1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. technische seo

Wat is technische SEO? Technische SEO voor beginners

13 januari 2023

Wil je meer zoekverkeer voor je website genereren?

Dan is dit artikel voor jou.

Technische SEO is het belangrijkste onderdeel binnen SEO. Niets heeft zoveel impact op je vindbaarheid dan de techniek van je website.

Waar content en links je vindbaarheid een boost kunnen geven,

bepaalt de techniek van je website of een pagina überhaupt gecrawld en geïndexeerd kan worden.

In dit artikel heb ik uitgebreid geschreven over technische SEO en laat ik zien hoe je zelf technische SEO toepast.

Ik ga je vertellen wat technische SEO precies inhoudt, wat er onder technische SEO valt, en natuurlijk hoe je zorgt dat de techniek van je site op orde is.

Er zijn enkele belangrijke stappen te zetten om te zorgen voor een goede technische staat van je website.

Voldoet je website na het zetten van deze stappen aan de technische eisen van Google?

Dan kun je rekenen op een betere ranking als beloning voor je werkzaamheden.

Waarom die techniek belangrijk is?

Nou kijk, je kunt de beste website op het web hebben.

Maar wanneer het technische SEO deel op je website slecht is zul je niet ranken.

Je website moet toegankelijk zijn voor zowel Google als je bezoekers. Zijn de pagina's op je site slecht bereikbaar? Dan is de kans klein dat deze worden weergegeven in de zoekresultaten.

Zoekmachines zoals Google dienen te allen tijde je website te kunnen crawlen om te bepalen wat je positie in de zoekresultaten wordt.

Maar het kan altijd erger.

Ik heb verschillende websites gezien die op alle vlakken voldeden aan de richtlijnen van Google.

De kwaliteit van de content was hoog, het linkprofiel was sterk maar de laadtijd was meer dan 2 minuten.

En daarom was de website niet vindbaar op pagina 1 in Google

Zonde, want het mogelijke bereik van deze websites was enorm.

Technische SEO is een noodzakelijk onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie en verdient minstens net zo veel aandacht als linkbuilding en content generatie.

Technische SEO uitleg

Nu je weet hoe je kwalitatieve SEO content genereert en deze voorziet van de juiste zoekwoorden is het tijd voor de volgende stap.

Je wil namelijk niet alleen dat je website goed ontvangen wordt door je bezoekers, maar ook door zoekmachines.

Het is handig om voldoende technische kennis te hebben van verschillende onderdelen van je website. Zo zorg je voor duidelijke communicatie tussen jou en de developers.

Dit is handig omdat je hem vaker nodig gaat hebben als je technische optimalisaties wil laten doorvoeren.

Omdat de technische staat van je website een enorme impact heeft op de prestaties en vindbaarheid van je pagina's is het van groot belang de onderstaande concepten te begrijpen.

Hoe crawlers werken

Zoekmachines zijn vraag-antwoord machines. Ze ontdekken en organiseren alle pagina's op het web om vervolgens relevante resultaten te tonen bij gegeven zoekopdrachten.

Ze ontdekken waar je pagina's over gaan door je website te bezoeken met computergestuurde programma's die zich gedragen als echte bezoekers.

De crawlers werken in drie stappen:

  • Crawlen: volgen een link of bezoeken de URL van een pagina en scannen alle waardevolle elementen
  • Indexing: ze sorteren de gevonden informatie in een gigantische databank
  • Rangschikken: ze bepalen de juiste volgorde van resultaten afhankelijk op de gegeven zoekopdracht

Hoe deze processen precies werken en hoe je zelf invloed hebt op deze processen leer je in het artikel over technische optimalisaties voor SEO.

Je kunt crawlers van zoekmachines helpen met het analyseren van je website. Dit doe je door het gebruiken van duidelijke paginatitels, je teksten te voorzien van kopteksten, je afbeelding te voorzien van ALT-tags en de laadtijden van je pagina's zo laag mogelijk te houden.

Om zeker te zijn dat de crawlers weten welke pagina's er op je site te vinden zijn is het aan te raden een sitemap te genereren en bij Google aan te melden.

Verder lezen: Je website aanmelden bij Google

Ik schreef al eerder dat je website geschikt moet zijn voor zoekmachines én je bezoekers. Het doel van zoekmachines is tenslotte zorgen dat bezoekers vinden waarnaar ze zoeken.

