Hoe je website vindbaar maken op Google? (2024 update)

06 januari 2024

Een website hebben is noodzakelijk voor ieder bedrijf of organisatie.

Het maken van een website is eenvoudig, maar het zorgen dat je website goed vindbaar is lastig.

Veel bedrijven en website-eigenaren proberen dagelijks de vindbaarheid van hun website te vergroten.

Logisch.

Een goede vindbaarheid levert namelijk veel verkeer naar je website op.

En dat is zakelijk gezien erg interessant.

Kijk maar naar dit voorbeeld.

De website all4running.nl probeert goed vindbaar te zijn op het zoekwoord "welke hardloopschoenen zijn het beste".

En als ik kijk in mijn zoekwoord tool,

dan zie ik dat er iedere maand tussen de 100 en 1000 mensen deze zoekopdracht gebruiken.

Dit zijn iedere maand opnieuw honderden potentiële klanten.

Je maakt je website beter vindbaar op Google door het toepassen van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd.

Op deze pagina lees je alles over zoekmachine optimalisatie en lees je hoe dit helpt je website beter vindbaar te maken in 2024.

Je website vindbaar maken op Google

Je website vindbaar maken op Google doe je door zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen.

Belangrijke onderdelen van SEO zijn on-page optimalisatie, content genereren en linkbuilding.

De eerste stap om je website vindbaar te maken op Google is te zorgen dat Google op de hoogte is van je website en je website goed kan bereiken.

Dit doe je door je website aan te melden bij Google, een sitemap te maken en te zorgen dat Google je website kan indexeren.

Maar dat is pas het begin.

Nadat je je website hebt aangemeld en hebt gezorgd dat Google je website kan indexeren kun je aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

Alle werkzaamheden binnen zoekmachine optimalisatie zijn onder te verdelen in drie categorieën.

Techniek, Content en Autoriteit.

Hieronder lees je stap voor stap hoe je voor iedere categorie je website kunt optimaliseren.

1. Pas on-page SEO toe

On-page SEO (soms ook on-site SEO genoemd) is een van de belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Zelfs de beste websites zijn slecht vindbaar als hun on-page SEO niet op orde is.

En hier zijn technische problemen vaak de boosdoener.

Allereerst wil je weten of Google je website kan bereiken. Dit kun je testen door je website te laten crawlen door onze SEO-crawler.

Na het crawlen van je site zie je een overzicht van al je pagina's. Klik een pagina aan om te kijken welke informatie er is opgeslagen.

De informatie die in de modal getoond wordt is de informatie die Google gebruikt om de vindbaarheid van je website te bepalen.

Als er problemen zijn tijdens het crawlen van je website worden die hier getoond.

Maar er is meer.

Er zijn specifieke werkzaamheden waarmee je de technische staat van je website verbeterd, en de kans vergroot om goed vindbaar te zijn op Google.

Hieronder lees je alle on-page SEO aanpassingen waarmee je de techniek, content en autoriteit van je website verbeterd.

1. Plaats zoekwoorden op specifieke plekken

De vindbaarheid van je website is eenvoudig te verbeteren door de juiste zoekwoorden op de juiste plekken op te nemen.

Het zit zo.

Zoekmachines zoals Google gebruiken de positie van zoekwoorden in je tekst om te bepalen hoe relevant je pagina is voor een bepaalde zoekopdracht.

Door je primaire zoekwoorden te plaatsen geef je Google een duidelijk signaal over waar je pagina over gaat.

Neem zoekwoorden op:

  1. In titel van je pagina (<title>, <h1>)
  2. In de introductie (eerste 150 woorden) van je pagina of artikel
  3. In (het liefst) alle paragrafen
  4. In een groot deel van de kopteksten (de h2, h3, h4, h5, h6 tags)

Niet alleen maak je zo aan Google duidelijk op welke zoektermen je vindbaar wil zijn.

Je helpt je bezoekers snel de juiste informatie te vinden.

Gebruikers scannen vaak teksten snel, op zoek naar relevante informatie.

Door je zoekwoorden op prominente plekken te plaatsen, maak je het voor gebruikers makkelijker om de informatie te vinden die ze zoeken.

