Hoe kom je bovenaan in Google? (tips + uitleg)

09 maart 2024
Inhoudsopgave

Wil je bovenaan in Google komen?

Dan moet je weten wat Google belangrijk vindt. 

Als je weet wat Google belangrijk vindt, kun je je website optimaliseren zodat deze beter vindbaar wordt dan de huidige websites in de zoekresultaten.

Op deze pagina lees je alle tips die mij hebben geholpen verschillende sites bovenaan in Google te krijgen.

De Google zoekresultaten

Hoe bepaalt Google de volgorde van de zoekresultaten? 

Google bepaalt de volgorde van de zoekresultaten met behulp van een complex en voortdurend bijgewerkt algoritme.

Deze houdt rekening met honderden factoren. Deze factoren samen bepalen de volgorde van de zoekresultaten.

De belangrijkste zijn:

  • Relevantie
  • Kwaliteit
  • Gebruikerservaring 

Hoewel de exacte werking geheim wordt gehouden, geven deze factoren een goed beeld van wat Google belangrijk vindt bij het bepalen van de zoekresultaten.

Zo kom je bovenaan in Google

De snelste manier om bovenaan in Google te komen is door te betalen voor Google Ads, ook wel bekend als SEA, wat staat voor Search Engine Advertising.

Het is ook mogelijk om gratis bovenaan de zoekresultaten te komen. Dit doen je door het toepassen van zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO.

Het grote voordeel van SEO is dat het gratis is en de resultaten duurzaam zijn. Eenmaal bovenaan blijf je vaak langdurig bovenaan staan.

De focus bij SEO ligt op het creëren van hoogwaardige content en het strategisch optimaliseren van je website.

Het is belangrijk dat Google je pagina's gemakkelijk kan bezoeken en eenvoudig kan bepalen waar de pagina over gaat.

Door goede content te schrijven, je zoekwoorden slim toe te passen en je bezoekers van waardevolle informatie te voorzien maak je een zeer grote kans om bovenaan in Google te komen.

1. Relevante en kwalitatieve content.

De snelste manier om bovenaan in Google te komen is door het schrijven van kwalitatieve en relevante content die aansluit op de zoekintentie van je bezoekers.

Klinkt ingewikkeld? Ik leg het uit.

Iedereen die Google gebruikt is op zoek naar informatie. Naar een specifiek bedrijf, of naar een antwoord op een specifieke vraag.

Als je bovenaan wil staan is het belangrijkste doel van je website om in deze informatiebehoeften te voorzien.

En dit kan alleen door bij het schrijven van kwalitatieve content rekening te houden met de juiste zoekintentie.

Wat de zoekintentie precies inhoudt, vertel ik je zo.

Eerst wil ik je laten zien hoe waardevol een positie bovenaan de zoekresultaten precies is. Want het schrijven van SEO content is tijdrovend. Ik wil je laten zien dat het de moeite waard is.

Laten we kijken naar de website van Independer.

Om de waarde van SEO voor deze website te bepalen, wordt gekeken naar de gebruikte zoekwoorden, hun zoekvolume en de advertentiekosten per zoekwoord.

Je kunt in onze zoekwoord tool zien dat er maandelijkse maar liefst 50.000 mensen zoeken op het zoekwoord "autoverzekering".

Ook zie je dat bedrijven bereid zijn om €13,52 te betalen. Dit houdt in dat voor iedere klik op een link een bedrijf €13,52 euro heeft!

Als we uit gaan van een doorklikratio van 25%, (50.000 ∗ 0.25) verkrijgt Independer maar liefst 12500 kliks uit de zoekresultaten.

Dit keer € 13,52 per klik betekent dat de waarde van deze positie maar liefst € 169.000,00 euro bedraagt.

Dit geeft goed weer waarom Independer zoveel tijd en geld steekt in de SEO content op hun website.

Ze vertellen dan ook alles over autoverzekeringen om te zorgen dat de pagina volledig voldoet aan de zoekintentie van bezoekers.

Ze vertellen over de verschillende vormen verzekeringen.

En geven uitgebreid informatie over aanvullende verzekeringen.

Maar als je zelf kijkt, zie je dat ze daar niet stoppen.

Ze schrijven over het kopen van een auto, de dekking per verzekering, schadevrije jaren en eigenlijk behandelen ze alle informatie die relevant is voor iemand die een autoverzekering gaat afsluiten.

En dit is precies het doel van SEO content!

De content op iedere pagina moet Googlezoekers helpen met het beantwoorden van specifieke vragen.

