1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. website optimalisatie tips

5 SEO tips om je Website te Optimaliseren

02 maart 2024

Wil je meer klanten aantrekken via je je website? Meer producten verkopen of opdrachten binnen krijgen?

Dan is dit artikel voor jou.

In dit artikel geef ik je 5 tips om je website te optimaliseren en daarmee betere resultaten te behalen.

Het optimaliseren van je website kost tijd, maar de resultaten zijn vaak de moeite waard.

Ik heb de laatste jaren flink wat tijd besteed aan mijn websites.

En ik heb verschillende manieren onderzocht om het effect van deze websites zo groot mogelijk te maken.

Er zijn veel verschillende benaderingen en strategieën om je website te verbeteren.

Wanneer je zoekt op Google naar manieren om je website te optimaliseren krijg je veel verschillende tips.

Maar wat werkt wel en wat werkt niet?

Of beter gezegd: welke stappen kun je zetten om in korte tijd een goed resultaat te behalen?

Hieronder heb ik de meest essentiële strategieën uitgelicht die helpen je website op verschillende gebieden te optimaliseren.

1. Verbeter de SEO van je website

Het is niet langer voldoende om een ​​website te hebben die er goed uitziet en goed werkt op laptops en desktopcomputers.

Je wil een complete site hebben die goed rankt in de zoekresultaten.

Daarom beginnen we bij het begin en leg ik uit hoe je de SEO van je website verbeterd.

Tip #1: Onderzoek de zoekintentie

Bij het maken van je site ben je bezig met je aanbod. Wat heb je te bieden, waarvoor moeten bezoekers bij jou zijn?

Als je je website wil verbeteren moet je een stap extra zetten.

Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Welke exacte intentie zit er achter de zoekopdracht?

De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht uitvoert. Het nadenken en het bepalen van de zoektentie helpt je met het begrijpen van de behoeften van je bezoekers.

Mogelijke zoekintenties:

  • Informatie over specifiek onderwerp?
  • Een bedrijf of merk?
  • Producten / aanbiedingen?
  • Handleidingen (how-to's)

Weet je exact waarnaar ze op zoek zijn? Dan kun je het aanbod op je website hier op aanpassen en een meer mensen bereiken die naar je op zoek zijn.

Tip #2: Check je interne links:

Intern linken is een van de belangrijkste on-page SEO-strategieën van dit moment.

Met interne links geef je aan waar de pagina's over aan. Het is dus belangrijk een goede omschrijving toe te voegen in de call to actions.

Linkjes met als tekst "klik hier" zijn dus niet SEO-vriendelijk en dienen vermeden te worden.

Hier beschrijf ik hoe intern linken werkt en wat voor effect het heeft op de vindbaarheid van je website.

Tip #3: Fix je paginatitels

Ik gaf al aan dat het moment waarop je je website optimaliseert een goed moment is om de zoekwoorden op je pagina's te checken en te kijken of je pagina's voldoen aan de zoekintentie.

Daar kunnen we aan toevoegen dat het ook een goed moment is om kritisch naar je paginatitels te kijken.

  • Omschrijven ze goed waar de pagina over gaat?
  • Wekt het de interesse van mogelijk bezoekers?
  • Maken ze potentiële bezoekers nieuwsgierig?

Naast de meta titel hebben je paginatitels grote kans te worden weergegeven in de zoekresultaten. Het is dus het eerste wat mogelijke bezoekers te zien krijgen.

Een pakkende titel die interesse wekt en bezoekers nieuwsgierig maakt zorgt voor een hoger CTR.

Google zit een hoge CTR als een positief gebruikerssignaal en neemt dit mee in de overweging of ze je vaker gaan weergeven.

Tip #4: Controleer de mobiele weergave van je site

Het grootste deel van al het verkeer (52,2%) in 2021 was via mobiel apparaten.

De meeste zoekopdrachten die binnen Google plaatsvinden worden gedaan via een smartphones.

In het derde kwartaal van 2019 vond 64% van de Google-zoekopdrachten plaats op mobiel.

Hierdoor is Google overgestapt op mobile-first indexing, waarbij ze voornamelijk je mobiele pagina's indexeren en rangschikken.

Eventuele problemen kunnen je dus niet alleen potentiële mobiele conversies kosten, maar verstoren ook de zichtbaarheid van je pagina's in de zoekresultaten.

Tip #5: zorg voor snelle laadtijden

Paginasnelheid is belangrijk. Een laadtijd van 5 seconden leidt tot een bouncepercentage van 38%, en hoe langer het duurt, hoe hoger het wordt.

De laadtijd van je website hangt sterk samen met de gebruikerservaring van je beozekers. En Google is heer en meester in het analyseren van de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Paginasnelheid is dan ook een officiële rankingfactor en heeft een directe invloed op de SEO van je website.

Om erachter te komen hoe snel je website is en wat eventuele knelpunten zijn, kun je gratis tools gebruiken, zoals Pingdom Website Speed ​​Test of Google's Pagespeed Insights.

