1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo strategie

Hoe maak je een SEO-strategie voor 2024?

08 januari 2023

Ben je op zoek naar een effectieve SEO-strategie?

Op deze pagina lees je precies hoe je een effectieve SEO-strategie opzet en stap voor stap toepast.

De strategie is trouwens bijzonder simpel:

1️⃣ Kies de beste zoektermen
2️⃣ Schrijf een blogpost van +1000 woorden
3️⃣ Herhaal dit iedere week

en wacht geduldig af 🧘‍♂️ …

Ik ben Dennis Adriaansen en de afgelopen jaren heb ik duizenden websites onderzocht en bekeken hoe en waarom deze bovenaan in Google staan.

Op deze pagina deel ik mijn bevindingen en leg ik stap voor stap uit hoe je een SEO-strategie toepast in 2024.

PS... de tips op deze pagina zijn dezelfde tips waarmee ik mijn websites hoog in de zoekresultaten heb gekregen.

Hieronder staan alle stappen waarmee je een sterke SEO-strategie maakt en toepast op je website.

1. Kies de juiste zoekwoorden

Het is belangrijke dat je je SEO-strategie toespitst op de juiste zoekwoorden. Richt je je op de verkeerde zoekwoorden? Dan heeft de strategie weinig effect.

Je vindt de juiste zoekwoorden door het doen van een zoekwoord analyse. Of ook wel zoekwoord onderzoek genoemd.

In een zoekwoord onderzoek ontdek je naar welke informatie potentiële bezoekers zoeken, welke vragen ze hebben en hoe ze deze vragen in Google formuleren.

Ik laat je zien hoe het werkt:

Allereerst bedenk ik zelf op welke zoekwoord ik wil dat mijn pagina gevonden gaat worden.

Ik heb vaak een goed idee wat het ideale zoekwoord is en welk zoekwoord waarschijnlijk veel wordt gebruikt.

2. Bepaal de zoekintentie

Een SEO-strategie valt of staat met het richten op de juiste zoekintentie. Daarom ga ik, nadat ik potentiële zoekwoorden heb gevonden, altijd als eerst onderzoeken wat de zoekintentie van mijn bezoekers is.

Het is belangrijk om te weten wat de zoekintentie achter de zoekwoorden is, zodat je de content op je pagina's kunt afstemmen op de behoeften van je bezoeker.

De achterliggende gedachte is:

Mensen die via Google zoeken, zijn vaak op zoek naar specifieke informatie. Maar het doel kan per zoekopdracht verschillen.

Soms zijn mensen op zoek naar specifieke producten, soms naar de betekenis van een woord, of naar informatie om een bepaald doel te bereiken. Het toepassen van een slimme SEO-strategie bijvoorbeeld ;-).

Stel: je zoekt naar welke films er in de bioscoop draaien. Dan heb je geen behoefte aan een stappenplan dat uitlegt hoe je ontdekt welke films er draaien.

Je wilt gewoon in één oogopslag zien welke films er draaien.

Maar: wanneer je aan de andere kant wilt leren over SEO en wil ontdekken hoe je zelf stap voor stap een SEO-strategie toepast, is een uitgebreid stappenplan wél handig.

Kortom: de intentie van de zoekopdracht bepaalt hoe je pagina eruit komt te zien en welke informatie je er toont.

Maar hoe vind je de zoekintentie als deze niet helemaal duidelijk is?

De zoekintentie is eenvoudig te achterhalen:

  1. Typ het zoekwoord in bij Google.
  2. Klik op "Zoeken".

Vervolgens analyseer je de zoekresultaten.

Let hierbij op:

  • Welke soorten content worden er getoond? (bijv. blogartikelen, productpagina's, video's)
  • Welke informatie wordt er in de titels en meta-beschrijvingen gedeeld?
  • Welke vragen worden er in de snippets beantwoord?

Door deze factoren te analyseren, krijg je een goed beeld van de zoekintentie achter de zoekopdracht.

3. Analyseer websites die bovenaan staan

De volgende stap in de strategie is het analyseren van websites op pagina één in Google.

Je gaat kijken waarom deze website hier staan en wat ze gemeen hebben.

Er zijn specifieke onderdelen waarop je moet letten:

  • Paginatitels
  • Tekst in zoekresultaat
  • Site architectuur
  • Kopteksten
  • Type "content"

Welke content is er op de pagina's te vinden? Waar schrijven ze over? Hoe zien hun kopteksten eruit?

Al deze elementen spelen een belangrijke rol bij het vindbaar maken van je website.

In je SEO strategie is het je taak te onderzoeken waarom de huidige websites zo goed gevonden worden.

Je moet kijken hoe de pagina's zijn opgebouwd en welke informatie ze bevatten. Je wil namelijk zorgen dat je website nog beter is dan de websites die nu bovenaan staan.

Maar er is meer.

Ik ga je laten zien hoe je door de competitie te bekijken nieuwe kansen kan ontdekken. Het is simpel en biedt kansen voor je eigen SEO-strategie.

Voor het voorbeeld zoek ik op Google op "online marketing" en klik het eerste resultaat aan.

Vervolgens openen we SEMrush en plakken we de URL van het eerste resultaat. Er verschijnt een enorme bak aan nuttige informatie. Voor nu richten we ons op de tabel met alle zoekwoorden.

In de tabel zie je op welke zoekwoorden de website allemaal gevonden wordt. Dit overzicht dient als inspiratie en helpt je kiezen op welke zoekwoord(en) jij je gaat richten.

3. Genereer kwaliteit content

Met originele content laat je je bezoekers jouw perspectief of mening zien. Het is een manier om een band op te bouwen met je lezers en je kennis over te brengen.

Google is ontworpen om unieke content te detecteren en websites hiervoor te belonen met een hoge positie. Daarom is het genereren van unieke content het belangrijkste onderdeel van je SEO strategie.

Dus, laten we kijken hoe je unieke content genereert dat van top kwaliteit is en je website hoog in zoekresultaten laat ranken.

Bepaal het "type" content

Als je weet wat je zoekwoorden zijn en welke informatie je pagina moet bevatten wil je kiezen in welk format je de informatie toont.

Elk type content vereist een andere aanpak en indeling van de website. Enkele voorbeelden ter inspiratie:

  • How-to's
    How-to's laten stap voor stap zien hoe je bezoeker een bepaald doel behaald. Voorbeeld: "hoe verwijder ik onkruid uit mijn tuin?"
  • Listicle (een lijst)
    Een listicle is een lange opsomming van het een of ander. Denk bijvoorbeeld aan de "Top 25 Netflix series 2023"
  • Case studies
    Een casestudie laat zien hoe je klanten in het verleden hebt geholpen, wat je werkwijze is en wat de resultaten daarvan waren.

Meet en volg het succes van je strategie

SEO kan veel tijd en moeite kosten, en daarom wil je weten of de strategie werkt. Het is belangrijk om statistieken bij te houden om inzicht te krijgen in het succes van uw algehele proces en om mogelijke verbeterpunten te ontdekken.

Je kunt organisch verkeer volgen met uw favoriete webanalysetool of je eigen dashboard maken met Excel of Google Spreadsheets. Ook het bijhouden van geïndexeerde pagina's, conversies , ROI en je pagina's binnen de zoekresultaten helpt bij het inschatten van het succes van je werkzaamheden.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.