- Alles over SEO -

SEO strategie 2023: Je website optimaliseren voor Google

Ben je op zoek naar een SEO strategie waarmee je snel en eenvoudig hoger in Google komt?

Helaas is SEO niet meer wat het geweest is. De laatste jaren is er flink wat veranderd.

Een ijzersterke SEO strategie is nodig om de concurrentie voor te blijven en te zorgen dat je niet wegzakt op de tweede pagina in Google.

Maar hoe maak je een sterke SEO strategie?

En, hoe pas je die toe?

Op deze pagina ga je precies lezen hoe je een effectieve SEO strategie opzet en deze stap voor stap toepast.

De strategie is trouwens bijzonder simpel:

1️⃣ Kies de beste zoektermen
2️⃣ Schrijf een blogpost van +1000 woorden
3️⃣ Herhaal dit iedere week

en wacht geduldig af 🧘‍♂️ …

Wil je ontdekken hoe het precies werkt en hoe je er zelf mee aan de slag kunt?

Lees dan verder.

segment Inhoudsopgave

    Ik ga je vertellen hoe je deze simpele strategie toepast en binnen enkele maanden verkeer naar je website kunt verwachten.

    Wat is een SEO strategie?

    Met een SEO strategie organiseer je de content op je website rondom een specifiek onderwerp of zoekwoord om de kans te vergroten dat deze in de zoekresultaten verschijnt.

    Het toepassen van een SEO strategie is een manier om de kans op organisch verkeer vanuit zoekmachines te maximaliseren.

    Dat gezegd hebbende wil ik uitleggen hoe ik mijn SEO strategie stap voor stap toepas en hoe jij eenvoudig hetzelfde kunt doen.

    Hoe lang voordat een SEO strategie werkt?

    Wanneer de onderstaande SEO strategie precies gaat werken is lastig te zeggen.

    Voor nieuwe websites duurt het ranken in Google gemiddeld tussen de 3 en 6 maanden. (bron: https://ahrefs.com/blog/how-lo...) Dit is afhankelijk van je website en de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden.

    Het duurt dus even voordat je kunt zien of je het goed doet.

    Gelukkig is SEO niet lastig. SEO is vooral gewoon doen. Het is niet zo lang niet zo ingewikkeld als de meeste marketingbureaus je vertellen.

    Met de juiste strategie en wat toewijding ben je binnen enkele maanden zichtbaar in Google.

    Hieronder staan alle stappen waarmee je een sterke SEO strategie maakt en toepast op je website.

    1. Maak een lijst met zoekwoorden

    Het is belangrijke de juiste zoekwoorden te vinden waarop je je strategie gaat afstammen. Content marketing kost namelijk veel tijd.

    Focus je je te lang op de verkeerde zoekwoorden ben je weken of misschien maanden verder zonder zichtbaar resultaat.

    Je vindt de juiste zoekwoorden door te kijken naar welke informatie de mensen die je wilt bereiken zoeken.

    Welke vragen hebben ze?

    Hoe formuleren ze hun zoekopdracht in zoekmachines?

    In een zoekwoord onderzoek vind je antwoord op deze vragen en verzamel je informatie over het zoekgedrag van je doelgroep.

    Hoe dat precies werkt, vertel ik zo.

    We gaan eerst kijken of we potentiële zoekwoorden kunnen vinden in Google Search Console.

    Heb je nog geen Search Console ingesteld? Lees dan hier hoe het aanmelden bij GSC werkt.

    Is je site geverifieerd en is er data aanwezig? Dan kun je door gaan.

    Screenshot from 2022 11 30 14 13 17

    Na het inloggen. Klik je links op de pagina op "Overview". Vervolgens klik je rechts op "Full report".

    Je ziet nu een overzicht van alle zoekwoorden waarop je website op dit moment wordt gevonden.

    Doorloop nu de volgende stappen:

    • Klik op "COMPARE"
    • Klik op "Compare last 28 days to previous period"
    • Sorteer de resultaten op aantal weergave (total impressions)
    • En zoek naar de resultaten met een gemiddelde positie tussen de 5 en 15

    👉 Voila, dit zijn de meest waardevolle zoekwoorden voor je SEO strategie.

