1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo teksten schrijven

SEO-teksten schrijven: Schrijven voor Google (2024 update)

02 april 2023

Wil je zelf krachtige SEO-teksten schrijven waarmee je snel beter scoort in Google?

👉 Dan is dit artikel voor jou.

Goede SEO-teksten verhogen de kwaliteit van je website en bieden je bezoekers een betere gebruikservaring.

En dat heeft een grote invloed op de vindbaarheid van je website.

Op deze pagina lees je:

  • Wat goede SEO-teksten zijn
  • Hoe goed SEO-teksten je website vindbaar maken
  • Hoe je zelf sterke SEO-teksten schrijft

Daarnaast laat ik je enkele goede voorbeelden zien van bedrijven die sterke SEO-teksten inzetten om hun vindbaarheid te vergroten.

De sleutel tot sterke SEO-teksten is het kennen van je doelgroep.

Ik vind dit zelf altijd een lastig onderdeel.

Maar het is vrij duidelijk.

Als je niet weet naar welke informatie je bezoekers zoeken, is het niet mogelijk om sterke SEO-teksten te schrijven.

Daarom stel ik mezelf voordat ik begin met het schrijven van SEO-teksten altijd twee korte vragen.

En ze zijn simpel:

  • Welke problemen hebben potentiële bezoekers?
  • Welke oplossingen heb ik ze te bieden?

De antwoorden op deze vragen brengen in kaart waar de mensen in mijn doelgroep tegenaan lopen.

En dit helpt bij het schrijven van sterke SEO-teksten

Hoe ziet een goede SEO-tekst eruit?

Een goede SEO-tekst bevat relevante zoekwoorden die op strategische plekken zijn opgenomen. Denk hierbij aan de paginatitel, tussenkopjes en in de eerste 300 woorden van de pagina.

Daarnaast is een goede SEO-tekst uniek, gericht op een specifiek zoekwoord en is deze geoptimaliseerd voor de zoekintentie van de bezoeker.

Om de leesbaarheid van je SEO-teksten te vergroten is het slim om een overzichtelijke structuur aan te brengen. Dit doe je door het gebruik van tussenkopjes, opsommingstekens en afbeeldingen.

Op deze manier zorg je dat je bezoekers moeiteloos door je tekst navigeren en snel de juiste informatie vinden.

Maak je teksten scannable
Een goede manier om je SEO-teksten gebruiksvriendelijk en leesbaar te maken is door deze op te delen in korte alineas en deze te voorzien van van duidelijke tussenkopjes. Op deze manier zorg je dat bezoekers de tekst eenvoudig kunnen "scannen". Dit is belangrijk voor bezoekers die niet de tijd willen nemen om een lange tekst te lezen.

Wanneer je een lange brij aan tekst weergeeft loop je het gevaar dat bezoekers je pagina vroegtijdig verlaten wat zorgt voor een hoog bouncepercentage, een statistiek dat Google gebruikt om de kwaliteit van de zoekresultaten te meten. Een hoog bouncepercentage zorgt voor een negatieve gebruikservaring wat ervoor kan zorgen dat je pagina slecht vindbaar is in de zoekresultaten.

Tussenkopjes maken teksten niet alleen overzichtelijk, ze spelen ook een belangrijke rol bij het bepalen van de hiërarchie van de pagina.

Zo is een H1 tag belangrijker dan een H2 tag, en is de tekst onder een H3 tag weer iets belangrijker dan de tekst onder een H4 tag.

John Mueller, een prominent gezicht in de SEO-wereld sprak zich uit in een tweet waarin hij het gebruik van tussenkopjes en heading tags toejuicht.

Elke deel van de tekst gaat vaak over iets specifieks, met tussenkopjes laat je zoekmachines zien waar een deel van de pagina over gaat.

Voorkom over-optimalisatie van je teksten

De meest gemaakte fout bij het schrijven van SEO-teksten is het onnatuurlijk herhalen van een zoekwoord, ook wel "keyword stuffing" genoemd.

En deze techniek kan je je een toppositie in Google kosten...

Keyword stuffing zorgt voor een slechte gebruikerservaring omdat de teksten op je pagina moeilijk te lezen.

Daarnaast valt keyword stuffing onder de black hat SEO-technieken, technieken die – wanneer ze herkend worden – worden bestraft met een slechte vindbaarheid.

Hoe je keyword stuffing voorkomt?

Door je te richten op de problemen van je bezoekers en ze stap voor stap laten zien hoe ze deze problemen kunnen oplossen.

