Hoe je website vindbaar maken in Google? (2023 update)
Je website vindbaar maken op Google is lastig....
Je wil je online vindbaarheid verbeteren, maar je weet niet hoe. Je ziet dat verschillende websites goed vindbaar zijn, maar je eigen website blijft achter.
Laat me je dit vertellen: je bent niet alleen.
Veel bedrijven en website-eigenaren proberen dagelijks de vindbaarheid van hun website te vergroten.
Niet gek ook want een goede vindbaarheid levert veel op.
Het lukt echter niet iedereen om goed vindbaar te zijn. Vaak is een gebrek aan duidelijke stappen de oorzaak.
Inhoudsopgave
In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je zorgt dat je beter vindbaar op Google wordt.
Met praktische stappen gaan we de vindbaarheid van je website vergroten en zorgen we voor meer verkeer naar je website.
Hoe we zorgen dat we de vindbaarheid van je website vergroten? Dat gaan we doen met zoekmachine optimalisatie. Oftewel SEO.
Met SEO zorgen we voor een betere vindbaarheid en zorgen we voor meer verkeer naar je website.
Wist je dat de website die bovenaan staat in de zoekresultaten maar liefst 40% van alle bezoekers uit Google krijgt? Deze websites krijgen als eerst de kans om potentiële kopers aan te trekken.
Hieronder ga je lezen hoe je zorgt dat jij op die positie terecht komt.
Je online vindbaarheid verbeteren
Je online vindbaarheid verbeteren of je website vindbaar maken begint bij SEO.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, wat letterlijk betekent dat je je website verbeterd met als doel om beter vindbaar te worden.
Hoe verbeter je de vindbaarheid van je website in Google?
Om je website beter vindbaar te maken op Google, is het belangrijk om een goede SEO strategie toe te passen. Dit omvat het gebruik van relevante zoekwoorden, linkbuilding, lokale SEO, en het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten en snelle laadtijden.
Ook het delen van nuttige content op social media en het bieden van een goede gebruikerservaring op je website kan bijdragen aan het verbeteren van de vindbaarheid.
In dit artikel laat ik je zien hoe SEO werkt en hoe je hiermee je website vindbaar kunt maken in Google.
De technieken zijn kinderlijk eenvoudig en zijn binnen enkele uren toe te passen.
Ben je benieuwd en wil je snel aan de slag om je vindbaarheid te verbeteren? Laten we beginnen.
We beginnen bij stap één. In de eerste stap analyseren we je website. We bekijken de techniek van je website, maar ook de content.
Dat betekent dat we je teksten analyseren, kijken of je de juiste zoekwoorden gebruikt en/of de zoekwoorden op de juiste plek zijn opgenomen.
1. Optimaliseer de techniek van je website
De belangrijkste stap en daardoor ook stap nummer 1. Je website technisch optimaliseren voor Google.
Met on-page SEO maak je jouw website beter leesbaar voor Google én voor je bezoekers. Je zorgt dat de computers van Google snel door je website kunnen klikken en direct weten waar je website over gaat.
Google heeft namelijk veel informatie nodig om te bepalen op welke zoektermen jou website bovenaan kan staan. Met on-page SEO zorgen we dat de juiste informatie op de juiste plekken op je pagina's staat.
Om te weten waar je de pagina's op je site over gaan zoekt Google naar specifieke informatie:
- Het onderwerp van de pagina
- Unieke en waardevolle details over het onderwerp
- Mogelijke antwoorden op vragen die bezoekers aan Google stellen
Google moet deze informatie hebben om in te schatten op welke vragen jouw website antwoord geeft.
Maar hoe zorg je dat Google deze belangrijke informatie vindt?
Dat lees je zo.
Voordat we beginnen wil je een manier vinden om de resultaten van je aanpassingen te meten.
Werken de aanpassingen?
Zorgen ze voor meer bezoekers of blijft je website slecht vindbaar?
Het verhogen van je vindbaarheid is een lang proces, en we willen in de tussentijd meten of onze aanpassingen positief effect hebben.
Of dat we onze aanpak moeten bijschaven.
Tip: het meten van de SEO resultaten doe je via Google Search Console. In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je je website aanmeld.
Heb je je website al aangemeld? Dan wil je aan de slag met een SEO-analyse om te kijken hoe en op welke plekken je de techniek van je website kan verbeteren.
