Wat je strategie ook is, als je online vindbaar wil zijn krijg je te maken met zoekwoorden.
Of je nu inzet op zoekmachineoptimalisatie of een CPC-campagne, zoekwoorden staan centraal.
Zoekwoorden zijn belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken en kunnen zelfs het succes van je online campagnes bepalen.
Het loont om aandacht te besteden aan het vinden van zoekwoorden. Maar hoe vind je de juiste zoekwoorden? Waar moet je beginnen?
Op deze pagina lees je alles over het zoekwoordonderzoek en laat ik zien hoe je de juiste zoekwoorden vind en hoe je deze toepast in je online campagnes.
Wanneer je in staat bent om de juiste zoekwoorden de selecteren lukt het je niet alleen om je website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten, maar je weet ook veel meer over je doelgroep dan je concurrenten.
In dit artikel leggen we uit wat keyword research is, waarom het belangrijk is, hoe je onderzoek doet voor je SEO-strategie en hoe je de juiste keywords kiest voor jouw website.
Zoekwoordonderzoek is het proces van het vinden en analyseren van zoektermen die mensen gebruiken bij het zoeken via zoekmachines.
Met een zoekwoordonderzoek kun je ontdekken op welke zoekopdrachten je je wilt richten, hoe populair deze zoekopdrachten zijn, hoe moeilijk het is om hiermee hoog te scoren in Google.
Een zoekwoordonderzoek helpt je te vinden op welke zoekwoorden je je het beste kunt richten en geeft je waardevolle inzichten in de zoekopdrachten waar jouw doelgroep naar zoekt op Google.
Deze inzichten kunnen je helpen bij het bepalen van je contentstrategie en je algehele marketingstrategie om zo meer bereik te creëren voor je bedrijf.
Mensen gebruiken specifieke zoekwoorden wanneer ze online naar informatie zoeken.
Als de content op je website-informatie bevat waarnaar de mensen in je doelgroep zoeken, vergroot je het verkeer naar je website.
Kortom, een zoekwoordonderzoek helpt je je doelgroep te begrijpen en te bereiken.
Het uitvoeren van zoekwoordonderzoek heeft veel voordelen, de populairste zijn:
1. Inzicht in marketingtrends
Effectief keyword research uitvoeren kan je inzicht geven in huidige marketingtrends en je helpen om je content te richten op relevante onderwerpen en keywords waar jouw doelgroep naar op zoek is.2. Trafficgroei
Als je de best passende keywords identificeert voor de content die je publiceert, hoe hoger je dan ranked in de zoekresultaten - hoe meer traffic je naar je website trekt.3. Klanten winnen
Als jouw bedrijf content heeft waar andere zakelijke professionals naar op zoek zijn, kun je aan hun behoeften voldoen en ze een call-to-action bieden die hen van de bewustwordingsfase naar het aankooppunt leidt in de customer journey.
Door zoekwoorden te onderzoeken op hun populariteit, zoekvolume en zoekintentie, kun je de vragen beantwoorden waar de meeste mensen in je doelgroep een antwoord op willen.
In je zoekwoordonderzoek ga je op zoek naar specifieke informatie waarmee je kunt bepalen welke zoekwoorden waardevol zijn voor je website.
Verzamel minimaal:
Er zijn diverse tools die je helpen deze exacte informatie te verkrijgen. Hierover lees je verder op in dit artikel meer.
- Relevantie
Google rankt content op relevantie. En dát is waar de zoekintent om de hoek komt kijken. Jouw content rankt alleen hoog voor een keyword als het antwoord geeft op de vraag achter die zoekopdracht.
Sterker nog, jouw content moet zelfs de beste bron zijn voor die specifieke vraag. Waarom zou Google jouw content anders hoger ranken dan andere top websites?
- Autoriteit
Google waardeert websites die als autoriteit worden gezien.
Hoe word je zo'n autoriteit? Simpel: maak waanzinnig nuttige en informatieve content. Zorg dat mensen jouw content delen en linken. Zo laat je aan Google zien dat je weet waar je het over hebt.
Ben je geen expert in een bepaald onderwerp? En zitten de zoekresultaten vol met websites van grote namen (zoals Nu.nl of de Volkskrant)? Dan is het lastiger om hoog te ranken. Tenzij je content natuurlijk écht supergoed is.
- Zoekvolume
Je kunt op nummer 1 staan voor een keyword, maar als niemand er ooit naar zoekt, heb je er niks aan. Stel je voor dat je een winkel opent in een spookstad: niemand komt er!
