Vraag je je af hoe je een goed zoekwoord onderzoek doet voor SEO?
Een goed zoekwoord onderzoek vormt de basis van een succesvolle SEO strategie.
Sterker nog: een zoekwoord onderzoek is een essentieel onderveel van je strategie. Het helpt je de juiste zoekwoorden te vinden voor je website zodat je beter kunt ranken in zoekmachines en meer bezoekers kunt bereiken.
Met een zoekwoord onderzoek:
Op deze pagina beschrijf ik wat een zoekwoord onderzoek is, hoe je zelf een zoekwoord onderzoek doet en geef ik je tips om de beste zoekwoorden te kiezen.
Ook interessant: Content marketing combineren met SEO
Dus als je aan de slag wil met SEO en wil beginnen met een goed zoekwoorden onderzoek, lees dan verder.
Zoekwoordonderzoek is het proces van het identificeren van de zoekwoorden die je potentiële klanten gebruiken om je website te vinden. Door de juiste zoekwoorden te vinden, kun je ervoor zorgen dat je website verschijnt in de zoekresultaten wanneer mensen deze zoekwoorden gebruiken.
Een zoekwoord onderzoek is onderdeel van je SEO-strategie waarbij je onderzoekt naar welke informatie potentiële bezoekers zoeken, en welke specifieke woorden ze hiervoor gebruiken.
Er zijn verschillende manieren om zoekwoordonderzoek uit te voeren. Je kunt gebruikmaken van verschillende tools, zoals Google Ads Keyword Planner, Ubersuggest en SEMrush. Je kunt ook zelf zoekwoordonderzoek uitvoeren door naar zoekmachines te gaan en de zoekwoorden te zoeken die je potentiële klanten gebruiken.
Tijdens het doen van een zoekwoord onderzoek ontdek je waar de mensen in je doelgroep tegenaan lopen.
Je ontdekt welke problemen ze ervaren en je leert op welke manier je
deze bezoekers het beste kunt helpen met het oplossen van deze
problemen.
Maar er zijn meer voordelen te benoemen.
De voordelen van een goed zoekwoord onderzoek:
Genoeg redenen om aan de slag te gaan met een zoekwoord onderzoek voor je website.
Als website-eigenaar die de afgelopen 10 jaar niets anderds deed dan websites bouwen en deze vindbaar maken ga ik je laten zien waar ik tegenaan liep en hoe je deze obstakels eenvoudig kunt vermeiden.
Ik was snel vindbaar op dit zoekwoord en dat was niet voor niets.
Ik ontdekte dat er niet alleen veel verkeer te bereiken was op de zoekopdracht "website vindbaar maken".
Maar dat een grote groep zocht op de zoekwoorden: "vindbaarheid website vergroten" en "beter vindbaar worden op Google".
En deze informatie vond ik alleen omdat ik de tijd nam een gedegen onderzoek te doen.
Allereerst moeten de zoekwoorden relevant zijn voor de inhoud van je website. Het zoekwoord moet goed beschrijven welke informatie er op je website te vinden is en moet er voor zorgen dat nieuwe bezoekers je website weten te vinden.
Naast relevantie is het zoekvolume van het zoekwoord erg belangrijk. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd met het zoekwoord binnen een bepaalde periode.
Voor maximaal resultat wil je zoekwoorden kiezen met een hoog zoekvolume zodat je veel nieuwe bezoekers naar je website kunt trekken.
De laatste factor is competitie. De competitie is hoog wanneer er voor concurrenten actief zijn op een bepaald zoekwoord. In dit geval proberen meerdere websites op hetzelfde zoekwoord te ranken wat het erg moeilijk maakt om er tussen te komen.
Wanneer er minder competitie is is een zoekwoord makkelijker te targetten en zul je dus sneller op dat zoekwoord bovenaan in de resultaten verschijnen. Echter, het verkeer dat je hiermee aantrekt zal beduidend lager liggen.
Er zijn een aantal manieren om zoekwoorden toe te passen op je website. Hier zijn een paar tips:
Door deze tips te volgen, kun je je website beter vindbaar maken in zoekmachines en meer bezoekers naar je website trekken.
Voor iedereen die actief met SEO bezig is is ChatGPT een must.
Ik ga hier niet in detail in op wat ChatGPT is, het enige dat je moet weten is dat het een taalmodel is waar je vragen aan kunt stellen.