2. Pas on-page SEO toe
Wat on-page SEO precies is? Dat leg ik uit in het artikel On-page SEO: De SEO-Analyse voor je website.
Kort samengevat is on-page SEO een verzameling van werkzaamheden die je aan of op je website uitvoert.
Het mooie van on-page SEO. Je hebt zelf de volledige controle.
Hoe meer werk je in de optimalisaties steekt, des te makkelijker je de vindbaarheid van je website kan vergroten.
Zorg dat je contactgegevens op je website staan
Wat je contactgegevens met de vindbaarheid in Google te maken hebben?
Google stuurt haar bezoekers alleen naar website die ze vertrouwen.
Wanneer je je contactgegevens, woonplaats en andere informatie duidelijk zichtbaar maakt, laat je zien dat je niets te verbergen hebt. En dat straalt betrouwbaarheid uit.
De betrouwbaarheid van je site wordt bepaald door een E-A-T score.
Er is al veel geschreven over de E-A-T score, voor mij hebben mijn contactgegevens en een duidelijke knop naar de contactpagina altijd genoeg gedaan om betrouwbaar te zijn en hoog in Google te scoren.
Plaats behulpzame content
Logisch, bezoekers hebben niks op je website te zoeken als ze er niet beter van worden. En gelukkig is dit super eenvoudig. Je hoeft maar aan één ding te denken, en dat is je bezoeker.
Welke probleem kun je voor hen oplossen?
Zoals in dit artikel: Jij bent op zoek naar manieren om je website in de Google zoekresultaten vindbaar te maken. Ik help je door je een uitgebreide handleiding aan te bieden.
Ik hoop dat hier nieuwe (waardevolle) informatie in staat die je direct kunt toepassen.
Plaats je zoekwoorden op logische plekken op je website.
De vindbaarheid van je website is eenvoudig te verbeteren door aandachtig naar je zoekwoorden te kijken.
Je leest zo wat zoekwoorden zijn en waarom je ze moet gebruiken. Voor nu is het noodzaak goed te onthouden dat zoekwoorden belangrijk zijn.
Neem zoekwoorden op:
- In titel van je pagina (<title>, <h1>)
- In de introductie (eerste 150 woorden) van je pagina of artikel
- In (het liefst) alle paragrafen
- In een groot deel van de kopteksten (de h2, h3, h4, h5, h6 tags)
Om je website vindbaar te maken in Google, moet Google snappen waar je website over gaat. Dit proberen zij door te zoeken naar het onderwerp.
Uit ervaring weet Google dat het onderwerp de bovenstaande plekken te vinden is. Zorg dus dat je ze daar opneemt.
Overdrijf echter niet. Te vaak je zoekwoord inzetten kan het vindbaar maken van je website in Google tegenwerken. Google ziet dit als spam en kan dit mogelik bestraffen door je pagina slechter vindbaar te maken.
Gebruik de intern linken strategie
Intern linken kan enorm waardevol zijn voor nieuwe websites. Als nieuwe site heb je namelijk nog geen bekendheid.
Er linken nog geen websites naar je pagina's dus Google weet ook niet goed welke pagina's op je website belangrijk zijn.
Om Google te laten zien welke pagina's belangrijk zijn, en welke informatie er op de pagina's te vinden is gebruik je interne links.
In het voorbeeld hierboven zie je een pagina van hrdlpn.nl.
De pagina bevat alle informatie rondom het lopen van de 5KM. Iedereen die op zoek is naar informatie over het lopen van 5KM, heeft ook accessoires nodig. Zoals hardloopschoenen en een sportband bijvoorbeeld.
Om het artikel over de 5KM georganiseerd en doeltreffend te houden verwijst de webmaster naar andere pagina's binnen de website.
Het helpt niet alleen de bezoeker aan meer informatie, het laat Google zien welke pagina's er nog meer zijn om weer te geven in de resultaten.
Pro tip: gebruik zoekwoorden in je anchortekst, voorkom dus links met "klik hier", of "lees meer" omdat deze teksten geen extra informatie toevoegen en niet correct omschrijven welke informatie er achter de link te vinden is.
Interne links kunnen dus flink wat waarde geven en zorgen dat de vindbaarheid van je website toeneemt.
Maak je website responsive.