Het zit zo: Google is tegenwoordig slim genoeg om te weten waar je pagina precies over gaat.

Ze kijken niet alleen wat je over een bepaald onderwerp schrijft, maar hoe gedetailleerd je op een onderwerp ingaat.

Als je je kennis en ervaring deelt zullen Google en je bezoekers je zien als autoriteit, als iemand die weet waar die het over heeft.

En dat maakt de teksten op je website super aantrekkelijk.

Wat zijn goede SEO woorden?

Goede SEO-woorden zijn zoekwoorden die relevant zijn voor de content op een pagina en die vaak worden gebruikt in zoekopdrachten.

Het kiezen van de geschikte zoekwoorden is alleen mogelijk als je weet op welke zoektermen veel gezocht wordt en naar welke informatie gebruikers dan op zoek zijn.

Hier kom je achter door een zoekwoord uit te voeren.

Een zoekwoord onderzoek kan op verschillende manieren worden gedaan. In dit artikel laat ik stap voor stap zien hoe je zelf een zoekwoord onderzoek doet.

Het belang van sterke SEO-teksten

Wanneer een website goed scoort in Google zal deze meer organisch verkeer aantrekken via de zoekresultaten.

Meer websiteverkeer kan leiden tot meer leads, verkopen en/of klanten voor je organisatie.

Daarom is SEO dan ook een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van veel bedrijven en ondernemers.

Wist je dat bedrijven als Coolblue, MediaMarkt en zelfs Univé dedicated SEO-specialisten in dienst heeft?

Zij richten zich fulltime op SEO en werken hard om deze bedrijven zichtbaar te maken in de organische zoekresultaten.

Dat lijkt mij genoeg bewijs dat SEO belangrijk is en dat het loont om genoeg aandacht te besteden aan het schrijven van je SEO-teksten.

Zo schrijf je SEO-teksten om te scoren in Google

Google selecteert alleen de beste websites. Websites die relevant en nuttig zijn voor mensen zoeken naar specifieke informatie.

Door de juiste informatie te delen over het onderwerp waarover je bezoekers meer willen weten zorg je dat je website relevant is.

Een voorbeeld dat ik vaak gebruik: de adviespagina's van mediamarkt.

Als je op zoek bent naar een nieuwe televisie wordt je overspoeld met het aanbod. Er zijn verschillende modellen te krijgen, en elk model heeft weer zijn eigen functies.

Om je te helpen kiezen hebben ze naast het aanbod aan televisies ook een link geplaatst naar een Oled-tv's-adviespagina. Met daarin ALLES over oled televisies.

Ze vertellen je precies wat een OLED televisie is en wat de verschillen zijn met een LED televisie en waarom OLED panelen zo gewaardeerd worden.

Vervolgens laten ze je weer doorklikken naar de productpagina in de hoop dat je een OLED televisie bij ze gaat bestellen.

Door de extra pagina waarin de Media Markt alles vertelt over OLED panelen bieden ze een betere ervaring dan menig concurrent.

En het beste van goede SEO-content? Het werkt niet alleen voor e-commerce websites.

Sterker nog: goede SEO-teksten zijn onmisbaar in iedere content marketing campagne, wat je aanbod ook is.

Wanneer je op wat voor manier dan ook zorgt dat al de vragen van je bezoekers beantwoord worden, zal Google dit belonen met een goede vindbaarheid.

Zo ook in het voorbeeld van Spotler:

Een goed voorbeeld van een succesvolle content marketing strategie is die van Spotler.

De aanbieder van slimme e-mailmarketing software heeft een landingspagina opgezet waar ze alle informatie delen over e-mailmarketing.

Ze hebben het over de voordelen, over de nadelen en laten je doorklikken naar een pagina waar ze stap voor stap uitleggen hoe je met e-mailmarketing kunt beginnen.

Kortom: ze vertellen op de website niet alleen over het product dat ze aanbieden, ze vertellen alle ins en outs over e-mailmarketing en beantwoorden alle vragen van bezoekers.

Ook interessant: Lees hier alles over Content Marketing

In de stappen hieronder ga ik je laten zien hoe je stap voor stap SEO-teksten schrijft waarmee je je bezoekers voorziet van alle informatie waar ze naar op zoek zijn.

Stap 1: Gebruik een SEO-vriendelijk format

Schrijven is al eeuwen oud. En ook op je website gelden principes die je kunt gebruiken om mensen te overtuigen, te inspireren en aan te zetten tot actie.

Dit betekent dat bestaande schrijfmethodes uiterst effectief kunnen zijn bij het schrijven van SEO-teksten.

