De tijd die een bezoeker op je website doorbrengt, is een belangrijke indicatie of je website interessant genoeg is en dus goed wordt weergegeven in de zoekresultaten.
De sessieduur en gemiddelde bezoektijd zijn dus twee belangrijke statistieken binnen SEO. Niet omdat deze statistieken directe ranking factoren zijn. Maar omdat deze statistieken aangeven dat er daadwerkelijk iets mis is met de pagina of website.
En dat op zijn beurt zorgt dat zoekmachines je website niet goed weergeven.
De tijd die bezoekers op je website spenderen geeft een goede indicatie van hoe tevreden ze zijn met de informatie op je pagina's. Als bezoekers je website vroegtijdig verlaten zorgt dit voor een boog bouncepercentage. En dat is een indicatie voor Google dat je pagina's niet geschikt zijn.
In dit artikel lees je hoe je zorgt dat mensen langer op je website blijven en je zorgt voor een hogere sessieduur, gemiddelde bezoektijd en dus een lager bounce percentage.
Er zit een groot verschil tussen de totale sessieduur en de gemiddelde bezoektijd. De gemiddelde bezoektijd beschrijft de gemiddelde tijd die een gebruiker op een specifieke pagina doorbrengt.
Waarbij sessieduur de totale tijd op de website omschrijft.
Of anders gezegd. De sessieduur is een opsomming van de gemiddelde bezoektijd van alle pagina's bij elkaar. Is dit waterdicht? Niet helemaal, maar daar kom ik straks op terug.
Google berekent de gemiddelde tijd op een pagina door de totale duur van alle sessies voor een specifieke pagina te delen door het totale aantal sessies.
En zoals gezegd meet Google de tijd per pagina op een bijzondere wijze. Het begin van de meting begint uiteraard bij de eerste actie. De bezoeker landt op je pagina.
De tweede actie: het klikken op een link, het bekijken van een afbeelding of het invullen van een formulier. Google meet het verschil tussen de tijdstempels van de acties. Door de tijd die tussen de acties zit op te tellen weet Google wat de totale bezoektijd is.
De gemiddelde tijd per pagina op mijn websites is hoog.
Dit komt doordat er veel te lezen is en ik mensen zo lang mogelijk proberen te boeien.
Hoe interessanter mijn content, hoe langer mijn bezoekers blijven lezen.
Maar dat is niet het hele verhaal.
Maar de gewenste bezoektijd is sterk afhankelijk van het type website en de content op de betreffende pagina's.
Het kan ook zijn dat een hoge bezoektijd een slecht teken is. Het kan zijn dat een hoge bezoektijd een teken is dat de gebruiksvriendelijkheid van de website ondermaats is.
Je bezoekers moeten te lang zoeken naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn bijvoorbeeld.
Om deze reden kun je niet blind op deze statistiek ingaan, maar is het belangrijk dat je kijkt over wat voor pagina het gaat en wat het doel van de pagina precies is.
We gaan er nu van uit dat je de bezoektijd van je website wil verhogen. Een lage bezoektijd vertelt ons dat je bezoeker je pagina heeft gezien, maar niet tevreden is en vrij snel de pagina weer verlaat.
Tip: check of de pagina met een lage bezoektijd ook een hoog bouncepercentage kent. Deze twee statistieken gaan vaak goed samen.
Laten we kijken hoe je de bezoektijd en de sessieduur eenvoudig kunt verhogen.
Een van de gemakkelijkste aanpassingen die je kunt maken om de tijd op de tijd op pagina te verbeteren, is om te voorkomen dat je bezoekers je website verlaten. Simpel huh?
Een veelgemaakte fout is dat website-eigenaren bezoekers linkjes laten openen in hetzelfde venster.
Laat me je het uitleggen.
Maak je gebruik van interne links, dan wil je verwijzen naar informatie op een andere pagina binnen je website. In dit geval stopt de gemiddelde bezoektijd van de eerste pagina, maar loopt de sessieduur gewoon door.
