Wat is click through rate (CTR)? Definitie en betekenis

22 april 2023

CTR staat voor Click-Through-Rate, oftewel doorklikratio. Dit is het percentage mensen dat op een bepaalde online advertentie klikt. 

Een hoge CTR is belangrijk voor succes met PPC (Pay-Per-Click), omdat het direct van invloed is op zowel de kwaliteitsscore als de kosten per klik voor uw advertenties. 

Maar wat is een goede doorklikratio? En  wat kun je doen om deze te verhogen?

Wat beïnvloedt de CTR van een pagina?

Meerdere factoren kunnen de CTR van een pagina beïnvloeden, waardoor er geen pasklaar antwoord is. Een aantal belangrijke factoren om te overwegen zijn:

  • Doelgroep en targeting: B2B of B2C?
  • Merk of niet-merk: Gemerkte of juist niet-gemerkte zoekwoorden?
  • Positie van het zoekwoord in de funnel: In welke fase van het aankoopproces bevindt de zoeker zich?
  • Creatieve boodschap van de advertentietekst: Wat is de call to action (CTA)?
  • Soort aanbieding: Wat wordt er aangeboden?
  • Weergeadres: De URL die getoond wordt onder de advertentie.
  • Afbeeldingen/ontwerp: De visuele aantrekkelijkheid van de advertentie.
  • Concurrentie binnen de sector: Hoe groot is de concurrentie in uw branche?

Wat is een goede CTR?

Dit is een van de meest gehoorde vragen in online marketing, en het antwoord is helaas: "het hangt ervan af!" Een zoekwoord met een hoge commerciële intentie en veel specificiteit kan in positie 1 (of 5 op de zijbalk) een CTR van 10% tot 20% hebben. Voor een zoekwoord met een lage commerciële intentie en weinig specificiteit kan de CTR onder de 1% liggen. In beide gevallen kan sprake zijn van een goede CTR vanuit kwaliteitsscoreperspectief.

Een goede CTR:

Een goede CTR is afhankelijk van verschillende factoren, zoals targeting, branche, advertentieplaatsingen en zoekwoorden. Hieronder volgen enkele tips om uw CTR te verbeteren in het Display Netwerk:

  • Gebruik beheerde placements: Als u een campagne op basis van zoekwoorden uitvoert, probeer dan te achterhalen welke domeinen u een betere CTR opleveren en voeg deze toe aan uw beheerde placements.
  • Gebruik negatieve zoekwoorden: In het Display Netwerk zijn alle zoekwoorden breed opgevat, dus zorg ervoor dat u negatieve zoekwoorden gebruikt om irrelevante vertoningen te voorkomen.
  • Relatieve CTR-metriek: Houd de relatieve CTR-statistieken voor uw advertentieplaatsingen in de gaten.

Click-Through Rate Formule:

Stel dat uw advertentie 10 klikken krijgt per 100 vertoningen, dan wordt de CTR als volgt berekend:

CTR = 10 / 100 = 0,1

Een CTR van 1% wordt in dit geval als ideaal beschouwd.

Click-Through Rate voor e-mailcampagnes

De meeste e-mail marketing tools (ESPs) kunnen uw e-mails tracken en de resultaten weergeven in een e-mailrapport. In dit rapport vindt u onder andere de CTR van uw e-mails. Volg onderstaande tips om een hogere CTR voor uw e-mailcampagnes te behalen:

  • Tel het totale aantal klikken op alle links in uw e-mail op en trek hier eventuele dubbele klikken van dezelfde abonnee vanaf om het aantal unieke klikken te verkrijgen.
  • Deel vervolgens het totale aantal geopende e-mails door het aantal unieke klikken om het aantal klikken per opening te krijgen.
  • Vermenigvuldig het aantal klikken per opening met honderd om de CTR te verkrijgen.

Hoe behaal ik een goede CTR?

  • Doel op relevante zoekwoorden: Bied op zoekwoorden die relevant zijn aan uw doelgroep en product/dienst.
  • Optimaliseer uw biedingen: Probeer lagere kosten per klik te behalen.
  • Gebruik tools en methoden: Gebruik hulpmiddelen om uw zoekwoorden nauwkeurig af te stemmen op uw advertentietekst en landingspagina's.
  • Segmenteer uw doelgroep: Verdeel uw doelgroep in kleinere segmenten voor gerichtere targeting.
  • Gebruik Auction Insights: Met de Auction Insights-tool kunt u uw prest

Gebruik de gratis zoekwoord tool

Boost SEO results with powerful keyword research

Gratis zoekwoord tool

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.