Hoe je website vindbaar maken in Google in 60 minuten
Je website vindbaar maken op Google is lastig....
Je ziet dat verschillende websites goed vindbaar zijn, maar je eigen website blijft achter.
Je wil je online vindbaarheid verbeteren, maar je weet niet hoe.
Laat me je dit vertellen: je bent niet alleen.
Veel bedrijven en website-eigenaren proberen dagelijks de vindbaarheid van hun website te vergroten.
Niet gek want een goede vindbaarheid levert veel verkeer naar je website op.
Helaas lukt het niet iedereen om goed vindbaar te zijn. Vaak is een gebrek aan duidelijke stappen de oorzaak.
Inhoudsopgave
In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je zorgt dat je beter vindbaar op Google wordt.
Met praktische stappen gaan we de vindbaarheid van je website vergroten en zorgen we voor meer verkeer naar je website.
Hoe we zorgen dat we de vindbaarheid van je website vergroten? Dat gaan we doen met zoekmachine optimalisatie. Oftewel SEO.
Met SEO zorgen we voor een betere vindbaarheid en zorgen we voor meer verkeer naar je website.
- Optimaliseer de techniek van je site. Zorg ervoor dat je website goed is gestructureerd, snel laadt en gemakkelijk te navigeren is.
- Creëer hoogwaardige content. Zorg ervoor dat je website content bevat die relevant, informatief en interessant is voor je doelgroep.
- Gebruik de juiste zoekwoorden. Zorg ervoor dat je website en content de juiste zoekwoorden bevatten waar je doelgroep naar zoekt.
- Meld je website aan bij Google. Dit zorgt ervoor dat je website sneller wordt opgenomen in de Google-zoekresultaten en dat Google sneller weet welke pagina's er op je website te vinden zijn.
Wist je dat de website die bovenaan staat in Google maar liefst 40% van alle bezoekers ontvangt? Deze websites krijgen als eerst de kans om potentiële kopers aan te trekken.
Hieronder ga je lezen hoe je zorgt dat je op die positie terecht komt. Laten we beginnen.
Je website vindbaar maken
Je online vindbaarheid verbeteren of je website vindbaar maken begint met SEO.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, wat betekent dat je je website verbeterd met als doel om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten.
Er zijn enkele slimme manieren om je website aan te passen zodat deze beter vindbaar wordt in de zoekresultaten. Hierover lees je zo meer.
Hoe maak je je website vindbaar in zoekmachines zoals Google?
Om je website beter vindbaar te maken op Google, is het belangrijk om een goede SEO strategie toe te passen. Dit omvat het gebruik van relevante zoekwoorden, linkbuilding, lokale SEO, en het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten en snelle laadtijden.
Je website vindbaar maken kan alleen wanneer je website aan een aantal zaken voldoet. De vereisten die de vindbaarheid van je site bepalen zijn onder te verdelen in drie categorieën. Techniek, Content en Autoriteit.
Wanneer je vindbaar wilt zijn in de top 3 zoekresultaten moet je website in categorieën goed scoren. De concurrentie is hard en alleen de beste sites komen bovenaan te staan.
In dit artikel laat ik je zien hoe SEO werkt en hoe je met SEO je website kunt verbeteren, zodat deze snel beter vindbaar wordt in Google.
De technieken zijn eenvoudig en zijn binnen enkele uren toe te passen.
1. Pas technische SEO toe
De eerste en belangrijkste stap is het technisch optimaliseren van je website. Oftewel: technische SEO.
Wat technische SEO precies is?
Technische SEO is het verbeteren van de technische aspecten van een website om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.
Dit omvat zaken als de snelheid van de website, de structurering van de website, de toegankelijkheid van de website en de beveiliging van de website.
Hieronder leg ik precies uit hoe je hiermee aan de slag kunt.
Technische SEO is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je website technisch in orde is en goed crawlbaar en indexeerbaar is door zoekmachines.
Dit is een belangrijke basisvoorwaarde voor succes in SEO.