Overdrijf echter niet.

Te vaak je zoekwoord inzetten wordt gezien als keyword-stuffing wat resulteert in een slechte vindbaarheid wanneer Google vind dat je je er schuldig aan maakt.

Verder lezen -> Wat is on-page SEO?

2. Pas interne links toe

Interne links kunnen heel waardevol zijn om pagina's beter vindbaar te maken op Google.

Ze helpen Google en andere zoekmachines de structuur van je website te begrijpen.

Dat niet alleen.

Door interne links te gebruiken, creëer je een hiërarchie tussen de pagina's op je website, waardoor Google de relevantie van elke pagina kan bepalen.

In het voorbeeld hierboven zie je een pagina van hrdlpn.nl.

Iedereen die op zoek is naar informatie over het lopen van 5KM, heeft ook accessoires nodig.

Zoals hardloopschoenen en een sportband.

Om het artikel over de 5KM georganiseerd en doeltreffend te houden verwijst de webmaster naar andere pagina's binnen de website.

Het helpt niet alleen de bezoeker aan meer informatie, het laat Google zien welke pagina's er nog meer zijn om weer te geven in de resultaten.

Pro tip
Gebruik zoekwoorden in je anchortekst, voorkom links met "klik hier", of "lees meer" omdat deze teksten geen extra informatie toevoegen en niet correct omschrijven welke informatie er achter de link te vinden is.

Interne links kunnen dus flink wat waarde geven en zorgen dat de vindbaarheid van je website toeneemt.

3. Maak je website mobielvriendelijk

Google wekt al geruimte tijd met mobile-first indexing.

Dat betekent dat ze eerst de mobiele versie van je website bezoeken om te kijken op welke positie in de zoekresultaten je website vindbaar wordt gemaakt.

Niet gek want meer dan de helft van alle websitebezoeken is afkomstig van mobiele apparaten.

Een goede gebruikerservaring op mobiel is dus essentieel.

Gelukkig is het makkelijk te controleren of je website goed werkt op mobiel.

Open je website via je telefoon en kijk of alle belangrijke informatie eenvoudig te bereiken is.

Let goed op.

Alle teksten, afbeeldingen of video's die op de mobiele versie van je website worden weggelaten, worden niet door Google meegenomen tijdens het indexeren van je site.

Dat betekent dat Google deze informatie niet kan gebruiken om te bepalen of en hoe hoog ze je website moeten tonen in de zoekresultaten.

4. Verbeter de laadtijd van je website

Zoals ik eerder vertelde zijn technische problemen de belangrijkste oorzaak van een slechte vindbaarheid.

Zo zijn pagina's die langer dan een seconden duren om ingeladen te worden een groot probleem.

Het zit zo.

Een pagina die traag laadt verhindert de gebruiksvriendelijkheid van je website.

En wanneer veel bezoekers slechte ervaringen hebben op je website, ziet Google dit terug in de statistieken.

FYI: Google verzameld allerlei statistieken om te kijken hoe tevreden bezoekers met je website zijn.

Het is dus belangrijk een goede gebruikerservaring te bieden.

Traag ladende pagina's dienen ten alentijden voorkomen te worden.

Ben je benieuwd hoe belangrijk paginasnelheid daadwerkelijk is? Kijk dan hieronder.

Uit onderzoek van Google blijkt dat voor iedere seconde aan laadtijd, de conversie van je website met maarliefst 20% afneemt!

Dat betekent dat een trage website direct geld kost.

Gelukkig zijn veel verschillende manieren om de laadtijd van je pagina's te verbeteren. Denk aan caching en het optimaliseren van afbeeldingen.

De statistieken die laten zien hoe snel de pagina's binnen je site laden worden de Core Web Vitals genoemd.

Ik volg zelf de twee onderstaande bronnen om de laadtijd te verbeteren en te zorgen dat mijn website voldoet aan de Core Web Vitals.

Maar er zijn naast de mobiele weergave en de laadtijd van je website meer knoppen waaraan je kunt draaien om je website beter vindbaar te maken op Google.

