Alles over zoekmachine optimalisatie (SEO)

A
Algoritmes

Wat zijn algoritmes en hoe beïnvloeden ze de vindbaarheid van je website? Op deze pagina beschrijven we wat algoritmes zijn en hoe Google gebruik maakt van verschillende algoritmes om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen.

B
Breadcrumb

Door het gebruik van breadcrumbs kunnen gebruikers gemakkelijk terugkeren naar de vorige pagina's en hun weg vinden binnen de website. Op deze pagina leg ik uit wat een breadcrumb precies is.

C
Clickthrough rate (CTR)

Clickthrough rate (CTR) is een term die gebruikt wordt om het percentage van het aantal kliks op een link of advertentie weer te geven.

Concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is een proces waarbij een bedrijf de strategieën, prestaties en sterke en zwakke punten van zijn concurrenten onderzoekt. Binnen SEO wordt een concurrentieanalyse gebruikt om te begrijpen hoe concurrenten hun zoekmachineoptimalisatie aanpakken en om kansen te identificeren om beter te presteren in de zoekresultaten.

Core web vitals

Core Web Vitals zijn drie belangrijke statistieken die de gebruikerservaring van bezoekers op een website meten. Core Web Vitals zijn door Google gedefinieerd om de prestaties van websites te evalueren. John Mueller, Google Search Advocate, bevestigde tijdens de AMA dat de Core Web Citals van invloed zijn op rankings.

Crawlers

(Web)crawlers spelen een cruciale rol in de wereld van SEO. Crawlers worden ook wel spider, of spiderbot genoemd. De crawlers waarover we spreken hebben als doel om pagina's op het internet te vinden en te indexeren. De belangrijkste crawler waar waarover we het hebben is Googlebot

Customer journey

Een Customer Journey is de reis die een klant of prospect aflegt vanaf de eerste interactie met het bedrijf, tot de laatste interactie met het bedrijf. Hoe deze interactie eruitziet kan verschillen.

D
De Google Index

De crawlers van Google bezoeken pagina's tijdens het crawlen om de inhoud van de pagina te analyseren en op te slaan. Dit omvat de teksten, afbeeldingen en andere media op je site. Googlebot kan bijna alle soorten "content" indexeren. Met de komst van geavanceerde NLP modellen kan Google steeds beter inschatten waar websites over gaan.

E
E-E-A-T

E-A-T staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid, en het is een concept dat door Google wordt gebruikt om de kwaliteit van webpagina's en websites te evalueren.

Email outreach

Email outreach is een strategie waarbij bedrijven of individuen contact opnemen met potentiële klanten, partners, influencers of andere belangrijke personen via e-mail. Het doel van email outreach kan verschillend zijn, maar het wordt vaak gebruikt voor het promoten van producten en het verkrijgen van backlinks.

G
Google Analytics

Google Analytics is een webanalyseservice die statistieken en elementaire analytische hulpmiddelen biedt voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) en marketingdoeleinden. De dienst is onderdeel van het Google Marketing Platform en is gratis beschikbaar voor iedereen met een Google-account.

I
Interne links

Interne links zijn hyperlinks die verschillende pagina's binnen hetzelfde domein met elkaar verbindt. Interne links vertellen Google meer over de structuur van je website. In tegenstelling tot externe links verwijst een interne link altijd naar een pagina op dezelfde website.

L
Loss Aversion

Loss aversion, ook wel verliesaversie genoemd, is een cognitieve bias waarbij mensen meer waarde hechten aan het vermijden van verlies dan aan het behalen van winst. Dit betekent dat mensen de pijn van het verliezen van iets dat ze al hebben, bijvoorbeeld geld of bezittingen, veel sterker voelen dan het plezier dat ze zouden voelen bij het verkrijgen van iets nieuws.

P
Page Experience

Page Experience is een term die gebruikt wordt om de gebruikerservaring te beschrijven bij het bezoeken van een website. Het gaat hierbij om verschillende factoren, zoals de laadsnelheid van een pagina, de mobiele bruikbaarheid en de veiligheid van een website. Binnen Google Search Console wordt Page Experience als een belangrijke factor gezien voor het rangschikken van websites in de zoekresultaten.

PageRank

PageRank is een methode om pagina's op het internet te rangschikken. De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hebben dit systeem ontwikkeld aan de Stanford University. PageRank is het systeem waarmee Google de wereld zou gaan overoveren.

R
RankBrain

RankBrain is een machine learning (AI) algoritme dat Google gebruikt om de zoekresultaten te sorteren. Het helpt Google bij het begrijpen van zoekopdrachten en het helpt Google met het voorstellen van de beste zoekresultaten.

Rich Results

Rich results bes

S
SEO marketing

Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle pagina's die zich op een website bevinden. Dit overzicht wordt vaak weergegeven in de vorm van een XML-bestand dat zoekmachines kunnen lezen en gebruiken om de structuur van de website te begrijpen.

Social proof

U
UX signalen

Jaren geleden evalueerde Google de inhoud op je pagina's bijna alleen gebaseerd op backlinks. Hoe meer mensen naar je pagina's linken, des te hoger de kwaliteit van je pagina's zouden zijn. Afgelopen jaren is dus flink veranderd. Dankzij Google RankBrain heeft Google een tool in handen om de zogeheten "User Experience Signals" te begrijpen. Ze moeten hoe gebruikers omgaan met de zoekresultaten en gebruiken deze signalen om de kwaliteit van de content op de pagina's te beoordelen.