Zoekmachines gebruiken crawlers om websites te bezoeken en te indexeren. Als een website niet goed gecrawld of geïndexeerd kan worden, zal deze niet in de zoekresultaten verschijnen.
Hierbij enkele voorbeelden:
- Een website die niet mobiel vriendelijk is zal niet goed vindbaar zijn wanneer iemand zoekt via een mobiel of tablet
- Als de laadtijd van je website te laag is, zorgt dit voor een slechte gebruikerservaring
- Als de pagina titel, URL en links op de pagina niet relevant zijn weet Google niet goed waar de pagina over gaat
Hieronder geef ik tips hoe je de techniek van je website kunt verbeteren door middel van technische SEO.
Zorg dat je website snel laadt!
Wanneer een pagina langzaam laadt raken bezoekers geïrriteerd en verlaten ze vroegtijdig je website.
En dit is een teken van een slechte gebruikservaring.
Google hecht veel waarde aan paginasnelheid. Ze geven duidelijke richtlijnen over hoe paginasnelheid wordt gemeten en hoe je zorgt dat je de laadtijden kunt verbeteren.
Een snelle laadsnelheid is belangrijk voor zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid.
Zorg ervoor dat je website snel laadt, zowel op desktop als op mobiele apparaten.
Hierbij enkele tips om je paginasnelheid te verbeteren:
- Kies een goede host. De hostingprovider is een belangrijke factor voor de laadsnelheid van een website. Kies een host die gebruik maakt van snelle servers en een goede bandbreedte biedt.
- Comprimeer afbeeldingen. Afbeeldingen zijn vaak de grootste bron van vertraging op een website. Comprimeer afbeeldingen om de bestandsgrootte te verkleinen zonder de kwaliteit te verminderen.
- Schakel lazy loading in. Lazy loading zorgt ervoor dat afbeeldingen pas worden geladen wanneer ze in beeld verschijnen. Dit kan de laadtijd van een website aanzienlijk verbeteren.
- Gebruik een CDN. Een CDN (Content Delivery Network) is een netwerk van servers die over de hele wereld zijn verspreid. Door gebruik te maken van een CDN worden de bestanden van een website vanaf de dichtstbijzijnde server geladen, wat de laadtijd kan verbeteren.
- Update naar de laatste PHP-versie. Nieuwe PHP-versies zijn vaak sneller dan oudere versies. Zorg ervoor dat je website gebruik maakt van de laatste PHP-versie. Dit geldt overigens niet alleen voor PHP maar voor alle software pakketjes waar je website gebruik van maakt.
- Verklein css- en JavaScript-bestanden. css- en JavaScript-bestanden kunnen ook een grote bron van vertraging zijn. Verklein deze bestanden om de laadtijd te verbeteren.
- Gebruik gzip-compressie. Gzip-compressie is een techniek die de grootte van tekstbestanden kan verkleinen. Door gzip-compressie te gebruiken, kunnen de laadtijden van css- en JavaScript-bestanden worden verbeterd.
- Schakel cache in. Cache is een techniek waarbij de inhoud van een website wordt opgeslagen in het geheugen van de browser. Door cache in te schakelen, hoeven de bestanden van een website niet elke keer opnieuw te worden geladen, wat de laadtijd kan verbeteren.
Door de bovenstaande tips op te volgen, kun je de laadsnelheid van je website aanzienlijk verbeteren.
Een snellere laadtijd kan de gebruikerservaring verbeteren en kan ook de vindbaarheid van je website verbeteren.
Test of belangrijke pagina's bereikbaar zijn
Zoekmachines kunnen alleen pagina's indexeren die ze kunnen vinden.
Je zult niet de eerste zijn die de vindbaarheid van zijn website dwarsboomt omdat de pagina's niet te bereiken zijn.
Als een pagina niet te bereiken is, kan deze niet worden geïndexeerd en zal deze niet in de zoekresultaten verschijnen.
Hoe controleer je of pagina's te bereiken zijn?
Er zijn verschillende manieren om te controleren of pagina's te bereiken zijn. Je kunt een SEO-tool, een webbrowser of een ping-tool gebruiken.
Ik ben zelf enorm fan van Better Stack.
