Ranking Factoren: Al de belangrijkste factoren op een rij

8 januari 2023

Wat zijn ranking factoren?

In de SEO-wereld gaat men er van uit dat Google meer dan 200 factoren gebruikt in hun algoritmes.

Deze algoritmes bepalen je positie in Google.

Het doel van SEO is om je website zo hoog mogelijk in de resultaten te krijgen.

Laten we kijken naar de verschillende SEO-factoren die de vindbaarheid van je website beïnvloeden.

Domeinlevel factoren

De domeinnaam speelt een belangrijke rol bij de bepaling of en waar je website wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Vooral merk gerelateerde zoekopdrachten leunen flink op domeinnamen.

Hoeveel invloed het domein op de positie in Google heeft is afhankelijk van twee belangrijke factoren.

Namelijk:

Nieuwe pagina's op bestaande en betrouwbare websites ranken beter dan pagina's op minder populaire sites.

De score is niet direct een rankingfactor maar wordt wel door voor SEO-specialisten gebruikt om in te schatten of een specifieke website een andere website kan overtreffen.

Maar er is meer.

Naast de DA score is een exact match een hele belangrijke factor. En dit is vrij logisch.

Dit is goed te zien bij het zoekwoord "Pizza". Hoewel Domino's pizza een domeinautoriteit van 48 heeft, verslaat de website van New York pizza ( score 40) ze eenvoudig in de zoekresultaten.

Screenshot from 2023 02 03 14 24 14

Maar let op. Google heeft de strategie herkend waarbij website-eigenaren misbruik maken van een exact match domeinnaam.

Zo vullen ze hun domeinnaam met populaire zoekwoorden in de hoop hierdoor een hogere positie te behalen.

Hiervoor hebben ze in 2017 een belangrijke update uitgerold.

Paginalevel factoren

Op pagina niveau gebeurt er veel. Niet voor niets bestaat SEO voor een groot deel uit on-page optimalisatie.

Dit betekent dat je specifiek de inhoud op je pagina's verbeterd om betere SEO resultaten te krijgen.

Een aantal belangrijke paginafactoren:

  • De paginatitel, meestal de titel in de H1 tag
  • Meta description
  • Aantal woorden op de pagina
  • Een eventuele inhoudsopgave
  • Het onderwerp en subonderwerpen
  • De diepgang van de informatie op de pagina
  • Laadtijd
  • Mobielvriendelijkheid

Zoals je ziet genoeg factoren om op al je pagina's rekening mee te houden.

Hoe je je pagina's optimaliseert om te voldoend aan al de strenge eisen lees je verderop in dit artikel.