Maar pas op: ❌

Geen enkele techniek gaat je helpen goede SEO-teksten te schrijven als je niks nuttigs te vertellen hebt.

Je lezers zijn op zoek naar waarde, lever je geen waarde? Dan zullen de onderstaande technieken geen effect hebben.

Lever je minstens net zo veel waarde als alle andere resultaten in Google? En wil je net dat beetje extra effect creëren?

Dan zijn de onderstaande formules goede opties.

Een goed format waarop je de aandacht van je lezers trekt, en vasthoudt, is de PAS-formule.

Het PAS-format bestaat uit drie onderdelen, problem, agitate, solve.

Met andere woorden: Probleem, Agiteren, Oplossen.

Allereerst benoem je het probleem waar je bezoeker mogelijk tegenaan loopt. Je wil hier zorgen dat de bezoeker zich in de tekst herkent, zich aangesproken voelt.

Vervolgens ga je over op agiteren. Je gaat het probleem verergen. Dit betekent niet dat je drama gaat maken, maar je gaat de pijn van het probleem voelbaar maken.

Wat zijn de negatieve gevolgen als het probleem niet wordt opgelost?

Tot slot sluit je af met de oplossing. Je verlost je lezer uit zijn of haar lijden en geeft stap voor stap een oplossing voor het hardnekkig probleem dat ze ervaren.

Maar waarom is deze methode dan zo geschikt voor je SEO-tekst vraag je je af?

Omdat je met het PAS-format je lezer niet direct voorziet van de informatie waarnaar ze op zoek zijn, maar eerst bevestigd dat het probleem bestaat.

En dit werkt goed voor SEO omdat de bezoeker langer op je pagina blijft en het bouncepercentage afneemt.

Het zit zo.

Iedereen op Google heeft een vraag. Wanneer we Google gebruiken zijn we op zoek naar antwoorden. En die willen we het liefst zo snel mogelijk vinden.

Wanneer je snel antwoord geeft op de vraag mist je bezoeker misschien de motivatie ook echt met het probleem aan de slag te gaan.

Door te benoemen wat de nadelen zijn wanneer het probleem zich blijft voordoen, en tegelijkertijd uitlegt hoe mooi de wereld is wanneer het probleem opgelost is, motiveer je je lezer om actie te ondernemen.

En dit zorgt dat ze meer gedetailleerde informatie willen lezen over de hoe, wat en waarom van het probleem.

Wanneer succesvol toegepast zullen:

  • Je bezoeker langer op je website blijven
  • Meer pagina's binnen je website bezoeken
  • En vaker terugkomen als ze op zoek zijn naar vergelijkbare oplossingen

En dit zijn allemaal tekenen van een hoge kwaliteit website die bezoekers tevreden maakt, en dat is uiteindelijk wat Google wil.

Op mijn pagina "Je website vindbaar maken op Google" zie je een voorbeeld.

Ik begrijp dat mijn lezers op zoek zijn naar informatie om hoger in Google te komen.

Bij punt 1 erken ik dat het lastig is om je website beter vindbaar te krijgen.

Bij punt twee vertel ik ze dat ik een oplossing heb en vertel ik ze dat we stap voor stap gaan kijken hoe we de website beter vindbaar gaan maken.

Ik laat ze weten dat ze niet alleen zijn en dat ik duidelijke stappen voor ze heb waarmee ze het probleem oplossen en eenvoudig beter vindbaar kunnen worden.

In de introductie van de tekst toon ik compassie en geef ik mijn bezoekers een plan. "He ik begrijp je probleem, lees verder want ik ga je zo een oplossing bieden".

Stap 2: Richt je op de zoekintentie

Als je meer blogs van mij hebt gelezen ken je het belang van de zoekintentie.

Voor als je het nog niet weet: de zoekintentie is de reden achter de zoekopdracht.

De zoekintentie omschrijft het doel van de bezoeker. Het kan zijn dat ze aan aankoop willen doen, of dat ze meer willen leren over zoekmachine optimalisatie bijvoorbeeld.

De zoekintentie bepaald het type content dat het beste werkt. En dit is bepalend voor de SEO-teksten die je zo gaat schrijven.

Er zijn verschillende type content waaruit je kunt kiezen. Denk aan een blogpost, een productpagina, een categorie-overzichtspagina of een landingspagina.

Laten we het bekijken aan de hand van een voorbeeld.

Wanneer men zoekt op de zoekterm "hardloopschoenen" krijg je bij de top 3 zoekresultaten allemaal een productoverzichtpagina te zien.