Deze tool verstuurd een e-mail zodra je website problemen ondervindt.
Zoals je ziet testen ze mijn site elke drie minuten. Bij problemen sturen ze direct een mail om mij te melden dat er een incident heeft plaatsgevonden.
Maar de tool alleen is niet voldoende.
Een URL kan veranderen. Wanneer je naar een pagina verwijst die aangepast of verwijderd is zal een linkverwijzing breken.
Het is dus een goed idee om ook alle links op je pagina's te testen.
Werkt een link niet? Corrigeer dit dan en zorg dat de link verwijst naar een pagina die snel laad en goed weergegeven wordt.
2. Pas on-page SEO toe
Allereerst: wat on-page SEO precies is?
Kort samengevat is on-page SEO een verzameling van werkzaamheden die je aan of op je website uitvoert.
Met on-page SEO zorgen we dat de juiste informatie op de juiste plekken op je pagina's staat en goed bereikbaar is voor zowel Google als je bezoekers.
Dit doen we om de gebruiksvriendelijkheid van je website te maximaliseren.
Google wil namelijk alleen de beste websites tonen.
En de gebruiksvriendelijkheid van je site is een van de belangrijkste factoren die Google meeneemt in de beoordeling.
Een aantal belangrijke aandachtspunten:
- Betrouwbare informatie
- De juiste zoekwoorden
- Zoekwoorden op de juiste plekken op je pagina
- Relevante interne links
Het mooie van on-page SEO?
Je hebt zelf de volledige controle. Hoe meer werk je in de optimalisaties steekt, des te makkelijker je de vindbaarheid van je website kan vergroten.
Zorg dat er contactgegevens op je site staan
Wat je contactgegevens met de vindbaarheid in Google te maken hebben?
Google stuurt haar bezoekers alleen naar website die ze vertrouwen.
Wanneer je je contactgegevens, woonplaats en andere informatie duidelijk zichtbaar maakt, laat je zien dat je niets te verbergen hebt.
En dat straalt betrouwbaarheid uit.
De betrouwbaarheid van je site wordt bepaald door een E-A-T score.
Er is al veel geschreven over de E-A-T score, voor mij hebben mijn contactgegevens en een duidelijke knop naar de contactpagina altijd genoeg gedaan om betrouwbaar te zijn en hoog in Google te scoren.
Veel grote websites nemen dan ook standaard hun contactgegevens en linkjes naar de klantenservice op in de footer van de website.
Maar enkel je contactgegevens toevoegen is niet genoeg.
Google hecht veel waarde aan relevante en behulpzame content.
Plaats behulpzame content
Logisch, bezoekers hebben niks op je website te zoeken als ze er niet beter van worden. En gelukkig is dit super eenvoudig. Je hoeft maar aan één ding te denken, en dat is je bezoeker.
Welke probleem kun je voor hen oplossen?
Zoals in dit artikel: Jij bent op zoek naar manieren om je website in de Google zoekresultaten vindbaar te maken. Ik help je door je een uitgebreide handleiding aan te bieden.
Ik hoop dat hier nieuwe (waardevolle) informatie in staat die je direct kunt toepassen.
Plaats je zoekwoorden op logische plekken
De vindbaarheid van je website is eenvoudig te verbeteren door de juiste zoekwoorden op de juiste plekken op te nemen.
De kans is groot dat zoekwoorden op een natuurlijke manier op je pagina's worden opgenomen.
Maar je doet er goed aan te checken of de zoekwoorden op belangrijke pagina's op de juiste plek staan.
Neem zoekwoorden op:
- In titel van je pagina (<title>, <h1>)
- In de introductie (eerste 150 woorden) van je pagina of artikel
- In (het liefst) alle paragrafen
- In een groot deel van de kopteksten (de h2, h3, h4, h5, h6 tags)
Om je website vindbaar te maken in Google, moet Google snappen waar je website over gaat. Dit proberen zij door te zoeken naar het onderwerp.
Uit ervaring weet Google dat het onderwerp de bovenstaande plekken te vinden is. Zorg dus dat je ze daar opneemt.
