Wat is off-page SEO? Een duidelijke overzicht

14 augustus 2024
Inhoudsopgave

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is onder te verdelen in on-page SEO en off-page SEO. Op deze pagina zoom ik in op off-page SEO, vertel ik je mijn ervaringen en laat ik zoen hoe je het zelf eenvoudig toepast.

Wat is Off-page SEO?

Off-page SEO bestaat uit werkzaamheden die voornamelijk buiten je website plaatsvinden. 

Een van de bekendste off-page SEO-strategieën is dan ook het verkrijgen van backlinks. 

Het echte doel van off-page SEO is dat zoekmachines en je bezoekers je website betrouwbaar vinden en je als autoriteit zien.

Waarom is offpage SEO belangrijk?

Off-page SEO is erg vergelijkbaar met traditionele PR (public relations). Je beheert informatie over je bedrijf of organisatie of me de relatie met het publiek en je doelgroep te onderhouden.

De informatie over je website kan wijdverspreid zijn. Denk naast backlinks ook aan reviews en recensies. 

Zoekmachines gebruiken intern de term E-E-A-T om de autoriteit van een specifieke website te beoordelen. 

E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness en wordt door Google gebruikt in de kwaliteitsrichtlijnen

Laten we kijken hoe je de off-page SEO van je website kunt verbeteren en een goede online reputatie kunt opbouwen.

1. Linkbuilding toepassen

Linkbuilding is de bekendste vorm van off-page SEO. Binnen SEO spelen backlinks een belangrijke rol in de vindbaarheid van een site.

Een backlink is een verwijzing van een website naar een andere website. Hoe meer backlinks een site heeft, hoe beter dat is. 

Al is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Een backlinks van een grote bekende site is veel waardevoller dan backlinks van onbekende sites.

Hoe waardevol een link is, wordt in de SEO-wereld vaak bepaald door de Domain Authority (DA) van een website. 

Hoewel Google zegt zo'n score intern niet te gebruiken, is het wel een goede indicatie voor je off-page strategie.

2. Contentmarketing

Met contentmarketing voor SEO schrijf of creëer je content en publiceer je dit op kanalen als LinkedIn, TikTok of YouTube. 

Dit is een goede manier om aandacht te genereren en je er expertise met de wereld te delen.

Met goede content kun je:

  • Je merkbekendheid verhogen
  • Zichtbaar worden voor je doelgroep
  • Meer websiteverkeer genereren
  • Je expertise en ervaring delen

Je zichtbaarheid op social media draagt niet direct bij aan de vindbaarheid van je website.

Anders gezegd, het is geen rankingfactor.

Maar indirect helpt het wel met je off-page werkzaamheden.

Hoe meer mensen de content op bijvoorbeeld social media te zien krijgen, hoe groter de kans dat ze de content opslaan en later vermelden op hun eigen website.

Dit resulteert in meer backlinks wat wel bijdraagt aan een betere vindbaarheid.

3. Gastbloggen

Gastbloggen is een goede manier om je content zichtbaar te maken. Met een gastblog schrijf je een artikel of blog en publiceer je deze op een externe site.

Ik heb verschillende gastblogs geschreven. Waarvan een op de grote marketing site Frankwatching. Deze publicatie leverde me in de week na het schrijven veel websitebezoekes op.

Maar ook kon ik backlinks opnemen. Door de hoge autoriteitsscore van Frankwatching kreeg mijn website ook een flinke boost.

4. Google-bedrijfsprofiel optimaliseren

Een Google-bedrijfsprofiel is gratis aan te maken en een krachtige tool om je bedrijf zichtbaar te maken in de zoekresultaten.

Er zijn twee plekken waarop je bedrijfsprofiel zichtbaar wordt.

  1. In Google Maps
  2. Als Google Knowledge Panel

Het is belangrijk dat de contactinformatie juist is. Deze worden gebruikt door Google op het profiel te tonen voor mensen nabij je locatie. 

Vaak ook local-SEO genoemd.

Ook is het belangrijk dat er reviews te zien zijn. Sterker nog. De beoordelingen zijn dusdanig belangrijk dat veel bedrijven extra campagnes opzetten om reviews te verzamelen.

Hoe meer reviews en hoe beter de scores, hoe betrouwbaarder je bedrijfsprofiel is. Dit beïnvloedt zowel de resultaten in Google Maps als in de zoekresultaten.

5. Combineer SEO met YouTube marketing

YouTube is een platform dat ik zelf nog moet ontdekken. Maar het schijnt dat YouTube een sterke invloed heeft op de off-page SEO van je website.

Het zit zo.

Het bereik van YouTube is groot en het bereik blijft ook toenemen. 

Een groot bereik is goed, maar het zorgt ook dat meer mensen naar je website zoeken via Google.

Deze zoekopdrachten zijn "branded searches". Dat betekent dat het je merk versterkt omdat het tekenen geeft van autoriteit en expertise. 

Maar zoals gezegd, ik moet deze off-page strategie zelf nog toepassen. Heb je er zelf al wel ervaring mee? Laat van je horen, ik ben benieuwd of het effectief is.

Gebruik de gratis zoekwoord tool

Boost SEO results with powerful keyword research

Gratis zoekwoord tool

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.

Deze site maakt gebruik van cookies

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.