Wanneer je zoekt op "De beste hardloopschoenen" krijg je een ander type pagina te zien.

Een pagina waarop diep wordt ingegaan op de hardloopschoen. Hierin staat alle informatie die je nodig hebt om te beslissen wat voor jou de beste schoenen zijn.

In beide gevallen zijn we op zoek naar hardloopschoenen, maar de zoekintentie verschilt.

Als we zoeken naar de "beste" hardloopschoenen willen we geen lijst zien met verschillende schoenen, we willen weten welke de beste zijn.

En vooral: waarom dit de beste zijn. Van welk materiaal zijn ze gemaakt? Zijn ze waterbestendig? Sneeuwbestendig? Kortom: wat zijn alle specifieke eigenschappen van de schoenen?

Daarna doen we een nieuwe zoekopdracht. Dan weten we al wat beter naar wat voor soort hardloopschoenen we op zoek zijn.

De zoekintentie veranderd van oriënteren naar commercieel. En dit is belangrijk. De zoekintentie van potentiële bezoekers verandert namelijk continu.

Dit heeft namelijk alles te maken meet de klantreis en in welke fase je potentiële bezoeker zich begeven.

De klantreis, of ook vaak customer journey genoemd, kent verschillende fasen, zoals bewustwording, overweging, aankoop en loyaliteit.

Laten we terug gaan naar het voorbeeld hardloopschoenen.

Bewustwordingsfase: De potentiële klant wordt zich bewust van je merk of de noodzaak van hardloopschoenen via een zoekmachine.

  • "Voordelen van hardloopschoenen voor beginners" (informatieve intentie)
  • "Zijn hardloopschoenen nodig als je net begin met lopen?" (informatieve intentie)

Overwegingsfase: De potentiële klant onderzoekt de verschillende soorten hardloopschoenen en probeert te bepalen welke het beste bij hem/haar past.

  • "Beste hardloopschoenen voor platvoeten" (commerciële intentie)
  • "Hardloopschoenen reviews" (commerciële intentie)

Beslissingsfase: De potentiële klant is klaar om een aankoop te doen en vergelijkt de prijzen en functies van verschillende hardloopschoenen.

  • "Hardloopschoenen online kopen" (commerciële intentie)
  • "Hardloopschoenen aanbieding" (commerciële intentie)

Na de aankoop (loyaliteit): De klant heeft een aankoop gedaan en zoekt naar tips over hoe hij/zij zijn/haar hardloopschoenen kan verzorgen.

  • "Hoe hardloopschoenen schoon te maken" (informatieve intentie)
  • "Marathon trainings tips" (informatieve intentie)

Het is belangrijk om te weten in welke fase van de customer journey je bezoeker zich bevindt. De vragen zullen per fase verschillen, en je zult de antwoorden in je SEO-teksten hierop moeten afstemmen.

Sterker nog: de fase van de zoekintentie beslist ook het type SEO-tekst dat je gaat schrijven.

Dit gaan we verder onderzoeken in het volgende hoofdstuk.

Stap 3: Kies het juiste type content

Bij het schrijven van SEO teksten denken we vaak aan productteksten of blogposts.

Bloggen voor SEO is de afgelopen jaren sterk in populariteit gestegen.

Maar een blog is niet voor elke fase het meest geschikt. Laten we kijken naar de verschillende fases van de customer journey en welke type content hier mogelijk goed bij past.

Bewustwordingsfase:

  • Blogposts
  • Infographics
  • Video's
  • Whitepapers
  • How-to gidsen

Overwegingsfase:

  • Vergelijkingen van producten
  • Productbeoordelingen
  • Demo's en proefversies
  • Casestudy's
  • Webinars en workshops

Beslissingsfase:

  • Productpagina's
  • Landingspagina's
  • Aanbiedingen en kortingscodes
  • Klantbeoordelingen
  • Referenties en getuigenissen

Stap 3: Focus op de User Experience

In het artikel Hoger in Google komen vertelde we al eerder over UX signalen.

UX signalen zijn belangrijke signalen die aan Google worden doorgegeven wanneer bezoekers je website gebruiken.

Deze signalen vertellen aan Google hoe tevreden bezoekers zijn met je website.

Google gebruikt de signalen namelijk om de kwaliteit van je website te bepalen.

De UX signalen die belangrijk zijn:

  • Het bouncepercentage van een pagina
  • De gemiddelde bezoektijd van een pagina
  • De gemiddelde sessie-duur op je website
  • Het aantal bezochte pagina's per sessie

Google zet geavanceerde software in om de bovenstaande UX signalen te meten.