Google is recent begonnen met het voortrekken van mobiele websites bij het bepalen van hun positie. Niet gek gezien meer dan de helft van het online verkeer via mobiele apparaten verloopt.
Dit betekent dat Google als eerst de mobiele versie bekijkt.
Ontbreekt er informatie?
Dan krijgt Google geen compleet beeld en zul je niet goed te vinden zijn. Hier vind je meer informatie om je website responsive te maken.
Meer dan de helft(!) van alle websitebezoeken is afkomstig van mobiele apparaten. Een goede gebruikerservaring op mobiel is dus essentieel.
Gebruik SEO-vriendelijke URL's.
Uit onderzoek van een aantal grote Amerikaanse websites is gebleken dat Google websites met goed leesbare URL's voorrang geeft op websites met lange onleesbare URL's.
Je leest het goed.
Websites met een korte, leesbare URL worden beter gevonden dan websites met lange onleezbare URL's.
- Niet goed: .....nl/onderwerpen.php?subonderwerp='subonderwerp'
- Perfect: .....nl/onderwerp/subonderwerp
In WordPress is dit eenvoudig aan te passen.
Ga naar Instellingen » Permalinks en kiest Post name.
Zorg er voor dat de pagina-URL die overblijft je zoekwoord bezit!
Meer informatie vind je op de website van WordPress zelf. Gebruik je een ander CMS? Google dan gewoon simepl op "SEO-vriendelijke URL's + [hier het CMS dat je gebruikt]".
Wil je naast on-page SEO tips ook meer lezen over hoe je je website kunt optimaliseren?
Lees dan hier: 5 Tips om je website te optimaliseren
3. Doe een zoekwoord onderzoek
Heb je je ooit afgevraagd? "Hoe bepaal ik welke zoekwoorden ik moet gebruiken?"
Dan is het tijd voor een zoekwoord onderzoek.
Wat een zoekwoord onderzoek is? Het is het startpunt wanneer je de online vindbaarheid van je website wil verbeteren.
Ik ga het uitleggen:
Zoekwoorden zijn zo simpel als het woord zelf beschrijft: woorden waarop mogelijke bezoekers zoeken.
Zoekwoorden zijn belangrijk omdat Google zoekwoorden gebruikt om zoekopdrachten van bezoekers te koppelen aan informatie op jouw website.
Als je de vindbaarheid van je website wil verbeteren dus van cruciaal belang. Hoe beter de zoekwoorden matchen met de inhoud van je website, hoe beter je gevonden wordt.
De eerste stap is dus bedenken waar jouw potentiële bezoekers op zoeken. Wat typen zij in bij Google om bij de gewenste informatie te komen?
Vraag je af:
- Welk probleem hebben mijn potentiële bezoekers?
- Waar zoeken zij op om het probleem op te lossen?
Laten we kijken naar 3 manieren om de perfecte zoekwoorden te vinden.
De snelste methode: Zelf inschatten:
Voorbeeld: Wanneer je laminaat aanbiedt kun je bedenken dat je bezoekers zoeken naar een soort laminaat. "Laminaat whitewash" bijvoorbeeld".
Of ze zoeken naar inspiratie, bijvoorbeeld: "laminaat kleur bij witte gladde muren".
Zie je hoe detailleert de twee zoekterm is?
De meest logische methode:
Bekijken op welke zoekwoorden je al gevonden wordt.
Het meest voor de hand liggende én de makkelijkste manier om je zoekwoorden te bepalen: bekijken op welke zoektermen je al gevonden wordt!
Het is net als met geld: wie geld heeft, kan geld verdienen. Zo zorgt vindbaarheid ervoor dat je nog beter vindbaar wordt.
Ga naar Google en zoek op "Google Search Console", en klik op het het eerste resultaat (of klik op de afbeelding).
Je ziet een webpagina zoals op de afbeelding hierboven.
De eerste stap is het aanmaken van een property. Hoe je dit precies doet lees je op de onderstaande pagina.
Meld je aan bij Google Search Console
Zodra je een property hebt aangemaakt kun je links in het menu klikken op "Zoekverkeer" en vervolgens op "Zoek Analyse". Je ziet nu een lijst met zoekopdrachten.
Deze lijst toont alle zoektermen die jouw websitebezoekers hebben gebruikt voordat ze op je website terecht zijn gekomen.
