1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo voor freelancers

SEO voor Freelancers: Nieuwe Klanten Werven via Google

19 februari 2024

Ben je freelancer en wil je altijd kunnen kiezen uit verschillende opdrachtgevers?

Met SEO voor freelancers zorg je dat je goed vindbaar wordt voor alle belangrijke opdrachtgever bij jou in de omgeving.

👉 Op deze pagina lees je:

  • Alles over SEO voor freelancers
  • Hoe je rankt in Google Maps
  • Hoe je een Google bedrijfsprofiel opzet
  • + nog veel meer

Op deze pagina lees je wat SEO voor freelancers is en hoe SEO zorgt dat je als freelancer dagelijkse nieuwe opdrachten kunt binnenhalen.

Als freelancer is het belangrijk om een constante stroom van opdrachten te behouden. Naast het focussen op je lopende projecten, is het slim om vooruit te kijken en te werken aan je online zichtbaarheid.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een krachtige tool die je kan helpen om goed zichtbaar te zijn en sneller in contact te komen met potentiële opdrachtgevers.

SEO voor freelancers

SEO voor freelancers is een uitstekende strategie om nieuwe opdrachtgevers aan te trekken via Google.

Voor een groot deel is SEO voor freelancers gelijk aan de standaard SEO-werkwijze, maar er zijn wat unieke invalshoeken.

Zoals je hierboven ziet ben ik met mijn persoonlijke website goed vindbaar op het zoekwoord "Website laten maken".

Want naast het optimaliseren van websites ben ik ook goed in het ontwikkelen ervan.

In deze blogpost bespreken we de voordelen van SEO voor freelancers en hoe je je freelance diensten online kunt aanbieden en meer opdrachten kunt binnenhalen.

1. Maak een Google bedrijfsprofiel aan

Een Google bedrijfsprofiel is absoluut noodzakelijk voor iedere freelancer of ondernemer.

Met een Google bedrijfsprofiel wordt je eenvoudig zichtbaar voor mensen in je omgeving.

Deze vorm van SEO wordt vaak local-SEO genoemd.

Lokale bedrijven waarbij locatie een belangrijke rol speelt zijn o.a. huisartsen, tandartsen, elektriciens, timmermannen, loodgieters en kappers.

Een Google bedrijfsprofiel is het moderne uithangbordje van je onderneming en zorgt dat mensen eenvoudig meer over je onderneming te weten komen.

Op een Google bedrijfsprofiel deel je belangrijke informatie zoals je e-mailadres, je telefoonnummer en openingstijden.

Gebruikers in de buurt zien deze vermelding wanneer ze zoeken naar termen die verband houden met je lokale bedrijf.

Deze vorm van SEO werkt goed voor freelancers omdat veel opdrachtgevers graag werken met gekwalificeerde mensen uit de omgeving.

Verder lezen: Een Google bedrijfsprofiel aanmaken

2. laat je waardepropositie zien

SEO voor freelancers draait volledig om het laten zien wat je waard bent en welke kennis je in huis hebt.

Welke diensten bied je aan? Waar ben je goed in? En vooral: wat maakt je uniek?


Hierboven zie je een informatief filmpje dat vertelt wat een Value Proposition Canvas (VPC) is en hoe je deze kunt gebruiken om de waarde van jouw product of dienst naar klanten te communiceren.

Als je je waardepropositie hebt bepaald wil je dit verwerken in de content op je website.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen.

Denk aan een sterk portfolio. Maar ook het delen van first-hand Experience via je blog is een goede manier om expertise te delen.

Schrijf artikelen over veelvoorkomende problemen, en schrijf over unieke oplossingen.

Communiceer duidelijk wat je doet, wie je helpt en waarom ze je moeten inhuren.

3. Doe een zoekwoord onderzoek

Zoekwoorden vormen een belangrijke basis van iedere SEO-strategie.

Dus ook voor SEO voor freelancers.

En het beste is, met de juiste zoekwoorden bereik je precies de juiste personen.

De eerste stap is het identificeren van je doelgroep. Wie probeer je te bereiken? Welke personen zijn op zoek daar diensten waar ze je voor kunnen bellen?

Voor deze stap ga je naar chat.openai.com.

Login en gebruik de prompt: "Ik ben freelance [vul je vak in]. Wie is mijn doelgroep? Welke problemen kent deze doelgroep? Hoe zoeken ze online naar informatie en welke zoekwoorden gebruiken ze hierbij?"

En bingo! ChatGPT geeft je relevante zoekwoorden aan. Maar dan ben je er nog niet.

Een pagina opzetten rondom een specifiek zoekwoord kost veel tijd.

Om te voorkomen dat je tijd verspilt moet je weten wat het zoekvolume van ieder zoekwoord is.