2. Doe een zoekwoord onderzoek

Heb je je ooit afgevraagd? "Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken?"

Dan is het tijd voor een zoekwoord onderzoek.

Wat een zoekwoord onderzoek is? Het is het startpunt wanneer je de online vindbaarheid van je website wil verbeteren.

Ik ga het uitleggen:

Zoekwoorden zijn zo simpel als het woord zelf beschrijft: woorden waarop mogelijke bezoekers zoeken.

Zoekwoorden zijn belangrijk omdat Google zoekwoorden gebruikt om zoekopdrachten van bezoekers te koppelen aan informatie op jouw website.

Als je de vindbaarheid van je website wil verbeteren dus van cruciaal belang. Hoe beter de zoekwoorden matchen met de inhoud van je website, hoe beter je gevonden wordt.

De eerste stap is dus bedenken waar jouw potentiële bezoekers op zoeken. Wat typen ze in bij Google om bij de gewenste informatie te komen?

Vraag je af:

  1. Welk probleem hebben mijn potentiële bezoekers?
  2. Waar zoeken zij op om het probleem op te lossen?

Laten we kijken naar 3 manieren om de perfecte zoekwoorden te vinden.

De snelste methode: Zelf inschatten:

Voorbeeld: Wanneer je laminaat aanbiedt kun je bedenken dat je bezoekers zoeken naar een soort laminaat. "Laminaat whitewash" bijvoorbeeld".

Of ze zoeken naar inspiratie, bijvoorbeeld: "laminaat kleur bij witte gladde muren".

Zie je hoe detailleert de twee zoekterm is?

De meest logische methode:

Bekijken op welke zoekwoorden je al gevonden wordt.

Het meest voor de hand liggende én de makkelijkste manier om je zoekwoorden te bepalen: bekijken op welke zoektermen je al gevonden wordt!

Het is net als met geld: wie geld heeft, kan geld verdienen. Zo zorgt vindbaarheid ervoor dat je nog beter vindbaar wordt.

Ga naar Google en zoek op "Google Search Console", en klik op het het eerste resultaat (of klik op de afbeelding).

Je ziet een webpagina zoals op de afbeelding hierboven.

De eerste stap is het aanmaken van een property. Hoe je dit precies doet, lees je op de onderstaande pagina.

Meld je aan bij Google Search Console

Zodra je een property hebt aangemaakt kun je links in het menu klikken op "Zoekverkeer" en vervolgens op "Zoek Analyse". Je ziet nu een lijst met zoekopdrachten.

Deze lijst toont alle zoektermen die jouw websitebezoekers hebben gebruikt voordat ze op je website terecht zijn gekomen.

Met andere woorden:

Dit zijn de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt in Google!

Om je website nog beter vindbaar te maken, of vindbaar te maken voor andere zoekwoorden kun je je richten op gerelateerde zoekwoorden. Synoniemen bijvoorbeeld. Voor elk woord zijn vaak nog veel meer woorden te vinden.

Je kunt de vindbaarheid van je website dus super eenvoudig vergroten door je op meerdere zoekwoorden te richten.

De slimste methode: Onderzoek doen bij concurrenten

Als 3e en laatste optie kun je onderzoek doen bij je concurrenten. Let op: deze methode wordt door de top 1 % van alle marketeers gebruikt.

Wanneer jij de strijd aan moet gaan met je concurrent is dit jouw geheime wapen.

Je website vindbaar maken is vele male makkelijker als je weet waar jouw concurrent al op gevonden wordt.

Scoort jouw concurrent bijvoorbeeld op bepaalde zoektermen waar jij niets van af weet? Dan zullen die zoektermen met deze methode naar boven komen.

Niet alleen weet jij waar jouw concurrent zijn bezoekers vandaan haalt, je kunt ze stelen en zorgen dat ze op jouw website terecht komen.

  • Stap 1: Ga naar https://www.semrush.com/
  • Stap 2: Maak een account en koppel je website
  • Stap 3: Plak of typ het domeinnaam van je concurrent in in de zoekbalk bovenaan
  • Stap 4: Klik zoeken!
  • Stap 5: Onder "Top organic keywords" zie je precies op welke zoektermen de website gevonden wordt.