Om je een idee te geven hoe zoekalgoritmes bepalen of websites geschikt zijn duiken we dieper in gebruikservaring, UX signalen en paginaprestaties.

Hoe bezoekers je website gebruiken

Wanneer we weten hoe bezoekers onze websites gebruiken en waar ze naar op zoek zijn kunnen we aan de slag om de meest optimale ervaring te bieden en het resultaat uit onze SEO-aanpassingen te maximaliseren.

We mogen namelijk niet vergeten dat we SEO toepassen om meer bezoekers aan te trekken en meer omzet te genereren via onze sites.

Je website is gebouwd met HTML en CSS. Als je met SEO aan de slag gaat heb je hier dagelijks mee te maken.

Laten we kijken welke technische onderdelen belangrijk zijn voor SEO:

  • Titels tag
  • Schema markup
  • Alt text
  • URL's
  • website structuur
  • Laadtijden
  • Mobielvriendelijkheid
  • Sitemaps

Meer over deze onderwerpen en hoe je ze zelf kunt verbeteren lees je in het artikel alles over On-page SEO optimalisaties.

Hoe verbeter ik de technische SEO van mijn site?

Je verbetert de technische SEO van je website door te beginnen met een duidelijke paginastructuur en een eenvoudige navigatie.

Het zit zo.

De meest voorkomende reden dat mensen je website verlaten is omdat de website niet duidelijk is en je bezoeker niet binnen enkele seconden kan vinden waar die naar op zoek is.

Met het oplossen van dit probleem maak je je website niet alleen bruikbaarder voor je bezoekers, je zorgt ook dat Google je pagina's kan bereiken en kan indexeren.

Hierbij dan ook tip #1: Gebruik een heldere site structuur

Een heldere site structuur bestaat uit maximaal drie lagen. Het oude gezegde luidt dan ook: een gebruiker moet de belangrijkste informatie binnen twee klikken kunnen vinden.

Dat betekent dat een gebruiker vanaf de homepage binnen twee klikken bij de belangrijkste pagina's moet kunnen komen.

De crawlers waarover we het net al even hadden werken aan de hand van een crawl budget. Voor iedere website zijn er beperkt resources beschikbaar.

Het web is enorm en zelfs Google heeft niet genoeg middelen om alle pagina's op het web te crawlen.

Als je teveel vraagt van de crawlers stoppen ze met het analyseren van je website, en loop je het risico dat bepaalde pagina's niet worden gevonden.

Maar dat is niet het enige probleem.

Een ingewikkelde paginastructuur zorgt ook dat je bezoekers vroegtijdig afhaken. Ze kunnen niet snel genoeg bij de gewenste informatie komen en besluiten ergens anders te gaan kijken.

Om dit te voorkomen kun je naast een heldere paginastructuur van maximaal drie niveaus diep, ook gebruik van maken interne links om het navigeren op je website eenvoudiger te maken.

Met interne links verwijs je naar andere pagina's op je website en geef je de relatie aan tussen twee pagina's binnen je website. En dit is voordelig om drie redenen.

  • Google leert de semantische betekenis van je website kennen
  • Je gebruiker kan eenvoudig van pagina A naar B navigeren
  • Je kunt de content op je site eenvoudig structureren en organiseren

Tip #2: maak gebruik van HTTPS

Check of je website een slotje heeft bij het bezoeken van je pagina's.

Een slotje verschijnt alleen bij HTTPS verbindingen. Dit is een veilige verbinding tussen je browser en de webserver.

Het is belangrijk regelmatig te controleren of je SSL-certificaat geldig is en of deze succesvol verlengd wordt.

Is het certificaat verlopen of ongeldig? Dan krijgen je bezoekers een foutmelding te zien bij het bezoeken van je pagina's.

Tip #3: check op 404 verwijzingen

Wanneer je website een dagje ouder wordt komt het vaak voor dat er pagina's verwijderd worden. Het is altijd aan te raden een 301 redirect in te stellen als je van plan bent een pagina te vervangen.

Maar uit ervaring weet ik dat dit nog wel eens wordt vergeten.

Op zich niet erg, maar wanneer er interne links verwijzen naar de pagina die niet meer bestaat, mis je de kans om waardevolle linkautoriteit door te geven.

Een onderdeel van de technische optimalisatie is het intern linken van verschillende pagina's op je website.

Check daarom of je verwijst naar pagina's die niet meer bestaan (statuscode: 404).

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.