Kopieer de lijst met zoekwoorden en plak het in deze zoekwoord tool.

Je ziet nu van elk zoekwoord wat het zoekvolume van de afgelopen maand was en wat de mate van concurrentie is.

Kies hier voor de zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een lagere concurrentiescore.

Met deze zoekwoorden word je snel goed vindbaar en ervaar je snel voordeel van je SEO-investeringen.

4. Analyseer je concurrenten

Door je concurrenten te analyseren kun je nieuwe zoekwoorden vinden waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

Je krijg inzicht in de pagina's die concurrenten hebben opgetuigd en waarmee ze op dit moment hun opdrachtgevers mee bereiken.

Laten we eerlijk zijn, je bent vast niet de enige freelancers die SEO voor freelancers inzet. Het is goed om de concurrentie in de gaten te houden.

Het is simpel.

Open Google en zoek naar je directe concurrenten. Stel je voor dat je webdesigner bent in actief bent in Apeldoorn.

Je ziet dat er direct iemand goed zichtbaar is in de Google Maps listing.

Klik de website aan en bekijk de pagina.

  • Waar staat de vermelding precies
  • Hoe ziet hun website er uit
  • Welke zoekwoorden gebruiken ze?
  • Welke content hebben ze geplaatst?
  • Op welke doelgroep richt deze persoon zich?

De concurrentieanalyse tool van linktopics kan je helpen om de concurrentieanalyse te vereenvoudigen.

Door verschillende URL's van je concurrenten in te vullen zie je alle belangrijke pagina-informatie in 1 oogopslag.

5. Optimaliseer voor lokaal

Zoekmachines kunnen bruikbare informatie tonen op locale zoekresultatenpagina's.

Denk aan het deel van Google maps, de Google reviews en onder aan iedere sitelink in de resultaten.

Het is belangrijke voor freelancers op SEO schema data op te nemen zoals namen, adressen, telefoonnummers en openingstijden.

Hoe beter je deze tags vult hoe groter de kans dat je website wordt weergegevens in Google's Local Pack. Je ziet hieronder een voorbeeld van een Local Pack.

Een Local Pack, of Google Map Pack is een set van minimaal drie lokale bedrijven, maar daarbij een Map weergave en locaties.

Zoek maar eens op "pizza 's-Hertogenbosch". Je ziet de populairste pizzeria's in Den Bosch bovenaan de pagina.

Met daaronder de normale organische zoekresultaten.

Ik vertel zo hoe de sortering van de Map Pack werkt. Voor nu is het goed om te onthouden dan de sorteering specifieke regels kent.

Hiervan zijn backlinks en recensies twee factoren die tevens helpen te ranken in de normale organische zoekresultaten.

Maar andere factoren zoals NAW-gegevens (Naam, adress, woonplats) zijn veel belangrijker voor de Local Map Pack weergave.

Wat nog extra belangrijk is:

Google toont lokale zoekresultaten zelfs als gebruikers dit niet specifiek aangeven.

Als Google denkt dat gebruikers een set aan lokale zoekopdracht nodig heeft, dan tonen ze deze.

Kijk maar: ik woon in Oss. Wanneer ik zoek op "Tandarts" krijg ik direct een Map Pack te zien met lokale tandartsen.

Logisch, want de kans dat ik in Amsterdam naar de tandarts ga is klein.

6. Gebruik Google Analytics & Google Search Console

Google Analytics en Google Search Console zijn essentieel voor iedere website. Deze tools van Google helpen je om de SEO-resultaten bij te houden en bij te sturen wanneer nodig.

Om te weten of je SEO-aanpassingen werken dien je een basiszicht te krijgen in je bezoekers en verkeersbronnen.

Google Analytics is een gratis platform waarmee je eenvoudig de belangrijkste statistieken verzameld. Denk aan gegevens die laten zien hoe bezoekers omgaan met je website, conversies, demografische gegevens, browser gegevens en nog veel meer.

Naast Google Analytics is Google Search Console een belangrijke tool om in te stellen als je aan de slag gaat met de SEO van je freelance website.

Google Search Console is een omgeving waarin gegevens worden verzamelend rondom de weergave van je website in de Google zoekresultaten.

Kort gezegd laat deze data zien hoe je website wordt weergegeven in Google.

Ook worden mogelijke problemen rond het crawlen of indexeren van je website daar weergegeven.

Maar denk ook aan het toevoegen van een sitemap of het controleren van schema markup informatie.

Waar Google Analytics belangrijk is om informatie te verzamelen over je bezoekers en hoe ze met je site omgaan, is Google Search Console geschikt om erachter te komen hoe je website zich gedraagt in de SERP.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.