Met andere woorden:
Dit zijn de zoekwoorden waarop jouw website gevonden wordt in Google!
Om je website nog beter vindbaar te maken, of vindbaar te maken voor andere zoekwoorden kun je je richten op gerelateerde zoekwoorden. Synoniemen bijvoorbeeld. Voor elk woord zijn vaak nog veel meer woorden te vinden.
Je kunt de vindbaarheid van je website dus super eenvoudig vergroten door je op meerdere zoekwoorden te richten.
De slimste methode: Onderzoek doen bij concurrenten
Als 3e en laatste optie kun je onderzoek doen bij je concurrenten. Let op: deze methode wordt door de top 1 % van alle marketeers gebruikt.
Wanneer jij de strijd aan moet gaan met je concurrent is dit jouw geheime wapen.
Je website vindbaar maken is vele male makkelijker als je weet waar jouw concurrent al op gevonden wordt.
Scoort jouw concurrent bijvoorbeeld op bepaalde zoektermen waar jij niets van af weet? Dan zullen die zoektermen met deze methode naar boven komen.
Niet alleen weet jij waar jouw concurrent zijn bezoekers vandaan haalt, je kunt ze stelen en zorgen dat ze op jouw website terecht komen.
- Stap 1: Ga naar https://www.semrush.com/
- Stap 2: Maak een account en koppel je website
- Stap 3: Plak of typ het domeinnaam van je concurrent in in de zoekbalk bovenaan
- Stap 4: Klik zoeken!
- Stap 5: Onder "Top organic keywords" zie je precies op welke zoektermen de website gevonden wordt.
Super handig, of niet? Vanaf nu weet je precies hoe de websites van jouw concurrenten vindbaar zijn en kun jij de aanval openen.
Wil je meer informatie? Lees dan hier alles over het zoekwoord onderzoek voor jouw website!
3. Zet content marketing in
Content marketing is een belangrijk onderdeel binnen online marketing.
Mensen zoeken op Google naar informatie. Waardevolle content voorziet je bezoeker van specifieke informatie.
Bedenk eens waar jouw potentiële klant op zoekt. Welke vragen stellen zij aan Google?
Welke informatie gaat ze verder helpen?
Welke informatie helpt hen met hun problemen?
Het doel van Google is bezoekers voorzien van de best beschikbare informatie.
Een antwoord op hun vraag.
Als je weet waar je potentiële klanten op zoeken kan je zorgen dat ze deze informatie weten te vinden.
Op jouw website.
Door antwoord te geven op de vragen en ze te voorzien van de informatie die ze nodig hebben, trek je ze via Google je website op.
Contentmarketing is één van de grootste onderdelen van zoekmachine optimalisatie.
Sterker nog.
Goede SEO content schrijven is essentieel om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Hier lees je precies hoe je sterke SEO content schrijft voor op je pagina's.
En vergeet niet:
Zonder goede, waardevolle en relevante content wordt je website niet weergegeven in de zoekresultaten.
Hoe creëer je effectieve content voor Google?
Hieronder lees je enkele ideeën:
- How-to articles: Een pagina of blogpost die stap voor stap uitlegt hoe je bezoekers een probleem kunnen oplossen
- Een authoirteits artikel: Een artikel die diep op een specifiek onderwerp ingaat
- Infographics: Een visueel overzicht van specifieke informatie
- Trending content: "Top 10 bestet resorts ter wereld" bijvoorbeeld.
4. Focus op de UX van je website
Je on-page SEO is op orde en je bent klaar om klanten te ontvangen.
Maar er is nóg iets belangrijks.
Niet alleen moet je website geoptimaliseerd zijn voor Google, ook jouw klanten moeten blij worden van je website.
Een gebruiksvriendelijke website zorgt dat bezoekers je website goed begrijpen en dat ze snel bij de informatie komen waarnaar ze op zoek zijn.
Google stuurt namelijk niet graag bezoekers naar websites waarvan niemand vrolijk wordt. Wanneer bezoekers op een rommelige website komen kost dit hen tijd en energie op de informatie tot zich te nemen.
Ze zullen de snelste routen kiezen en je website verlaten.
Deze "user signals" zijn voor Google redenen om jou de volgende keer lager weer te geven in de zoekresultaten. Je bezoekers zijn niet tevreden en dat wil Google voorkomen.
