
- Alles over SEO -
Website optimalisatie - 5 tips voor meer online resultaat
Wil je meer klanten aantrekken via je je website? Meer producten verkopen of opdrachten binnen krijgen?
Dan is dit artikel voor jou.
In dit artikel geef ik je 5 tips om je website te optimaliseren en daarmee betere resultaten te behalen.
Het optimaliseren van je website kost tijd, maar de resultaten zijn meer dan de moeite waard.
Ik heb de laatste jaren flink wat tijd besteed aan mijn websites.
Inderdaad: ik beheer meerdere sites.
Niet omdat ik uit alle sites omzet wil genereren, maar omdat ik webdevelopment en zoekmachine marketing interessant vind.
Ook interessant: Wat is SEO? En hoe werkt het?
Dat niet alleen.
Ik ben erop gebrand te onderzoeken waarom succesvolle websites succesvol zijn.
En waarom staan deze websites bovenaan in Google. Ik wil dat ook.
Inhoudsopgave
In dit artikel deel ik al mijn ervaring die ik de afgelopen jaren heb opgedaan als ontwikkelaar, maar ook als SEO fanaat.
Hopelijk helpen de tips jou ook om je website te optimaliseren en meer bereik te genereren.
Wat is website-optimalisatie?
Website-optimalisatie is het proces waarbij we verschillende technieken toepassen met als doel de prestaties van een website te verbeteren.
Vaak verbeteren we websites met het doel om beter vindbaar te worden in zoekmachines zoals Google en Bing.
Enkele werkzaamheden
Maar dat is niet het enige.
Een gebruiksvriendeljke website zorgt voor meer verkopen en vergroot het commerciële van je site.
Door je website te optimaliseren met je doelgroep in gedachten, win je het vertrouwen van je bezoekers, bouw je een relatie met ze op ze en vergroot je de kans om meer te verkopen.
In mijn ogen zijn er vijf belangrijke stappen die doorlopen moeten worden wanneer je je website wil verbeteren.
De verschillende stappen:
- Zoekmachine optimalisatie
- Verkoopteksten schrijven
- UX Design en social proof toepassen
- Conversie optimalisatie
Voor iedere stap probeer ik vijf toepasbare tips te beschrijven waarmee je eenvoudig je website verbeterd en het effect van je pagina's verhoogd.
Waarom is het belangrijk?
Eerst wil ik je vertellen waarom het optimaliseren van je website zo belangrijk is.
In het afgelopen decennium is internet een plek geworden waar consumenten hun aankoopbeslissingen nemen en producten kopen.
In het eerste half jaar van 2022 groeide de online bestedingen naar een duizelingwekkende 16.1 miljard euro [bron].
Het internet is dé bestemming geworden om informatie te vinden over bedrijven bij ons in de buurt.
Als je een goede website hebt zet je jezelf letterlijk en figuurlijk op de kaart en word je zichtbaar wanneer bezoekers zoeken naar relevante informatie over je organisatie.
Genoeg redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met het optimaliseren van je website.
Hoe werkt het?
Het doel van website-optimalisatie is om je site zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor zoekmachines en je bezoekers.
Dit doe je door de huidige problemen op je website te analyseren.
Je wil ontdekken:
- Waar je bezoekers tegenaan lopen
- Welke pagina's ondermaats presteren
- Welke producten goed verkopen
- En welke producten minder goed verkopen
Een snelle optie om te kijken of er iets mis is met een specifieke pagina is door te kijken naar het bounce percentage van je pagina's.
Een te hoog bouncepercentage vertelt je dat er iets mis is met de pagina, endit zorgt voor tegenvallende resultaten.
Je leest later meer over het bouncepercentage en hoe je deze kunt verlagen.
In 5 stappen je website optimaliseren
Er zijn veel verschillende benaderingen en strategieën om je website te verbeteren.
Wanneer je zoekt op Google naar manieren om je website te optimaliseren krijg je veel verschillende tips.
Maar wat werkt wel en wat werkt niet?
Of beter gezegd: welke stappen kun je zetten om in korte tijd een goed resultaat te behalen?
Hieronder heb ik de meest essentiële strategieën uitgelicht die helpen je website op verschillende gebieden te optimaliseren.
1. Verbeter de SEO van je website
Het is niet langer voldoende om een website te hebben die er goed uitziet en goed werkt op laptops en desktopcomputers.
Je wil een complete site hebben die goed rankt in de zoekresultaten.
Daarom beginnen we bij het begin en leg ik uit hoe je de SEO van je website verbeterd.
Tip #1: Onderzoek de zoekintentie
Bij het maken van je site ben je bezig met je aanbod. Wat heb je te bieden, waarvoor moeten bezoekers bij jou zijn?
Als je je website wil verbeteren moet je een stap extra zetten.
Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Welke exacte intentie zit er achter de zoekopdracht?
De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Het nadenken en het bepalen van de zoektentie helpt je met het begrijpen van de behoeften van je bezoekers.
Mogelijke zoekintenties:
- Informatie over specifiek onderwerp?
- Een bedrijf of merk?
- Producten / aanbiedingen?
- Handleidingen (how-to's)
Weet je exact waarnaar ze op zoek zijn? Dan kun je het aanbod op je website hier op aanpassen en een meer mensen bereiken die naar je op zoek zijn.
