- Alles over SEO -
Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je website?
De meeste mensen zien een paginatitel als bijzaak, even kort omschrijven waar de pagina over gaat. Daar kan niet veel fout aan zijn, toch? Even opletten.
Je pagina titel is essentieel voor SEO.
Je paginatitel heeft meer invloed op SEO dan je denkt. Met een goede titel:
- Scoor je hoger in Google
- Activeer je je bezoekers
- Genereer je meer verkeer
- Trek je meer kopers en klanten aan
De titel van je pagina is een van de belangrijkste elementen die de relevantie van je website en dus je vindbaarheid bepalen. Google gebruikt de titel van je pagina op veel verschillende manieren. Hierover later meer.
Hieronder ga je lezen waar een goede SEO paginatitel aan moet voldoen en hoe je stap voor stap zelf ijzersterke paginatitels schrijft.
Inhoudsopgave
Het web staat ook in 2023 nog vol met korte paginatitels die niet voor SEO zijn geoptimaliseerd. Zie hier het voorbeeld fitchef.nl.
De titel omschrijft enigszins waar de pagina over gaat. Met het is weinig spannend.
Al voldoet de pagina titel aan enkel eisen. Het is geen krachtige pagina titel die SEO technisch sterk is.
Het is beter om super specifiek te zijn in wat er te vinden is op de pagina. Zo is runnersworld.com al jaren sterk in SEO en gebruiken zij krachtige paginatitels waarmee ze veel bezoekers aantrekken.
De titel(s) van runnersworld doen bijna alles goed. Niet voor niets bereiken ze maandelijks miljoenen bezoekers.
De titels van runnersworld:
- Bevat zoekwoorden
- Helpt bezoekers moet het oplossen van een probleem
- Maakt lezers nieuwsgierig
- Sluit exact aan bij de zoekintentie
Later ga je lezen hoe je zelf kunt zorgen dat je ook voldoet aan deze eisen en je net als runnersworld flink wat verkeer naar je website genereren. Eerst moet je wat meer te weten komen over paginatitels. Er zijn namelijk verschillende titels om rekening mee te houden.
Wat zijn SEO titels precies?
De titel tag is een HTML element op je website dat specifiek wordt gebruikt als de titel van een specifieke pagina. Hieronder zie je hoe je titel tag er precies uitziet.
Er zijn verschillende titel tags op een website aanwezig. En elke titel tag heeft zijn eigen functie. Om het overzichtelijk te houden zie je hieronder de drie type titel tags die invloed hebben op SEO.
De verschillende titel tags:
- Pagina titel: <title> Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je website? (2023 SEO) - Startengroei.nl </title>
- Meta titel: <meta name="title" content="Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je website? (2023 SEO)"/>
- De H1: <h1>Hoe schrijf je een sterke SEO titel voor je website?</h1>
De verschillen zijn minimaal, maar belangrijk om in te zetten. Kleine verschillen hebben een grote invloed op de leesbaarheid en de vindbaarheid van je pagina's.
De pagina titel tag is de eerste tag die door Google wordt gebruikt om weer te geven in de zoekresultaten. Maar deze tag heeft meerdere functies.
De tag wordt namelijk gebruikt door je browser om weer te geven in de tabbladen.
Mocht je naast je titel tag ook een Meta Titel hebben toegevoegd, dan kijkt Google naar welke titel het beste je pagina omschrijft. Hoe ze dat doen is best complex, maar ik leg het simpel uit.
Google scant namelijk je pagina om precies te zien waar die over gaat. Welke informatie toon je? Welke onderwerpen bespreek je? Uit deze informatie haalt Google de best mogelijke omschrijving en kijken ze welke titels de inhoud op je pagina's hest best omschrijven.
Tot slot heb je de H1 titel. Ook deze titel wordt door Google in de gaten gehouden. Dit is namelijk de titel die niet in je browser of per se in je zoekresultaten verschijnt, maar welke je zelf opneemt op je pagina.
Op mijn pagina's is de H1 titel prominent in beeld.
Maar wat is het verschil tussen een H1 titel en een paginatitel? En hoe heeft dit verschil invloed op de SEO van je website?
Het is simpel: de paginatitel kan meer informatie bevatten. Zo is het waardevol om nummers, jaartallen of extra informatie in de paginatitel op te nemen om bezoekers vanuit de zoekresultaten je website op te krijgen.
Maar diezelfde informatie in je H1 titel is overbodig wanneer ze al op je pagina zijn beland. Het kan zelfs belemmerend werken voor de leesbaarheid van je pagina.
Maar is meer.
Mogelijk herschrijft Googlde titels van je pagina in de zoekresultaten. Dit kan verschillende redenen hebben. Google bekijkt de verschillende titels op je pagina en als zij vinden dat de titel beter kan, meer kliks oplevert en dus meer tevreden bezoekers genereert, dan herschrijven ze je titels.
Zie je dat Google je titels heeft herschreven? Maak er gebruik van, kopieer de titel vanuit de resultatenpagina en pas de titel aan!