1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. wat is content audit

Wat is een content audit en waarom is het belangrijk voor SEO?

30 december 2022

Wil je je website beter vindbaar maken en heb je gelezen dat goede content belangrijk is voor SEO?

Dan is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen.

Welke content moet je schrijven? En waar schrijf je überhaupt over?

In dit artikel vertel ik hoe je een content audit doet op een willekeurge website en hoe je hieruit inspiratie kunt opdoen om content voor je eigen website te schrijven.

sort Inhoudsopgave
  1. Wat is een Content Audit?

Uit deze audits komt naar voren welke content goed werkt in zoekmachines en vertelt je welke onderdelen het belangrijkst zijn.

Met deze informatie kun je zelf aan de slag met het schrijven van sterke SEO-teksten en heb je in no-time waardevolle content.

Wat is een Content Audit?

Een content audit is een grondige analyse van alle content op een website. Het doel van een content audit is om te bepalen welke content nuttig en relevant is voor de doelgroep van de website, en welke content verbeterd of verwijderd kan worden om de overall kwaliteit van de website te verhogen.

Kortom helpt een Content Audit om je website hoger in Google te krijgen.

Een content audit is belangrijk voor de vindbaarheid van een website, omdat zoekmachines zoals Google de kwaliteit van de content op een website meewegen in hun rankingalgoritmen.

Het zit zo:

Als een website veel waardevolle, relevante en unieke content heeft, zal deze hoger in de zoekresultaten verschijnen.

Aan de andere kant, als een website weinig kwalitatief goede content heeft of veel dubbele of irrelevante content, kan dit leiden tot lagere rankings in de zoekresultaten.

Daarom is het regelmatig uitvoeren van een content audit een belangrijk onderdeel van een goed SEO-beleid.

Maar met die info ben je er nog niet.

Door middel van een content audit kan worden bepaald welke content aangepast of verwijderd moet worden om de overall kwaliteit van de website te verhogen en de vindbaarheid te verbeteren.

Bovendien kan een content audit helpen om duplicatie van content te voorkomen en om ervoor te zorgen dat alle pagina's op de website relevant zijn voor de doelgroep van de website.

In samenvatting is een content audit een nuttig hulpmiddel om de kwaliteit van de content op een website te verhogen en om de vindbaarheid van de website te verbeteren. Het regelmatig uitvoeren van een content audit kan bijdragen aan het behalen van hogere rankings in de zoekresultaten en aan het aantrekken van meer bezoekers naar de website.

Waarom content audits belangrijk zijn

Volgens het Semrush 2023 State of Content Marketing Report voert maar liefst 61% van de marketeers twee of meer keer per jaar een content audit uit.

Content audits helpen je met:

  • Inzicht krijgen in de prestaties van je content: Ontdek hoe jouw content presteert in termen van engagement, verkeer, en conversies.
  • Identificeren van hiaten in je contentstrategie: Ontdek waar in je contentstrategie nog gaten zitten en welke onderwerpen of contenttypes nog ontbreken.
  • Weloverwogen beslissingen nemen over je content: Met de inzichten uit de audit kun je gericht beslissen hoe je je content kunt verbeteren en je bedrijfsdoelen kunt bereiken.
  • Verbeteren van je SEO: Door dubbele of verouderde content te identificeren en verwijderen, draag je bij aan een betere website-structuur en daarmee ook een betere SEO-performance.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat 53% van de marketeers die hun content actualiseerden, een stijging in engagement zagen. Daarnaast zag 49% een toename in websitebezoekers en/of betere rankings in zoekmachines.

Je website onderhouden is net als je auto onderhouden. Je zou toch ook niet met een rammelende auto eindeloze roadtrips ondernemen zonder tussentijdse checks?

Regelmatig breng je je auto naar de garage om te controleren of de banden nog goed zijn, de olie ververst moet worden en er geen andere problemen zijn.

Content audits zijn de monteurs van het internet. Wees net zo zorgvuldig met je website als met je auto.

In het volgende deel gaan we dieper in op de stappen die je moet nemen om een content audit uit te voeren.

1. Definieer je doelen en meetgegevens

Een content audit kan een omslachtig en tijdrovend proces zijn.

Daarom is het belangrijk om te beginnen met duidelijke, gedefinieerde doelstellingen om succes te meten.

De eerste stap is om na te denken over je bedrijfsdoelen.

Welke voordelen kun je behalen uit een content audit?

Wat zijn de resultaten die je wilt bereiken?

Hier zijn enkele doelen die je kunt stellen voor je website content audit:

Verbeter je SEO-resultaten

Het updaten van je content kan enorme resultaten opleveren voor je ranking en organisch verkeer.

Het is veel makkelijker om hoger te ranken voor een pagina die al in de zoekresultaten verschijnt. Zo kun je sneller meer organisch verkeer genereren en bespaar je tegelijkertijd op middelen.

