Intern links zijn een belangrijk onderdeel van een SEO strategie. Tegelijkertijd is het een strategie die vele over het hoofd zien.
Als je je website vindbaar wil maken in Google denk je al snel aan het schrijven van SEO teksten, het generen backlinks en het spammen van zoekwoorden.
Maar wist je dat dit niet de snelste manieren zijn om goed vindbaar te worden in Google?
Ik dacht in eerste instantie ook alleen aan SEO-teksten en linkbuilding toen ik begon met het bouwen van deze website.
Weken lang was ik bezig met het optimaliseren van mijn pagina's en het vergaren van schaarse backlinks.
Dat niet alleen.
Ik publiceerde elke week een pagina met gemiddeld 1000 woorden om mijn online vindbaarheid te verbeteren.
Maar het resultaat bleef uit...
Het was zelfs zo erg dat ik na enkele maanden mijn motivatie verloor en een tijdje niet naar de website omkeek.
Tot ik op Twitter een bericht tegenkwam van een voormalige Googlemedewerker waarin werd geschreven over internal linking.
Er werd beschreven dat veel websites het belang van interne links onderschatten en dat het voor nieuwe websites een van de belangrijkste onderdelen is om binnen redelijk termijn vindbaar te zijn in de zoekresultaten.
Het creëren van interne links is een belangrijk element in on-page SEO . Een goede zaak van interne links is dat de site-eigenaar volledige controle heeft over interne links, dus het is essentieel om er het beste uit te halen.
Los van de SEO-waarden is intern linken ook waardevol voor je gebruikerservaring.
Het is je taak als SEO-marketeer om een gebruiksvriendelijke sitestructuur te creëren en interne links te gebruiken om zowel zoekmachines als gebruikers naar de waardevolste pagina's van je website te leiden.
Mijn advies: ga zo snel mogelijk aan de slag met interne links. Het liefst vandaag nog. Ze hebben een enorme invloed op je vindbaarheid.
Op deze pagina lees je alles wat je moet weten over intern linken en hoe het de vindbaarheid van je website verbeterd.
Voor dat je gaat lezen hoe intern linken je helpt om je website beter vindbaar te maken wil je eerst lezen wat intern linken precies inhoudt.
Daarnaast wil je begrijpen hoe interne links effect hebben op de vindbaarheid van je website. Laten we beginnen.
Interne links zijn hyperlinks die verwijzen naar pagina's binnen je eigen website.
In tegenstelling tot externe links waarbij je verwijst naar pagina's van andere websites.
Zowel je bezoekers als Google gebruiken interne links om informatie op je site te vinden.
Met interne links verbind je de pagina's onderling met elkaar waardoor bezoekers snel vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Waarom interne links belangrijk zijn?
Interne links helpen Google je website te analyseren en te begrijpen.
Pas je intern linken zorgvuldig toe? Dan vertel je Google automatisch wat belangrijke pagina's op je site zijn.
Intern linken vindt zijn oorsprong in het PageRank algoritme van Google. Het algoritme waarmee ze groot zijn geworden.
Klinkt ingewikkeld?
Voor nu hoef je niet te weten wat dit algoritme precies inhoud.
Als we het over intern linken hebben hebben we het over hyperlinks.
Maar wat zijn hyperlinks precies?
Een hyperlink op een pagina bestaat uit verschillende elementen. De HTML tag van een link is aan A tag.
De twee belangrijkste link attributen zijn de href, title en de target.
In de link attribuut voegen we de URL of het pad in waarnaar we willen verwijzen. In de titel attribuut omschrijven we de link.
Tot slot heb je het target attribute. Hierin geef je aan hoe de link geopend moet worden.
De linkstructuur van je website draagt bij aan de autoriteit van de pagina's op je website.
Door met interne links naar belangrijke pagina's binnen je site te verwijzen vloeit er linkwaarde van de ene pagina naar de andere pagina.
Laten we kijken hoe je de interne links op je website in kaart brengt.
Ik gebruik hier zelf Screaming Frog voor.
Screaming Frog is een webcrawler die binnen enkele seconden al de pagina's van je website bekijkt en de links op je website verzameld.
Heb je Screaming Frog nog niet gedownload?
Ga naar de website, download en installeer Sreaming Frog dan nu.
Vul je URL bovenaan in en klik op "start".
Je ziet een melding dat er maximaal 500 pagina's gecrawld kunnen worden wanneer je de gratis versie gebruikt. Dit is voor nu geen probleem.
Klik op "OK" en ga verder.
Zorg dat je de juiste pagina aanklikt (waarschijnlijk bovenaan weergegeven) en zorg dat je onderaan het tabblad "inlinks" actief hebt staan.
In het deel dat in het onderstaande screenshot is omlijn zie je verschillende kolommen.
Je ziet vanaf welke pagina gelinkt wordt, en welke anchor tekst je hiervoor gebruikt.
In mijn geval is het belangrijk dat ik het zoekwoord "zoekwoord onderzoek" ook opneem in de anchor tekst.
Daarnaast wil ik zorgen dat ik van al mijn belangrijke pagina's link naar deze pagina.
Ik zie dat ik dit van verschillende pagina's doe, maar niet van mijn best presterende pagina.
Je kunt ervan uit gaan dat de populairste pagina op je website de meeste linkwaarde doorstuurt.
