1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo optimalisatie

SEO optimalisatie: Je website optimaliseren voor Google

06 februari 2024

SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie is een van effectiefste manieren om verkeer naar je website te genereren.

Maar wat is SEO precies? En hoe kun je zelf SEO toepassen om zichtbaar te worden in zoekmachines en potentiële kopers of gebruikers te bereiken?

Als we een vraag hebben, stellen we deze aan Google. En dat doen we allemaal. Niet voor niets verwerkt de zoekmachine meer dan 8 miljard zoekopdrachten per dag.

Zoekmachines zoals Google zijn met ons dagelijks leven verwerven. En dat niet alleen, zoekmachines spelen een belangrijke rol binnen de bedrijfsvoering van veel ondernemingen.

Wist je dat zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO door maar liefst de helft van alle marketeers wordt gezien als het kanaal met de hoogste ROI?

Dus, hoe kun je zelf de kracht van SEO optimalisatie toepassen op je eigen bedrijf? Op deze pagina lees je alles over SEO optimalisatie en zie hoe je stap voor stap je eigen website kunt optimaliseren voor zoekmachines.

Waar staat SEO voor?

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Laten we dat vanuit een ander perspectief bekijken.

  • Zoeken: hoe gedragen potentiële bezoekers zich als ze op zoek zijn naar specifieke informatie of antwoord op hun vragen?
  • Zoekmachine: de website die bezoekers gebruiken bij het zoeken. Denk aan Google of Bing Search
  • Zoekmachine optimalisatie: alle werkzaamheden die je doet om hoog in zoekmachines geplaatst te worden.

Wat is SEO?

Een formele beschrijving van SEO is dat het een verzameling aan werkzaamheden is die gericht zijn op het verbeteren van je website zodat deze in lijn is met het zoekalgoritme van zoekmachines zodat deze makkelijk te crawlen, te indexeren en weer te geven is in de zoekresultaten.

Een eenvoudigere uitleg is dat SEO een werkwijze is om je website te verbeteren, zodat zoekmachines deze hoog in de zoekresultaten weergeven.

De voordelen van SEO

Er zijn veel mensen op zoek naar informatie die te maken hebben met je bedrijf, producten of diensten die je aanbiedt. Deze zoekopdrachten zijn goede kansen voor jou als ondernemer om in verbinding te komen met deze mensen.

Door vragen te beantwoorden, ze te helpen met het oplossen van problemen word je een betrouwbare bron en krijgen deze mensen een positieve associatie met je merk.

  • Meer verkeer naar je website: als je site geoptimaliseerd is voor zoekmachines krijg je automatisch meer verkeer naar je site. Dat betekent een hogere naamsbekendheid.
  • Meer klanten, kopers of gebruikers: door het beantwoorden van vragen bereik je een specifiek publiek. Mensen die reeds geïnteresseerd zijn in je dienst of product
  • Goede reputatie: Een hoge positie in Google zorgt voor vertrouwen. Als Google je vertrouwt met een hoge positie, dan vertrouwen bezoekers het ook. Google heeft een goede reputatie opgebouwd.
  • Zeer hoge ROI: Een website kost veel tijd en geld. En als je flink adverteert moet je website het ook terug gaan verdienen. Een voor SEO geoptimaliseerde website verdient zichzelf het snelst terug van alle andere marketinginvesteringen.

Dus als je meer naamsbekendheid, meer online zichtbaarheid, leads, klanten, gebruikers of kopers wil genereren. Dan kun je gerust inzetten op SEO als belangrijkste marketingstrategie.

Met seo heb je de kans om in contact te komen met potentiële klanten op precies het juiste moment in de customer journey.

De verschillende vormen SEO

Zoekmachines zoals Google nemen verschillende factoren mee in het bepalen wat je positie binnen de zoekresultaten is. De voornaamste factoren zijn onder te verdelen in drie SEO pijlers. Dit zijn on-page SEO, off-page SEO en technische SEO.

  • On-page SEO: het optimaliseren van de kwaliteit, structuur en de content op een pagina. Hierbij staan content kwaliteit, zoekwoorden en HTML-tags centraal.
  • Off-page SEO: het verzamelen van backlinks vanaf externe websites en het laten doorvloeien van linkwaarde naar verschillende pagina's op je website door het inzetten van interne links.
  • Technische SEO: het optimaliseren van de prestaties van je website. Hierbij zijn laadtijden, een mobielvriendelijke weergave en de gebruikerservaring de belangrijkste punten.

Deze drie punten worden vaak toegepast op contentrijke websites zoals blogs.

