De Juiste Google zoektermen gebruiken voor je Website - SEO - Linktopics
  1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. google zoektermen

De Juiste Google zoektermen gebruiken voor je Website - SEO

4 mei 2022

Zoektermen bepalen waarop je gevonden wil worden... Dat is nog best lastig.

Hoe kies je de juiste zoektermen? Hoe weet je waarop je toekomstige website bezoekers zoeken?

Begrijpen wat veelgebruikte zoektermen zijn is essensieel als je goed gevonden wil worden in Google.

Sterker nog.

Als je op dit onderdeel slaagt zul je veel bezoekers op je website krijgen.

Maar het probleem is duidelijk. Negen van de tien website-eigenaren falen tijdens het bepalen van de juiste zoektermen.

Ze trekken geen of - erger nog - volledig de verkeerde bezoekers aan.

Vandaag lees je wat zoektermen zijn en hoe je de beste zoektermen voor je website kiest.

Wat zijn zoektermen?

Zoektermen zijn worden of zinnen die mensen intypen wanneer ze via Google op zoek zijn naar informatie.

Deze zoektermen (ookwel zoekopdracht) wordt door Google gebruikt om de meest geschikte zoekresultaten te tonen.

Screenshot from 2022 05 04 16 43 24


Het is je taak als website-eigenaar je website in te richten zodat Google deze weergeeft bij specifiek gekozen zoektermen.

Afhankelijk van je website richt je je op de zoekterm die je product of dienst het best beschrijft:

  • "Doorlopende reisverzekering afsluiten"
  • "Snowboard bindingen kopen"
  • "Cursus mindfulness"

Deze zoektermen laten precies zien waar je bezoekers naar op zoek zijn.

Wanneer deze bezoekers nog nooit eerder met je organisatie te maken hebben gehad, leren ze je op deze manier kennen wanneer ze zoeken via Google.

Het kiezen van de juiste zoektermen om je website op in te richten is dus erg belangrijk. Wanneer je de juiste zoektermen hebt gekozen is het tijd om je website rondom deze zoektermen te optimaliseren.

Zo trek je niet alleen veel bezoekers je website op. Je trekt precies het juiste publiek aan om je producten of diensten aan te bieden.

Hoe werken zoektermen?

Zoektermen zijn de belangrijkste schakelen tussen Google en je website.

Via Google typen mensen een zoekterm in waarnaa Google probeert het beste resultaat te tonen.

Anders gezegd.

Zoektermen helpen zoekmachines als Google te bepalen waar de content op je website over gaat en welke bezoekers ze naar je pagina's kunnen sturen.

Google weet echter niet direct waar de pagina's op je site over gaan.

Om dit te weten te komen scant Google je website. Dit proces heet crawlen. De crawlers gaan op zoek naar informatie op je pagina's om te bepalen welke zoektermen relevant zijn.

Stel je biedt yoga lessen aan in Den Haag.

De zoekterm "Yoga" is het belangrijkste woord dat aangeeft waar je site over gaat.

Bekijk het onderstaande voorbeeld. De zoekterm "Yoga" komt geregeld voor op de homepagina.

Screenshot from 2022 05 04 16 26 07

En zoekmachine zal herkennen dat de pagina over Yoga gaat en de content op pagina opslaan onder het label "Yoga".

Wanneer iemand in de toekomst zoekt op "Yoga Den Haag" zal het resultaat dat de meest relevante informatie toont voorgesteld worden.

Search results zoekterm google

Samengevat bepalen zoektermen op twee vlakken wat er gaat gebeuren:

  • De gene die zoekt ontdekt antwoorden op de gestelde vraag
  • De website ontvangt relevante bezoekers

Zoektermen bepalen waar je website over gaat en laten aan zoekmachines weten bij welke zoekopdrachten ze de bezoekers naar je website moeten sturen.

Waarom zijn zoektermen belangrijk?

Zonder zoektermen kunnen zoekmachines niet opereren en zijn er geen eenvoudige mogelijkheden voor mensen om je organisatie te vinden.

Onpage voorbeeld google serp

Elke zoekopdracht begint met een zoekterm.

En als je serieus wil inzetten op het succes van je website zijn zoektermen een belangrijke focus.

Hoe weten de mensen je anders te vinden?

Hoe waardevol zoektermen zijn

Weet je wat het mooie is aan zoektermen?

De zoektermen die mensen gebruiken leggen precies bloot wat deze mensen nodig hebben.

En het is jou taak om ze dit te geven via je website.

Maar hoe doe je dat? Hoe geef je je bezoekers waarnaar ze op zoek zijn?

Verschillende zoektermen duiden op verschillende zoekintentie. Stap 1 is het achterhalen wat de zoekintentie van een potentiële bezoeker is.

Kortom: naar welke informatie is de bezoeker op zoek?

  • Navigatie
  • Informatief
  • Commercieel
  • Transactiegericht

Verder lezen:

Meld je aan voor wekelijkse SEO-tips

Elke week nieuwe SEO, Google Ads, marketing en website optimalisatie tips direct in je mailbox.