Ze antwoorden net als Google, maar komen met een tekstueel antwoord.
Hieronder zie je een screenshot vanuit ChatGPT.
Ik vraag het taalmodel om waardevolle zoekwoorden te genereren voor een website waarop B2B trainingen worden aangeboden.
Voorbeeld resultaat ChatGPT:
Niet gek toch? Ik zie hier veel waardevolle zoekwoorden. Maar let wel op: we weten niet zeker of er veel mensen met dezelfde zoektermen zoeken.
Dit komt omdat de taalmodellen zoals ChatGPT het nog wel eens mis kunnen hebben, dit wordt ook wel eens "Hallucineren" genoemd.
Terug naar het voorbeeld.
We willen eigenlijk iets beters dan het vorige resultaat.
In dit voorbeeld vraag ik naar long-tail zoekwoord varianten en vraag ik de resultaten te sorteren op zoekvolume.
Ook hier geldt; we weten niet zeker of de lijst feitelijk juist is. Maar het resultaat is toch wel erg tof.
Verder op in het artikel gaan we het bovenstaande resultaat verder onderzoeken.
We gaan kijken of er wel op de voorgestelde zoekwoorden gezocht wordt, en hoe groot dat zoekvolume dan is.
Google Keyword Planner is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om zoekwoorden te vinden en te analyseren. Met Google Keyword Planner kun je het zoekvolume, de concurrentie en andere statistieken voor zoekwoorden bekijken.
Deze informatie kun je gebruiken om zoekwoorden te kiezen die relevant zijn voor je website of campagne, en die een goede kans hebben om goed te presteren in zoekmachines.
Deze tool is voornamelijk ingericht voor mensen dia via Google Ads willen adverteren, maar de informatie is erg bruikbaar voor een zoekwoord onderzoek.
Laten we aan de hand van een voorbeeld kijken hoe het doen van een zoekwoord onderzoek werkt.
In dit voorbeeld gaan we op zoek naar zoekwoorden voor een e-bike webshop.
Log in op https://ads.google.com
Na het inloggen zie je verschillende knoppen in de grijze menubalk bovenaan de pagina.
Klik hier op "Tools and settings" en klik vervolgens in de linkerkolom op "Keyword planner".
Hier vullen we het zoekwoord "elektrische fiets" in.
Je ziet dat elektrische vouwfietsen en de e-bikes van Batavus erg populair zijn.
Het zoekverkeer is hoog wat betekent dat er veel mensen op zoek zijn naar informatie over de Batavus e-bikes.
Daar kunnen we wel wat mee, toch?
Naast Google keyword explorer zijn er meer tools beschikbaar om zoekwoorden te vinden.
Eén daarvan is Ubersuggest.
Wanneer je op de bovenstaande pagina zoekt op het woord "koffie", en vervolgens links klikt op Keyword ideeën
zie je een enorme lijst aan zoekwoorden gerelateerd aan de zoekterm koffie.
Dit zijn perfecte zoekwoorden voor je website in het geval je over koffie gerelateerde producten of diensten schrijft.
Zoals je ziet, zie je per zoekwoord wat het zoekvolume is.
Maar er is een andere methode. Hiermee kun je nog dichterbij huis de juiste zoekwoorden bepalen.
Zoekwoorden uit Google Search Console
Google Search Console is een walhalla voor zoekwoorden.
Ieder zoekwoord waarop je website wordt gevonden is hier zichtbaar.
Hier omschrijf ik precies hoe je je website moet aanmelden bij Google.
Google Search Console is een perfecte tool om bij te houden hoe hoog elke pagina van je website scoort in Google.
De tool levert je ontelbaar veel informatie aan om je website elke dag iets beter te maken.
Zo zie je eenvoudig welke pagina door Google geindexeerd is, hoevaak je pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten en zie je eenvoudig hoeveel mensen er op je links in Google hebben geklikt.
Nog belangrijker.
De tool geeft precies aan op welke zoektermen je al wordt gevonden!
In dit artikel lees je meer over Google Search Console en hoe je jouwe website kunt aanmelden.
De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht invoert.
En deze redenen kunnen zeer verschillend zijn.
Voorbeeld van zoekintenties:
Door de zoekintentie te begrijpen, kun je je website optimaliseren voor de juiste zoekresultaten. Dit zal helpen om meer bezoekers naar je website te trekken en je conversiepercentage te verbeteren.