Wanneer je langer aan SEO werkt of er steeds meer over hebt geleert weet je dat Domein Autoriteit belangrijk is en bepaalt hoeveel linkjuice je doorstuurt.
Voor nu is het goed om aan te nemen dat de pagina met de meeste bezoekers de meeste linkwaarde doorstuurt.
Voor mij is de conclusie dat ik nog van meer plekken kan linken. Voor de verandering gebruik ik nu in mijn anchortekst: "Zoekwoord onderzoek voor Google" om de link nog meer context mee te geven.
Wat je hier nu aan hebt?
Als je ziet dat je maar weinig naar een doelpagina linkt kan het je vindbaarheid een boost geven door meer naar de pagina's te linken.
Maar dat is niet alles.
Zomaar naar de pagina linken is niet voldoende. Er zijn tips die de waarde van deze links verhogen.
En let op: ik heb je hier zojuist een voorbeeld van laten zien.
Laten we kijken hoe je zelf extra interne links kunt opnemen en meer link juice van waardevolle pagina's kan laten doorvloeien naar onderliggende, belangrijke pagina's.
Google geeft aan dat zoekwoorden in ankerteksten Google helpt met het navigeren op je website en het begrijpen van waar de pagina over gaat.
Er wordt vaak gebruik gemaakt van een "exact match". En hoewel je hiermee weg komt en Google dit prima vindt, laat je een waardevolle kans liggen om Google nog beter van dienst te zijn en de vindbaarheid van je website nog beter te maken.
Stel je voor je runt een e-commerce website en je verkoopt e-bikes. Op de homepagina link je naar de pagina waar alle fietsen op staan van een specifiek merk.
"Elektrische fietsen van merk X".
Voor nu is dit een prima interne link. Maar het kan nog beter. Je kunt door een kleine aanpassing te maken nog beter vindbaar worden omdat je Google kunt voorzien van extra belangrijke informatie.
Stel je voor dat de fietsen op al je pagina's automatisch gesorteerd worden op populariteit, wat bijna e-commerce websites standaard doen.
In dit geval kun je de ankertekst van de link aanpassen naar "De populairste elektrische fietsen van merk X".
Door deze kleine aanpassing toe te passen zorg je dat je de kans dat je op de zoekterm "populaire elektrische fietsen" gevonden wordt enorm wordt vergroot.
Wanneer je naar een andere paginat linkt stuur je autoriteit door naar de pagina. Dit kan helpen met het verbeteren van de vindbaarheid van de pagina.
Helaas zijn de links vele malen minder krachtig dan links vanaf andere domeinnamen maar ze helpen wel.
Sterker nog: als het gaat over nieuwe pagina's is het dé manier om deze pagina snel weer te geven op Google.
Zo werkt het:
Allereerst open je een tool naar keuze waarin je de populariteit van je pagina's kan zien.
Ik gebruik voor de eenvoudig even Google Search Console.
Je best bezochte pagina's staat bovenaan. We gaan er voor de handigheid even vanuit dat deze pagina's de meeste autoriteit hebben.
Oké dus wat nu?
Nu gaan we linken vanaf deze pagina naar een recente pagina waarvan we de vindbaarheid willen verbeteren.
Het artikel dat je nu leest is voor mij op dit moment een recente artikel.
Ik wil de autoriteit van mijn website door laten vloeien naar deze pagina zodat deze snel hoog in Google komt.
Hierboven zie je dat ik een contextuele llink opneem naar deze pagina.
De pagina waar de link vandaag komt staat al geruime tijd bovenaan in Google en heeft dus een sterke autoriteit.
De link waarde van de pagina vloeit nu dus door naar de recente pagina.
Maar er is meer.
Niet alleen vloeit de autoriteit door, ook wordt de nieuwe pagina sneller gevonden door Google én mijn bezoekers.
Dit betekent dat ik meer kans heb om bezoekers aan te trekken en mijn SEO-diensten aan een groter publiek aan te bieden.
Intern linken is een va nde meest gebruikte SEO strategieën. Een bijkomend voordeel: de strategie is dus ook vaak getest en de resultaten zijn overduidelijk.
Wat blijkt? Het plaatsen van links bovenaan de pagina verlaagt het bounce percentage van je pagina's en verhoogt de gemiddelde bezoektijd van je website.
Wat allebei resulteert in een hogere positie in Google en dus een betere vindbaarheid.
Maar hoe beinvloeden de links bovenaan je pagina je vindbaarheid vraag je je af?
Nou, wanneer je linkjes opneemt in het bovenste gedeelte van je pagina hebben je bezoekers direct iets om op te klikken.
Hebben ze nog niet gevonden waarnaar ze zochten? Dan hebben ze direct de kans hun zoektocht te verlengen en dus langer op je site te blijven.
Je hebt gelezen wat intern linken is en hoe je met interne links de gebruiksvriendelijkheid en de vindbaarheid van je website verbeterd.
Voor mij hebben interne links – vooral op het begin van mijn site – het verschil gemaakt. Ze zorgde dat ik snel goed gevonden werd, zonder dat mijn website inkomende links van andere websites ontving.
Heb je zelf andere ervaringen met intern linken? Of heb je een succesverhaal waarbij je ineens een stuk beter zichtbaar was nadat je de intern linken strategie hebt toegepast. Laat wat van je horen of stuur me een mail, ik ben altijd nieuwsgierig naar succesverhalen.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.