Overdrijf echter niet.
Te vaak je zoekwoord inzetten kan het vindbaar maken van je website in Google tegenwerken. Google ziet dit als spam en kan dit mogelik bestraffen door je pagina slechter vindbaar te maken.
Gebruik de intern linken strategie
Intern linken kan enorm waardevol zijn voor nieuwe websites. Als nieuwe site heb je namelijk nog geen bekendheid.
Er linken nog geen websites naar je pagina's dus Google weet ook niet goed welke pagina's op je website belangrijk zijn.
Om Google te laten zien welke pagina's belangrijk zijn, en welke informatie er op de pagina's te vinden is gebruik je interne links.
In het voorbeeld hierboven zie je een pagina van hrdlpn.nl.
De pagina bevat alle informatie rondom het lopen van de 5KM. Iedereen die op zoek is naar informatie over het lopen van 5KM, heeft ook accessoires nodig. Zoals hardloopschoenen en een sportband bijvoorbeeld.
Om het artikel over de 5KM georganiseerd en doeltreffend te houden verwijst de webmaster naar andere pagina's binnen de website.
Het helpt niet alleen de bezoeker aan meer informatie, het laat Google zien welke pagina's er nog meer zijn om weer te geven in de resultaten.
Pro tip: gebruik zoekwoorden in je anchortekst, voorkom dus links met "klik hier", of "lees meer" omdat deze teksten geen extra informatie toevoegen en niet correct omschrijven welke informatie er achter de link te vinden is.
Niet alleen vindt Google zo nieuwe pagina's binnen je site, via de anchor tekst vertel je ook waar deze pagina over gaat. Deze informatie gebruikt Google om te bepalen bij welke zoekopdrachten ze je pagina's kunnen weergeven.
Interne links kunnen dus flink wat waarde geven en zorgen dat de vindbaarheid van je website toeneemt.
Optimaliseer voor mobiel en tablet
Google is recent begonnen met het voortrekken van mobiele websites bij het bepalen van hun positie. Niet gek gezien meer dan de helft van het online verkeer via mobiele apparaten verloopt.
Dit betekent dat Google als eerst de mobiele versie bekijkt.
Ontbreekt er informatie?
Dan krijgt Google geen compleet beeld en zul je niet goed te vinden zijn. Hier vind je meer informatie om je website responsive te maken.
Meer dan de helft(!) van alle websitebezoeken is afkomstig van mobiele apparaten. Een goede gebruikerservaring op mobiel is dus essentieel.
Gebruik SEO-vriendelijke URL's
Uit onderzoek van een aantal grote Amerikaanse websites is gebleken dat Google websites met goed leesbare URL's voorrang geeft op websites met lange onleesbare URL's.
Je leest het goed.
Websites met een korte, leesbare URL worden beter gevonden dan websites met lange onleezbare URL's.
- Niet goed: .....nl/onderwerpen.php?subonderwerp='subonderwerp'
- Perfect: .....nl/onderwerp/subonderwerp
In WordPress is dit eenvoudig aan te passen.
Ga naar Instellingen » Permalinks en kiest Post name.
Zorg er voor dat de pagina-URL die overblijft je zoekwoord bezit!
Meer informatie vind je op de website van WordPress zelf. Gebruik je een ander CMS? Google dan gewoon simpel op "SEO-vriendelijke URL's + [hier het CMS dat je gebruikt]".
Wil je naast on-page SEO tips ook meer lezen over hoe je je website kunt optimaliseren?
Lees dan hier: 5 Tips om je website te optimaliseren
3. Doe een zoekwoord onderzoek
Heb je je ooit afgevraagd? "Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken?"
Dan is het tijd voor een zoekwoord onderzoek.
Wat een zoekwoord onderzoek is? Het is het startpunt wanneer je de online vindbaarheid van je website wil verbeteren.
Ik ga het uitleggen:
Zoekwoorden zijn zo simpel als het woord zelf beschrijft: woorden waarop mogelijke bezoekers zoeken.
Zoekwoorden zijn belangrijk omdat Google zoekwoorden gebruikt om zoekopdrachten van bezoekers te koppelen aan informatie op jouw website.