2. Conversie copywriting toepassen

De content op je pagina's bepalen het succes van je website.

Een goede copywriter gebruikt de juiste woorden om de aandacht van de lezer te trekken en deze te overtuigen tot de gewenste actie over te gaan.

Sterke website copy is uiterst relevant voor je lezers en zoomt in op problemen en vragen die de bezoekers hebben.

Door vragen te beantwoorden, of door oplossingen te bieden voor de problemen van je bezoekers verhoog je de kans dat bezoekers converteren en tot aankoop of inschrijving overgaan.

5 Tips voor sterke conversie copy:

  1. Focus op de voordelen: benadruk wat de bezoeker kan verwachten te ontvangen en welke voordelen ze zullen hebben door jouw product of dienst te gebruiken.
  2. Gebruik actieve taal: maak gebruik van actieve en wervende taal om de lezer aan te moedigen tot actie.
  3. Maak het persoonlijk: spreek de lezer aan op een persoonlijke manier door bijvoorbeeld te schrijven in de tweede persoon enkelvoud (jij, jouw).
  4. Creëer urgentie: maak gebruik van tijdgevoelige aanbiedingen, schaarste of andere technieken om de lezer te motiveren tot het nemen van actie.
  5. Test en optimaliseer: blijf experimenteren met verschillende copywriting-technieken en meet het effect hiervan op conversies. Pas je teksten waar nodig aan om de conversieratio te verhogen.

Kortom, conversie copywriting is een makkelijke manier om je website te optimaliseren en de kwaliteit en het effect van je website te vergroten.

Wil je meer tips over sterke SEO content? Op deze pagina lees je er meer over.

3. Design en social proof

Een dooracht design zorgt dat bezoekers moeiteloos door je website navigeren. Ze vinden snel waarnaar ze op zoek zijn en ervaren geen enkele obstakel bij het uitvoeren van taken.

Het gebruik van goed kleurpallet, een goede paginaindeling en voldoende witruimte zorgen voor rust en overzicht. Dit is belangrijk om je bezoekers betrokken te houden.

Een sterk design dat past bij je merk zal vertrouwen uitstralen bij nieuwe en terugkeredne bezoekers.

Een goede aanvulling om vertrouwen uit te stralen is het toepassen van social-proof. Met social proof geruik je signalen die aangeven dat verschillende mensen een prettige ervaring met je website of product hebben gehad.

4. Je content aanpassen voor conversie

De woorden die u op uw website gebruikt, zijn belangrijker dan u denkt. Ontwerp, afbeeldingen, bruikbaarheid en paginasnelheid zijn allemaal cruciale factoren, maar woorden beheersen uw boodschap.

En hoewel woorden het gemakkelijkst te veranderen zijn, kunnen ze ook het krachtigst zijn.

Casestudy's tonen voortdurend de kracht van webkopie. In één geval verhoogde het toevoegen van een enkel woord aan een kop het aantal conversies met 89,97%.

Haast u dus niet door uw inhoud. U wilt dat de tekst op elke pagina een logische routekaart biedt voor de conversieactie die u wilt dat ze ondernemen.

Om dit te doen, moet u niet alleen basistechnieken voor website-copywriting begrijpen, maar ook uw klantenbestand.

Als u de problemen, verlangens en twijfels van uw bezoekers niet begrijpt, kunt u geen reis in woorden creëren die hen naar de gewenste bestemming leidt.

Analyseer diepgaande gebruikersgegevens zoals heatmaps om het klanttraject te leren kennen en praat met bestaande klanten over hun twijfels en wat hen ervan heeft overtuigd om te kopen.

Zodra u een gebied met een zwakke kopie op uw website heeft geïdentificeerd, kunt u verschillende kopievarianten bedenken en testen op basis van wat u weet over uw klanten.

5. A/B- en multivariate tests

Als u eenmaal een probleem met uw site hebt vastgesteld, of het nu kopieergerelateerd is of niet, is A/B-testen de beste manier om uw mogelijke oplossingen in de echte wereld te testen.

Stel dat de conversieratio voor een bestemmingspagina vrij laag is en uw team denkt dat de kopie het probleem kan zijn. U kunt nieuwe, sterkere koppen en functies formuleren en deze snel één-op-één testen.

Als de nieuwe versie een statistisch significante toename in conversies oplevert, weet je dat je theorie klopte en dat je het probleem hebt opgelost.

Maar zelfs als uw nieuwe versie verliest, betekent dat niet dat u het juiste probleem niet hebt geïdentificeerd. Misschien heb je nog niet de juiste oplossing gevonden.

Daarom kan multivariate testen, waarbij meerdere mogelijke oplossingen tegelijkertijd worden getest, een goed idee zijn.

Door het origineel tegen meerdere variaties tegelijk te plaatsen, is de kans groter dat u een significante verbetering vindt.

Je kunt wat je leert van de tests met één pagina ook gebruiken om de rest van je website te verbeteren.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.