Heb je nog niet helemaal duidelijk welke vragen potentiële bezoekers hebben? Ik gebruik zelf een eenvoudige manier om aan inspiratie te komen voor het schrijven van SEO content.

1. De juiste vragen beantwoorden

Laten we kijken naar een manier om te achterhalen welke vragen mogelijke bezoekers hebben.

Het gedeelte dat in de afbeelding hierboven groen omlijnd is zijn vragen die regelmatig via Google gesteld worden.

Deze vragen vallen onder de sectie PAA, of zoals Google het intern noemd: Related Questions.

Je leest hier meer over PAA

Het PAA gedeelte is een goede bron van inspiratie om te kijken welke vragen bezoekers hebben en op welke vragen je antwoord moet geven bij het genereren van kwaliteit SEO content. 

Alle vragen die in het gerelateerde vragen gedeelte staan zijn potentiële zoekwoorden – eigenlijk zoektermen - voor je website.

Maar het kan nog beter.

In het voorbeeld zochten we met de zoekterm "kunstgras leggen". Dit is een brede zoekterm.

We weten niet zo goed wat de intentie van de bezoeker is. Wil hij het zelf gaan leggen? Of is hij op zoek naar iemand om kunstgras te laten leggen?

Laten we kijken naar een andere vraag: "Wat kost het om kunstgras te laten leggen?".

Deze zoekopdracht is veel specifieker en de zoekintentie is duidelijk. Dit worden Long Tail Zoekwoorden genoemd. 

Het zit zo:

Op Long Tail zoekwoorden bereik je vaak minder verkeer. Maar het publiek dat je aantrekt, past veel beter bij de content op de pagina.

Dit komt omdat ze naar specifieke informatie zoeken, en jij specifieke informatie aanbiedt.

En dit is precies het verschil tussen matige en goede content.

Maar er is meer.

2. Over een specifiek onderwerp schrijven 

Google beloont websites die waardevolle informatie tonen aan bezoekers.

Sterker nog, wanneer je veel schrijft over een specifiek onderwerp, en daadwerkelijk inzoomt op verschillende aspecten van het onderwerp beloont Google je met een hoge positie.

Het werkt zelfs zo dat Google bij informatieve zoekopdrachten websites voorrang geven die echt de diepte in duiken.

Dus als je het mij vraagt, is de beste manier op bovenaan in Google te komen door gewoon hele sterke teksten te schrijven en je bezoekers te voorzien van alle informatie waar ze mogelijk naar op zoek zijn.

Ben je niet overtuigd?

Laten we kijken naar een voorbeeld.

De bovenstaande pagina staat onderaan in Google op plek 10. De pagina telt 1242 woorden en bijna 200 links.

Kort door de bocht is dit de hoeveelheid informatie die deze website aanbiedt.

Laten we kijken naar het eerste resultaat:

Deze site telt maar liefst 2403 woorden en 315 links!

Dat is een enorm verschil.

Je ziet dat de website die bovenaan staat veel meer content bevat dan het resultaat onderaan in de zoekresultaten.

Het is noodzakelijk om een betere analyse te doen om zeker te weten dat de hoeveelheid content daadwerkelijk het verschil maakt.

Maar in veel gevallen kun je er van uitgaan dat de hoeveelheid content samenhangt met hoeveel er over een bepaald onderwerp wordt geschreven.

En dat maakt het verschil.

Maar hoe weet je over welke onderwerpen je precies moet schrijven?

Goede vraag. En eenvoudig te beantwoorden.

Open de Linktopics SEO-crawler en vul de URL in van de website die nu bovenaan, of hoog in de zoekresultaten staat.

De crawler zal alle pagina's van de website bezoeken en de pagina's sorteren. De belangrijkste pagina's komen bovenaan te staan.

Deze pagina's dienen als inspiratie zodat je weet welke onderwerpen en zoekwoorden goed werken in Google.

3. Zoekwoorden strategisch toepassen

Je zoekwoorden dienen goed zichtbaar te zijn in de kop(teksten) van je website.

Ik laat het je zien.

Als je zoekt op "intermittent fasting" zie je dat alle pagina's het zoekwoord waarop ze gevonden willen worden vooraan in hun paginatitel hebben opgenomen.

Maar er is meer.

Als je goed kijkt zie je dat de zoekwoorden niet alleen terugkomen in de paginatitels, maar ook de tekst onder de titels in de zoekresultaten.

Het slim plaatsen van je zoekwoorden is een belangrijk onderdeel binnen SEO.

Om specifieker te zijn. Het slim plaatsen van zoekwoorden valt onder het onderdeel on-page SEO. Wat een specifieke tak binnen zoekmachine optimalisatie is.

