Staat je nieuwe website klaar?
Of wil je zeker weten dat al de pagina's op je website vindbaar zijn op Google?
Dan wil je je website zo snel mogelijk aanmelden bij Google.
Een website die goed gevonden wordt op Google levert namelijk tot wel duizenden bezoekers per dag op!
Dit maakt het meer dan de moeite waard om je website bij de zoekmachine aan te melden.
Hieronder ga ik je twee methodes uitleggen waarmee je Google op de hoogte brengt van je nieuwe website of pagina's.
Met andere woorden: ik ga uitleggen hoe je website aanmelden bij Google precies werkt.
Hiervoor moeten we weten hoe Google je pagina's ontdekt en indexeert.
Het ontdekken en opslaan van pagina's door Google gebeurt in 4 stappen. Voor het gemak vereenvoudigen we deze stappen omdat de techniek die Google gebruikt enorm complex is en lastig is te begrijpen voor iedereen die geen programmeur of IT professional is.
Stap 1: Google ontdekt je website en bevestigt het bestaan van je pagina's. De meeste websites vindt Google aan de hand van sitemaps of backlinks vanaf reeds bekende pagina's.
Stap 2: Na het ontdekken van je pagina crawlt Google je website. Crawlen betekent dat door middel van een computer (Googlebot in dit geval) de pagina's van je website downloaden.
Stap 3: Als Google je website heeft ontdekt en je pagina's heeft opgeslagen gaan ze de content op je pagina's verwerken. Ze sorteren alle informatie op je pagina's op logische volgordes en slaan deze op in de grootste database ter wereld: De Google Index.
Nu je weet wat de stappen zijn is het tijd te kijken hoe je zelf je invloed hebt en je website bij Google kan aanmelden.
Alle drie de stappen hierboven beschrijven het proces waar je website vindbaar wordt op het Wereldwijd web. Zoals bijna alle processen kunnen afzonderlijke stappen versneld worden.
Het gaat in dit geval om de eerste stap: het ontdekken van je website. Hoe eerder Google van je bestaan af weet, hoe sneller je website vindbaar is voor je bezoekers.
Maar dat is niet de enige reden. Je website aanmelden bij Google:
Je leest zo precies wat een sitemap is.
Voor nu is het goed om te weten dat een sitemap een overzicht is van de pagina's op je website. In dit overzicht geef je aan welke pagina's belangrijk zijn, welke pagina's gelijk zijn aan elkaar en vertelt welke versie van de pagina de meest recente is. Dit alles helpt Google om te focussen op alle pagina's waarvan jij wil dat ze gevonden worden in Google.
Stap 1: Maak een Google Search Console account aan
Aanmelden bij Google Search Console doe je via deze URL: https://search.google.com/search-console/about
Wist je dat Google Search console ook kan helpen je website hoger in Google te krijgen?
Je leest er meer over op de blog op deze website.
Stap 2: Ga naar https://www.xml-sitemaps.com/ en genereer een sitemap.
Een sitemap is een XML overzicht van alle pagina's op je website.
Google kan tijdens het aanmelden van de sitemap snel door het XML bestand heen lopen. Ze slaan tijdens het bekijken van de sitemap elke pagina op in de Google-Index.
Ga naar de bovenstaande pagina om een sitemap aan te maken.
Stap 3: Meld je sitemap aan via Google Search Console
Je website aanmelden bij Google zonder een sitemap toe te voegen is een gemiste kans. Dus vergeet 'm absoluut niet te submitten.
Wanneer de sitemap correct is aangemeld zie je dit onder het tabje "status"
Naast de mogelijkheid om je website aan te melden zitten er meer voordelen aan Google Search Console, namelijk:
Niet gek dus dat methode 2 ook via hetzelfde platform gaat.
Ik vertel je er hieronder meer over:
Een sitemap uploaden is niet de enige manier om je website aan te melden bij Google. Je kunt ook iedere pagina handmatig insturen. Zoals besproken in de documentatie van Google zelf.
Daarnaast controleert de tool elke pagina van je website. Ze kijken of de pagina al eens is aangemeld, en kijkt meteen of de pagina mobielvriendelijk is.
Dus je meld niet alleen je website aan, hij wordt ook nog eens gecheckt op kwaliteit!
Klinkt goed toch?
Zo meld je een webpagina aan via Google:
Via deze methode meld je je website aan bij Google én controleer je of de pagina goed wordt ontvangen.
Laten we kijken naar de drie groene vinkjes op de huidige webpagina:
Maar er is meer:
Een tijd geleden was het niet mogelijk om te zien hoe Google je pagina's crawlt en indexeert.
Verder lezen: Wat zijn crawlers?
