Dit is dé SEO strategie voor 2023 + Uitleg & Stappen
Ben je op zoek naar een SEO strategie waarmee je snel en eenvoudig hoger in Google komt?
Helaas is SEO niet meer wat het geweest is. De laatste jaren is er flink wat veranderd.
Een ijzersterke SEO strategie is nodig om de concurrentie voor te blijven en te zorgen dat je niet wegzakt op de tweede pagina in Google.
Maar hoe maak je een sterke SEO strategie?
En, hoe pas je die toe?
Op deze pagina ga je precies lezen hoe je een effectieve SEO strategie opzet en deze stap voor stap toepast.
De strategie is trouwens bijzonder simpel:
1️⃣ Kies de beste zoektermen
2️⃣ Schrijf een blogpost van +1000 woorden
3️⃣ Herhaal dit iedere week
en wacht geduldig af 🧘♂️ …
Wil je ontdekken hoe het precies werkt en hoe je er zelf mee aan de slag kunt?
Ik ben Dennis Adriaansen en de afgelopen jaren heb ik veel tijd gestoken in het leren over SEO. Ik heb duizenden websites onderzocht en bekeken hoe en waarom deze vindbaar waren in Google.
Op deze pagina deel ik mijn bevindingen en leg ik stap voor stap uit wat mijn SEO strategie voor 2023 is.
Inhoudsopgave
Veel van de websites die ik heb onderzocht hanteren dezelfde SEO strategie: ze kiezen populaire zoekwoorden en proberen op deze zoekwoorden gevonden te worden.
Omdat de strategie zo eenvoudig is, zijn er veel websites die proberen te ranken op dezelfde zoekwoorden. En deze concurrentie maakt het (vooral voor nieuwe sites) erg lastig.
Verder lezen: SEO teksten schrijven voor Google
Google heeft namelijk maar beperkt ruimte beschikbaar.
En wil je echt verkeer genereren, dan moet je zorgen dat je website minimaal in de top 3 zoekresultaten staat.
Wat is een SEO strategie?
Met een SEO strategie organiseer je de content op je website rondom een specifiek onderwerp of zoekwoord om de kans te vergroten dat deze in de zoekresultaten verschijnt.
Het toepassen van een SEO strategie is een manier om de kans op organisch verkeer vanuit zoekmachines te maximaliseren.
Dat gezegd hebbende wil ik uitleggen hoe ik mijn SEO strategie stap voor stap toepas en hoe jij eenvoudig hetzelfde kunt doen.
De SEO strategie op deze pagina is gericht op de kleine en middelgrote ondernemers die een specifieke doelgroep hebben en deze willen bereiken via Google, zonder te investeren in dure advertenties via Google Ads.
Hoe lang voordat een SEO strategie werkt?
Wanneer de onderstaande SEO strategie precies gaat werken is lastig te zeggen. Dit is dan ook een groot nadeel van SEO.
Het resultaat kan lang op zich laten wachten.
Voor nieuwe websites duurt het ranken in Google gemiddeld tussen de 3 en 6 maanden. (bron: https://ahrefs.com/blog/how-lo...) Dit is afhankelijk van je website en de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.
Het duurt dus even voordat je kunt zien of je het goed doet.
Gelukkig is SEO niet lastig. SEO is vooral gewoon doen. Het is niet zo lang niet zo ingewikkeld als de meeste marketingbureaus je vertellen.
Met de juiste strategie en wat toewijding ben je binnen enkele maanden zichtbaar in Google.
Hieronder staan alle stappen waarmee je een sterke SEO strategie maakt en toepast op je website.
1. Maak een lijst met zoekwoorden
Het is belangrijke dat je je SEO strategie toespitst op de juiste zoekwoorden. Richt je je op de verkeerde zoekwoorden? Dan heeft de strategie weinig effect.
Je vindt de juiste zoekwoorden door het doen van een zoekwoord analyse. Of ook wel zoekwoord onderzoek genoemd.
In een zoekwoord onderzoek ontdek je naar welke informatie potentiële bezoekers zoeken, welke vragen ze hebben en hoe ze deze vragen in Google formuleren.
Ik laat je zien hoe het werkt:
Allereerst bedenk ik zelf op welke zoekwoord ik wil dat mijn pagina gevonden gaat worden.
Ik heb vaak een goed idee wat het ideale zoekwoord is en welk zoekwoord waarschijnlijk veel wordt gebruikt.
2. Bepaal de zoekintentie
Als ik potentiële zoekwoorden heb gevonden ga ik kijken wat de zoekintentie is.