Om deze reden vindt Google de gebruiksvriendelijkheid van je website minsten net zo belangrijk als de duidelijkheid van je zoekwoorden.
Maar wat is gebruiksvriendelijk?
Allereerst, je wil zorgen dat:
- Je bezoeker snel door je website kan navigeren
- Je teksten goed te begrijpen én waardevol zijn
- Je de bezoeker helpt met zijn of haar probleem
Wanneer je de bovenstaande drie punten verwerkt zorg je dat de bezoeker door je website vliegt, enorm blij wordt en tevreden is na het lezen van het laatste stukje tekst. Je leidt ze makkelijk van A naar B en voor dat je het weet staat ze te springen om klant te worden.
Tip 1: Plaats een unieke en overduidelijke call-to-action (CTA) op elke pagina. Een CTA is een grote knop die schreeuwt om geklikt te worden. CTA's of te wel, buttons schreeuwen om aandacht en zijn perfect om de bezoekers een handeling uit te laten voeren. Vandaar de benaming call to action (oproep tot actie).
Tip 2: Zorg voor een duidelijk paginastructuur. Voorbeeld: Coolblue verkoopt meer dan 10.000 producten. Toch weten zij de navigatie van de website compact en overzichtelijk te houden.
Tip 3: Gebruik een duidelijke paginatitel. Een goede paginatitel is cruciaal voor de gewenste bezoekersaantallen. Een goede paginatitel maakt direct duidelijk waar je pagina over gaat.
Google neemt de paginatitel dus ook hoog op in de overweging of jouw pagina relevant is. Zorg dat het onderwerp vooraan in de titel staat. Je bezoeker zal direct weten waar het artikel over gaat en zal klikken voor die de rest heeft gelezen.
Tip 4: Maak gebruik van kopteksten, lijstjes en duidelijke linkjes. Vooral bij het schrijven van artikelen. Je bezoekers scannen je pagina, zorg ervoor dat ze na het lezen van je koppen nieuwsgierig worden en verder lezen. Net zoals we kanten lezen.
Voordat we in een tekst duikt scannen we eerst de koppen om te kijken of er iets tussen staat wat ons interesseert.
Vertel je verhaal via je kopteksten en treed, via de paragrafen, in detail. Schrijf super nuttige informatie waar je klanten naar op zoek zijn.
Deel 2 (wordt vervolgd)
5. Ontdek off-page SEO
Off-page SEO is een vorm van optimalisatie die, in tegenstelling tot on-page SEO niet binnen de kaders van je eigen website valt. Dit betekent: alles wat je doet om je website beter vindbaar te maken in Google, waarbij je jouw website niet direct wijzigt, is een vorm van off-page SEO.
Wat is off-page SEO
Off-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen, of eigenlijk: activiteiten. In dit artikel lees je twee hele belangrijke.
- Linkbuilding (zometeen in meer detail)
- Social media
- Verwijzingen
Beter vindbaar in Google met linkbuilding
Linkbuilding is het grootste onderdeel van off-page SEO. Als je veel concurrentie hebt, en je dus hard moet werken om je website vindbaar te maken in Google zul je vast en zeker van linkbuilding gaan horen.
Voordat we kunnen beginnen moeten we dieper in detail treden over hoe Google precies werkt. Alleen dan weet je te klimmen in de zoekresultaten en wordt je beter gevonden door je klanten.

Google is cool, Google is niet zo arrogant als je zou verwachten. Google zegt namelijk niet zeker te weten dat zij de beste beslissing maken. Sterker nog: ze leggen het heft in de handen van website-eigenaren.
Het zit zo:
Google zoekt naast informatie ook naar linkjes op iedere website. Linkjes kunnen verwijzen naar pagina's binnen de website, maar ook naar pagina's buiten de website. Al deze linkjes worden op een hoop gegooid.
Later kijkt Google welke linkjes er naar jouw website verwijzen. Je hebt belangrijke linkjes, verwijzingen van bijvoorbeeld NOS.nl. Maar ook minder belangrijke links. Linkjes van de nieuwe website van de lokale thuiskapster bijvoorbeeld.
Google scant de linkjes en gebruikt deze links als een stemsysteem. Hoe meer linkjes naar een bepaalde website verwijzen, hoe belangrijker de betreffende website moet zijn.
