Content marketing is een essentieel onderdeel van elke digitale marketingstrategie. Het helpt bedrijven van alle groottes om klanten aan te trekken via het web.
Wanneer content marketing wordt gecombineerd met een effectieve SEO-strategie kan er maximaal resultaat behaald worden.
En het is super eenvoudig:
Wanneer je dit proces meerdere keren herhaalt merk je dat je na loop van tijd steeds meer bezoekers genereert via zoekmachines.
👉 en dit is precies waar content marketing om draait.
Een content marketing strategie is de sleutel tot succesvolle marketing via zoekmachines.
Maar hoe maak je een effectieve strategie en vergroot je de kans op een goede vindbaarheid in de zoekresultaten?
Content marketing wordt binnen de online marketing gebruikt om potentiële klanten aan te trekken.
Content marketing wordt vaak gecombineerd met een zoekmachine optimalisatie en vormt voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie.
Met content marketing wordt de aandacht van een doelgroep getrokken door het maken van relevante content. Denk hierbij aan blogartikelen, how-to video's, video's op YouTube of Tiktok en podcasts.
Bedrijven zetten content marketing in om een doelgroep te bereiken en hiermee een relatie op te bouwen. Dit doen ze door specifieke waardevolle en vooral relevante content te genereren.
Goede content trekt de aandacht van personen binnen je doelgroep en is een goede manier om te zorgen dat de mensen in je doelgroep je vertrouwen.
Maar ik hoor je denken:
En dit zijn goede vragen, hierover lees je zo meer.
Voor nu is het goed om te weten dat content marketing een perfecte manier is voor nieuwe bedrijven om diensten of producten aan te bieden.
De kosten om een content marketing strategie op te zetten zijn laag. Je kunt vandaag nog beginnen door een gratis kanaal via YouTube te beginnen, of een eigen blog op je website te plaatsen.
Wist je dat bedrijven met een blog 67% meer leads binnen krijgen dan bedrijven zonder blog? (bron).
Het werkt als volgt:
Je schrijft via een blog over zaken waar je goed in bent, je laat zien welke kennis je in huis hebt. Vervolgens deel je deze posts op socialmediakanalen zoals LinkedIn of Twitter.
Op deze manier bereik je ineens veel mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je aanbod.
En nog beter, wanneer je content van hoge kwaliteit is, wordt dit snel opgepakt door zoekmachines wat zorgt voor een goede vindbaarheid.
In dit artikel leg ik uit uit hoe je zelf een eigen content marketing strategie opzet en hiermee organisch verkeer vanuit de zoekresultaten genereert.
Je denkt waarschijnlijk dat content marketing dé strategie is om nieuwe klanten aan te trekken.
Maar wat je niet weet is dat content marketing minstens net zo effectief is om bestaande klanten te behouden.
Sterker nog, het is goedkoper om klanten te behouden dan telkens weer opnieuw op zoek te gaan naar nieuwe klanten.
Maar waarom kiezen?
Door regelmatig hoogwaardige content te creëren en te publiceren word – en blijf – je relevant voor je doelgroep.
En dat zorgt voor meer klanten en omzet.
Op de grote vraag; "waarom zou je content marketing toepassen?" is het antwoord simpel:
Je kunt namelijk niet om content marketing heen.
Welke vorm van marketing je ook kiest, vroeg of laat heb je sterke content nodig:
Om prospects over de streep te trekken is het belangrijk dat je een sterke strategie opzet. Op deze pagina verwijs ik naar belangrijke informatie die helpt zelf je eigen contentstrategie op te zetten.
Goede content vormt de basis van je marketingcampagne. Maar wat is "goede" content?
In de kwaliteitsrichtlijnen van Google spreekt de zoekgigant van nuttige, betrouwbare informatie die in de eerste plaats is gemaakt om mensen te helpen.
Oké, dat klinkt goed. Maar we zijn op zoek naar meer.
Maar, hoe help je mensen? Waar hebben de mensen in je doelgroep behoeften aan?
