leveren ze aan hun bezoekers? Welke problemen lossen ze op?

    Verkijk je echter niet op de zoekresultaten van je concurrenten. Hoe goed ze ook gevonden worden, ze laten al-tijd kansen liggen waarop je eenvoudig kan inspelen.

    Blijf dus altijd zelf nadenken tijdens het zoekwoord onderzoek en zoek naar kansen die andere over het hoofd zien. Vaak zijn het de unieke invalshoeken die een website van een gemiddelde positie naar de top 3 zoekresultaten krijgen.

    Begrijp ook dat het "beste" zoekwoord niet bestaat. De betere zoekwoorden zijn zoekwoorden die verkeer opleveren en oprecht geïnteresseerde bezoekers aantrekt.

    Alleen zo heeft een goed zoekwoord onderzoek positief effect op de resultaten van je organisatie.

    Dit was het voor nu.

    Wil je meer lezen over SEO? Klik hier boven door naar mijn andere pagina's!

    subject