Tip #2: Check je interne links:
Intern linken is een van de belangrijkste on-page SEO-strategieën van dit moment.
Met interne links geef je aan waar de pagina's over aan. Het is dus belangrijk een goede omschrijving toe te voegen in de call to actions.
Linkjes met als tekst "klik hier" zijn dus niet SEO-vriendelijk en dienen vermeden te worden.
Tip #3: Fix je paginatitels
Ik gaf al aan dat het moment waarop je je website optimaliseert een goed moment is om de zoekwoorden op je pagina's te checken en te kijken of je pagina's voldoen aan de zoekintentie.
Daar kunnen we aan toevoegen dat het ook een goed moment is om kritisch naar je paginatitels te kijken.
- Omschrijven ze goed waar de pagina over gaat?
- Wekt het de interesse van mogelijk bezoekers?
- Maken ze potentiële bezoekers nieuwsgierig?
Naast de meta titel hebben je paginatitels grote kans te worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is dus het eerste wat mogelijke bezoekers te zien krijgen.
Een pakkende titel die interesse wekt en bezoekers nieuwsgierig maakt zorgt voor een hoger CTR.
Google zit een hoge CTR als een positief gebruikerssignaal en neemt dit mee in de overweging of ze je vaker gaan weergeven.
Tip #4: Controleer de mobiele weergave van je site
Het grootste deel van al het verkeer (52,2%) in 2021 was via mobiel apparaten.
De meeste zoekopdrachten die binnen Google plaatsvinden worden gedaan via een smartphones.
In het derde kwartaal van 2019 vond 64% van de Google-zoekopdrachten plaats op mobiel.
Hierdoor is Google overgestapt op mobile-first indexing, waarbij ze voornamelijk je mobiele pagina's indexeren en rangschikken.
Eventuele problemen kunnen je dus niet alleen potentiële mobiele conversies kosten, maar verstoren ook de zichtbaarheid van je pagina's in de zoekresultaten.
Tip #5: zorg voor snelle laadtijden
Paginasnelheid is belangrijk. Een laadtijd van 5 seconden leidt tot een bouncepercentage van 38%, en hoe langer het duurt, hoe hoger het wordt.
Het hebben van een website die snel laadt, is het eerste deel van een goede gebruikerservaring.
Paginasnelheid is ook een officiële rankingfactor van Google en kan een directe invloed hebben op de SEO van je website.
Om erachter te komen hoe snel uw site is en eventuele knelpunten en problemen, kunt je een gratis online tool gebruiken, zoals Pingdom Website Speed Test of Google's Pagespeed Insights.
2. Conversie copywriting toepassen
3. Design en social proof
4. Websitetekst aanpassen om conversies te stimuleren
De woorden die u op uw website gebruikt, zijn belangrijker dan u denkt. Ontwerp, afbeeldingen, bruikbaarheid en paginasnelheid zijn allemaal cruciale factoren, maar woorden beheersen uw boodschap.
En hoewel woorden het gemakkelijkst te veranderen zijn, kunnen ze ook het krachtigst zijn.
Casestudy's tonen voortdurend de kracht van webkopie. In één geval verhoogde het toevoegen van een enkel woord aan een kop het aantal conversies met 89,97%.
Haast u dus niet door uw inhoud. U wilt dat de tekst op elke pagina een logische routekaart biedt voor de conversieactie die u wilt dat ze ondernemen.
Om dit te doen, moet u niet alleen basistechnieken voor website-copywriting begrijpen, maar ook uw klantenbestand.
Als u de problemen, verlangens en twijfels van uw bezoekers niet begrijpt, kunt u geen reis in woorden creëren die hen naar de gewenste bestemming leidt.
Analyseer diepgaande gebruikersgegevens zoals heatmaps om het klanttraject te leren kennen en praat met bestaande klanten over hun twijfels en wat hen ervan heeft overtuigd om te kopen.
Zodra u een gebied met een zwakke kopie op uw website heeft geïdentificeerd, kunt u verschillende kopievarianten bedenken en testen op basis van wat u weet over uw klanten.
5. A/B- en multivariate tests
Als u eenmaal een probleem met uw site hebt vastgesteld, of het nu kopieergerelateerd is of niet, is A/B-testen de beste manier om uw mogelijke oplossingen in de echte wereld te testen.
Stel dat de conversieratio voor een bestemmingspagina vrij laag is en uw team denkt dat de kopie het probleem kan zijn. U kunt nieuwe, sterkere koppen en functies formuleren en deze snel één-op-één testen.
Als de nieuwe versie een statistisch significante toename in conversies oplevert, weet je dat je theorie klopte en dat je het probleem hebt opgelost.
Maar zelfs als uw nieuwe versie verliest, betekent dat niet dat u het juiste probleem niet hebt geïdentificeerd. Misschien heb je nog niet de juiste oplossing gevonden.
Daarom kan multivariate testen, waarbij meerdere mogelijke oplossingen tegelijkertijd worden getest, een goed idee zijn.
Door het origineel tegen meerdere variaties tegelijk te plaatsen, is de kans groter dat u een significante verbetering vindt.
U kunt wat u leert van tests met één pagina ook gebruiken om de rest van uw website te verbeteren.