Alles over Google Bard: Googles antwoord op ChatGPT

07 February 2023

Google introduceert zijn eigen AI-tool genaamd Bard. Met deze tool hoopt Google de concurrentie aan te gaan met het enorm populaire ChatGPT. Google is al jaren koploper op het gebied van kunstmatige intelligentie, maar kunnen ze ook nu weer voorop blijven lopen?

Wat we nu weten:

  • ChatGPT is een enorm succes
  • Bing investeert in snelvaart in het bedrijf achter ChatGPT
  • Google activeert code rood en vraagt oprichters om hulp
  • Google kondigt eigen chatbot functionaliteit aan

Op 30 november 2022 lanceerde het bedrijf OpenAI een prototype van een chatbot met kunstmatige intelligentie. De chatbot is is in staat een gesprek te voeren met de gebruiker. De meest recente versie ChatGPT is speciaal ontwikkeld als chatbot en is net als de GPT-3 variant getraind op complexe taalmodellen.

ChatGPT was van ongekend succes. Binnen enkele weken bereikte het platform miljoenen gebruikers. En dit zorgde voor code rood bij Google. Dat betekent dat nieuwe producten sneller worden ontwikkeld en eerder dan gepland worden klaargestoomd voor lancering.

De grote vraag is natuurlijk hoe Google precies gaat antwoorden. Hier kwam op 6 februari 2023 een duidelijk antwoord op. Soendar Pichai CEO van Google en Alphabet kondigde op dat moment aan dat ze werken aan een eigen experimentele conversatie-AI-service.

Google's AI voorsprong

Google gebruikt kunstmatige intelligentie al jaren in producten als Google Ads en Google Zoeken. Zo lanceerde ze in 2018 het eerste BERT-model. Een werkelijke doorbraak in de wereld van de natuurlijke taalverwerking (NLP). En een kleine drie jaar later volgde een ander doorbraak: LaMDA.

Google heeft de kennis en kunde in huis en loop voorop op het gebied van kunstmatige intelligentie. Maar waarom werden ze dan zo snel ingehaald door een relatief kleine start-up? Volgens Soender Pichai komt dit omdat het risico op reputatieschade voor een gevestigd bedrijf als Google vele malen groter is dan voor een start-up.

De introductie van Bard

Google's antwoord op het ongekend populaire ChatGPT is een eigen intern ontwikkelde chatbot dat draait op basis van het Language Model for Dialogue Applications, oftewel hetzelfde model als in 2021 aangekondigd: LaMDA. Google belooft dat Bard in staat is inteligente, creatieve en up-to-date antwoorden te geven op vragen die aan Bard gesteld worden.

De uitrol van Bard begint met een lichtgewicht model dat gebaseerd is op LaMDA. De reden hiervoor is dat een kleiner model minder rekeningkracht kost en dus aan een groter publiek beschikbaar gesteld kan worden. Zoals we gewend zijn van Google willen ze nieuwe producten goed testen en feedback verzamelen van gebruikers over de hele wereld. Pas wanneer de kwaliteit en snelheid van Bard van echt Google kwaliteit is zal de chatbot gelanceerd worden voor het grote publiek.

Het voordeel van AI gestuurde producten

Google kent een rijke geschiedenis als het gaat om kunstmatige intelegintie. Zo levert de zoekgigant al jaren de meest recente en nuttige informatie van het Google Zoeken platform. Na het lanceren van BERT volgde er een revolutionair model genaamd MUM, een Multitask Unified Model welke volgens Google 1000 keer krachtiger is dan het BERT model.

Nu de ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen zet Google zijn krachtigste wapens in. Dit zijn LaMDA, PaLM, Imagen and MusicLM. En dat is niet voor niets. Waar we voorheen zochten naar eenvoudige vragen als "hoeveel toetsen heeft een piano" zoeken we tegenwoordig naar complexere en meer diepgaande informatie. Zoals "Is een piano makkelijker te leren van een gitaar, en hoe lang duurt het voordat men piano kan spelen?"

De toekomst van Google Zoeken en SEO

Nu vragen we ons allemaal af wat de ontwikkelingen precies gaan betekenen voor de dagelijkse gebruikers van de zoekgigant. En wat betekent het voor SEO? Heeft het straks nog wel nut op je website vindbaar te maken in de zoekresultaten als de chatbots het antwoord toch al hebben?

Wat de ontwikkelingen ook zijn we houden je up-to-date zodat je snel kunt schakelen op de grote veranderingen in de markt.

Bronnen:

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.