Als je de vindbaarheid van je website wil verbeteren dus van cruciaal belang. Hoe beter de zoekwoorden matchen met de inhoud van je website, hoe beter je gevonden wordt.
De eerste stap is dus bedenken waar jouw potentiële bezoekers op zoeken. Wat typen ze in bij Google om bij de gewenste informatie te komen?
Vraag je af:
- Welk probleem hebben mijn potentiële bezoekers?
- Waar zoeken zij op om het probleem op te lossen?
Laten we kijken naar 3 manieren om de perfecte zoekwoorden te vinden.
De snelste methode: Zelf inschatten:
Voorbeeld: Wanneer je laminaat aanbiedt kun je bedenken dat je bezoekers zoeken naar een soort laminaat. "Laminaat whitewash" bijvoorbeeld".
Of ze zoeken naar inspiratie, bijvoorbeeld: "laminaat kleur bij witte gladde muren".
Zie je hoe detailleert de twee zoekterm is?
De meest logische methode:
Bekijken op welke zoekwoorden je al gevonden wordt.
Het meest voor de hand liggende én de makkelijkste manier om je zoekwoorden te bepalen: bekijken op welke zoektermen je al gevonden wordt!
Het is net als met geld: wie geld heeft, kan geld verdienen. Zo zorgt vindbaarheid ervoor dat je nog beter vindbaar wordt.
Ga naar Google en zoek op "Google Search Console", en klik op het het eerste resultaat (of klik op de afbeelding).
Je ziet een webpagina zoals op de afbeelding hierboven.
De eerste stap is het aanmaken van een property. Hoe je dit precies doet lees je op de onderstaande pagina.
Meld je aan bij Google Search Console
Zodra je een property hebt aangemaakt kun je links in het menu klikken op "Zoekverkeer" en vervolgens op "Zoek Analyse". Je ziet nu een lijst met zoekopdrachten.
Deze lijst toont alle zoektermen die jouw websitebezoekers hebben gebruikt voordat ze op je website terecht zijn gekomen.
Met andere woorden:
Dit zijn de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt in Google!
Om je website nog beter vindbaar te maken, of vindbaar te maken voor andere zoekwoorden kun je je richten op gerelateerde zoekwoorden. Synoniemen bijvoorbeeld. Voor elk woord zijn vaak nog veel meer woorden te vinden.
Je kunt de vindbaarheid van je website dus super eenvoudig vergroten door je op meerdere zoekwoorden te richten.
De slimste methode: Onderzoek doen bij concurrenten
Als 3e en laatste optie kun je onderzoek doen bij je concurrenten. Let op: deze methode wordt door de top 1 % van alle marketeers gebruikt.
Wanneer jij de strijd aan moet gaan met je concurrent is dit jouw geheime wapen.
Je website vindbaar maken is vele male makkelijker als je weet waar jouw concurrent al op gevonden wordt.
Scoort jouw concurrent bijvoorbeeld op bepaalde zoektermen waar jij niets van af weet? Dan zullen die zoektermen met deze methode naar boven komen.
Niet alleen weet jij waar jouw concurrent zijn bezoekers vandaan haalt, je kunt ze stelen en zorgen dat ze op jouw website terecht komen.
- Stap 1: Ga naar https://www.semrush.com/
- Stap 2: Maak een account en koppel je website
- Stap 3: Plak of typ het domeinnaam van je concurrent in in de zoekbalk bovenaan
- Stap 4: Klik zoeken!
- Stap 5: Onder "Top organic keywords" zie je precies op welke zoektermen de website gevonden wordt.
Super handig, of niet? Vanaf nu weet je precies hoe de websites van jouw concurrenten vindbaar zijn en kun jij de aanval openen.
Wil je meer informatie? Lees dan hier alles over het zoekwoord onderzoek voor jouw website!
3. Zet content marketing in
Content marketing is een belangrijk onderdeel binnen online marketing.
Mensen zoeken op Google naar informatie. Waardevolle content voorziet je bezoeker van specifieke informatie.