Off-page SEO in de praktijk - Linkbuilding
Linkjes naar je website vertellen Google dat je website belangrijk is. Hoe meer websites er naar jouw pagina's linken, hoe belangrijker je website is volgens Google.
Zoals je ziet hebben de website die de eerste positie bezetten (veel) meer backlinks dan positie twee. Het is goed om te zeggen dat Google reken houdt met honderden factoren om te bepalen wie beter vindbaar wordt en wie niet. Maar linkbuilding is een sterke en vooral belangrijke indicator.
Beter vindbaar in Google met social media
Ook social media helpt je een hogere positie in Google te bemachtigen. Social media zorgt namelijk dat mensen je website bezoeken. Google kijkt naar verschillende factoren of je website goed ontvangen wordt. De belangrijkste factoren:
- Sessieduur (hoelang bezoekers op je website zijn)
- Pagina's per sessie
- Bounce rate (een percentage van de bezoekers die zonder interactie je website verlaten)
Wanneer jij via social media de juiste mensen aanspreekt (mensen uit je doelgroep) weet je bijna zeker dat deze bezoekers geïnteresseerd zijn in je verhaal. Wanneer ze zijn geboeid besteden ze meer tijd op je website, bezoeken ze meer pagina's en hebben ze meer interactie met je website. Zo zorgt social media indirect dat je website goed scoort op de belangrijkste factoren die jouw vindbaarheid bepalen.
6. Local SEO
Google is ENORM! En dat heeft vooral te maken met de grote van het internet. Het internet is namelijk zo immens groot dat er simpelweg teveel goede websites zijn om weer te geven.
Wat dit voor jou betekent?
Omdat het internet groot is en er meer dan een miljard websites zijn moet Google op zoek naar manieren om het web toegankelijk te houden.
Hoe bepaal je welke de beste is als je moet kiezen uit duizenden websites?
Naast het onderzoeken van de onderwerpen, content en linkjes is er een andere factor die steeds belangrijker wordt: Local search.
Wanneer iemand zin heeft in Italiaans ijs heeft diegene niets aan zoekresultaten uit Amsterdam.
Ondanks de Amsterdamse ijssalon zijn onderwerp goed duidelijk heeft gemaakt, veel waardevolle content aanbiedt en duizenden linkjes heeft weten te vergaren is het resultaat niet geschikt voor deze zoekopdracht.
De technologie wordt steeds toegankelijker. Dit betekent dat Google ook steeds makkelijker kan bepalen waar zoekopdrachten vandaan komen.
Zien zij dat de ijsverlangende bezoeker uit Amersfoort komt, dan weegt Google de locatie van verschillende ijssalons in de regio zwaarder mee dan andere factoren zoals links, meta-tags en content.
Zo kun je ook zonder overdreven goede content en backlinks toch goed vindbaar zijn op Google.
Aan de slag met local SEO
Is jouw onderneming of organisatie alleen of voornamelijk geschikt voor mensen uit je regio? Dan kan het lonen om je SEO investering hier op te richten.
Stap 1: Meld je aan op Google places
Google places is een verzameling van alle bedrijven en evenementen in de offline wereld. Van bakker tot festival, van supermarkt tot dierenwinkel.
Via Google places kunt je verschillende dingen aangeven. Je kunt je bedrijfsnaam aanvullen, openingstijden toevoegen, contactgegevens bewerken, recensies plaatsen, een website-URL toevoegen en nog veel meer.
Ga naar https://www.google.nl/intl/nl/business/ en meld je aan! Het is makkelijk én effectief.
Stap 2: Zorg voor een contactpagina op je website
Wanneer jij een duidelijke en vooral uitgebreide contactpagina hebt bevestig jij bij Google dat jouw website hoort bij die betreffende locatie. Hoe overtuigender je dit over kunt laten komen, hoe groter de kans dan Google deze verbinding legt.
Wanneer je bij Google Places een link opgeeft naar je website en vanaf je website verwijst naar hetzelfde adres weet Google praktisch zeker dat ze deze link mogen maken.
Wanneer de link is gemaakt zal jouw website vaker bovenaan komen bij mensen uit je omgeving dan bij mensen aan de andere kant van het land.
