Wat zijn UX-signalen? - Linktopics
- Alles over SEO -

Wat zijn UX-signalen?

arrow_back_ios Terug naar vorige pagina

Jaren geleden evalueerde Google de content op je pagina's aan de hand van backlinks. Hoe meer mensen naar je pagina's linken, des te hoger de kwaliteit van je pagina's zou zijn.

Maar er is de afgelopen jaren flink wat veranderd. Maar wat betekent dit voor jou? En als je nog geen sterk linkprofiel hebt opgebouwd, moet je dan beginnen met linkbuilding of kun je je beter op andere zaken richten?

Op deze pagina leg ik uit wat UX signalen zijn en hoe je je website optimaliseert rondom de UX signalen en daarmee beter vindbaar wordt in de zoekresultaten.

Dankzij Google RankBrain heeft Google een tool in handen om de zogeheten "User Experience Signals" te begrijpen. Ze moeten hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten en gebruiken deze signalen om de kwaliteit van de content op de pagina's te beoordelen.

De twee belangrijkste UX signalen op dit moment zijn "Gemiddelde bezoektijd" en "Bouncepercentage". Alhoewel we niet precies weten welke factoren zwaarder wegen dan andere is het algemeen geaccepteerd dat een website gebruiksvriendelijk moet zijn. En gebruiksvriendelijk laat zich meten door middel van bezoektijd en bouncepercentage.

Gemiddelde bezoektijd

De gemiddelde bezoektijd is de hoeveelheid tijd die een bezoeker op je pagina's doorbrengt. De tijd op je pagina's wordt gemeten vanaf het moment dat de bezoeker je pagina in de zoekresultaten aanklikt tot het verlaten van je pagina of sluiten van de browser. Een hoge bezoektijd betekent dat je je bezoekers weet te boeien. Ze zijn geïnteresseerd in de content op je website en nemen de tijd dit te lezen, bekijken of te delen met anderen. Je leest hier meer over het verhogen van de gemiddelde bezoektijd op je website.

Bounce percentage

Het bouncepercentage van je pagina is een percentage van het aantal bezoekers dat je website hebben aangeklikt maar zonder interactie de pagina weer hebben verlaten. Met interacties bedoelen we het klikken van een link of het bekijken van een afbeelding. Wanneer je bezoeker geen interactie heeft met je pagina's kan dan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat de content op je pagina is niet waar de bezoekers naar op zoek is, of je website werkt niet goed genoeg waardoor de bezoeker je content niet of niet eenvoudig heeft kunnen bekijken. Hier kun je lezen hoe je het bouncepercentage van je website kunt verlagen.

Sterke SEO teksten

Naast de gemiddelde bezoektijd en bounce percentage is de kwaliteit van de teksten op je pagina's erg belangrijk. Goed geschreven SEO teksten voorzien je bezoekers van belangrijke informatie. Het helpt je bezoekers met het maken van keuzes en stimuleert je bezoekers om tot aankoop over te gaan. Op een andere pagina vertellen we hoe je sterke SEO teksten schrijft en zorgt dat je pagina vol staat met sterke SEO content.

Meld je aan voor wekelijkse SEO-tips

Elke week nieuwe SEO, Google Ads, marketing en website optimalisatie tips direct in je mailbox.