Hoe doe je een SEO concurrentieanalyse?  - Linktopics
  1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo concurrentieanalyse

Hoe doe je een SEO concurrentieanalyse?

23 november 2023

Wil je je website hoger in Google krijgen? Dan ben je niet alleen, veel mensen zijn elke dag bezig om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

En dat is niet zo gek, een hoge positie in Google levert veel bezoekers en uiteindelijk meer omzet op.

Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Hoe zorg je dat jouw website beter scoort en voor langere tijd bovenaan in de zoekresultaten blijft staan?

Door het doen van een goede concurrentieanalyse breng je je kansen in kaart en ontdek hoe je hoe je met SEO je website bovenaan in de zoekresultaten krijgt.

Met eenconcurrentieanalyse:

  • Analyseer je de marktpositie van je concurrenten
  • Krijg je een beter beeld van je doelgroep
  • Vorm je je eigen unieke verkooppositie (USP)
  • Ontwikkel je inzicht in het gedrag van websitebezoekers
  • Neem je datagedreven beslissingen
  • Behaal je een hogere ROI met je website

Zoals je ziet, kun je met een concurrentieanalyse voor SEO kun je in korte tijd veel waardevolle informatie verzamelen die je helpt je website te optimaliseren voor Google.

Je brengt de activiteiten van de concurrentie in kaart en gebruik je deze informatie voor je eigen SEO-strategie.

segment Inhoudsopgave

    Op deze pagina lees je wat een SEO-concurrentieanalyse is en hoe je er waardevolle informatie voor je eigen site mee verzamelend.

    Wat is een SEO-concurrentenanalyse?

    Een SEO-concurrentieanalyse is een analyse waarbij concurrerende websites worden bestudeerd om de strategieën en vindbaarheid van deze websites beter te begrijpen.

    Deze informatie geeft ons meer inzicht in hoe een website zijn vindbaarheid heeft verkregen en hoe we dezelfde technieken kunnen toepassen.

    Een SEO-concurrentenanalyse verschilt niet veel van een welbekendere SWOT-analyse. Een analyse dat in de marketingwereld breed wordt toegepast.

    Schermafbeelding 2023 11 24 205328

    Laten we om een beter beeld te krijgen weer even op de SWOT-analyse inzoomen.

    SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opptertunities en Threats.

    Waarom is SEO-concurrentieanalyse belangrijk?

    Met een concurrentieanalyse voor SEO kun je eenvoudig inzicht krijgen in het zoekwoordgebruik van concurrerende websites.

    Wanneer een concurrerende website vaak bovenaan in de zoekresultaten terugkomt, geeft dit aan dat de pagina's door Google als kwalitatief en relevant worden zien.

    Door te bestuderen hoe de pagina's zijn opgebouwd, waarover er wordt geschreven en welke zoekwoorden er worden gebruikt geeft dit inzichten waarmee je aan de slag kunt om je eigen website te optimaliseren en beter vindbaar te maken.

    Hoe je een SEO-concurrentenanalyse doet

    Laten we kijken hoe we stap voor stap een SEO-concurrentieanalyse kunnen doen en waardevolle SEO-inzichten kunnen vergaren waarmee je je eigen website snel beter vindbaar maakt.

    Schermafbeelding 2023 11 23 203056
    Bron: kvk.nl

    Voor de echte marketeers verwijs ik altijd naar de concurrentiematrix.

    Het invullen van deze matrix geeft je een visueel beeld van alle plus- en minpunten van een concurrent.

    1. Identificeer de concurrenten

    Stap 1 is het in kaart brengen van je concurrenten. Dit is eenvoudig.

    Ga naar Google en typ een zoekwoord in dat gerelateerd is aan je website.

    De top 5 zichtbare pagina's zijn je directe concurrenten.

    Maar waar moet je precies op letten?

    Ik kijk in eerste instantie altijd naar drie dingen:

    • Wat voor type pagina/website is het? Denk aan een webshop, een blog, een corporate website
    • Wat is het hoofddoel? Denk aan producten verkopen, leads vergaren of winkelbezoeken genereren.
    • Is de pagina rijk aan content?

    Het laatste punt helpt mij om snel te bepalen hoe lastig het zou zijn om de website te verslaan.

