Waarom is SEO belangrijk? | 5 Redenen om te kiezen voor SEO

25 April 2023

Het zoekverkeer via Google blijft al jaren op rij toenemen. Steeds meer mensen zoeken online naar informatie. Dat betekent een hoog aantal potentiële bezoekers voor je website.

Maar door de velen kansen is er ook een enorme mate van concurrentie. Hierdoor is het steeds lastiger om bovenaan te komen.

Waarom zou je dan toch voor SEO moeten kiezen? Welke voordelen heeft SEO tegenover het adverteren via Google Ads?

De voordelen van SEO

Ik hoor vaak dat SEO lang duurt, en dat resultaat niet gegarandeerd is. Al hoewel het waar is, doen ze teniet aan alle voordelen van zoekmachine optimalisatie.

Google verwerkt 40.000 zoekopdrachten per seconden. Dat is een enorm aantal. Een hoge positie kan dus flink wat verkeer opleveren.

Laten we kijken naar een voorbeeld. In een van mijn voorgaande projecten onderzocht ik het mogelijke verkeer op het zoekwoord "mindfulness".

Zoals je ziet zoeken er maandelijks tussen de 10K en 100K mensen op dit zoekwoord. Als ik dan even snel Google zie ik dat 31.7% van de klikken naar het eerste resultaat gaan.

Dan kun je eenvoudig uitrekenen hoeveel maandelijkse bezoekers dit ene zoekwoord je kan opleveren. We pakken het gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten.

Dat is 55.000 zoekopdrachten / 100 * 31.7% = 17.435 bezoekers per maand. Voor een enkel zoekwoord.

Als we kijken hoeveel het per klik zou kosten via Google Ads, dan zien we dat we US$ 2,00 per klik zouden moeten betalen. Dat zou betekenen dat we voor hetzelfde zoekwoord US$ 34.870 per maand zouden moeten betalen.

De voordelen van SEO

Je hebt gezien dat de kosten van Google Ads enorm kunnen oplopen en is budgettair gezien het aantrekken van organisch verkeer veel interessanter.

Maar er zijn meer voordelen te noemen.

Niet voor niets is voor een groot deel van de Frankwatching LinkedIn groep voorstander van zoekmachine optimalisatie. Voor hen is organisch verkeer de belangrijkste bron van bezoekers.

Hieronder staan meerdere voordelen van zoekmachine optimalisatie.

De voordelen van SEO:

  • Snel een hogere ROI (Return on Investment)
  • De meeste gebruikers vertrouwen de gratis zoekresultaten meer dan de betaalde resultaten
  • Kan stap voor stap toegepast worden
  • Grotere autoriteit en merkbekendheid
  • Eenmaal bovenaan bereik je een groot publiek
  • Betere meetbaarheid en analysemogelijkheden

Ken jij meer voordelen? Of vind je dat andere vormen van marketing net zo veel aandacht verdienen als SEO? Laat weten wat jij vindt.

1 . Hogere ROI (Return on Investment)

Met SEO behaal je een hogere ROI (Return on Investment) vergeleken met traditionele marketingkanalen of Google Ads.

Dit komt omdat je met SEO werkt aan een constante en duurzame stroom bezoekers zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden.

Wanneer je kiest om te adverteren betaal je per klik of voor het aantal weergaven. Hierbij kunnen de kosten enorm oplopen en zul je alleen resultaat behalen als je blijft betalen.

Zoals je hierboven ziet, levert SEO op de lange termijn dus altijd de hoogste ROI. Eenmaal bovenaan in de zoekresultaten genereer je kosteloos verkeer voor je website.

2. Meer vertrouwen

Organische zoekresultaten worden gezien als betrouwbaarder omdat ze niet worden beïnvloed door mensen die betalen voor hun vindbaarheid.

Veel mensen ervaren een betere kwaliteit wanneer ze klikken op de organische zoekresultaten.

Dit komt omdat ze weten dat Google de organische zoekresultaten sorteert op relevantie. Waarbij de advertenties voornamelijk worden verkocht aan degene die bereid is voor te betalen.

Als we duiken in de statistieken zien we dat de gemiddelde CTR van Google Search Ads 3.17% is.

Waarbij de eerste plek in de organische zoekresultaten maar liefst 27.6% van alle klikken ontvangt.

Sommige gebruikers voelen zich sceptisch ten opzichte van de advertenties. Vaak omdat ze in het verdelen slechte ervaringen hebben gehad met misleidende advertenties.

3. Verbeterde gebruikerservaring

SEO richt zich op het optimaliseren van de website, waardoor de gebruikerservaring verbetert en bezoekers gemakkelijker kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn.

SEO-specialisten investeren veel tijd in een website en werken er hard aan om snelle laadtijd te behalen, toegankelijke en leesbare content te genereren en constant na te denken hoe ze hun website kunnen verbeteren.

4. Grotere autoriteit en merkbekendheid

Daarnaast is SEO gericht op het creëren van relevante content en het opbouwen van autoriteit. Wanneer je bovenaan staat win je het vertrouwen van je bezoekers en heb je een grote kans om potentiële klanten te overtuigen.

5. Betere meetbaarheid en analysemogelijkheden

SEO biedt een breed scala aan meetbare statistieken en gegevens over het verkeer op je website en de prestaties van specifieke pagina's en inhoud. Dit geeft je de mogelijkheid om je strategie te optimaliseren en de effectiviteit ervan te meten. Dit is bij traditionele marketingkanalen minder nauwkeurig en inzichtelijk.

6. Local SEO

Locale zoekopdrachten zijn voor zoekopdrachten die gericht zijn op een specifieke locatie. Denk hierbij aan de websites van Hoveniers. De meeste hoveniers zijn werkzaam in een bepaald deel van Nederland, uitzonderingen daargelaten.

Dit betekent dat de SEO-specialist zich voor deze website concentreert op het optimaliseren van de website voor zoekopdrachten in een bepaalde geografische regio. Het zoekvolume is vaak flink lager, maar het verkeer dat wordt aangetrokken is relevant en geeft een grote kans op conversie.

Het toepassen van local SEO is eenvoudig. Als hovenier combineer je je zoekwoorden met een locatie. Dus: "Graszoden aanleggen" + "Apeldoorn". De combinaties zijn eindeloos.

2. Schaalbaar

SEO is uiterst schaalbaar omdat je de SEO werkzaamheden gericht kunt indelen. Zo kun je ervoor kiezen om de vindbaarheid te verbeteren voor een enkele locatie, een land, provisie of stad bijvoorbeeld.

Zoals het voorbeeld hierboven. Een hovenier kan zijn SEO strategie opschalen door zich te richten op meerdere zoekwoord combinaties.

Voorbeelden:

  • "Graszoden aanleggen" + "Amsterdam"
  • "Bestrating oprit" + "Tilburg"
  • "Onkruid verwijderen parkeerplaats" + "Den Bosch"

Zodra je bovenaan staat op een specifieke stad kun je de strategie opschalen en je richten op meer steden. Net zo lang tot je het volledige werkgebied van je organisatie hebt gedekt.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.