Een goed geoptimaliseerde website zorgt voor meer websiteverkeer en hogere conversies. Naast zoekmachineoptimalisatie zijn er verschillende strategieën om je website te optimaliseren en de gebruikerservaring te verbeteren.
Vraag je je af hoe je je website kunt optimaliseren? Op deze pagina lees je 10 strategieën waarmee je zelf aan de slag kunt om je website te optimaliseren en te genieten van meer bezoekers en hogere conversies.
Wil je enkel aan de slag met zoekmachine optimalisatie?
Lees dan hier uitgebreid hoe je je website hoger in Google krijgt door het toepassen van slimme zoekmachine optimalisatie technieken. Dezelfde technieken waarmee ik deze website met verschillende pagina's bovernaan de zoekresultaten heb gekregen. Zo kom je hoger in Google→
Het optimaliseren van de gebruikersinterface (UI) en gebruikerservaring (UX) van je website heeft een positieve invloed op de prestaties van je website. Het Halo Effect treedt in werking als bezoekers een positieve ervaring hebben op je website. Daarbij verhoog je het conversiepercentage aanzienlijk wanneer bezoekers je website op een makkelijke intuïtieve manier kunnen gebruiken.
Met contentmarketing trek je bezoekers naar je website door het strategisch genereren en delen van waardevolle en voor SEO geoptimaliseerde content. Deze optimalisatie strategie vergroot de merkbekendheid, betrokkenheid en autoriteit van je website. Het is belangrijk de content af te stemmen op je doelgroep. Wie zijn de personen in je doelgroep? Welke problemen ervaren ze? En nog beter, hoe kijken zij naar de wereld?
On-page SEO staat in het teken om de content op je webpagina's te optimaliseren voor zoekmachines. Zodra je de on-page SEO van je website optimaliseert weten zoekmachines beter op welke vragen je pagina antwoord geeft. Hiermee zorg je dat je pagina's hoger in de resultatenpagina's van de zoekmachine (SERP) komt.
Naast on-page SEO is technische SEO een ander belangrijk onderdeel bij het optimaliseren van je website. Met technische SEO zorg je dat zoekmachine je content eenvoudig en zonder problemen kunnen vinden. Dit doe je door technische problemen in kaart te brengen en op te lossen. Denk hierbij aan het laden van te grote afbeeldingen, lange URL-paden, slechte sitestructuur en broken links (links naar niet bestaande pagina's).
De zoekintentie is de reden achter een zoekopdracht. Waar zijn je bezoekers naar op zoek? Producten? Of informatie? Het is goed om te weten waar je bezoekers precies naar op zoek zijn, zodat je je pagina's kunt optimaliseren rondom deze behoeften. Het voorkomt dat je pagina's maakt die niet nuttig blijken te zijn. Sterker nog: het voorkomt dat je tijd verspilt aan een contentstrategie zonder resultaat. Het toepassen van een zoekwoordonderzoek helpt je ontdekken wat de zoekintentie van je ideale bezoeker is.
We zoeken allemaal online naar informatie als we met een vraag of probleem zitten. We weten dat daar waardevolle informatie te vinden is. Vaak helpen websites ons met stappenplannen waarmee we ons probleem direct kunnen oplossen. Je website stijgt direct in waarde als je in staat bent je bezoekers te helpen met unieke content. Gebruik hier niet alleen tekst voor, maar denk ook aan afbeeldingen of YouTube video's om je uitleg nog meer waarde te geven.
Iedere website is op zoek naar onze aandacht. Hierdoor loop je gevaar niet gezien te worden door je bezoekers. Dit kun je verhelpen door het inzetten van de Curiosity Gap. Met de Curiosity Gap speel je in de op nieuwsgierigheid van je bezoekers en heb je een grotere kans je boodschap over te brengen. De Curiosity Gap wordt vaak toegepast in contentmarketing en is ook de meest toegepaste optimalisatietechniek voor websites.
Feedback vanuit je bezoekers is enorm waardevol om te ontdekken hoe ze je website gebruiken, en welke functies je nog kunt optimaliseren. Het is een goede manier om de gebruikservaring te begrijpen en te herkennen waar de bottleneck zit. Je kunt feedback verzamelen met surveys door diverse tools zoals Hotjar of Posthog.
De kan is groot dat je website goed gevonden wordt op een specifieke zoekterm. Een goede techniek op je website te optimaliseren is het verbreden van het aantal zoekwoorden. Denk hierbij aan long-tail zoekwoorden en Semantic Keywords, zoekwoorden die conceptueel gelijk zijn maar verschillende door bezoekers worden gebruikt.
Tot slot is de beste websiteoptimalisatie tip het afkijken bij succesvolle concurrenten. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Succesvolle websites hebben al flink geïnvesteerd in het optimaliseren van hun website en weten hoe ze een hoog conversiepercentage kunnen behalen. Gebruik tools zoals de Linktopics SEO crawler om de pagina's van je concurrent in kaart te brengen. Kijk bij ze af, en optimaliseer je eigen website.
Maak je website beter vindbaar! Op deze pagina laat ik zien hoe je je website beter vindbaar maakt in zoekmachines zoals Google. De tips helpen je stap voor stap met het verbeteren van je online vindbaarheid waardoor je mee bezoekers aantrekt. Lees hier precies hoe je je website vindbaar maakt in Google.
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.