Sterker nog: ze passen de zoekresultaten automatisch aan wanneer de systemen van Google veranderingen in de UX signalen waarnemen.

In Google Search Console is te zien hoeveel pagina's een goede gebruikerservaring bieden.

De data op deze pagina komt uit Google CrUX (Chrome UX Report).

Er zijn verschillende manieren om de UX signalen te verbeteren.

Stap 4: Deel je pagina zorgvuldig in

Als je een format hebt bedacht en weet hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt. Hoe stel je de teksten dan eigenlijk op?

Wat is een goede indeling? Welke indeling zorgt voor het grootste succes?

Zomaar teksten schrijven in de hoop dat je website beter gevonden wordt is geen goed idee. Je lezers haken af, en Google ook.

Een goede SEO-tekst brengt moeiteloos informatie over. Je bezoekers vloeien feilloos door je teksten heen op weg naar het einde.

Dit krijg je voor elkaar door een ijzersterke introductie te schrijven, duidelijke kopteksten te gebruiken en je pagina logisch en goed op te bouwen.

Klinkt lastig he?

Het valt uiteindelijk wel mee. Als je zelf geen inspiratie hebt en op zoek bent naar voorbeelden, ga dan naar Udemy. Udemy is een website waar je online cursussen kunt volgen.

De best beoordeelde cursussen hebben feitelijk bewezen dat ze een goed format hebben gekozen. En hier kun je inspiratie vandaan halen.

Stap 1: Ga naar Udemy

Stap 2: Zoek naar cursussen die passen bij het onderwerp van je website.

Stap 3: Klik op: zakelijk > Ondernemerschap > Bloggen > eerste resultaat.

Het eerste resultaat: "Cursus: Strategisch bloggen voor lezer én Google"

We zien 21 beoordelingen en een score van 4.2 van de 5 sterren.

Dat betekent dat de cursus goed ontvangen wordt.

Dat niet alleen.

Je ziet dat 43 mensen hebben betaald om de cursus te volgen.

Dat is een teken dat de content sterk is en door mensen wordt gewaardeerd.

Nu, bekijk de cursus en scroll omlaag.

Daar vind je de exacte inhoud van de cursus overzichtlijk weergeven. Dit is een perfecte blueprint voor op je pagina.

En nee, je wil de content niet stelen. Maar je kunt er genoeg inspiratie vandaan halen en je eigen draai eraan geven.

Maar er is meer.

Stap 5: Gebruik open loops

Weet je wat van menselijke psychologie?

Ik in eerste instantie niet. Maar toen ik dit ontdekte, veranderde alles.

Het veranderde de manier waarop ik naar het nieuws kijk, hoe ik naar informatie zoek en zelf hoe ik naar films en series kijk.

Wat het is?

Mensen zijn geprogrammeerd om antwoorden te vinden op vragen. We hekelen open eindjes en zijn allemaal meerdere keren per dag op zoek naar "closure". We blijven net zo lang zoeken tot we een bevredigend antwoord hebben gevonden. Open loops zijn enorm krachtig in het trekken en vasthouden van de aandacht van je lezers/bezoekers.

Bedenk eens waarom kruiswoordpuzzels zoveel gespeeld worden? Of waarom een spannende serie je zo lang aan de buis gekluisterd houdt? Of waarom spelshows elk jaar weer zo'n succes zijn?

Dit komt omdat deze producenten maar al te goed op te hoogte zijn van dit fenomeen en open loops al jaren inzetten om onze aandacht vast te houden.

En weet je wat het beste is:

We zijn ons volledig onbewust van het bovenstaand gegeven. We delen allemaal hetzelfde verlangen zonder ervan op de hoogte te zijn.

u vraag je je af hoe Open Loops kunt inzetten in je SEO-teksten, toch? Er zijn tal van technieken die hier kunnen worden toegepast. De meest gebruikte: stel een concrete vraag.

Vragen stellen is de perfecte manier een Open Loop te creëren. Een vraag schreewt om een antwoord (ooit een quiz gekeken op televisie en hardop het antwoord geroepen?).

Je kunt een specifieke vraag stellen aan je lezers om de Open Loop te activeren.

Enkele voorbeelden:

  • Lukt het je niet om af te vallen?
  • Wist je dat 99% van de bedrijven omzet mislopen?
  • Zou je willen weten hoe je sneller kunt lezen en beter kunt onthouden wat je gelezen hebt?