Maar ook voor een normale bedrijfswebsite zijn de SEO onderdelen belangrijk. Ter aanvulling kan local SEO worden toegpast.

  • Local SEO: je bedrijf zichtbaar maken op Google Maps en in de locale zoekresultaten. Hierbij spelen reviews en een sterke Google Mijn Bedrijfspagina belangrijke rollen.

De effecten van de verschillende vormen van SEO zijn uiteenlopend en afhankelijk van het type website.

Hoe werkt SEO?

Oké dus hoe werkt SEO precies? Hoe bepaalt Google welke positie je in de zoekresultaten krijgt voor verschillende zoekopdrachten?

En hoe maak je deze vertaling zodat je meer verkeer op je site genegeerd en SEO optimalisatie daadwerkelijk effectief wordt.

1. Crawlen en indexeren

Google zoekt elke dag op het web naar relevante en nuttige informatie om haar gebruikers naartoe te verwijzen en slaat deze websites op in de Google-index. Wanneer iemand naar de informatie zoekt kijkt Google in de index welke websites het relevantst zijn.

2. De resultaten sorteren

Google gebruik complexe algoritmes om de zoekresultaten op volgorde van relevantie en kwaliteit weer te geven. Hiervoor gebruiken ze verschillende algoritme en bepalen factoren als content kwaliteit en autoriteit belangrijke rollen.

3. Statistieken verzamelen en beoordelen

Na het tonen van je website in de zoekresultaten meet Google hoe bezoekers met je website omgaan. Ze kijken naar diverse statistieken die aangeven of bezoekers tevreden waren met het zoekresultaat. Dit heeft invloed op de toekomstige weergave van je website.

Zien ze in de statistieken dat bezoekers niet tevreden waren? Dan ontvang je in de toekomst minder bezoekers vanaf die specifieke zoekopdracht.

Je kunt zeggen dat Google een groot feedbackmechanisme heeft ingebouwd waarmee betrouwbare en relevante informatie positief beoordelen en vaker weergeven in de zoekresultaten.

Je rol bij het toepassen van SEO optimalisatie is te zorgen dat je content van hoge kwaliteit is en goed ontvangen wordt door je lezers. Als Google consistente signalen krijgt dat bezoekers blij en tevreden waren wordt het steeds makkelijker om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten.

De verschillende SEO factoren

Dus waar kijkt Google precies naar bij het beoordelen van je website? Helaas kent niemand het exacte algoritme, maar wordt er veel onderzoek gedaan naar de pagina's die goed worden weergegeven in de resultaten.

Volgens een Amerikaans bedrijf dat al 15 jaar het algoritme van Google in de gaten houdt zijn er verschillende factoren die allemaal verschillend wegen.

De belangrijkste SEO factoren van 2024 zijn:

  1. Het publiceren van relevante content - 21%
  2. Zoekwoorden en meta titels - 15%
  3. Backlinks - 14%
  4. Niche Expertise - 14%
  5. Gebruikersbetrokkenheid - 11%
  6. Up-to-date informatie - 6%
  7. Betrouwbaarheid - 5%
  8. Mobiel vriendelijke weergave - 5%
  9. Laadtijden - 3%
  10. Interne links - 2%
  11. SSL certificaat - 2%
  12. Schema markup data - 1%
  13. Zoekwoorden in meta-description tag - 1%

Bron: https://firstpagesage.com/seo-...

Hoe doe je on-page SEO?

Nu je alle ins -en outs weet over SEO is het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de SEO optimalisatie van je website. Hiervoor beginnen we bij on-page SEO optimalsiatie omdat dit de vorm is die snel effect oplevert en de kans vergroot je website Hoger in Google te krijgen.

  1. Begin met een zoekwoord onderzoek
  2. Creëer kwaliteit content rondom deze zoekwoorden
  3. Plaats zoekwoorden op slimme plekken
  4. Optimaliseer je paginatitels
  5. Optimaliseer je meta description tag
  6. Plaats en optimaliseer afbeeldingen
  7. Pas interne en externe links toe

1. Start met een SEO zoekwoorden onderzoek

De eerste in SEO optimalisatie is het vinden van goede zoekwoorden. Goede zoekwoorden bestaan uit zoektermen die potentiële gebruikers gebruiken wanneer ze naar informatie zoeken.

Iedere pagina op je website moet zich richten op een specifieke zoekopdracht. Hoe gerichter, hoe beter. Een zoekwoord onderzoek helpt je met het vinden van de juiste zoekwoorden.