En hoewel on-page SEO saai klinkt, is het één van de belangrijkste onderdelen die helpen om je website bovenaan in Google te krijgen.

Laten we kijken wat on-page SEO is en hoe het je helpt om bovenaan in Google te komen.

2. Pas on-page SEO toe

On-page SEO is een onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie waarbij je de pagina's op je website optimaliseert voor een betere vindbaarheid in Google.

On-page optimalisatie bestaat uit:

  • Het optimaliseren van paginatitels
  • Het genereren en nieuwe content
  • Bestaande content optimaliseren
  • Internal linkbuilding toepassen
  • Paginastructuur beheren en verbteren
  • URL's optimaliseren

Nu vraag je je af hoe on-page SEO je helpt om bovenaan in Google te komen.

En die vraag is eenvoudig te beantwoorden.

Voordat Google bezoekers naar je website kan sturen, moeten ze eerst weten waar je website over gaat.

Ze willen weten:

  1. Welk onderwerp staat centraal?
  2. Wat voor informatie kunnen bezoekers vinden?

Google gaat op zoek naar relevante informatie.

Maar hoe bepalen ze dat?

Op de Google Search pagina beschrijft Google het zelf:

Het meest basale signaal dat informatie relevant is, is wanneer een webpagina dezelfde zoekwoorden bevat als je zoekopdracht.

Google zoekt dus naar zoekwoorden op je website die matchen met de zoekopdracht.

Er zijn zoveel vragen om te stellen.

Wat je voor nu moet weten:

Google zoekt naar informatie op je site. Ze zoeken naar woorden op je website die matchen met de woorden in de zoekopdracht die bij Google wordt uitgevoerd.

Jij moet zorgen dat Google de woorden op jouw pagina's makkelijk weet te vinden.

Hoe je dat doet? Dat doe je door je website technisch zo toegankelijk en overzichtelijk mogelijk te maken:

#1. Plaats zoekwoorden in paginatitels
De titel van je pagina is normaal gesproken de koptekst binnen een H1 tag.

Hierin moet je zoekwoord altijd zijn opgenomen.

In het voorbeeld hierboven zie je dat Coolblue de H1 tag gebruikt voor de belangrijkste zoekterm voor de pagina.

En niet alleen Coolblue doet dit.

Ook Google zelf doet het op hun Google Ads website:

Maar er is meer.

De H1 tag is de meest belangijke koptekst op je pagina.

Hij is zo belangrijk dat er wordt geadviseerd maximaal één H1 tag per pagina op te nemen.

Maar wat als je meer kopteksten wil gebruiken?

Goede vraag.

De op één-na belangrijkste tag is je H2 tag.

Hierboven zie je dat ik alle belangrijke zoektermen in mijn H2 tags opneem.

Ik raad je aan om hetzelfde te doen.

#2. Voorzie je pagina URL's van zoekwoorden

Nog een belangrijke plek om je zoekwoord in op te nemen:

In de URL.

URL's die helpen om bovenaan in Google te komen zijn vaak kort en bevatten het zoekwoord.

Naast de paginatitels, je teksten en de linkjes op de site gebruiken zoekmachines de URL om je website beter te begrijpen.

Je ziet dit ook terug op de ze pagina.

Mijn URL bevat de exacte zoekterm waarop ik gevonden wil worden:

En werderom zie je dit weer terug op de pagina van Coolblue:

Genoeg voorbeelden die laten zien dat het slim is je zoekwoord in je paginatitel en URL op te nemen.

Daarnaast schrijft Google er zelf over op hun eigen blog:

#3. De laadtijd website verbeteren

Hoe kom ik bovenaan in Google door mijn website sneller te maken vraag je je af?

Ik snap de vraag.

Laat het me uitleggen.

Paginasnelheid heeft een enorme impact op de gebruikerservaring van je website.

En zoals je eerder las. Alleen gebruiksvriendelijke websites komen bovenaan in Google.

Vraag je je af hoe je de laadtijd van je website kunt meten?

Simpel.

Ga naar: https://pagespeed.web.dev/

Vul hier de URL van je website in en klik op "Analyseren"

Je ziet een pagina zoals hieronder weergegeven.

Scroll naar beneden.

Je ziet een prestatiescore staan.

Zoals je ziet komt mijn website op het moment van meten net te kort om een groene score te behalen.

Scroll verder naar beneden.

In het deel met de groene omlijning zie je de statistieken die horen bij de laadtijd van je website.

Heb je geen idee wat het betekent?

Geen zorgen. Het wordt hieronder uitgelegd.

