1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. domein autoriteit

In 10 stappen je Domein Autoriteit verhogen - SEO 2024

22 maart 2022

Wil je hoger scoren in Google en wil je dit doen door je domeinautoriteit te verhogen?

Goed plan. Domain authority (DA) is nog steeds een belangrijke factor die bepaalt hoe goed je gevonden wordt in Google.

Wanneer je weet op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en je je website voor Google hebt geoptimaliseerd kan het zijn dat je nog steeds niet vindbaar bent wanneer mensen met het zoekwoord zoeken.

Het grote probleem?

Er zijn verschillende websites die zich richten op exact dezelfde zoekwoorden. En deze websites scoren allemaal veel beter dan jouw website. 😣

Dit komt omdat ze allemaal een veel hogere domeinautoriteit hebben dan jij. Hieronder leg ik uit hoe je daar verandering in brengt.

Ook interessant: Hoger in Google komen met SEO

Het effect van DA

Veel SEO specialisten beschouwen domeinautoriteit als belangrijke maatstaf om de betrouwbaarheid en autoriteit van een website te bepalen.

Een hogere DA score betekent vaak een betere vindbaarheid in de zoekresultaten.

Het is goed te vermelden dat ik de afgelopen maanden merk dat ik (een website met een lage DA score) toch bovenaan in de resultaten verschijn.

Dit zijn signalen dat domeinautoriteit niet de belangrijkste rankingfactor meer is. Toch zijn veel SEO-specialisten nog steeds van mening dat DA een sterke invloed heeft.

Hieronder staat een screenshot van een comment van John Mueller. Mueller is senior search analist werkzaam binnen Google.

Hij geeft aan dat Google op geen enkele wijze een domeinautoriteit score bijhoudt of een vergelijkbare score gebruikt om de zoekresultaten te bepalen.

Ook op Twitter is Mueller er duidelijk over.

Maar waarom zijn er dan toch zoveel "specialisten" die geloven in domeinautoriteit?

Ik denk omdat voor velen de DA score de enige manier is om te zien hoe belangrijk een website is.

Het staat namelijk vast dat Google PageRank gebruik maakt van links. En een link van een belangrijke website weegt zwaar.

Omdat niemand in detail weet hoe Google de zoekresultaten sorteert, is een nagebootste domein autoriteitsscore het enige dat ze hebben.

Wat is domeinautoriteit?

Domeinautoriteit is een score die aangeeft hoe waardevol je website is.

Hoewel veel mensen aannemen dat domeinautoriteit een Google-term is, is domeinautoriteit ontwikkeld door Moz, een SEO-softwarebedrijf uit Amerika (Seattle).

Het wordt berekend met behulp van veel factoren die Moz heeft afgeleid en die het belangrijkst zijn voor zoekmachines zoals Google.

De domeinautoriteit van je website is hoofdzakelijk gebaseerd op het aantal en de kwaliteit backlinks van je website.

Moz gebruikt een combinatie van machine learning en een zelfontworpen linkindex om in te schatten hoe goed een website kan ranken. Het resultaat is je domeinautoriteit.

Hoewel je domeinautoriteit een belangrijke rankingfactor is, is het niet de enige factor die telt.

Wil je weten welke andere factoren de vindbaarheid van je website bepalen? Lees dan hier alles over zoekmachine optimalisatie.

Hoe controleer ik mijn domeinautoriteitsscore?

Gebruik een tool als Moz, Ubersuggest of Ahrefs om de domeinautoriteit te controleren.

Moz is wat ons betreft de beste plaats om de autoriteitsscore van je domein te checken. Je kunt hier beginnen met het doen van een gratis SEO analyse.

Voer je website-URL in het zoekvak in en klik op domein analyseren. Je ziet dan je score, het aantal gekoppelde domeinnamen, het aantal zoekwoorden waarvoor je site scoort en uw spamscore te zien.

Daaronder verschijnen twee lijsten. Dit zijn onder meer 'Toppagina's via links' en 'Topdomeinen met links'.

De eerste toont de hoogst gewaardeerde pagina's door middel van links. Dit is pagina-autoriteit. De tweede toont een lijst met de pagina's met de hoogste autoriteit die naar uw website linken.

Terwijl u naar beneden scrolt, verschijnen er meer gegevens. Je hebt een betaald Moz-account nodig om toegang te krijgen tot alles.