Tegenwoordig is Google veel vriendelijker voor webmasters en website bouwers. Via Google Search Console laten ze steeds meer gegevens los die bepalen of EN hoe je website gevonden wordt in Google.
Ga terug naar de vorige pagina en klik op "VIEW SOURCE" of in het Nederlands op "BEKIJK DE GECRAWLDE PAGINA pagina".
Er verschijnt een kolom rechts in beeld met als titel "Gecrawlde pagina".
In de eerste tab zie je de broncode van je website zoals Google dit ook ziet.
Belangrijk hier is dat je op zoek gaat naar essentiële informatie op je website.
Het belangrijkste onderdeel: je paginatitel.
Ga naar je eigen website en naar de pagina die je wil aanmelden bij Google.
Klik (als je Chrome gebruikt) met de rechtermuisknop op de pagina en selecteer "Pagina bron weergeven" of "View page Source".
Je kunt ook de CTRL + U combinatie indrukken op je toetsenbord.
Hier verschijnt wederom de broncode van je website.
Door te zoeken op de pagina (CTRL + F combinatie) naar de "<title>" tag zie je precies hoe jouw paginatitel weergegeven wordt.
Het is goed om te checken of deze titel overeenkomt met de broncode zoals deze wordt weergegeven in Google Search Console.
Wanneer je een nieuwe website hebt wil je natuurlijk gevonden worden via Google. Google crawlt het hele internet af, op zoek naar allerlei nieuwe websites.
Om dit proces te verbeteren wil je je website aanmelden bij Google.
Dit doen ze door linkjes van miljoenen website te volgen. Wanneer je jouw website aanmeldt weet Google van het bestaan van je website. H
et is namelijk lastig voor Google om te weten dat jouw website bestaat wanneer deze net nieuw is.
In dit geval is het noodzakelijk om je website aan te melden via de applicatie: Google Search Console.
Heb je een bestaande website en heb je enkele nieuwe pagina's toegevoegd? Dan is er een andere trucje dat zorgt dat je pagina's gevonden worden.
Stap 1: Ga naar Google Search Console en bekijk welke pagina de meest impressies krijgt.
Stap 2: Plaats een linkje in een bestaand artikel die naar het nieuwe artikel verwijst.
Waarom dit werkt?
Google kent je oude pagina en houdt deze geregeld in de gaten. Het aanmelden van de pagina is minder belangrijk wanneer Google de nieuwe pagina via jouw bestaande webpagina kan vinden.
Afhankelijk van de hoeveelheid wijzigingen komen de computers van Google enkele keren terug om de pagina opnieuw te indexeren.
Ze vinden de nieuwe pagina en melden deze helemaal automatisch aan.
Wanneer Google op je pagina aankomt zien ze het geplaatste linkje naar je nieuwe pagina. Omdat Google deze pagina nog niet kent zal hij deze opslaan in zijn index en wordt je nieuwe pagina geïndexeerd.
Nieuwe websites worden meestal binnen enkele weken door Google gevonden. Let wel op: tussen vinden en indexeren zit nog een groot verschil. Wanneer je website nog maar net online staat is de hoeveelheid content waarschijnlijk beperkt en is je website nog niet interessant genoeg om in de zoekresultaten weer te geven.
Heb je hulp nodig met content? Ik help je website super aantrekkelijk te maken voor zoekmachines waardoor je snel in de top 3 resultaten van Google zichtbaar bent.
Ja, uiteraard! Google Search console is dé plek als je je website wil optimaliseren voor Google. Niet alleen meld je hier je website aan. Je optimaliseert je website ook voor de beste prestaties.
Elke SEO-specialist zweert erbij!
En niet gek, de tool bevat veel informatie over je website én geeft tips hoe je je website kan aanmelden én verbeteren.
Ben je overtuigd van de kracht van Google en wil je meer leren over SEO? Bekijk ons artikel waarin we vertellen wat SEO is en hoe SEO precies werkt!
Je website aanmelden bij Google is niet cruciaal wanneer je al een bestaande website bezit. Natuurlijk kan het geen kwaad om de zoekmachine een handje te helpen wanneer je nieuwe pagina's hebt aangemaakt.
Een sitemap aanmelden via Google Search Console kan helpen om de nieuwe pagina' s sneller te laten indexeren en dus vindbaar te laten zijn in de zoekresultaten.
Ook is het slim om elke nieuw aangemaakte pagina direct even aan te melden via Google Search Console. Met een beetje geluk wordt de pagina dubbel zo snel gevonden door je bezoekers.
Wil je je website aanmelden bij Google en daarna goed gevonden worden door potentiële klanten en bezoekers? Lees hier verder hoe je je website goed vindbaar maakt in Google.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.