7. Je wesite aanmelden bij Google
Wanneer je website in orde is, je teksten niet beter kunnen en je helemaal klaar bent om je klanten via google te bereiken, moet je natuurlijk ook zorgen dat Google je website kan indexeren!
Hiervoor kun je je website aanmelden.
Hier lees je hoe je je website aanmeld bij Google.
Wat je nog meer kunt doen om beter gevonden te worden in Google:
Naast Google places, Google Search Console en je eigen website is er een laatste tool van Google welke je goed moet kennen. Google Analytics.
Google Analytics meet alle statistieken op je website. Zoals je net kon lezen is de bounce percentage een hele belangrijke.
Via Google Analytics zie je snel welke pagina snel wordt verlaten. Ook zie je welke pagina's geen interesse wekken bij je bezoeker.
Als de pagina van slechte kwaliteit is zal Google dit opmerken en je minder snel een hoge positie toekennen.
Verhoog de kwaliteit van je pagina's met je eigen websiteoptimalisatie strategie.
Extra: Waarom SEO zo groot is
Als je denkt dat alleen jij goed gevonden wil worden in Google, heb je het mis.
Vaak wordt SEO gebruikt om hoog te scoren in Google om vervolgens op deze manier nieuwe klanten aan te trekken.
"Maar, hoe groot is Google en: is het de moeite waard?"

Zoals je hierboven ziet worden er dagelijks miljarden zoekopdrachten uitgevoerd.
Het is nu 11:31. Stel je voor hoe hoog de teller staat aan het einde van de dag!
Een groot deel bestaat uit mensen die jou al kennen. Ze weten wie je bent en wat je doet, maar zoeken enkel wat gegevens.
De andere groep bestaat uit potentiële klanten die niet direct naar jou of je onderneming zoeken, maar juist naar informatie gerelateerd aan je bedrijf.
En precies deze groep is interessant!
Wanneer je website goed vindbaar is op Google en je jouw website strategisch inzet, kan SEO ineens veel klanten opleveren.
Je leest in dit artikel enkele professionele tips om de vindbaarheid van je website te verbeteren.
Veel slimme ondernemers hebben doordachte technieken bedacht om mensen die op zoek zijn naar informatie te verleiden met hun producten en diensten.
Door hun website goed vindbaar te maken en te optimaliseren voor conversie, weten zij onder de ogen te komen van enorm veel potentiële klanten.
Verder lezen: Meer klanten bereiken met je website
Hierdoor is Google niet alleen effectief wanneer iemand specifiek op zoek is naar je bedrijf, maar juist wanneer mensen je nog niet kennen is dit een perfecte gelegenheid om ze in contact te brengen met je bedrijf.
Omdat Google voor veel ondernemers en bedrijven een belangrijke bron is van nieuwe klanten, is de competitie hevig en zul je hard moeten werken voor een goed resultaat.
Extra: Hoe Google werkt
Wat extra achtergrondinformatie is dus niet overbodig:

Google is eigenlijk een grote computer. Of beter gezegd: een verzameling van eindeloos veel computers bij elkaar. Deze computers zijn anders zoals wij deze kennen. De computers die gebruikt worden door Google scannen dag in en dag uit het internet.
Ze doen zich voor als bezoekers en klikken op elke link op iedere website. Naast het lezen en het analyseren van de website (en zijn teksten) slaat Google de website op. Dit heet: indexatie.
Wanneer jouw website geïndexeerd is kan Google de website in overweging nemen zodra een potentiële klant naar jouw bedrijf of organisatie zoekt.
Aan de hand van de geïndexeerde informatie maakt Google een afweging of de zoekopdracht van de bezoeker op jouw website beantwoord wordt.
Google vergelijkt welke website het best antwoord geeft op de vraag en zal deze website hier dan ook voor belonen door een hoge positie toe te kennen. En je raadt het al: hoe hoger je positie, hoe beter vindbaar jouw website is voor je klanten.
Tot slot:
Je hebt geen website om Google blij te maken. Je hebt een website om potentiële klanten te bereiken en te vertellen wie je bent, wat je doet en waarom ze bij jou moeten zijn.
Focus dus niet alleen op zoekmachine optimalisatie maar kijk vooral kritisch naar je eigen website.
Ben je op zoek naar een stap voor stap SEO-strategie? Deze strategie helpt je met het verbeteren van de online vindbaarheid van je website.