Bedenk eens waar jouw potentiële klant op zoekt. Welke vragen stellen zij aan Google?
- Welke informatie gaat ze verder helpen?
- Welke informatie helpt hen met hun problemen?
Het doel van Google is bezoekers voorzien van de best beschikbare informatie.
Een antwoord op hun vraag.
Als je weet waar je potentiële klanten op zoeken kan je zorgen dat ze deze informatie weten te vinden.
Op jouw website.
Door antwoord te geven op de vragen en ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben, trek je ze via Google je website op.
Contentmarketing is één van de grootste onderdelen van zoekmachine optimalisatie.
Sterker nog.
Goede SEO content schrijven is essentieel om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Hier lees je precies hoe je sterke SEO content schrijft voor op je pagina's.
En vergeet niet:
Zonder goede, waardevolle en relevante content wordt je website niet weergegeven in de zoekresultaten.
Hoe creëer je effectieve content voor Google?
Hieronder lees je enkele ideeën:
- How-to articles: Een pagina of blogpost die stap voor stap uitlegt hoe je bezoekers een probleem kunnen oplossen
- Een authoirteits artikel: Een artikel die diep op een specifiek onderwerp ingaat
- Infographics: Een visueel overzicht van specifieke informatie
- Trending content: "Top 10 bestet resorts ter wereld" bijvoorbeeld.
4. Focus op de UX van je website
Je on-page SEO is op orde en je bent klaar om klanten te ontvangen.
Maar er is nóg iets belangrijks.
Niet alleen moet je website geoptimaliseerd zijn voor Google, ook jouw klanten moeten blij worden van je website.
Je moet je richten op de zogeheten User Experience van je site!
Een gebruiksvriendelijke website zorgt dat bezoekers je website goed begrijpen en dat ze snel bij de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.
Google stuurt namelijk niet graag bezoekers naar websites waarvan niemand vrolijk wordt. Wanneer bezoekers op een rommelige website komen kost dit hen tijd en energie op de informatie tot zich te nemen.
Ze zullen de snelste routen kiezen en je website verlaten.
Deze "user signals" zijn voor Google redenen om jou de volgende keer lager weer te geven in de zoekresultaten. Je bezoekers zijn niet tevreden en dat wil Google voorkomen.
Om deze reden vindt Google de gebruiksvriendelijkheid van je website minsten net zo belangrijk als de duidelijkheid van je zoekwoorden.
Maar wat is gebruiksvriendelijk?
Allereerst, je wil zorgen dat:
- Je bezoeker snel door je website kan navigeren
- Je teksten goed te begrijpen én waardevol zijn
- Je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem
Wanneer je de bovenstaande drie punten verwerkt zorg je dat de bezoeker door je website vliegt, enorm blij wordt en tevreden is na het lezen van het laatste stukje tekst. Je leidt ze makkelijk van A naar B en voor dat je het weet staat ze te springen om klant te worden.
Tip 1: Plaats een unieke en overduidelijke call-to-action (CTA) op elke pagina. Een CTA is een grote knop die schreeuwt om geklikt te worden. CTA's of te wel, buttons schreeuwen om aandacht en zijn perfect om de bezoekers een handeling uit te laten voeren. Vandaar de benaming call to action (oproep tot actie).
Tip 2: Zorg voor een duidelijk paginastructuur. Voorbeeld: Coolblue verkoopt meer dan 10.000 producten. Toch weten zij de navigatie van de website compact en overzichtelijk te houden.
Tip 3: Gebruik een duidelijke paginatitel. Een goede paginatitel is cruciaal voor de gewenste bezoekersaantallen. Een goede paginatitel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat.
Google neemt de paginatitel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg dat het onderwerp vooraan in de titel staat. Je bezoeker zal direct weten waar het artikel over gaat en zal klikken voor die de rest heeft gelezen.
Tip 4: Maak gebruik van kopteksten, lijstjes en duidelijke linkjes. Vooral bij het schrijven van artikelen. Je bezoekers scannen je pagina, zorg ervoor dat ze na het lezen van je koppen nieuwsgierig worden en verder lezen. Net zoals we kanten lezen.
