De Google index: Wat is het en hoe werkt het? - Linktopics
- Alles over SEO -

De Google index: Wat is het en hoe werkt het?

arrow_back_ios Terug naar vorige pagina

De crawlers van Google bezoeken pagina's tijdens het crawlen om de inhoud van de pagina te analyseren en op te slaan. Dit omvat de teksten, afbeeldingen en andere media op je site. Googlebot kan bijna alle soorten "content" indexeren. Met de komst van geavanceerde NLP modellen kan Google steeds beter inschatten waar websites over gaan.

Ergens tussen crawlen en indexeren bepaalt Google of een pagina een unieke pagina of een duplicaat is van een andere pagina op het internet. Als de pagina als een duplicaat wordt beschouwd, wordt deze veel minder vaak gecrawld en is de kans groot dat de pagina niet wordt weergegeven in de zoekresultaten.

De betekenis van indexeren

De gegevens binnen de Google-index bepalen welke zoekresultaten en in welke volgorde deze worden weergegeven in de zoekmachine. Google past een tal van algoritmes toe op de beschikbare informatie en meten de frequentie van verschillende factoren onder verschillende omstandigheden, welke factoren met elkaar verband houden enzovoort. De index omvat niet alleen de URL's, maar alle inhoud, inclusief teksten, afbeeldingen, video's en in principe alles binnen de HTML-code van de website.

De informatie die uit deze analyse wordt verkregen, vloeit terug naar het algoritme van Google om een ​​nieuwe beoordeling op te stellen. De nieuwe beoordeling wordt gebruikt om te hoe relevant de informatie is, voor welke type gebruikers de informatie nuttig kan zijn en bij welke zoekopdrachten de informatie weergegeven gaat worden.

Verbeter uw indexering

Er zijn veel technieken om het indexeren van je pagina's te verbeteren:

  • Voorkom dat Google pagina's crawlt of vindt die je liever niet wil tonen. Dit kan je instellen via een robots.txt bestand op je website. Let op: als andere pagina's naar de pagina linken bestaat de kans dat Google de pagina alsnog indexeert.
  • Gebruik gestructureerde gegevens.
  • Volg de richtlijnen voor webmasters van Google.
  • Lees onze SEO artikelen en geavanceerde gebruikershandleiding voor meer tips.

Resultaten weergeven

Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, zoeken een bizar aantal computer tergelijkertijd binnen de Google-index naar overeenkomende pagina's. Vervolgens ordenen ze de resultaten op relevantie en serveert deze de resultaten aan de gebruiker. Relevantie wordt bepaald door meer dan 300 factoren, die dagelijks worden verbeterd / aangepast.

Meld je aan voor wekelijkse SEO-tips

Elke week nieuwe SEO, Google Ads, marketing en website optimalisatie tips direct in je mailbox.