Het is belangrijk om te weten welke zoekintentie er achter het zoekwoorden zit zodat je de content op je pagina's kunt aansluiten op de behoeften van je bezoeker.
Het zit zo:
Mensen zijn zie via Google zoeken zijn vaak op zoek naar specifieke informatie. En het doel kan per zoekopdracht verschillen.
Soms zijn mensen op zoek naar specifieke producten, soms zijn ze op zoek naar de betekenis van een woord, of zoeken ze naar informatie om een bepaald doel te bereiken.
Als je op zoek bent naar welke films er in de bioscoop draaien heb je geen behoeften aan een stappenplan dat uitlegt hoe je ontdekt welke films er draaien.
Je wil gewoon in één oogopslag zien welke films er draaien.
Maar wanneer je aan de andere kant wil leren over SEO en wil ontdekken hoe je zelf stap voor stap een SEO strategie toepast, is een uitgebreid stappenplan wél handig.
Kortom: de intentie van de zoekopdracht bepaalt hoe je pagina er uit komt te zien en welke informatie je er toont.
Maar hoe vind je de zoekintentie als deze niet helemaal duidelijk is?
De zoekintentie is eenvoudig te vinden. Je typt het zoekwoord in bij Google en klikt op zoeken.
3. Analyseer websites die bovenaan staan
De volgende stap in de strategie is het analyseren van websites op pagina één in Google.
Je gaat kijken waarom deze website hier staan en wat ze gemeen hebben.
Er zijn specifieke onderdelen waarop je moet letten:
- Paginatitels
- Tekst in zoekresultaat
- Site architectuur
- Kopteksten
- Type "content"
Welke content is er op de pagina's te vinden? Waar schrijven ze over? Hoe zien hun kopteksten eruit?
Al deze elementen spelen een belangrijke rol bij de vindbaarheid van de site.
In je SEO strategie is het je taak te onderzoeken waarom de huidige websites zo goed gevonden worden.
Je moet kijken hoe de pagina's zijn opgebouwd en welke informatie ze bevatten. Je wil namelijk zorgen dat je website nog beter is dan de websites die nu bovenaan staan.
Maar er is meer.
Ik ga je laten zien hoe je door de competitie te bekijken nieuwe kansen kan ontdekken. Het is simpel en biedt kansen voor je eigen SEO-strategie.
Voor het voorbeeld zoek ik op Google op "online marketing" en klik het eerste resultaat aan.
Vervolgens openen we SEMrush en plakken we de URL van het eerste resultaat. Er verschijnt een enorme bak aan nuttige informatie. Voor nu richten we ons op de tabel met alle zoekwoorden.
In de tabel zie je op welke zoekwoorden de website allemaal gevonden wordt. Dit overzicht dient als inspiratie en helpt je kiezen op welke zoekwoord(en) jij je gaat richten.
3. Genereer kwaliteit content
Met originele content laat je je bezoekers jouw perspectief of mening zien. Het is een manier om een band op te bouwen met je lezers en je kennis over te brengen.
Google is ontworpen om unieke content te detecteren en websites hiervoor te belonen met een hoge positie. Daarom is het genereren van unieke content het belangrijkste onderdeel van je SEO strategie.
Dus, laten we kijken hoe je unieke content genereert dat van top kwaliteit is en je website hoog in zoekresultaten laat ranken.
Bepaal het "type" content
Als je weet wat je zoekwoorden zijn en welke informatie je pagina moet bevatten wil je kiezen in welk format je de informatie toont.
Elk type content vereist een andere aanpak en indeling van de website. Enkele voorbeelden ter inspiratie:
- How-to's
How-to's laten stap voor stap zien hoe je bezoeker een bepaald doel behaald. Voorbeeld: "hoe verwijder ik onkruid uit mijn tuin?" - Listicle (een lijst)
Een listicle is een lange opsomming van het een of ander. Denk bijvoorbeeld aan de "Top 25 Netflix series 2023" - Case studies
Een casestudie laat zien hoe je klanten in het verleden hebt geholpen, wat je werkwijze is en wat de resultaten daarvan waren.
Meet en volg het succes van je strategie
SEO kan veel tijd en moeite kosten, en daarom wil je weten of de strategie werkt. Het is belangrijk om statistieken bij te houden om inzicht te krijgen in het succes van uw algehele proces en om mogelijke verbeterpunten te ontdekken.
Je kunt organisch verkeer volgen met uw favoriete webanalysetool of je eigen dashboard maken met Excel of Google Spreadsheets. Ook het bijhouden van geïndexeerde pagina's, conversies , ROI en je pagina's binnen de zoekresultaten helpt bij het inschatten van het succes van je werkzaamheden.