Zoekvolume wordt gemeten in MSV (maandelijks zoekvolume). Dit is het aantal keren per maand dat er naar een specifiek keyword wordt gezocht.
Ik ga je uitleggen hoe je keyword research kunt doen. Zo kom je op een lijst met termen waar jij op wilt scoren.
Op die manier kun je een ijzersterke zoekwoordstrategie opzetten. Daarmee zorg je ervoor dat mensen je wél vinden op de zoektermen die voor jou belangrijk zijn.
Denk hierbij na over alle onderwerpen waar je hoog op wilt ranken in zoekmachines.
Uiteindelijk kom je op zo'n vijf hoofdonderwerpen die belangrijk zijn voor je bedrijf. Die gebruik je later weer om specifieke keywords te bedenken.
Als je vaak blogt, zijn dit waarschijnlijk de onderwerpen waar je het meest over schrijft. Of misschien komen deze onderwerpen juist vaak in je bedrijfsvoering.
Maar er is meer.
Kruip eens in de huid van je ideale klant. Op welke zoekwoorden zoeken zijn als ze zoeken naar informatie over je bedrijf?
Stel je runt een uitzendbureau. Dan zou je veel kans hebben voor de zoekwoorden "werk zoeken", "vacatures in de buurt" of iets afwijkends als "tips solliciteren".
Zie je die getallen tussen haakjes achter elk onderwerp? Dat is het maandelijkse zoekvolume.
Die informatie helpt je te begrijpen hoe belangrijk deze zoekwoorden zijn voor je doelgroep en hoe vaak ze deze dus gebruiken.
Pak die bronnen van je websitebezoekers er eens bij en spit ‘m door. Kijk vooral naar de organische zoekopdrachten. Welke zoekwoorden gebruiken mensen om op jouw site te komen?
Doe dit voor al je onderwerp-categorieën.
Tip: Weet je niet zo goed welke zoektermen relevant zijn? Vraag het dan gewoon aan je collega's van sales of service. Zij weten vast waar hun klanten allemaal over vragen.
Die vragen zijn vaak hele goeie aanknopingspunten voor het zoekwoordonderzoek.
Zoals ik al zei, is de zoekintentie van gebruikers tegenwoordig één van de belangrijkste factoren om goed te scoren in zoekmachines zoals Google.
Het is belangrijker dat jouw webpagina het probleem van een bezoeker oplost, dan dat ‘ie gewoon het zoekwoord bevat. Dus, hoe beïnvloedt dit jouw keyword research?
Het is makkelijk om keywords letterlijk te nemen, maar helaas kunnen keywords verschillende betekenissen hebben.
Omdat de zoekintentie achter een zoekopdracht zo belangrijk is voor jouw ranking, moet je extra voorzichtig zijn met hoe je de keywords interpreteert die je target.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je het keyword "hoe start ik een blog" onderzoekt voor een artikel dat je wilt schrijven. "Blog" kan betekenen: een blogbericht of de website zelf.
Wat is nou de zoekintentie achter dat keyword? Wil de zoeker leren hoe hij een individueel blogbericht kan schrijven? Of wil diegene weten hoe hij een website domein kan opzetten om te kunnen bloggen?
Als jouw contentstrategie zich alleen richt op mensen die geïnteresseerd zijn in het laatste, moet je de zoekintentie van het keyword écht checken voordat je erop focust.
Om te achterhalen wat de zoekintentie achter een keyword is, kun je het gewoon zelf in een zoekmachine typen en kijken wat voor soort resultaten er verschijnen.
Zorg ervoor dat het type content dat Google laat zien overeenkomt met jouw intentie voor het keyword.
Dit is een creatieve stap die je misschien al had bedacht tijdens je keyword research. Zo niet, dan is het een geweldige manier om je lijsten aan te vullen.
Kijk eens naar de gerelateerde zoektermen die verschijnen wanneer je een keyword intypt in Google, als je moeite hebt om te bedenken waar mensen allemaal op zouden kunnen zoeken over een specifiek onderwerp.
Wanneer je jouw zin typt en naar beneden scrollt op de Google-resultatenpagina, zie je onderaan suggesties voor zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw originele invoer.
Deze keywords kunnen je op ideeën brengen voor andere keywords die je misschien wilt overwegen.
Wil je een bonus? Typ dan een paar van die gerelateerde zoektermen in en kijk naar hun gerelateerde zoektermen.
Met tools voor zoekwoordonderzoek en SEO kun je nog meer zoekwoord ideeën op doen.