Enkele content audit-tactieken voor het verbeteren van je SEO-meetgegevens zijn:

  • Verouderde en content van lage kwaliteit identificeren die geüpdatet of verwijderd moet worden
  • Je pagina's optimaliseren om aan de zoekintentie te voldoen
  • Je content met hoog potentieel uitgebreider, nuttiger en daardoor concurrerender maken
  • Interne links controleren en verbeteren

Stel voor dit doel specifieke benchmarks in. Bijvoorbeeld: "Ik wil deze blogpost van positie 30 naar de derde positie in de SERP verplaatsen voor het keyword [XX] binnen [XX] maanden."

Een manier om snelle updates door te voeren is met behulp van een SERP Gap Analyzer.

Hiermee kun je identificeren welke resultaten op de eerste pagina niet optimaal presteren.

Je kunt die analyse gebruiken om fouten in eenvoudige SEO-statistieken te identificeren en specifieke webpagina's snel te updaten.

Verhoog de betrokkenheid van uw publiek

Door uw content te verbeteren, kunt u gebruikers aanmoedigen om langer te blijven en deze te delen met anderen.

Net als bij Doel 1, moet u een specifiek doel stellen. U kunt het volgende meten:

  • Bouncepercentage
  • Betrokkenheidspercentage
  • Scrolldiepte
  • Delen
  • Vermeldingen
  • Reacties

Bijvoorbeeld: "Ik wil [XX]% toename in scrolldiepte bereiken tegen [XX] datum."

U kunt het Engagement-rapport in Google Analytics gebruiken om de betrokkenheid op de site te analyseren en patronen te identificeren.

U kunt bijvoorbeeld opmerken dat sommige pagina's een hogere betrokkenheid hebben dan andere.

Of u kunt zien dat de betrokkenheid bij bepaalde contentstukken is afgenomen.

Kijk daarnaast naar weergaven, reacties en shares op sociale media. Dit kan u helpen bij het identificeren van contentformats en onderwerpen die momentum creëren.

2. Verbeter de conversieratio

Tot slot kunt u uw content gebruiken om meer conversies en leads te genereren.

Om uw conversieratio te verbeteren, moet u beoordelen of uw content een goede gebruikerservaring biedt en geoptimaliseerd is voor conversie. Om uw pagina's te analyseren, kunt u zich afvragen:

  • Hebben ze een goede structuur?
  • Zijn ze gemakkelijk en prettig te lezen?
  • Bieden ze praktische waarde?
  • Is er een duidelijke call to action?

Zoek vervolgens naar content die de meeste leads genereert en identificeer gemeenschappelijke patronen.

Koppel uw doelen aan meetgegevens

Zodra u uw doelen hebt bepaald, koppelt u deze aan relevante contentmarketing-meetgegevens, die kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën:

  • SEO-meetgegevens: organisch verkeer, backlinks, keyword rankings, CTR in zoekopdrachten, etc.
  • Gebruikersgedragsmetrieken: paginaweergaven, betrokkenheidspercentage, bouncepercentage, etc.
  • Betrokkenheidsmetrieken: likes, shares, comments, mentions, etc.
  • Verkoopmeetgegevens: aantal leads, conversieratio's, ROI, etc.

Om bijvoorbeeld de populairste onderwerpen te identificeren, analyseert u gebruikersgedrag- en betrokkenheidsmetrieken.

Of, als u uw SEO-prestaties wilt verbeteren, controleert u het aantal backlinks en analyseert u uw rankings in zoekmachines.

Inventariseer je content

Voordat je een inventarisatie van URL's en statistieken maakt, moet je beslissen welke type content je wilt beoordelen.

Mogelijke opties zijn:

  • Blogberichten
  • Nieuwsartikelen
  • Productomschrijvingen
  • Landingspagina's
  • Externe publicaties
  • Video's
  • PDF's
  • Interactieve content (quizzen, tests, spellen)

Verzamel je URL's

Nu is het tijd om een inventarisatie op te stellen. Verzamel alle URL's van webpagina's die je wilt analyseren.

Heb je een kleine website? Dan kun je handmatig alle links toevoegen.

Voor grote hoeveelheden content kun je tools gebruiken zoals Screaming Frog.

Deze tool scant je website op SEO-problemen, downloadt honderden URL's en kan zelfs sitemaps genereren.

De tool analyseert gratis 500 URL's.

Heb je geen sitemap? Gebruik dan een tool voor het genereren van sitemaps om er één voor je website te maken.

Een sitemap is niet alleen handig voor een content audit, maar helpt zoekmachines ook om de structuur van je website te begrijpen en alle pagina's te vinden die jij belangrijk vindt.

Bekijk deze blogpost voor de beste sitemap generators en gratis WordPress plugins voor sitemaps.

Catalogiseer je content

Nadat je je URL's hebt verzameld, gebruik je een spreadsheet om ze op basis van verschillende criteria te sorteren. Dit helpt ook je team om de URL's bij te houden.