Super handig, of niet? Vanaf nu weet je precies hoe de websites van jouw concurrenten vindbaar zijn en kun jij de aanval openen.

3. Zet content marketing in

Content marketing is een belangrijk onderdeel binnen online marketing.

Mensen zoeken op Google naar informatie. Waardevolle content voorziet je bezoeker van specifieke informatie.

Bedenk eens waar jouw potentiële klant op zoekt. Welke vragen stellen zij aan Google?

  • Welke informatie gaat ze verder helpen?
  • Welke informatie helpt hen met hun problemen?

Het doel van Google is bezoekers voorzien van de best beschikbare informatie.

Een antwoord op hun vraag.

Als je weet waar je potentiële klanten op zoeken kan je zorgen dat ze deze informatie weten te vinden.

Op jouw website.

Door antwoord te geven op de vragen en ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben, trek je ze via Google je website op.

Contentmarketing is één van de grootste onderdelen van zoekmachine optimalisatie.

Sterker nog.

Goede SEO content schrijven is essentieel om de vindbaarheid van je website te verbeteren.

Hier lees je precies hoe je sterke SEO content schrijft voor op je pagina's.

En vergeet niet:

Zonder goede, waardevolle en relevante content wordt je website niet weergegeven in de zoekresultaten.

Hoe creëer je effectieve content voor Google?

Hieronder lees je enkele ideeën:

  1. How-to articles: Een pagina of blogpost die stap voor stap uitlegt hoe je bezoekers een probleem kunnen oplossen
  2. Een authoirteits artikel: Een artikel die diep op een specifiek onderwerp ingaat
  3. Infographics: Een visueel overzicht van specifieke informatie
  4. Trending content: "Top 10 bestet resorts ter wereld" bijvoorbeeld.

4. Focus op de UX van je website

Je on-page SEO is op orde en je bent klaar om klanten te ontvangen.

Maar er is nóg iets belangrijks.

Niet alleen moet je website geoptimaliseerd zijn voor Google, ook jouw klanten moeten blij worden van je website.

Een gebruiksvriendelijke website zorgt dat bezoekers je website goed begrijpen en dat ze snel bij de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.

Google stuurt namelijk niet graag bezoekers naar websites waarvan niemand vrolijk wordt. Wanneer bezoekers op een rommelige website komen kost dit hen tijd en energie op de informatie tot zich te nemen.

Ze zullen de snelste routen kiezen en je website verlaten.

Deze "user signals" zijn voor Google redenen om jou de volgende keer lager weer te geven in de zoekresultaten. Je bezoekers zijn niet tevreden en dat wil Google voorkomen.

Om deze reden vindt Google de gebruiksvriendelijkheid van je website minsten net zo belangrijk als de duidelijkheid van je zoekwoorden.

Maar wat is gebruiksvriendelijk?

Allereerst, je wil zorgen dat:

  1. Je bezoeker snel door je website kan navigeren
  2. Je teksten goed te begrijpen én waardevol zijn
  3. Je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem

Wanneer je de bovenstaande drie punten verwerkt zorg je dat de bezoeker door je website vliegt, enorm blij wordt en tevreden is na het lezen van het laatste stukje tekst. Je leidt ze makkelijk van A naar B en voor dat je het weet staat ze te springen om klant te worden.

Tip 1: Plaats een unieke en overduidelijke call-to-action (CTA) op elke pagina. Een CTA is een grote knop die schreeuwt om geklikt te worden. CTA's of te wel, buttons schreeuwen om aandacht en zijn perfect om de bezoekers een handeling uit te laten voeren. Vandaar de benaming call to action (oproep tot actie).

Tip 2: Zorg voor een duidelijk paginastructuur. Voorbeeld: Coolblue verkoopt meer dan 10.000 producten. Toch weten zij de navigatie van de website compact en overzichtelijk te houden.

Tip 3: Gebruik een duidelijke paginatitel. Een goede paginatitel is cruciaal voor de gewenste bezoekersaantallen. Een goede paginatitel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat.