Maar het kan nog eenvoudiger. Je kunt na lange stuk tekst afsluiten met een vraag. Deze vraag geeft je lezers onbewust een reden om te blijven lezen.

  • Ingewikkeld, niet waar?
  • Wist je dat .... ?
  • Herken je jezelf hierin?

Deze vragen zorgen dat je lezers langer blijven plakken. Je lezer is onbewust alle vragen aan het beantwoorden of gretig op zoek naar antwoord.

Wil je weten of de technieken eigenlijk wel werken?

Scrol dan eens een stukje omhoog en zie dat ik de techniek zojuist op je heb toegepast. Ik begon het hoofdstuk met de vraag "Weet je wat van menselijke psychologie?". Vervolgens nog eens Nu vraag je je af... toch?".

En uiteindelijk nog een keer "ooit een quiz gekeken op televisie en hardop het antwoord geroepen?".

Onbewust hebben deze vragen gezorgd dat je aan het einde bent gekomen van dit hoofdstuk.

Stap 6: Gebruik signaalwoorden

Je hebt nu gelezen hoe je de aandacht van je bezoekers trekt en hoe je ze eenvoudig door je teksten begeleid door je pagina ovezichtelijk in te delen.

Maar er is meer.

Zodra er iemand via een zoekmachine je website bereikt kunnen er drie dingen gebeueren:

  1. Ze vertrekken binnen enkele seconden
  2. Ze lezen de eerste 20 regels van je tekst
  3. Ze zijn gepakt en lezen je SEO tekst van A tot Z

Welke optie is het best voor je website denk je?

Bezoekers die lang blijven geven veel positieve signalen aan Google en dit zorgt voor een betere vindbaarheid. Optie 3 dus.

Maar hoe doe je dat? Hoe houd je je bezoekers zo lang mogelijk op je website en zorg je dat ze de teksten van A tot Z lezen? Simpel:

Je gebruikt signaalwoorden in je SEO-teksten.

Wat signaalwoorden zijn?

Signaalwoorden zijn woorden die de verschillende teksten op een pagina met elkaar verbinden.

Signaalwoorden houden de aandacht van je lezers vast en zorgen dat je bezoeker de tekst wil blijven lezen.

Signaalwoorden werken uitstekend voor SEO-teksten.

Nog beter: ze zorgen er voor dat bezoekers lang op je pagina's blijven plakken en je pagina dus beter in Google wordt weergegeven.

Op al mijn pagina's gebruik ik signaalwoorden om mensen langer te laten lezen.

Zoals je hierboven ziet werkt het buitengewoon goed.

De afgelopen week bleven mijn bezoekers gemiddeld zo'n 15 minuten op mijn pagina's lezen!

Dat is enorm!

Het enige wat ik heb gedaan? Signaalwoorden toevoegen.

Signaalwoorden zijn woorden die zijn gekozen om je bezoekers aan te moedigen meer van je tekst te lezen, en dus langer op je pagina te blijven.

Signaalwoorden die goed werken zijn:

  • Dat niet alleen:
  • Ik leg het uit:
  • Het zit zo:
  • Bijvoorbeeld:
  • Als in:
  • Het wordt nog beter:
  • Aan de andere kant:
  • Het is eenvoudig:

Bookmark deze pagina de bovenstaande woorden terug te vinden zodra je ze nodig hebt. Of beter: verwerk de woorden direct in je tekst en zorg dat je bezoekers langer op je pagina blijven plakken.

Stap 7: Geef een voorbeeld van succes

Deze strategie is een van de meest gebruikte technieken in de reclamewereld.

Door je lezers te laten proeven aan succes creëer je het verlangen om het probleem aan te pakken.

Deze techniek motiveert je lezers enzet je lezers daadwerkelijk aan tot actie.

Het werkt zo:

  1. Toon de gewenste situatie
    laat je lezer voorstellen hoe het zou zijn als ze het probleem hebben opgelost, en ze hun doelen hebben behaald.
  2. De huidige situatie
    Vertel ze waar ze nu staan, en zoom in op de huidige pijnpunten.
  3. Bied de oplossing
    Bied vervolgens de oplossing en vertel ze hoe ze stap voor stap de gewenste situatie bereiken

Veel teksten op het web zetten 1 of maximaal 2 van de bovenstaande onderdelen in.

Maar een combinatie van de drie maakt het geheel tot wel 10x effectiever.

Hieronder zie je dat ik de techniek op deze pagina toepas.

Ik vertel dat SEO-teksten helpen om snel beter te scoren in Google.