Voordat we in een tekst duikt scannen we eerst de koppen om te kijken of er iets tussen staat wat ons interesseert.
Vertel je verhaal via je kopteksten en treed, via de paragrafen, in detail. Schrijf super nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.
Deel 2 (wordt vervolgd)
5. Pas off-page SEO toe
Off-page SEO is een vorm van optimalisatie die, in tegenstelling tot on-page SEO niet binnen de kaders van je eigen website valt.
Dit betekent: alles wat je doet om je website beter vindbaar te maken in Google, waarbij je jouw website niet direct wijzigt, is een vorm van off-page SEO.
Wat is off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen, of eigenlijk: activiteiten. In dit artikel lees je twee hele belangrijke.
- Linkbuilding (zometeen in meer detail)
- Social media
- Verwijzingen
Beter vindbaar in Google met linkbuilding
Linkbuilding is het grootste onderdeel van off-page SEO. Als je veel concurrentie hebt, en je dus hard moet werken om je website vindbaar te maken in Google zul je vast en zeker van linkbuilding gaan horen.
Voordat we kunnen beginnen moeten we dieper in detail treden over hoe Google precies werkt. Alleen dan weet je te klimmen in de zoekresultaten en wordt je beter gevonden door je klanten.

Google is cool, Google is niet zo arrogant als je zou verwachten. Google zegt namelijk niet zeker te weten dat zij de beste beslissing maken. Sterker nog: ze leggen het heft in de handen van website-eigenaren.
Het zit zo:
Google zoekt naast informatie ook naar linkjes op iedere website. Linkjes kunnen verwijzen naar pagina's binnen de website, maar ook naar pagina's buiten de website. Al deze linkjes worden op een hoop gegooid.
Later kijkt Google welke linkjes er naar jouw website verwijzen. Je hebt belangrijke linkjes, verwijzingen van bijvoorbeeld NOS.nl. Maar ook minder belangrijke links. Linkjes van de nieuwe website van de lokale thuiskapster bijvoorbeeld.
Google scant de linkjes en gebruikt deze links als een stemsysteem. Hoe meer linkjes naar een bepaalde website verwijzen, hoe belangrijker de betreffende website moet zijn.
Off-page SEO in de praktijk - Linkbuilding
Linkjes naar je website vertellen Google dat je website belangrijk is. Hoe meer websites er naar jouw pagina's linken, hoe belangrijker je website is volgens Google.
Zoals je ziet hebben de website die de eerste positie bezetten (veel) meer backlinks dan positie twee. Het is goed om te zeggen dat Google reken houdt met honderden factoren om te bepalen wie beter vindbaar wordt en wie niet. Maar linkbuilding is een sterke en vooral belangrijke indicator.
Beter vindbaar in Google met social media
Ook social media helpt je een hogere positie in Google te bemachtigen. Social media zorgt namelijk dat mensen je website bezoeken. Google kijkt naar verschillende factoren of je website goed ontvangen wordt. De belangrijkste factoren:
- Sessieduur (hoelang bezoekers op je website zijn)
- Pagina's per sessie
- Bounce rate (een percentage van de bezoekers die zonder interactie je website verlaten)
Wanneer jij via social media de juiste mensen aanspreekt (mensen uit je doelgroep) weet je bijna zeker dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in je verhaal. Wanneer ze zijn geboeid besteden ze meer tijd op je website, bezoeken ze meer pagina's en hebben ze meer interactie met je website. Zo zorgt social media indirect dat je website goed scoort op de belangrijkste factoren die jouw vindbaarheid bepalen.
6. Local SEO
Google is ENORM! En dat heeft vooral te maken met de grote van het internet. Het internet is namelijk zo immens groot dat er simpelweg teveel goede websites zijn om weer te geven.
Wat dit voor jou betekent?
Omdat het internet groot is en er meer dan een miljard websites zijn moet Google op zoek naar manieren om het web toegankelijk te houden.
Hoe bepaal je welke de beste is als je moet kiezen uit duizenden websites?