Voorbeeld: iemand zoekt naar "het beste Italiaanse restaurants in de buurt", heeft de zoekintentie duidelijk te maken met het vinden van informatie over de beste Italiaanse restaurants in de directe omgeving.
Voor iedere zoekopdracht is de zoekintentie anders.
Aan jou de taak de zoekintentie van je bezoekers te matchen met het aanbod op je website.
Er zijn verschillende zoekintenties, om het overzichtelijk te houden zoomen we nu in op de twee belangrijkste.
Namelijk de commerciële zoekintentie en de informatieve zoekintentie
De commerciële zoekintentie beschrijft het doel om te kopen.
Vaak staan voor commerciële zoekwoorden extra zoekwoorden die aangeven dat het om een commerciële actie gaat.
Voor informatieve zoekwoorden ligt dit anders.
De informatieve zoekwoorden laten zien dat de bezoeker op zoek is naar meer of specifieke informatie.
Je kunt toevoegingen verwachten als:
Bestudeer de zoekopdrachten hierboven.
Bij welke zoekopdracht is de kans groot dat de bezoeker klaar is om tot aankoop over te gaan?
Exact: bij de zoekopdracht met commercieel karakter. In dit geval de laatste zoekopdracht.
Als je de zoekintentie van specifieke zoekwoorden hebt ontdekt is het tijd je content aan te passen.
Ik vind het zelf altijd prettig mij te richten op de informatieve zoekwoorden.
Vragen als:
Hier is over het algemeen snel waardevolle content voor te genereren.
Het enige wat je hoeft te doen is vragen beantwoorden.
Terug naar het voorbeeld van onze e-bike webshop.
Een veelgestelde vraag is "hoe lang gaat een e-bike accu mee".
Deze vraag wordt vaak gesteld door mensen die aan het oriënteren zijn en onderzoeken of ze een e-bike moeten aanschaffen.
In dit geval zal ik al hun zorgen wegnemen en in een uitgebreid artikel schrijven over de e-bike modellen met de beste accu's.
Niet alleen heeft de bezoekers echt iets aan de informatie, hij kan op dat moment overtuigd worden een e-bike te kopen.
En het zou mooi zijn als ze de e-bike via jouw webshop bestellen, toch?
Het inspelen op de zoekintentie is dus makkelijker dan je denkt.
Bedenk gewoon welke vragen mogelijke bezoekers aan Google stellen, en zorg dat je het beste antwoord geeft van alle websites in de zoekresultaten.
Er zijn een aantal manieren om de prestaties van je gekozen zoekwoorden te volgen. Hier zijn een paar tips:
Door deze tips te volgen, kun je de prestaties van je gekozen zoekwoorden volgen en ervoor zorgen dat je website goed scoort in zoekmachines.
Hier zijn nog enkele aanvullende tips voor het volgen van de prestaties van je gekozen zoekwoorden:
Alleen omdat je concurrent een zoekwoord gebruikt, betekent dit niet dat je het ook moet gebruiken. Het is echter waardevol om te kijken op welke zoekwoorden je concurrenten gevonden worden. Dit is waar zoekwoordonderzoek om draait.
Zoekwoordonderzoek is echter alleen waardevol als je begrijpt waarom je concurrent op specifieke zoekwoorden gevonden wordt. Welke waarde leveren ze aan hun bezoekers? Welke problemen lossen ze op?
Verkijk je niet op de zoekresultaten van je concurrenten. Hoe goed ze ook gevonden worden, ze laten altijd kansen liggen waarop je eenvoudig kunt inspelen.
Blijf dus altijd zelf nadenken tijdens het zoekwoordonderzoek en zoek naar kansen die andere over het hoofd zien. Vaak zijn het de unieke invalshoeken die een website van een gemiddelde positie naar de top 3 zoekresultaten krijgen.
Begrijp ook dat het "beste" zoekwoord niet bestaat. De betere zoekwoorden zijn zoekwoorden die verkeer opleveren en oprecht geïnteresseerde bezoekers aantrekken.
Alleen zo heeft een goed zoekwoordonderzoek positief effect op de resultaten van je organisatie.
Hier zijn enkele aanvullende tips voor het uitvoeren van een effectief zoekwoordonderzoek:
Door deze tips te volgen, kun je je website beter laten ranken in zoekmachines en meer verkeer naar je website genereren.
Dit was het voor nu!
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.