Denk aan zoekwoorden die precies matchen en zoekwoorden die lijken op de zoekwoorden die je al hebt.
Dit zijn een aantal populaire tools:
1. Ahrefs Webmaster Tools
SEO-experts gebruiken Ahrefs Keywords Explorer volgens mij voor de beste SEO-rapporten en het beste zoekwoordonderzoek.
Met hun webmaster tools krijg je allerlei details te zien over geverifieerde domeinen die je bezit. Handig als je een overzicht wilt van backlinks en organische zoekwoorden. '
2. Linktopics keyword tool
Met de Linktopics keyword tool verzamel je relevante zoekwoorden gebaseerd op een gekozen zoekwoord of website URL. Vul een website URL of doelzoekwoord in en je ziet relevante informatie zoals zoekvolume, CPC en een competitiescore.
In vergelijking met andere tools onderscheid onze zoekwoord tool zich met name om zijn eenvoudig. De data komt direct vanuit Google en is dus altijd up-to-date en accuraat.
En nog beter, de zoekwoord tool is volledig gratis te gebruiken.
3. SEMrush Keyword Magic Tool
Semrush is een van de meest complete SEO-bedrijven die er is, dus het verbaasde me niet dat hun Keyword Magic Tool ook heel uitgebreid is.
Je moet wel een account aanmaken, maar dat is gratis. Vervolgens kun je je zoekwoord invoeren, een lijst met vergelijkbare zoekwoorden krijgen en die sorteren op hoe specifiek je de resultaten wilt hebben.
4. Ubersuggest
Ik ben al een tijdje fan van Ubersuggest. Je krijgt tot wel drie gratis zoekopdrachten per dag en het is super makkelijk te gebruiken.
Naast het vinden van specifieke zoekwoordprestaties, kun je ook gerelateerde zoekwoorden vinden en een snelle omgekeerde zoekopdracht uitvoeren om te zien waarvoor jouw site al rankt.
Het is een van de makkelijkste en meest complete gratis opties, als je de beperking van de gratis zoekopdrachten voor lief neemt.
5. Gratis tool voor zoekwoordonderzoek
De zoekwoordonderzoekstool van Ryro vond ik makkelijk te gebruiken. Toen ik "zoekwoordonderzoek" in het tabblad "Explorer" invoerde als mijn zoekwoord, kreeg ik verschillende gerelateerde zoekwoorden die als onderwerp voor een blogpost zouden kunnen dienen.
En toen ik naar het tabblad "Ideeën" ging, kreeg ik weer andere clusters met zoekwoordideen te zien. Waarschijnlijk specifieke zoektermen die ik in toekomstige artikelen over zoekwoordonderzoek zou kunnen opnemen.
6. Google Keyword Planner
Google's tools zijn altijd goud waard. Ze zijn gratis en het is fijn om de info direct van de bron te krijgen. Als je inlogt met je Google account, kun je op keyword ideeën zoeken gebaseerd op een zoekterm of jouw website.
Nadat ik mijn website had ingevuld, kreeg ik een lijst van 637 target keywords! Ik appte meteen naar mijn VA met een paar dozijn en vroeg haar om "me er in de volgende meeting over te remind" zodat ik ze niet vergeet.
7. Keywords Everywhere
Meerdere mensen om me heen raadde Keywords Everywhere aan.
Het is een browser extensie die niet helemaal gratis is en iets meer setup vereist dan andere browser-based opties, maar met €15 per jaar is het voor de meeste mensen betaalbaar.
Nadat ik de extensie had geïnstalleerd en geconfigureerd, was het super makkelijk om me aan te melden voor hun goedkoopste pakket.
En het beste is nog: je hoeft niet elke keer in te loggen als je keywords wil checken.
Elke keer dat ik Google iets zoek, krijg ik data over gerelateerde keywords en vergelijkbare zoekopdrachten, wat me weer allerlei ideeën voor nieuwe content geeft. (En ja, ik heb natuurlijk ook op "keyword research" gezocht.)
Voor de prijs en de details is dit één van mijn favoriete tools.
8. KeywordTool.io
KeywordTool.io doet precies wat ze beloven in de naam. Toen ik "keyword research" intypte, kreeg ik een lijst van 502 keyword ideeën.
Hoewel ik alleen zoekvolume, trend, CPC en concurrentie voor de eerste vijf zie, kan ik wel alle keywords zien, wat een goed startpunt is voor je zoektocht.