Google neemt de paginatitel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg dat het onderwerp vooraan in de titel staat. Je bezoeker zal direct weten waar het artikel over gaat en zal klikken voor die de rest heeft gelezen.

Tip 4: Maak gebruik van kopteksten, lijstjes en duidelijke linkjes. Vooral bij het schrijven van artikelen. Je bezoekers scannen je pagina, zorg ervoor dat ze na het lezen van je koppen nieuwsgierig worden en verder lezen. Net zoals we kanten lezen.

Voordat we in een tekst duikt scannen we eerst de koppen om te kijken of er iets tussen staat wat ons interesseert.

Vertel je verhaal via je kopteksten en treed, via de paragrafen, in detail. Schrijf super nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.

5. Ontdek off-page SEO

Off-page SEO is een vorm van optimalisatie die, in tegenstelling tot on-page SEO niet binnen de kaders van je eigen website valt. Dit betekent: alles wat je doet om je website beter vindbaar te maken in Google, waarbij je jouw website niet direct wijzigt, is een vorm van off-page SEO.

Wat is off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen, of eigenlijk: activiteiten. In dit artikel lees je twee hele belangrijke.

  1. Linkbuilding (zometeen in meer detail)
  2. Social media
  3. Verwijzingen

Beter vindbaar in Google met linkbuilding
Linkbuilding is het grootste onderdeel van off-page SEO. Als je veel concurrentie hebt, en je dus hard moet werken om je website vindbaar te maken in Google zul je vast en zeker van linkbuilding gaan horen.

Voordat we kunnen beginnen moeten we dieper in detail treden over hoe Google precies werkt. Alleen dan weet je te klimmen in de zoekresultaten en wordt je beter gevonden door je klanten.

Google is cool, Google is niet zo arrogant als je zou verwachten. Google zegt namelijk niet zeker te weten dat zij de beste beslissing maken. Sterker nog: ze leggen het heft in de handen van website-eigenaren.

Het zit zo:

Google zoekt naast informatie ook naar linkjes op iedere website. Linkjes kunnen verwijzen naar pagina's binnen de website, maar ook naar pagina's buiten de website. Al deze linkjes worden op een hoop gegooid.

Later kijkt Google welke linkjes er naar jouw website verwijzen. Je hebt belangrijke linkjes, verwijzingen van bijvoorbeeld NOS.nl. Maar ook minder belangrijke links. Linkjes van de nieuwe website van de lokale thuiskapster bijvoorbeeld.

Google scant de linkjes en gebruikt deze links als een stemsysteem. Hoe meer linkjes naar een bepaalde website verwijzen, hoe belangrijker de betreffende website moet zijn.

Off-page SEO in de praktijk - Linkbuilding
Linkjes naar je website vertellen Google dat je website belangrijk is. Hoe meer websites er naar jouw pagina's linken, hoe belangrijker je website is volgens Google.

Zoals je ziet hebben de website die de eerste positie bezetten (veel) meer backlinks dan positie twee. Het is goed om te zeggen dat Google reken houdt met honderden factoren om te bepalen wie beter vindbaar wordt en wie niet. Maar linkbuilding is een sterke en vooral belangrijke indicator.

Beter vindbaar in Google met social media
Ook social media helpt je een hogere positie in Google te bemachtigen. Social media zorgt namelijk dat mensen je website bezoeken. Google kijkt naar verschillende factoren of je website goed ontvangen wordt. De belangrijkste factoren:

  • Sessieduur (hoelang bezoekers op je website zijn)
  • Pagina's per sessie
  • Bounce rate (een percentage van de bezoekers die zonder interactie je website verlaten)

Wanneer jij via social media de juiste mensen aanspreekt (mensen uit je doelgroep) weet je bijna zeker dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in je verhaal. Wanneer ze zijn geboeid besteden ze meer tijd op je website, bezoeken ze meer pagina's en hebben ze meer interactie met je website. Zo zorgt social media indirect dat je website goed scoort op de belangrijkste factoren die jouw vindbaarheid bepalen.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.