Content komt in allerlei vormen en maten. Hieronder noem ik de drie meest gebruikte formats.
Types content
En wat je misschien zelf al door hebt, deze pagina is in feite een onderdeel van mijn contentmarketing strategie.
Ik hoop namelijk dat je deze pagina hebt gevonden via Google, je je zo direct aanmeld voor mijn nieuwsbrief en later een van mijn diensten afneemt.
KLM is al jaren actief op socialmedia en Instagram is geen uitzondering. Met prachtige plaatjes van unieke bestemmingen nemen ze je mee op reis via hun Instagram-kanaal.
Met maar liefst 1.4 miljoen volgers weten ze dus een groot publiek te bereiken en enthousiast te maken om voor KLM te kiezen. Met een gemiddeld aantal weergave van 100k bereiken ze dagelijks veel mensen.
Content marketing is een effectieve en kostenefficiënt vorm van marketing, dat weten we nu. Maar een goede content marketing strategie helpt niet alleen meer leads te vergaren. Het helpt ook om je naamsbekendheid te vergroten en professionaliteit uit te stralen.
Laten we naar de specifieke stappen van een content marketing strategie kijken en ontdekken uit welke stappen een effectieve strategie bestaat.
Je wil misschien een zo groot mogelijk publiek bereiken, maar dat is een slecht plan.
Het is namelijk erg moeilijk om iedereen overal te kunnen bereiken. Het is lastig om op te vallen tussen alle grote spelers in de markt.
Het is beter om je te richten op specifieke personen, met specifieke doelen en specifieke pijnpunten.
Heb je hier hulp bij nodig? Hieronder staat een prompt die je aan ChatGPT of Google Bard kunt geven om je doelgroep gerichter te selecteren.
Ik heb een [type bedrijf]. Mijn voornaamste klanten zijn [voornaamste klant] en ik help ze met [je dienst of product]. Schrijf een user persona voor me.
SMART is een framework dat bestaat uit 5 onderdelen.
SMART goals zijn concrete targets waarin je je kunt richten bij het uitvoeren van een content marketing strategie.
SMART goals zijn belangrijk omdat ze je helpen gericht te werk te gaan en maximaal resultaat te behalen.
Als je doelen abstract zijn en je geen duidelijke stappen hebt om ze te behalen verlies je focus lukt het niet deze te behalen.
SMART doelen zorgen voor focus en duidelijkheid. Daarnaast werkt het erg motiverend wanneer je precies weet wat je moet doen en wanneer je dit gaat doen!
De volgende stap is om je KPI's te definiëren. Een KPI is een set aan ket performance indicators. Oftewel het zijn meetmunten waarbij je kunt zien hoe effectief je content marketing strategie is.
Je kunt je KPI's op verschillende manieren opstellen. Belangrijk is dat ze meetbaar zijn zodat je erop kunt inspelen als de resultaten tegenvallen.
Je hebt dan ook twee verschillende KPI's. De kwantitatieve KPI's en de kwalitatieve KPI's.
Een kwantitatieve KPI gebruikt cijfers om de voortgang in de richting van een doel te meten. De meeste KPI's zijn kwantitatief, zoals het aantal gesloten verkopen, klantenservicetickets of jaaromzet.
De kwalitatieve KPI's zijn minder statisch. Denk hierbij aan het sentiment van de beoordelingen. Het is belangrijker dat de beoordelingen positief zijn dan dat er heel veel beoordelingen binnen komen.
Je hebt in dit artikel alles gelezen over content marketing en hoe content marketing helpt om meer bezoekers aan te trekken via zoekmachines zoals Google.
Je hebt gelezen over SMART doelen en het opstellen van KPI's om je content marketing werkzaamheden te monitoren en bij te stellen voor maximaal resultaat.
Wil je meer leren over Google en ontdekken hoe je meer resultaat haalt uit je eigen website? Klik naar hieronder door een van de artikelen.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.