5 Tips om Bestaande Content te Optimaliseren voor Google

25 september 2023

Je hoort het vaak: schrijf hoge kwaliteit content om hoger in Google te komen...

Maar oude content optimaliseren is minstens net zo belangrijk.

En het is simpel, bestaande content is vaak al door Google geïndexeerd. Wat zorgt dat je na het optimaliseren sneller in Google stijgt in vergelijking met het schrijven van een geheel nieuwe artikel.

Lekker eenvoudig en snel resultaat dus.

Hieronder leg ik in 5 stappen uit hoe je je bestaande content optimaliseert om hiermee snel beter vindbaar te worden en meer conversie te behalen via je website.

1. Update of herzie de zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de bouwstenen van SEO. Als de zoekwoorden in je oude content verouderd zijn of niet worden gebruikt door je doelgroep loop je veel verkeer mis.

Door je zoekwoorden te herzien, aan te passen of te vervangen zorg je dat de pagina relevanter wordt voor je doelgroep en dus voor Google.

Dit resultaat bijna altijd in een hogere ranking.

Tips voor de juiste zoekwoorden:

  • Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om een nieuw zoekwoord onderzoek uit te voeren.
  • Vergelijk de nieuwe zoekwoorden met de oude om te zien welke vervangen of toegevoegd moeten worden.
  • Update de titels, subkoppen en de bodytekst van je content met deze nieuwe zoekwoorden.
  • Vergeet niet om ook de alt-teksten van afbeeldingen en meta-tags bij te werken met de nieuwe zoekwoorden.

Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat je oude content weer in lijn is met actuele zoekopdrachten, waardoor je de kans vergroot om hoger te ranken in Google.

2. Verbeter Meta-data van de pagina

Een aantrekkelijke en relevante meta-titel en -beschrijving kunnen de click-through rate (CTR) van je pagina in de zoekresultaten aanzienlijk verbeteren.

En een hogere CTR kan op zijn beurt weer leiden tot een hogere ranking in Google.

Voordat je begint met het optimaliseren, is het belangrijk om te weten waar je nu staat.

Analyseer je huidige meta-titel en -beschrijving om te zien of ze nog steeds relevant zijn.

Gebruik tools zoals Google Analytics of SEMrush om inzicht te krijgen in hoe je huidige meta-elementen presteren.

Analyseer de huidige meta-data
Voordat je begint met het optimaliseren, is het belangrijk om te weten waar je nu staat. Analyseer je huidige meta-titel en -beschrijving om te zien of ze nog steeds relevant zijn.

Dit doe je door naar Google te gaan en te zoeken naar de geselecteerde zoekwoorden uit stap 1.

Bekijk hoe andere sites het zoekwoord formuleren, en bekijk welke elementen ze aan de titel hebben toevoegd.

Zo werken toevoegingen als "5 Tips om..." of "2024 update" erg goed.

Tip: gebruik ChatGPT en vraag om meta-titels te generen die de nieuwsgierigheid van je bezoekers weet te triggeren.

Nieuwsgierigheid zorgt voor clicks, en clicks zorgen – zoals je weet – voor een betere vindbaarheid.

Blijf binnen het lengtelimiet
De maximale lengte van je meta-titel is 68 tekens en de maximale lengte van je meta-omschrijving is 320 tekens.

Deze waardes komen vanuit Search Engine Land waarin Sara Taher 650 metatitels heeft vergeleken om te kijken wat de meest voorkomende meta-titel lengte is van posts die bovenaan in Google staan.

Voor de meta-omschrijving zie: Fundamentals of writing meta descriptions.

Het is dus simpel, houd je aan deze maximale waardes om te voorkomen dat Google de titels afkapt en de titels niet meer compleet zijn.

3. Voeg Interne Links Toe

Interne links zijn een cruciaal onderdeel binnen SEO en bieden tal van voordelen.

Interne links helpen zoekmachines zoals Google om de structuur en hiërarchie van je website beter te begrijpen.

Door relevante pagina's aan elkaar te linken, geef je crawlers veel informatie om je website om een goede manier te indexeren.

Daarnaast helpen interne links bezoekers makkelijk aanvullende, waardevolle informatie op je website te vinden.

Dit verhoogt niet alleen de tijd die op de site wordt doorgebracht, maar vermindert ook het bouncepercentage van je pagina omdat bezoekers eenvoudiger bij de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.

Kortom: interne links zorgen voor een betere informatievoorziening en verhogen het gebruiksgemak van je website.

En dit zijn flinke pluspunten voor Google.

Ik vertel hier alles over interne links in de intern linken strategie.

Alles samengevat

Het optimaliseren van bestaande content is een efficiënte en effectieve manier om je website beter vindbaar te maken in Google. Door het updaten van zoekwoorden, het verbeteren van meta-data en het toevoegen van interne links, kun je snel en relatief eenvoudig je ranking verbeteren.

Het herzien van zoekwoorden zorgt ervoor dat je content blijft resoneren met je doelgroep en actueel blijft in de ogen van Google. Een pakkende meta-titel en -beschrijving kunnen de CTR verhogen, wat weer een positief effect heeft op je ranking.

Interne links zijn niet alleen goed voor SEO, maar verbeteren ook de gebruikerservaring door bezoekers gemakkelijk naar relevante informatie te leiden. Kortom, het optimaliseren van bestaande content is een supergoede manier om je website hoger in de zoekresultaten te krijgen.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.