Voeg de volgende velden toe:

  • URL
  • Paginatitel
  • Doel van de pagina (bijv. "educatieve gids over het uitvoeren van een content audit")
  • Focus keywords
  • Gemiddelde positie in de zoekresultaten voor het primaire keyword
  • Backlinks
  • Content type (bijv. blogbericht, nieuwsartikel)
  • Content formaat (bijv. alleen tekst, afbeeldingen toegevoegd, video toegevoegd)
  • Funnel fase (bijv. awareness, consideration, conversion)
  • Publicatiedatum of laatste wijziging
  • Content hub (cluster)
  • Auteur

Het is ook nuttig om metadata (titel, meta beschrijving, h1) te verzamelen voor elk stuk content. Dit kan je helpen om potentiële problemen te herkennen en op te lossen.

Je content audit spreadsheet kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

3. Verzamel en analyseer data

Het verzamelen van data is een complex en langdurig proces.

Meestal moet je data uit meerdere bronnen halen en handmatig toevoegen aan je spreadsheet.

Wil je een breder scala aan data verzamelen? Dan zijn de volgende analyse-tools handig voor een content audit:

  • Google Analytics Gebruik Google Analytics om informatie te vinden over verkeer, betrokkenheid op de site en zelfs conversies.

Hiermee kun je de effectiviteit van je content schatten en de best presterende pagina's identificeren.

Ga naar je Google Analytics-account en open "Rapporten" > "Betrokkenheid" > "Pagina's en schermen".

[Navigatiemenu dat laat zien hoe je in GA4 bij het rapport "Pagina's en schermen" kunt komen]

Hier zie je een diagram. Daarmee kun je de prestaties van je content per pagina visualiseren.

Je kunt ook naar beneden scrollen om naar specifieke pagina's te zoeken en belangrijke statistieken voor elk te zien (bijv. engagement rate, weergaven en conversies).

Staat je blog in een aparte map? Typ dan /blog/ om je zoekopdracht te verfijnen.

Tot slot kun je alle data downloaden als PDF- of CSV-bestand met behulp van het pictogram in de rechterbovenhoek.

Vanaf hier kun je beginnen met het invullen van je content audit template.

Je kunt ook andere relevante data toevoegen. Tools zoals Google Search Console en Semrush Position Tracking helpen je om SEO-gerelateerde inzichten te verkrijgen.

Google Search Console

Google Search Console is ook nuttig voor SEO-gegevens.

Het laat zien hoe uw website wordt gecrawld, geïndexeerd en aan gebruikers wordt getoond.

U hoeft Google Search Console niet dagelijks te controleren, want het stuurt u e-mailupdates wanneer er problemen zijn met uw website.

U kunt het ook gebruiken om impressies en CTR in zoekopdrachten bij te houden.

Open bijvoorbeeld het rapport "Zoekresultaten" en controleer een specifieke zoekopdracht of URL.

Backlink Analyse

Als u wilt controleren hoeveel backlinks elke pagina heeft gegenereerd, gebruik dan de Backlink Analyse-tool.

Site Audit

Gebruik tot slot Semrush Site Audit om gegevens te verzamelen over de technische prestaties van uw website.

Nadat u de gegevens hebt verzameld, kan uw spreadsheet er zo uitzien:

Hoe interpreteer je de content audit gegevens?

Nu u alle gegevens op één plek hebt, is het tijd om deze te analyseren en uw volgende stappen te bepalen.

Onderzoek uw contentgegevens in hun geheel om een duidelijk beeld te krijgen van de status van de content op uw site.

Zoek naar verschillende patronen en beoordeel hoe verschillende statistieken met elkaar verbonden zijn. Bijvoorbeeld:

  • Is er content die meer verkeer genereert dan andere?
  • Zijn er pagina's waar het verkeer of andere statistieken zijn gedaald?
  • Heeft u content met hoge volumes aan verkeer, maar lage conversieratio's?
  • Ziet u algemene patronen, zoals problemen met de engagement rate?

Prioriteer vervolgens problemen en content die uw aandacht vereisen om conclusies te trekken.

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe u de gegevens kunt interpreteren:

  • Pagina's met veel verkeer, een hoog bouncepercentage en lage betrokkenheid → Dit kan betekenen dat gebruikers geïnteresseerd zijn in het onderwerp, maar dat de content hun vragen niet volledig beantwoordt.
  • Pagina's met veel verkeer en een lage conversieratio (CVR) → Dit kan betekenen dat uw content niet is geoptimaliseerd voor conversies. Mogelijk ontbreekt er een call-to-action (CTA) of staat de CTA op een onhandige plek.
  • Pagina's met weinig verkeer, maar met een hoge betrokkenheid en/of conversies → Dit kan betekenen dat de content niet is geoptimaliseerd voor zoekopdrachten. Als u het echter optimaliseert, kunt u fantastische resultaten behalen.

Groepeer uw content op basis van de belangrijkste problemen die u waarneemt. U kunt bijvoorbeeld een categorie met content met veel verkeer aanmaken die een CTA nodig heeft, of content met weinig verkeer die een SEO-audit vereist.

Houd ten slotte rekening met de verschillende fasen van de contentmarketingfunnel.

Uw "Awareness" -content trekt bijvoorbeeld vanzelfsprekend meer verkeer aan, maar heeft een lagere conversieratio.

Ofwel, uw "Consideration" -content kan minder verkeer hebben, terwijl er wel meer leads worden gegenereerd.

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.