Maar je wil ook (of je zou moeten) verwijzen naar informatie op externe websites. In dit geval verlaat de bezoeker je pagina en stopt de teller voor bezoektijd op de pagina. Erger nog: de sessie is, wordt ook gesloten.
Om dit te voorkomen raad ik aan alle externe links op je website te laten openen in een nieuw venster (target: blank). Gebruik je WordPress of een ander CMS? Dan vink je bij het maken van een link "Open link in a new window/tab" aan.
Maak je zelf je links aan in HTML-code? Voeg dat target="_blank" toe aan de link.
Een gemiddelde bezoekers beslist in enkele seconden of ze op je website blijven of dat ze vertrekken. De tijd waarin je je bezoekers moet overtuigen met je eerste indruk is veel te kort.
Om snel de juiste indruk te maken wil je aandacht besteden aan het ontwerp van je website. Een belangrijk deel van je website in dit geval is het deel "above the fold".
Dit is een term dat is overgenomen vanuit de printwereld. Above the fold, verwijst naar het deel van een krant dat zichtbaar is aan de voorkant wanneer de krant is opgevouwen. Dit deel is ontworpen om de aandacht van de lezer te trekken.
Op het web wordt hierbij het deel bedoelt dat de bezoekers te zien krijgt zonder hiervoor te hoeven scrollen. Bekijk dit deel eens aandachtig en check of de volgende punten duidelijk zijn:
Daarnaast is het positief wanneer de bovenstaande twee punten samenkomen in een afbeelding om de informatie kracht bij te zetten.
Je hebt het zelf vast wel eens ervaren. De website die je bezoekt, is lastig te lezen. Grote kans dat je de website hierdoor vroegtijdig hebt verlaten.
Daarom wil je dat de pagina's op je website goed leesbaar zijn. Je wil graag dat de tekst goed te lezen is. De tekst mag niet de klein zijn, maar ook zeker niet te groot. De letters moeten goed te lezen zijn, maar te grote letters zorgen dat je teveel onnodig moet scrollen.
Wat nog beter is, breek je alinea's op in gemakkelijk leesbare stukken. Dit houdt in: korte zinnen, meerdere kopteksten, opsommingen en veel witruimte. Je helpt hierbij de scannende lezers die nog steeds twijfel hebben of je pagina de informatie bevat waarnaar ze op zoek zijn.
De beste manier om de sessieduur te verhogen is simpel. Het is tevens een belangrijk onderdeel binnen SEO gezien zoekmachines dezelfde techniek gebruiken om je website te ontdekken en te beslissen waar de site over gaat.
Waar ik het over heb? Intern linken. Intern linken is een SEO-strategie waarbij je van de ene pagina naar de andere pagina binnen je website verwijst.
Niet alleen leert een zoekmachine waar je pagina over gaat. Je bezoekers kunnen eenvoudig bij de juiste informatie komen. Mocht een gebruiker niet op de goede pagina zijn beland is een interne link nog een reddingsboei. Je laat zien dat de informatie elders te vinden is en ze dus nog steeds op de goede weg zijn.
In het algemeen worden pagina's met veel content beter gevonden in zoekmachines. Er is meer om te lezen dus de gemiddelde tijd per pagina en per sessie zijn flink hoger.
Je stimuleert je bezoekers te blijven plakken als je laat zien dat er veel inhoudelijk informatie te vinden is. En het is vrij simpel. Het enige wat je moet doen is veel schrijven over een specifiek onderwerp. Hoe meer details hoe beter. Hoe meer vragen je beantwoord, hoe groter de kans dat de bezoeker antwoord vindt op zijn of haar vragen.
Inhoudelijke content is:
Een punt dat weinig uitleg vereist. Wanneer iemand langer dan een seconde op je pagina moet laden, zijn ze weg. Om deze reden wil je zorgen dat al je pagina's binnen een seconde geladen zijn en dat de bezoekers kan starten met lezen.
Aansluitend daarop: voorkom overmatig gebruik van pop-ups. Iedereen wordt er gek van en je loopt een groot risico dat je bezoekers liever op de terug knop klikken dan de pop-up te sluiten.
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.