CTR staat voor Click-Through-Rate, oftewel doorklikratio. Dit is een percentage van bezoekers dat op een link, advertentie of zoekresultaat klikt in verhouding tot het aantal weergaven.
De CTR laat zien hoe succesvol een advertentie of zoekresultaat is. Sterker nog, Google gebruikt de doorklikratio om te bepalen hoe goed de voorgestelde zoekresultaten zijn.
De CTR van je pagina geeft een indicatie hoe relevant je pagina is voor de zoekopdracht van gebruiker.
Als veel gebruikers klikken op het derde zoekresultaat in plaats van het zoekresultaat bovenaan de pagina, is dit voor Google een teken dat het derde resultaat relevant is en wellicht een betere positie verdiend.
Daarnaast laat een lage CTR zien dat de titel in de zoekmachine misschien niet zo aantrekkelijk is. Of niet slaagt in het trekken van de aandacht van gebruikers.
Er is niet echt een ideale doorklikratio. Het is sterk afhankelijk van het type site of advertentie. Over het algemeen kan een CTR van 3% als positief worden beschouwd.
Maar iedere plek in de zoekresultaten kent zijn eigen doorklikratio. Zo ontvangt een website op de eerste positie maar liefst 27.6% van de klikken, waarbij de tweede plek geniet van 15.8% van de klikken, en moet de nummer drie het doen met 11% van de klikken.
Je kunt de CTR van je pagina op verschillende manieren verbeteren. Zo helpt het plaatsen van een zoekwoord in de paginatitel, evenals het gebruiken van een cijfer.
Maar er zijn meer mogelijkheden.
Start met een analyseren van je website. Dit kan je direct helpen met het ontdekken van mogelijke problemen.
Kloppen je paginatitels? Staat het zoekwoord in de titel? En omschrijft de titel duidelijk wat er op de pagina te vinden is?
Hoewel het geen rankingfactor is, kan de meta omschrijving wel helpen nieuwe bezoekers aan te trekken, en de CTR te verhogen.
Zorg dat de omschrijving maximaal 105 tekens lang is, een zoekwoord bevat en aanzet tot actie.
Voor pagina's met veel content wil je zorgen voor een inhoudsopgave. De links van een inhoudsopgave kunnen in de zoekresultaten verschijnen.
Deze links laten niet alleen zien wat er op de pagina te vinden is, het maakt je zoekresultaat visueel aantrekkelijk. En dat levert kliks op.
Een long-tail zoekwoord is een uitgeschreven vraag. "Wat is CTR precies? is een goed voorbeeld.
Op deze zoekwoorden wordt weliswaar minder gezocht, maar hierdoor is de kans op op er op te ranken hoog.
En wanneer de titel laat zien dat je exact antwoord geeft op de vraag, zal een groot deel van de gebruikers doorklikken.
Een van de meest visuele elementen in de Google-zoekresultatenpagina is de icon van je website.
Het is belangrijk dat je een favicon gebruikt die past bij je logo en de algemene branding van je site.
Daarnaast kun je kijken of je de icon kan verbeteren door deze nog herkenbaarder of duidelijker te maken.
Een hoge CTR kan bijdragen aan een betere vindbaarheid. Maar er zijn meer manieren om de SEO van je website te verbeteren.
Denk aan het doen van een goed zoekwoordonderzoek, het toepassen van linkbuilding en het schrijven van sterke SEO content.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.