  • First Contentful Paint
    Ook wel afgekort tot FCP. Deze score beschrijft hoelang het duurt voordat het eerste (HTML) element op je pagina wordt weergegeven. Denk hierbij aan een afbeelding, paragraaf en knop.
  • Time to interactive
    Deze score meet hoe lang het duurt voordat een pagina volledig interactief is. Of kort gezegd: wanneer je voor het eerst ergens op kunt klikken.
  • Speed index
    De speedindex laat zien hoe snel de volledige layout visueel gemaakt is. Inclusief teksten en afbeeldingen.
  • Total Blocking Time
    Dit is de tijd die zit tussen de First Contentful Paint en Time to Interactive.
  • Largest Contentful Paint
    De LGP beschrijft hoe lang het duurt om de grootste resources in te laden. Vaak zijn dit grote en zware afbeeldingen, video's of geluidsfragmenten.
  • Cumulative Layout Shift
    Tijdens het renderen van je pagina's kunnen HTML elementen "verspringen". Dit wordt Layout Shift genoemnd. CLS beschrijft hoe vaak dit voorkomt.

In een toekomstig artikel vertel ik hoe je je website optimaliseert om de bovenstaande scores te verbeteren.

Voor nu zijn er enkele snelle winsten te behalen:

#4. Maak gebruik van caching

Caching is een welbekende term in de websitewereld.

Bij caching worden de gegevens in een tijdelijkse opslag geplaatst om ze in de toekomst nog sneller in te laten.

Klinkt technisch niet waar? Het is gelukkig vrij eenvoudig.

Gebruik je WordPress? Dan vind je hier veel geschikte plugins voor caching: https://nl.wordpress.org/plugi...

Maar er is meer.

Afbeeldingen vertraging je website. Daarom is het belangrijk om kleine gecomprimeerde afbeeldingen te gebruiken.
 

Soms zien we nog wel eens afbeeldingen voorbij komen die groter zijn dan 1MB.

1 MB kan tot wel 8 seconden duren om in te laden.

We raden aan om afbeeldingen altijd onder de 300kb te krijgen voordat je deze naar je website upload.

Wij gebruiken graag https://tinypng.com/ om onze afbeeldingen kleiner te maken.

Gek genoeg werkt tinyPNG ook goed met JPG/JPEG bestanden :).

#5. Maak je website mobielvriendelijk

Een andere factor is mobiel vriendelijkheid. Meer dan de helft van het internetverkeer surft online via hun telefoon. Het is behoorlijk vervelend als je een hele grote website ziet op zo'n klein scherm.

Je moet inzoomen om teksten te kunnen lezen en afbeeldingen passen nauwelijks op het scherm.

Duurt dit te lang en vraagt de website teveel aandacht van je bezoeker dan zijn ze weg. Veel bezoekers hebben helemaal geen zin om moeite te doen. Al helemaal niet als ze op het internet surfen.

Ze willen snel hun doel bereiken en vliegensvlug door jouw pagina's klikken om bij de juiste informatie te komen. Zorg daarom dat jouw website goed werkt op mobiel en tablet. De term voor dit soort websites is "repsonsive".
 

Wat responsive betekent?

Responsive websites passen zich aan aan de grote van je beeldscherm. Zo kan jouw bezoeker eenvoudig door de website bladeren. Vraag je webontwikkelaar of hij je website responsive wil maken. Het helpt direct bij de vindbaarheid op Google.
 

#6. Pas intern linken toe

Interne links verbinden je content en geven Google een idee van de structuur van je website. Ze brengen de hiërarchie van je website in kaart waardoor Google weet welke pagina's belangrijk zijn.

Wanneer je een sterke pagina hebt die al een tijdje goed vindbaar is, dan kan deze pagina andere pagina's op je site helpen bovenaan te komen.

Hoe dat precies werkt en hoe je intern linken als SEO-strategie toepast lees je hier.

3. Je resultaten analyseren

Met Google Analytics en Google Search Console houdt je precies in de gaten hoe de aanpassingen aan je website invloed hebben op je vindbaarheid.

In dit hoofdstuk lees je hoe je kunt zien of je pagina's bovenaan in Google staat, of dat deze nog extra werk nodig hebben.

Conclusie

In dit artikel heb je veel informatie gevonden om je website te verbeteren. Het helpt je website sterker te maken en te zorgen dat deze goed door Google bekeken en geïndexeerd wordt.

Wil je de tips onthouden of wil je een compact overzicht van alle tips?

Op deze pagina vind je een overzicht van 39 SEO tips die ik je kan geven.

Cheers.

Gebruik de gratis zoekwoord tool

Boost SEO results with powerful keyword research

Gratis zoekwoord tool

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.