Hoe je de domeinautoriteit kunt vergroten

Hieronder lees je onze 9 tips waarmee je de domeinautoriteit van je website eenvoudig kunt verhogen.

Let op: het is geen quickwin. De strategieën zijn voor de lagentermijn en de resultaten zullen niet onmiddellijk zichtbaar zijn.

Het toepassen van de strategieën kost tijd. Maar het resultaat zal meer dan de moeite waard zijn.

1. Begin met kwaliteit content

Je hebt het vaker gehoord. Content is belangrijk. En het klopt. Content is de basis van iedere website. De content op de site definiteert waar de website over gaat. Je content is uiteindelijk hetgeen dat moet gaan ranken in de zoekmachines.

Dat niet alleen

De content op je website trekt links aan.

Je kunt je domeinautoriteit nooit verbeteren zonder kwaliteit links naar je website.

Dat betekent niet dat je willekeurige content moet generen in de hoop dat deze links aantrekt.

Als je de domeinautoriteit van je website op betrouwbare wijze wil verbeteren moet je content genereren waarmee je mensen helpt.

Je schrijft content die je lezers helpt met het bereiken van doelen, dromen en ambities. En het oplossen van vraagstukken, problemen en overwinnen van obstakels.

Pagina's die links aantrekken helpen andere:

  • Antwoord te vinden op vragen
  • Problemen oplossen
  • Kwaliteitsproducten kopen
  • Specifieke informatie over personen of bedrijven

Hoe meer jij je lezers informeert en helpt met sterke content hoe eenvoudig je nieuwe links aantrekt en de domeinautoriteit van je website verhoogt. Vergeet bij het schrijven van content niet om de onderstaande elementen toe te voegen:

  • Afbeeldingen
  • Video's
  • Podcasts
  • Call to actions

De beste pagina's in Google informeren bezoekers met bruikbare en unieke inzichten. De kwaliteitspagina's bevatten meer dan 2000 woorden, diverse afbeeldingen en zijn aangevuld met informerende video's en/of podcasts.

Wanneer je helemaal vanaf het begin moet beginnen, is het van cruciaal belang om:

  • Een goed zoekwoordonderzoek te doen
  • Een concurrentieanalyse te maken
  • Minimaal 3 SEO pagina's met meer dan 750 woorden te schrijven
  • Zo snel mogelijk nieuwe backlinks aantrekken

Wil je een vliegende start maken? Bekijk ons SEO Compleet pakket en bespaar tijd op deze tijdrovende taken.

2. Vergaar inkomende links

Zodra je content hebt geschreven waarvan je zeker weet dat website-eigenaren hiernaar willen linken is het tijd de pagina te delen.

Wanneer andere mensen jouw pagina's delen is dit een goed signaal dat de pagina "link waardig" is.

Dus dat de kans groot is dat andere websites in de toekomst naar de pagina linken.

Deze vorm van linkbuilding vereist weinig inspanning en is daarom een uitermate geschikte strategie.

Een meer tijdrovende maar daartegenover erg effectieve strategie: koud acquisitie.

Via deze methode speur je op het web naar e-mailadressen van de eigenaren van relevante websites.

Je stuurt ze simpelweg een mail met de vraag om naar je inhoud te linken.

Als je deze methode kiest houd je dan aan de onderstaande vereisten:

  • Vertel in 1 zin wie je bent
  • Vertel wat je wil (link naar je website)
  • Vertel hoe de website-eigenaar hier beter van wordt
  • Vertel wat de bezoekers van de website aan de link gaan hebben

Draait er vooral niet omheen. Ben duidelijk en direct en benoem alle voordelen voor de website-eigenaar.

3. Hergebruik oude content

Niet alle pagina's die je optuigt zullen succesvol zijn. Sterker nog. De meeste falen.

Maar wanneer je website een tijdje draait en je flink wat pagina's hebt gemaakt zul je merken dat er enkele pagina's niet superslecht presteren, maar ook nog niet gek veel opleveren.

Deze pagina's vind je in Google Search Console. Het zijn de pagina's met veel impressies maar met een slechte positie.

De impressies geven aan dat er daadwerkelijk veel mensen zoeken naar informatie over het onderwerp van de pagina.

Het is je simpelweg nog niet gelukt bovenaan te komen op de betreffende zoektermen.

En ben eens eerlijk: je hebt de laatste weken weer veel over SEO geleerd. Pas je kennis toe en probeer nogmaals de pagina bovenaan te krijgen.

