Wat betekent bouncepercentage?

23 augustus 2024
Inhoudsopgave

Het bouncepercentage is een statistiek die het deel van de bezoekers beschrijft dat zonder interactie je pagina heeft verlaten. Dit percentage geeft aan hoeveel bezoeken korter dan enkele seconden duren en waarbij de gebruiker nergens op heeft geklikt.

Wat is bouncepercentage?

Het bouncepercentage laat zien hoe bezoekers omgaan met je website, of ze snel de juiste informatie kunnen vinden en of ze eenvoudig door je site kunnen navigeren.

Naast een bouncepercentage heb je ook een exit percentage. 

Dat is een percentage dat aangeeft op welke pagina bezoekers je site het vaakst verlagen.

Zodra een bezoeker doorklikt naar een pagina binnen je website geldt dit niet als een bounce. Als ze vervolgens op de tweede pagina wegklikken telt dat wel als een bounce.

Bekijk hier op welke pagina bezoekers je website verlaten.

Waarom is bouncepercentage belangrijk voor SEO?

Google verzameld enorm veel data, vooral data dat laat zien hoe bezoekers met de zoekresultaten omgaan.

Klik je op een link, en kom je al snel weer terug om op de tweede link te klikken?

Dat betekent dat je van het eerst resultaat gebounced bent, wat betekent dat je niet tevreden was.

Dat betekent dat bouncepercentage zelf geen rankingfactor is. Maar het is wel een indicatie dat er iets niet goed gaat.

Je leest zo wat er mogelijk mis gaat, en natuurlijk hoe je dit oplost.

Welke factoren beïnvloeden het bouncepercentage?

Heb je last van pagina's met een hoog bouncepercentage? Dan wil je weten wat er aan de hand is.

Een hoog bouncepercentage komt vaak door:

  • Een slecht websiteontwerp
  • Langzaam ladende pagina's
  • Slechte weergave op mobiel

Als je zeker weet dat al de bovenstaande punt in orde zijn, zorg er dan voor dat de content op elke pagina aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker.

De kans is groot dat je content gewoon niet relevant of interessant genoeg is. 

Vraag je af naar welke informatie je bezoekers zoeken, welke vragen je beantwoord, en of je de bezoekers daadwerkelijk verder helpt.

Hoe kan ik mijn bouncepercentage verlagen?

Om het bouncepercentage van een pagina te verlagen, begin je met het optimaliseren van de content. De allereerst en meest eenvoudige tip die ik kan geven: zorg dat de informatie toegankelijk en leesbaar is.

Het klinkt zo eenvoudig, maar de leesbaarheid van de tekst op je pagina is superbelangrijk. Met de al korte aandachtsspannen van je bezoekers moet je er alles aan doen om het ze zo makkelijker mogelijk te maken.

Zaken als lettertype, kleurgebruik, regelafstand en witruimte kunnen een enorm verschil maken. Het zorgt dat bezoekers de informatie op je pagina kunnen scannen en snel kunnen vinden wat ze zoeken.

Zoekintentie

Zorg ervoor dat de pagina aansluit bij de zoekintentie, nuttige informatie bevat en een duidelijke structuur heeft. Gebruik hiervoor kopteksten (headings) en opsommingen en voorkom lange zinnen. 

Laadtijden

Ook wil je aan de slag met het optimaliseren van de paginasnelheid. Lange laadtijden zorgen voor frustratie en een hoog bouncepercentage. 

Comprimeer afbeeldingen, dat betekent dat de scherp, maar niet groter dan 300 kb zijn. Hoe minder MB's de bezoeker moet inladen, des te sneller de pagina zal laden. 

Interne links

Als je het bouncepercentage van je pagina's wil verlagen overweeg dan om meer interne links te plaatsen. 

Vooral op pagina's met veel informatie is het nuttig te linken naar andere pagina's binnen de site. Dit zorgt voor overzicht en hiermee geef je bezoekers de kans door te klikken en meer over je bedrijf, organisatie of onderwerp te weten te komen.

Voeg interne links toe naar relevante pagina's op je website. Dit houdt bezoekers langer op je site en verhoogt de interactie.

Gebruik de gratis zoekwoord tool

Boost SEO results with powerful keyword research

Gratis zoekwoord tool

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.