Maar, ik vertel ook dat het schrijven van sterke SEO-teksten lastig is en waarschijnlijk veel vragen bij je oproept.

En deze informatie is belangrijker.

Je weet immers dat SEO-teksten helpen met je vindbaarheid.

Je ervaart zelf hoe lastig het schrijven van goede SEO-teksten is.

Maar wat je wil weten:

HOE schrijf je nou goede teksten. Wat zijn de stappen die je moet doorlopen?

De introducite pakt je aandacht en zorgt dat je verder wil lezen.

En het is logisch. Deze introductie checkt alle boxes:

  • Sluit aan bij je zoekopdracht
  • Bevat emotie
  • Stelt vragen
  • Triggert nieuwsgierigheid
  • Voegt een belofte toe
  • Geeft een voorbeeld

Deze techniek werkt perfect om je lezers aan te moedigen de rest van je content te consumeren.

De bovenstaande tips helpen je bij het schrijven van sterke SEO-teksten die je beter vindbaar maken in Google.

Stap 8: Richt je tot een specifieke bezoeker

Zorg dat de SEO-teksten op je website 100% in teken staat van je lezers. Je moet weten wie de lezers zijn. Wie is je doelgroep?

Weet je niet wie je doelgroep is? Dan gaat het niet lukken deze te bereiken. Laat staan ze te vertellen over je dienst of product.

Het is verleidelijk om een te grote groep te willen bereiken. Je bent bang mensen uit te sluiten of niet iedereen die met je teksten in aanmerking komt te overtuigen. Maar dit is ook niet nodig.

Wanneer je schrijft met een heel specifiek doel en een specifieke doelgroep in gedachten zul je merken misschien minder, maar precies het goede publiek te bereiken.

  • Wie is de doelgroep?
  • Welke karaktereigenschappen passen bij deze persoon?
  • Wat zijn hun dagelijkse problemen?
  • Waarmee kun je ze precies helpen?

Als je weet voor wie je schrijft, weet je ook welke "tone of voice" je kunt aanhouden. Het zit zo:

Wanneer je een artikel schrijft over de veranderingen binnen de advocatuur schrijf je formeel en zakelijk.

Schrijf je over een attractiepark? Dan schrijf je vrolijk, enthousiast en informeel.

Simpel eigenlijk toch? Maar het is nog niet alles. Er is nog een eenvoudige manier op je te richten op de juiste persoon.

Deze techniek helpt me bij het schrijven van sterke SEO-teksten die bezoekers aanzetten tot actie.

De truc is simpel. Bedenk dat je één kans hebt om één specifieke klant binnen te halen. Wat ga je zeggen?

En bedenk wat hij/zij gaat zeggen? Welke bezwaren komen er op tafel? En het belangrijkste: hoe neem je deze bezwaren weg?

Hoe meer scenario's je kunt bedenken des te meer waardevolle informatie je beschikbaar hebt. Met deze informatie beantwoord je vragen, help je je lezers met hun problemen en maak je de teksten op je website de moeite waard om te lezen.

Stap 9: Voorkom onduidelijkheid

Zodra je bezoeker moet nadenken over je tekst, ben je ze kwijt. Dat niet alleen, de aandachtsspanne van je lezers is kort. Het kan zijn dat ze je website tegenkomen wanneer ze op social media scrollen, of via Google zoeken en snel antwoord nodig hebben.

Hoe zorg je dan dat je de aandacht weet vast te houden?

Allereerst: voorkom Jargon oftewel zakelijke termen die voor iedereen om je heen duidelijk – maar voor mensen van buitenaf volstrekt onbekend zijn.

Daarnaast: houd je zinnen kort.

Dat betekent niet dat je met steekwoorden moet communiceren, maar wanneer een zin meer dan twee keer ademhalen nodig heeft, is ie te lang.

Goede SEO-teksten kennen een balans tussen korte zinnen en duidelijke informatie.

Wanneer je tekst onduidelijk of te langdradig is:

  • Twijfelt je lezers aan je kwaliteit
  • Verlaten ze vroegtijdig je website
  • Neemt het bounce-percentage van je website toe
  • Zakt je website dieper in de zoekresultaten

Een goede schrijfwijze waarmee je onduidelijkheid voorkomt is het schrijven alsof je in gesprek bent met je lezer.

Niet alleen houdt het de aandacht van je lezer vast, het schept een band.

Het zit zo: een gemoedelijke tekst creëert een comfortabele sfeer. Een sfeer waarin de kans groter is dat je lezer verder leest en meer van je waardevolle teksten leest.