Het levert je wellicht een ton aan bezoekers op.

4. Neem de linkbuilding snelroute

SEO is tijdrovend. Vooral voor nieuwe sites.

Nog maar weinig mensen kennen je site en geen van je pagina's staat in de top 10 resultaten.

De bovenstaande tips zijn dus nog niet echt van toepassing.

Wat kun je doen?

De eerste stap is het aanschaffen van links. En inderdaad: links kopen is verre van de beste linkbuilding strategie. Maar het is voor beginnende websites een goede booster. Je gunt jezelf een vliegende start.

  • Koop tussen de 2 en 20 links vanaf website met een goede domein autoriteit en Trust Flow score
  • Benoem je product of dienst in de anchor tekst
  • Verwijder de linkjes na 1 tot 2 jaar

Deze strategie kan voor beginnende websites erg effectief zijn. Google zal je pagina's sneller in overweging nemen wat de kans vergoot dat je nieuwe website snel goed vindbaar is.

5. Bekijk de meest populaire websites

Bepaal welke websites hoog scoren voor woorden waarvoor u wilt scoren. Zelfs als de websites geen productconcurrenten zijn, concurreert u om websiteverkeer.

Als deze website beter presteert dan u op het door u gekozen zoekwoord, splitst u dat zoekwoord op in een langere zin.

Ik schrijf bijvoorbeeld veel over Microsoft Teams. Maar raad eens wie het hoogst scoort voor de zoekterm Microsoft Teams? Jij hebt het. Microsoft.

In dit voorbeeld richten we u op woordgroepen die zijn gekoppeld aan Microsoft Teams. In plaats van te proberen het hoogst te scoren voor de zelfstandige term. U kunt het adoptieplan van Microsoft Teams of concurrenten van Microsoft Teams gebruiken.

Omdat u heeft gecontroleerd dat deze zinnen populair zijn op de websites van uw concurrenten, weet u dat mensen naar deze dingen zoeken. Schrijf gratis inhoud bij de kopinhoud die al bestaat.

6. Ga nog een stap verder en gebruik Google Trends

Als u aarzelt om inhoud te produceren die te veel lijkt op uw concurrenten, gebruikt u Google Trends om te bevestigen dat er momenteel naar deze zoektermen wordt gezocht .

De enige manier om te garanderen dat mensen uw inhoud willen consumeren, is door te bevestigen dat ze er al naar op zoek zijn.

Ga naar https://trends.google.com/trends/ en typ uw zoektermen. Stel de parameters in op 7 dagen, 14 dagen, enz. En zoek een onderwerp om over te schrijven datvoor verkeer zorgt nu.

Hoewel u op deze manier op korte termijn verkeer zou moeten genereren, kunt u overwegen om uw inhoud groenblijvend te maken. Stel uzelf de volgende vragen bij het maken van inhoud:

  • zal dit volgende week nog steeds relevant zijn?
  • Wil ik de tijd en middelen besteden aan het maken van op tijd gebaseerde inhoud.
  • Is dit geschikt voor ons publiek?

7. Ontvang een gratis websiterapport

Als u eenmaal bent begonnen met het maken en plaatsen van inhoud, controleert u of alles wat u doet gezond is. De websites met de hoogste domeinautoriteit zijn de websites die achter de schermen goed geolied zijn.

U kunt een gratiskrijgen op:

Als u al hebt geïnvesteerd in tools zoals Alexa, Ahrefs of Moz, heeft u hier ook toegang toe. Als startup heb je misschien geen budget voor dit soort tools. Zorg er dus voor dat u alles gebruikt wat u kunt in de gratis versies voordat u voor het betaalde niveau kiest.

Deze websiterapporten zullen u vertellen waar uw website SEO-punten verliest en meestal hoe u deze problemen kunt oplossen. Voor wat meer technische items is Google je beste vriend. Elk SEO-bureau heeft handleidingen geschreven over het oplossen van XYZ SEO-problemen. Gebruik deze om zoveel mogelijk te doen voordat u iemand betaalt (tenzij u het budget heeft, natuurlijk!)

8. Optimaliseer altijd

Ja, ik heb de beroemde zin van Glengarry Glen Ross overgenomen en relevant gemaakt voor het verbeteren van uw domeinautoriteit score.

Of je bericht nu succesvol is of niet (en succes wordt niet alleen gemeten in verkeer, maar ook in conversies), je moet altijd je inhoud optimaliseren.