Naast het onderzoeken van de onderwerpen, content en linkjes is er een andere factor die steeds belangrijker wordt: Local search.
Wanneer iemand zin heeft in Italiaans ijs heeft diegene niets aan zoekresultaten uit Amsterdam.
Ondanks de Amsterdamse ijssalon zijn onderwerp goed duidelijk heeft gemaakt, veel waardevolle content aanbiedt en duizenden linkjes heeft weten te vergaren is het resultaat niet geschikt voor deze zoekopdracht.
De technologie wordt steeds toegankelijker. Dit betekent dat Google ook steeds makkelijker kan bepalen waar zoekopdrachten vandaan komen.
Zien zij dat de ijsverlangende bezoeker uit Amersfoort komt, dan weegt Google de locatie van verschillende ijssalons in de regio zwaarder mee dan andere factoren zoals links, meta-tags en content.
Zo kun je ook zonder overdreven goede content en backlinks toch goed vindbaar zijn op Google.
Aan de slag met local SEO
Is jouw onderneming of organisatie alleen of voornamelijk geschikt voor mensen uit je regio? Dan kan het lonen om je SEO investering hier op te richten.
Stap 1: Meld je aan op Google places
Google places is een verzameling van alle bedrijven en evenementen in de offline wereld. Van bakker tot festival, van supermarkt tot dierenwinkel.
Via Google places kunt je verschillende dingen aangeven. Je kunt je bedrijfsnaam aanvullen, openingstijden toevoegen, contactgegevens bewerken, recensies plaatsen, een website-URL toevoegen en nog veel meer.
Ga naar https://www.google.nl/intl/nl/business/ en meld je aan! Het is makkelijk én effectief.
Stap 2: Zorg voor een contactpagina op je website
Wanneer jij een duidelijke en vooral uitgebreide contactpagina hebt bevestig jij bij Google dat jouw website hoort bij die betreffende locatie. Hoe overtuigender je dit over kunt laten komen, hoe groter de kans dan Google deze verbinding legt.
Wanneer je bij Google Places een link opgeeft naar je website en vanaf je website verwijst naar hetzelfde adres weet Google praktisch zeker dat ze deze link mogen maken.
Wanneer de link is gemaakt zal jouw website vaker bovenaan komen bij mensen uit je omgeving dan bij mensen aan de andere kant van het land.
7. Je wesite aanmelden bij Google
Wanneer je website in orde is, je teksten niet beter kunnen en je helemaal klaar bent om je klanten via google te bereiken, moet je natuurlijk ook zorgen dat Google je website kan indexeren!
Hiervoor kun je je website aanmelden.
Hier lees je hoe je je website aanmeld bij Google.
Wat je nog meer kunt doen om beter gevonden te worden in Google:
Naast Google places, Google Search Console en je eigen website is er een laatste tool van Google welke je goed moet kennen. Google Analytics.
Google Analytics meet alle statistieken op je website. Zoals je net kon lezen is de bounce percentage een hele belangrijke.
Via Google Analytics zie je snel welke pagina snel wordt verlaten. Ook zie je welke pagina's geen interesse wekken bij je bezoeker.
Als de pagina van slechte kwaliteit is zal Google dit opmerken en je minder snel een hoge positie toekennen.
Verhoog de kwaliteit van je pagina's met je eigen websiteoptimalisatie strategie.
Tot slot!
In dit artikel hebben we 8 stappen besproken om je website vindbaar te maken in Google. Door deze stappen te volgen, kun je ervoor zorgen dat je website hoger in de zoekresultaten verschijnt en meer bezoekers krijgt.
Het is belangrijk om te onthouden dat Google erg goed is geworden in het analyseren van je website en dat ze het belangrijk vinden dat je je bezoekers verder helpt.
Zorg dat je volledig richt op je bezoekers en goed bedenkt hoe je ze vandaag verder kunt helpen. Op deze manier is je website automatisch erg waardevol en zal deze automatisch van een goede vindbaarheid genieten in zoekmachines zoals Google!
Heb je vragen? Of wil je meer weten over SEO? Neem contact op, stuur een mail of vul het contactformulier in.