1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. google pagerank

Alles wat je moet weten over Google PageRank

Dennis Adriaansen
26 maart 2024

PageRank is een methode om pagina's op het internet te rangschikken. De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hebben dit systeem ontwikkeld aan de Stanford University. PageRank is het systeem waarmee Google de wereld zou gaan veroveren.

Maar wat is PageRank? Hoe werkt het, en waarom zijn Larry Page en Surgey Brin er zo succesvol door ge worden? Voor nu is het belangrijk te weten dat PageRank draait om links. Hoe beter de link, hoe beter je scoort binnen het PageRank algoritme.

Uitleg Google PageRank

PageRank (PR) is een algoritme dat door Google Search wordt gebruikt om webpagina's te rangschikken in de resultaten van hun zoekmachine

PageRank wordt door velen gezien als een aanbevelingssysteem waarbij een link naar een pagina telt als een aanbeveling. Hoe meer links en dus aanbevelingen een website ontvangt, hoe belangrijker deze website is. Maar niet alleen de hoeveelheid links is belangrijk, ook de kwaliteit van de pagina waar vandaag wordt gelinkt telt mee.

De PageRank-score

Het zal je niet verbazen dat het PageRank algoritme een complex algoritme is dat een belangrijke score toekent aan pagina's op het internet. Voorheen was PageRank niets meer dan een logische weergave van een schaal tussen 0 en 10.

Een PageRank-score van 0 betekent dat de website nieuw of van lage kwaliteit is, terwijl een score van 10 alleen de meest gezaghebbende sites op internet vertegenwoordigt. De reden waarom Google PageRank zo populair was/is is omdat de PageRank-score doorgegeven wordt. Als een pagina met veel inkomende links naar een andere website link, geeft die als het ware een deel van de PageRank score door aan de website waarnaar wordt gelinkt.

Google gebruikt PageRank vandaag de dag nog steeds als onderdeel van zijn algoritme, maar het oorspronkelijke patent is verlopen en wordt in deze oorspronkelijke vorm sinds 2006 niet meer gebruikt, en degene die we nu zien is uiteindelijk veel complexer.

Het PageRank algoritme

Het algoritme van Google PageRank werkt op basis van grafentheorie. Het internet wordt gezien als een gigantisch netwerk van webpagina's en links. Elke pagina wordt gezien als een knooppunt in dit netwerk en elke link van de ene pagina naar de andere wordt gezien als een pijl die van het ene knooppunt naar het andere wijst. Met behulp van gerichte grafen kan het algoritme de populariteit en autoriteit van elke pagina berekenen.

Het algoritme van Google PageRank houdt ook rekening met de relevantie van de content op een pagina. Het is dus niet alleen belangrijk om links te hebben van populaire pagina's, maar ook om links te hebben van pagina's die relevant zijn aan de content op je pagina. Zo betekent een link van een klusbedrijf weinig voor een webshop waar sneakers worden gekocht.

Helaas geeft Google maar weinig inzicht in de PageRank scores van je website. Hiervoor zijn er verschillende tools beschikbaar. Tools zoals SEMrush en ahrefs.com spelen in op deze behoeften en hebben hun eigen versie van aan PageRank score gedefineerd. Zo hanteert ahrefs.com Domain Rating (DR) en Domain Rating (DR) om de waarde van een website en pagina's te bepalen.

Zie hieronder een screenshot vanuit de tool ahrefs.com.

De geschiedenis van Google PageRank

Het eerste PageRank-patent werd op 1 september 1998 ingediend en werd het oorspronkelijke algoritme dat Google gebruikte om het belang van een webpagina te berekenen en deze te rangschikken.

Kortom, Google werd letterlijk gevormd op basis van het idee van Sergey Brin dat informatie op het web kan worden gerangschikt op basis van de linkpopulariteit van een pagina, dat hoe meer links naar een pagina verwijzen, hoe hoger deze scoort.

En als we kijken naar het artikel waarin Google werd geïntroduceerd, zien we duidelijk dat PageRank wordt verwezen bij het uitleggen van de functies van de zoekmachine:

De Google-zoekmachine heeft twee belangrijke functies die hem helpen om zeer nauwkeurige resultaten weer te. Ten eerste maakt het gebruik van de linkstructuur van het web om een ​​kwaliteitsrangschikking voor elke webpagina te berekenen. Deze rangschikking wordt PageRank genoemd.

Is PageRank nog steeds belangrijk

Het eerste patent wat PageRank stampt uit 1998 en verliep in 2018. Tot ieders verbazing werd het patent op dat moment niet verlengd. Dit kwam volgens Google doordat het patent in zijn originele vorm al sinds 2006 niet meer werd gebruikt. Betekent dat dat PageRank al jaren niet belangrijk meer is? Nee, in tegendeel. De orginele versie werd vervangen door deze versie welke tot op de dag van vandaag nog steeds actief is.

Begrijpen hoe PageRank werkt

Om te weten te komen hoe de huidige PageRank verschilt met de PageRank uit 1998 moeten we weer de geschiedenis in duiken. Toen het patent voor het eerst werd ingediend tijdens de vroege ontwikkeling van Google als zoekmachine was het patent gebaseerd op de theorie dat een link van de ene website naar de andere fungeerde als een blijk van vertrouwen en gezag. Hoe meer links (en dus vertrouwen) een website had, hoe beter deze werd weergegeven in de zoekresultaten.

Maar zoals het nieuwe patent laat blijken is in het huidig algoritme de hoeveelheid links niet meer leidend. Het is van belang van welke website de link komt, en hoe hoog de PageRank van de betreffende website is.

Voorbeeld: een link van een pagina met PageRank 6 betekent meer effect dan een link van een pagina met PageRank 2.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.