Er zijn veel stappen die u kunt nemen om uw contentmarketing te optimaliseren. Hier zijn er een paar waarmee u meteen aan de slag kunt:

  1. Werk uw inhoud bij met nieuwe informatie, gegevens en bronnen.
  2. Voeg nieuwe (relevante) zoekwoorden toe die u helpen om meer verkeer te genereren.
  3. Test blogtitels om meer klikken te genereren.

Ik heb een eenvoudig werkblad voor het optimaliseren van blogtitels gemaakt dat u kunt gebruiken om uw blogtitels te verbeteren.

(Het is een gratis Google-spreadsheet en u kunt uw eigen kopie maken die u keer op keer kunt gebruiken.) Test uw nieuwe titel twee weken lang en kijk met hoeveel uw bezoekersaantallen toenemen of afnemen. Als het toeneemt, blijf er dan bij. Als het afneemt, ga dan naar de volgende titeltest totdat je de beste hebt gevonden.

9. Vermijd het betalen voor backlinks.

Betaalde backlinks zijn de enige backlinks die u niet zou moeten najagen.

Er zijn veel services die u voorzien van snelle backlinks op websites met hoge domeinautoriteit. Klinkt goed, toch?

Ja, als u wilt rangschikken op zoekwoorden die relevant zijn voor die site. Maar voor het grootste deel is dit niet het geval.

Neem mijn voorbeeld van schrijven over Microsoft Teams. Waar ga ik een backlink-provider vinden die hoog scoort voor Microsoft Teams-sleutelzinnen? Moeilijk om te beantwoorden, toch?

Het wordt ook door vrijwel iedereen afgekeurd. Hoewel er geen bewijs is dat Google betaalde backlinks bestraft, is de consensus in de SEO-gemeenschap dat dit een no-go is.

U kunt betalen voor het maken van inhoud op websites van hoge autoriteit. Het posten van gasten is een effectief hulpmiddel om domeinautoriteit te vergroten en kan soms het beste worden uitbesteed.

Wat is een gastpost?

Een gastpost is wanneer u een post bijdraagt aan de website van iemand anders om relaties, autoriteit en links op te bouwen.

De standaardpraktijk is:

  • Je produceert wat content
  • Pitch het naar een relevante website
  • Je wordt beloond met een backlink die verwijst naar je blog / onderzoek / profiel / bedrijf

10. Controleer de voortgang

Wanneer je deze wijzigingen hebt aangebracht, moet je het websiteverkeer op Google Analytics controleren om te zien of uw inspanningen hebben een impact gehad. Controleer ook het websiteverkeer op Google Search Console om de zoekopdrachten te vinden die verkeer naar uw site hebben geleid.

Koppel Google Analytics en Google Search Console om uw leven gemakkelijker te maken, zodat u de zoekopdrachten kunt zien zonder Google Analytics te verlaten.

Het enige wat u hoeft te doen is:

  1. Ga naar uw Google Analytics- account
  2. Ga naar Acquisitie (linkerzijbalk)> Search Console
  3. Klik op de Search Console-gegevens delen instellen knop
  4. Kies uw Search Console-account

Zodra u dit heeft gedaan, zoekt u de zoekopdrachten die mensen hebben gebruikt om uw site te vinden door hier naartoe te gaan:

  1. Open Google Analytics
  2. Navigeer naar rapporten
  3. Kies Acquisitie > Search Console > Zoekquery's

U ziet een rapport zoals hieronder:

Gebruik dit om zoekwoorden te identificeren waarvoor u hoog scoort - en schrijf over de verschillende zinnen geassocieerd met deze trefwoorden.

Naarmate uw verkeer toeneemt, volgt uw domeinautoriteit.

Conclusie

Dit zijn de negen stappen die ik heb gevolgd door verschillende blogs te nemen met een domeinautoriteitsscore van 0-10 en een hoop verkeer te genereren.

In sommige gevallen is de score van de domeinautoriteit uitgegroeid tot hoge cijfers. In andere gevallen niet, maar het verkeer en de conversies spreken voor zich.

Mijn beste aanbeveling is om een bladwijzer voor dit bericht te maken en stap één tot negen in de loop van de tijd te doorlopen.

Als je hulp nodig hebt bij het starten, het momentum behouden of traint of je ze goed doet, neem dan contact met me op via Twitter. Ik bijt niet!

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.