    Als je website nieuw is, je nog niet gekoppeld bent met Search Console of er nog geen data beschikbaar is, zijn er andere manieren om geschikte zoekwoorden te vinden.

    Voor deze stappen verwijs ik naar mijn artikel: Zoekwoord onderzoek 2023

    2. Analyseer websites die bovenaan staan

    De volgende stap in de strategie is het analyseren van websites op pagina één in Google.

    Je gaat kijken waarom deze website hier staan en wat ze gemeen hebben.

    Er zijn specifieke onderdelen waarop je moet letten:

    • Paginatitels
    • Tekst in zoekresultaat
    • Site architectuur
    • Kopteksten
    • Type "content"

    Welke content is er op de pagina's te vinden? Waar schrijven ze over? Hoe zien hun kopteksten eruit?

    Al deze elementen spelen een belangrijke rol bij de vindbaarheid van de site.

    In je SEO strategie is het je taak te onderzoeken waarom de huidige websites zo goed gevonden worden.

    Je moet kijken hoe de pagina's zijn opgebouwd en welke informatie ze bevatten. Je wil namelijk zorgen dat je website nog beter is dan de websites die nu bovenaan staan.

    Maar er is meer.

    Ik ga je laten zien hoe je door de competitie te bekijken nieuwe kansen kan ontdekken. Het is simpel en biedt kansen voor je eigen SEO-strategie.

    Voor het voorbeeld zoek ik op Google op "online marketing" en klik het eerste resultaat aan.

    Screenshot from 2022 11 30 13 42 57

    Vervolgens openen we SEMrush en plakken we de URL van het eerste resultaat. Er verschijnt een enorme bak aan nuttige informatie. Voor nu richten we ons op de tabel met alle zoekwoorden.

    In de tabel zie je op welke zoekwoorden de website allemaal gevonden wordt. Dit overzicht dient als inspiratie en helpt je kiezen op welke zoekwoord(en) jij je gaat richten.

    3. Genereer kwaliteit content

    In de vorige stappen heb je onderzocht welke websites er op dit moment bovenaan staan, op welke zoekwoorden zij zich richten en wat voor content deze pagina's serveren.

    Nu ben jij aan zet. Als je goed gevonden wil worden moet je je website voorzien van originele content.

    Met originele content laat je je bezoekers jouw perspectief of mening zien. Het is een manier om een band op te bouwen met je lezers en je kennis over te brengen.

    Maar dat is niet het enige.

    Google is ontworpen om unieke content te detecteren en websites hiervoor te belonen met een hoge positie. Daarom is het genereren van unieke content het belangrijkste onderdeel van je SEO strategie.

    Dus, laten we kijken hoe je unieke content genereert dat van top kwaliteit is en je website hoog in zoekresultaten laat ranken.

    Bepaal het "type" content

    Als je weet wat je zoekwoorden zijn en welke informatie je pagina moet bevatten wil je kiezen in welk format je de informatie toont.

    Elk type content vereist een andere aanpak en indeling van de website. Enkele voorbeelden ter inspiratie:

    • How-tos
      How-tos laten stap voor stap zien hoe je bezoeker een bepaald doel behaald. Voorbeeld: "hoe verwijder ik onkruid uit mijn tuin?"
    • Listicle (een lijst)
      Een listicle is een lange opsomming van het een of ander. Denk bijvoorbeeld aan de "Top 25 films van 2023"
    • Case studies
      Een casestudie laat zien hoe je klanten in het verleden hebt geholpen, wat je werkwijze is en wat de resultaten daarvan waren

    Meet en volg het succes van je strategie

    SEO kan veel tijd en moeite kosten, en daarom wil je weten of de strategie werkt. Het is belangrijk om statistieken bij te houden om inzicht te krijgen in het succes van uw algehele proces en om mogelijke verbeterpunten te ontdekken.

    Je kunt organisch verkeer volgen met uw favoriete webanalysetool of je eigen dashboard maken met Excel of Google Spreadsheets. Ook het bijhouden van geïndexeerde pagina's, conversies , ROI en je pagina's binnen de zoekresultaten helpt bij het inschatten van het succes van je werkzaamheden.

    subject