9. KWFinder
KWFinder is nog zo'n makkelijk tooltje. Hoewel je snel ziet dat je een account nodig hebt om te beginnen, is het gratis en kun je er makkelijk mee aan de slag. Ik kon al snel de top keywords vinden.
10. SearchVolume.io
Nadat ik een paar keywords had ingevoerd op SearchVolume.io (na een snelle "ben je een mens?" check), zag ik meteen het maandelijkse zoekvolume.
Een snelle vergelijking met andere tools liet zien dat de data overeen kwam met andere platforms.
Je wil natuurlijk schrijven over dingen waar mensen naar op zoek zijn. En daar helpt "maandelijks zoekvolume" (MSV) je mee.
MSV is simpel gezegd het aantal keer per maand dat iemand op die zoekterm zoekt.
Er zijn gratis tools als searchvolume.io of Google Trends die je laten zien welke zoekwoorden in jouw onderwerpgebied het populairst zijn.
Stap 4. Kijk eens naar wat voor soort zoekresultaten (SERP features) er zijn als je je keywords kiest.
Google laat namelijk best vaak speciale stukjes tekst of plaatjes zien bovenaan de zoekresultaten.
Makkelijkste manier om te zien wat dat voor dingen zijn: typ gewoon je keyword in Google en kijk wat er bovenaan staat. Maar hé, ik vat het voor je samen:
Oké, check even of je in stap 5 een mix hebt van korte zoekwoorden (hoofdtermen) en lange zoekwoorden.
Korte zoekwoorden zijn meestal korter en algemener - vaak bestaan ze uit maar één tot drie woorden.
Lange zoekwoorden daarentegen, zijn juist langer en bestaan meestal uit drie of meer woorden.
Het is belangrijk om te checken of je een mix hebt van beide soorten zoekwoorden. Zo krijg je een zoekwoordenstrategie die zowel op de lange termijn als op de korte termijn werkt.
Korte zoekwoorden worden over het algemeen vaker gezocht, maar dat maakt ze ook vaak (niet altijd, maar vaak) veel concurrerender en lastiger om hoog mee te ranken dan lange zoekwoorden.
Denk er eens over na: Zonder op zoekvolume of moeilijkheidsgraad te letten, welke van de volgende termen denk je dat lastiger is om hoog mee te ranken?
Als je nummer 2 hebt geantwoord, dan heb je helemaal gelijk.
Maar dat is niet het hele verhaal.
Hoewel korte zoekwoorden over het algemeen het meeste zoekvolume hebben (wat betekent dat ze in potentie meer bezoekers opleveren), is de traffic die je krijgt van de term "hoe schrijf ik een geweldige blogpost" meestal waardevoller.
Waarom?
Omdat iemand die naar zo'n specifieke term zoekt, waarschijnlijk veel meer geïnteresseerd is in jouw product of service (uitgaande van dat jij in de blogwereld zit) dan iemand die op een heel algemene term zoekt.
Omdat lange zoekwoorden specifieker zijn, is het meestal makkelijker te begrijpen waar mensen die op die termen zoeken naar op zoek zijn. Iemand die op de korte term "bloggen" zoekt, kan om allerlei redenen zoeken die niks met jouw business te maken hebben.
Check dus je zoekwoordenlijsten om te zorgen dat je een gezonde mix van korte en lange zoekwoorden hebt. Je wilt zeker wat snelle successen die lange zoekwoorden je kunnen opleveren, maar je moet ook proberen om op de langere termijn hogere rankings te behalen voor lastigere korte zoekwoorden.
Vergeet het maar, er bestaan geen "allerbeste" zoekwoorden. Het gaat erom welke woorden jouw publiek nou écht vaak gebruikt. Met dat in je achterhoofd, moet je een plan bedenken waarmee je je pagina's hoger in Google krijgt en meer bezoekers trekt.
De beste zoekwoorden voor jouw SEO strategie zijn relevant, jij hebt er wat over te vertellen en er wordt veel naar gezocht. Let hierbij op:
Top! Je hebt nu de perfecte zoekwoorden voor jouw website SEO
Je hebt nu een lijstje met zoekwoorden waarmee je je op de juiste onderwerpen voor jouw bedrijf kan focussen. Zo scoor je straks winst op zowel de korte als de lange termijn.
Onthoud dat je deze zoekwoorden eens in de paar maanden opnieuw moet bekijken. Eens per kwartaal is een prima richtlijn, maar sommige bedrijven doen het vaker. Naarmate jij belangrijker wordt in de zoekresultaten (SERPs), kun je steeds meer zoekwoorden aan je lijstje toevoegen.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.