  • Verzamel potentiële zoekwoorden: Begin met een lijst van geschikte zoekwoorden waarvan je denkt dat je bezoekers deze gebruiken. Denk aan problemen die ze ervaren, doelen die ze hebben of producten waarnaar ze op zoek zijn.
  • Bekijk zoekvolume en bepaal zoekintentie: Ga naar onze zoekwoord tool door deze link te volgen. Vul de zoekwoorden in die je in de vorige stap hebt bedacht. Analyseer het zoekvolume de trend en de CPC. De CPC laat zien hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen om bovenaan in de zoekresultaten tek omen.
  • Sorteer en prioriteer: je hebt nu een lijst met zoekwoorden, concurrentie en zoekvolumes. Nu is het de taak om kijken welke zoekwoorden de hoogste prioriteit hebben. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume kosten veel tijd. Het is beter om met een lager zoekvolume te beginnen en vanaf daar op te bouwen.

2. Creëer content rondom het zoekwoord

Zoals gezegd dient iedere pagina op je website zich te richten op specifieke zoekwoorden of een specifieke zoekopdracht. De standaard pagina's zoals de homepagina, over ons pagina en contactpagina zijn hiervan uitgesloten. Het gaat erom dat je long-form content genegeerd zoals blogposts en nieuwsartikelen.

Goede content bestaat uit verschillende eigenschappen. Iedereen kan content genereren, en met de komst van AI is het nog veel eenvoudiger geworden. Onderscheid je van de rest met de onderstaande punten.

  • Richt je op de juiste zoekintentie: De zoekintentie is het uiteindelijke doel dat bezoekers hebben bij een zoekopdracht. Willen ze meer leren over een specifiek onderwerp? Of zoeken ze naar informatie om een product aan te schaffen. De zoekintentie hier verschilt. De een is informatief, de ander commercieel. En je content moet hier op aansluiten.
  • Zorg voor een goede leeservaring: Zorg dat de teksten goed leesbaar zijn, dat het contrast van de letters en de achtergrond goed is en dat de lezers in de tussentijd niet afgeleid worden door irritante pop-ups.
  • Schrijf voor je bezoekers: Vroeger werd elke tekst overladen met zoekwoorden want, dit is goed voor Google. Dat wordt tegenwoordig afgestraft. Je tekst moet prettig te lezen zijn voor je doelgroep. Pas op met jargon en gebruik de taal die je bezoekers gewend zijn.
  • Ga de diepte in: Schrijf je over een specifiek onderwerp? Hou je niet in met de details. Neem je lezers mee in alle belangrijke informatie waarvan ze op de hoogte moeten zijn. Een goede richtlijn is een artikel van minimaal 1000 woorden waarin je alles over het onderwerp behandeld.

3. Plaats je zoekwoorden

Het willekeurig plaatsen van je zoekwoorden wordt afgeraden. Maar de belangrijkste zoekwoorden moeten nog wel op verschillende plekken op de pagina terugkomen.

  • De SEO titel (titel tag)
  • Pagina titel: De H1 tag
  • In minimaal twee H2 tags
  • In de image ALT tag
  • In ieder geval in de eerste 100 woorden van de tekst
  • In de URL

4. Optimaliseer de titel tags

Er zijn twee belangrijke titel tags. Een daarvan is de <title> tag. Deze tag wordt gebruikt in de zoekresultatenpagina. Dit is dus wat je bezoekers van je in Google zien. De andere is de H1 paginatitel. Deze kan hetzelfde zijn, maar dat hoeft niet. Als ze maar wel relevant aan elkaar zijn en allebei beschrijven wat er op de pagina te vinden is.

  • Neem een zoekwoord op: Het belangrijkste zoekwoord moet in de titel te vinden zijn
  • Neem een enkele H1 per pagina op: hoewel meerdere H1's zijn toegestaan is het goed om er maar een van te gebruiken. Voor meer tussenkopjes gebruik je de H2 tag
  • Hou je aan een maximum aantal tekens: Een titel zou moeten bestaan uit 55 tot 60 tekenen. Zo weet je zeker dat je titel goed wordt weergegeven in de zoekresultaten wat zorgt voor de maximale CTR.
  • Wek interesse: Zorg dat je iets waardevols te melden hebt en wek interesse en nieuwsgierigheid zodat mensen daadwerkelijk naar je pagina doorklikken vanuit de zoekresultaten.

SEO optimalisatie samengevat

Op deze pagina heb je alles gelezen rondom SEO optimalisatie. Je hebt gelezen over on-page SEO en off-page SEO. Maar wil je nu nog meer leren over zoekmachine optimalisatie of ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen om je website hoger in Google te krijgen?

Lees dan verder op deze pagina's en ontdek de wereld van zoekmachine optimalisatie.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.