Een academisch ziet er misschien fancy uit voor je concurrenten, het houdt je lezers niet op je website.

Stap 10: Duidelijke en korte teksten

Kleine stukjes tekst zorgen dat je lezer door je tekst vliegt en geen moment twijfelt om je pagina te verlaten.

Maar hoe hou je het kort maar interessant?

Over het algemeen geldt: hoe minder woorden er nodig zijn om een boodschap over te brengen, hoe beter. Kortom: kom ter zaken!

Wanneer je de bezoeker verrast met een lange paragraaf is de kans klein dat deze gelezen wordt.

Zorg dat je paragrafen duidelijk en overzichtelijk zijn. Voor elk artikel wordt aangeraden te beginnen met de belangrijkste informatie en te verduidelijken met details en aanvullende informatie.

11. Gebruik korte zinnen

Probeer elke zin kort en compact te houden. Korte zinnen zijn makkelijk te lezen én te begrijpen. Daarnaast voorkom je typefouten en grammaticale fouten in de tekst.

12. Gebruik bucket brigades om de nieuwsgierigheid te verhogen

Bucket brigades zijn woorden zoals "Omdat, "Hierdoor", "Daarom" of "Maar", "daarentegen" en "bovendien". De juiste bucket brigade functioneert als cement tussen de zinnen en maakt de zinnen stukken leesbaarder.

Ze zorgen ervoor dat je lezer weet dat er informatie gaat komen en bereidt hen hierop voor.

13. Schrijf lijstjes zoals deze

Lijstjes worden zowel door Google als ons eigen brein goed ontvangen. Een lijst is namelijk een gestructureerd stukje informatie wat goed door ons brein te verwerken is.

We worden dagelijks overspoeld met informatie en ons brein is op zoek naar shortcuts om dit proces te versnellen. Je boodschap verpakken in een lijst zorgt er dus direct voor dat je tekst beter gelezen wordt.

Een lijst op een webpagina werkt als een magneet en trekt direct de aandacht.

14. Schrijf over gevolgen

Wanneer je een heel artikel wijdt aan je dienst of product ligt het voor de hand om over het product te praten. Maar schrijven over je product raakt de lezer niet waar je hem moet raken.

Mensen kopen op emotie en je product an sich speelt niet in op deze emotie. De gevolgen van en het gebruik van het product en het resultaat daarvan wel.

Daarom zorgen goede reclames voor een lach of traan. Ze weten ons te raken.

15. Gebruik een metafoor

De laatste en meest waardevolle tip: Gebruik een metafoor of een kort verhaal om complexe informatie toegankelijk te maken. Een verwarrende tekst gaat weinig mensen boeien.

Tijdens het lezen van een moeilijke en verwarrende tekst ligt de focus teveel op het ontrafelen van de betekenis in plaats van het inzien van de waarde.

Een goede schrijver weet de waarde van zijn product of dienst te verpakken in een duidelijk verhaal, een analogie of metafoor. Zo breng je je boodschap over en zorg je dat de informatie blijft "plakken."

16. Let op vertalingen

Wil je de internationale markt betreden? Doe dan onderzoek naar de zoekintentie van de mensen in dat ‘nieuw’ land en houd hier rekening mee bij een SEO-vertaling en optimalisatie van je teksten.

Bij een SEO-vertaling is het ten eerste is belangrijk om onderzoek te doen niet alleen naar het onderwerp van de tekst, maar ook naar de doelgroep en de juiste zoekwoorden.

Daarnaast moeten de technische elementen niet vergeten worden: een gepaste metabeschrijving, de URL veranderen, de title tag en de naam van de afbeeldingen aanpassen.

Alles samengevat

Je hebt hierboven gelezen hoe SEO-teksten je website beïnvloeden. We hebben laten zien dat bezoekers UX-signalen naar Google sturen en we hebben laten zien hoe je hier zorgt dat dit vooral positieve signalen zijn.

SEO-teksten zijn de sleutel tot betere vindbaarheid in Google en tevreden bezoekers.

Om het nog eens te herhalen. SEO-teksten maken een wereld van verschil:

  • Ze genereren meer backlinks
  • Zorgen voor een laag bouncepercentage
  • Houden je bezoekers langer op je pagina's
  • Zorgen voor een hoge CTR
  • Stimuleren je bezoekers je pagina's te delen

SEO-teksten hebben een enorme impact op je website en bepalen of en op welke positie je website wordt weergegeven.

Dit is het wat voor nu.

Heb je vragen? Of kunnen we je helpen met het schrijven van goede SEO-teksten? Laat iets van je horen.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.