    Weinig content betekent vaak dat de site zonder moeite bovenaan is gekomen en hier waarschijnlijk al een ruime tijd staat.

    In dit geval is het eenvoudig de website in te halen en de goede Googleposities te veroveren.

    2. Bekijk de belangrijkste pagina's

    Als je de eerste pagina hebt bekeken ga je kijken of er andere pagina's zijn die goed scoren in de zoekresultaten.

    De eenvoudigste manier om dit te doen is door je website te crawlen door onze pagecrawler.

    De pagecrawler bezoekt alle pagina's binnen je website en verzameld belangrijke informatie zoals interne links, afbeeldingen, zoekwoorden en onderwerpen.

    De pagina's worden gesorteerd op het aantal inkomende interne links.

    Dat betekent dat de pagina's waarnaar je het vaakst verwijst bovenaan staan.

    Deze informatie is erg waardevol tijdens een concurrentieanalyse omdat je zo in een oogopslag kan kijken welke pagina's je concurrent zelf het belangrijkst vindt.

    En weet je dus welk type pagina ook voor jouw site interessant kan zijn.

    3. Bekijk de zoekwoorden van de verschillende pagina's

    Bekijk en noteer alle zoekwoorden waarop de concurrerende website gevonden wordt.

    De zoekwoorden geven richting aan je contentstrategie.

    Ook kun je met de zoekwoorden inschatten hoeveel bezoekers de concurrente website per maand ontvangt.

    Maar naast het noteren van de zoekwoorden is het ook belangrijk om de zoekintentie te bepalen.

    De zoekintentie is naast het gebruikte zoekwoord, het specifieke doel dat bezoekers hebben waardoor ze op de site terechtkomen.

    Laten we als voorbeeld het zoekwoord "apk-keuring" pakken.

    Over het algemeen is het een commerciële zoekintentie. De zoekopdracht wordt door mensen uitgevoerd die op zoek zijn naar een garage in de buurt om een apk-keuring te laten uitvoeren.

    Maar de zoekopdracht kan ook worden uitgevoerd door beginnende automonteurs die op zoek zijn naar gedetailleerder informatie hoe ze precies een APK-keuring moeten doen.

    Dan is het geen commerciële, maar een informatieve zoekintentie.

    Er zijn 4 zoekintenties:

    • De commerciële zoekintentie
    • De informatieve zoekintentie
    • De transactionele zoekintentie
    • en de navigationele zoekintentie

    Het is vrij snel duidelijk wat de verschillen tussen de intenties zijn. Maar het is goed om hier bij elk zoekwoord over na te denken.

    Zo weet je beter wat het doel van de bezoekers is en hoe je je pagina hier het best op laat aansluiten.

    4. Identificeer onderwerpen

    Als een website sterke en relevant is, heb je meer nodig dan alleen een zoekwoord om de website te kunnen verslaan.

    Je zult in detail moeten weten welke informatie de website aan de bezoekers toont.

    Je wil weten waarom de website bestaat en met welke inhoud ze bezoekers aantrekken.

    5. Bepaal de sterke en zwakke eigenschappen

    Je haalt het meeste uit een concurrentieanalyse als je in kaart brengt wat de sterke en wat de zwakke eigenschappen van een concurrerende website is.

    Vaak beter bekend als de SWOT-analyse.

    Op deze manier weet je snel hoe je je eigen website kunt inrichten om de concurrent te slim af te zijn.

    Bij het zoeken naar sterke en zwakke eigenschappen kijk je naar verschillende criteria:

    • Het zoekwoord van de pagina
    • De lengte van de pagina (het aantal woorden)
    • De zoekintentie
    • Zoekwoordgebruik in de paginatitel
    • De schrijfstijl
    • De doelgroep

    Al deze punten geven je inzicht om je op unieke manieren te onderscheiden.

    Door simpelweg een betere site te bouwen dan de concurrenten vergroot je de kans op de toppositie en zullen de bezoekers dus als eerst bij jou terecht komen.

    7. Maak een plan om je concurrentie te verslaan

    8. Gebruik de juiste tools

    Verder lezen:

    Meld je aan voor wekelijkse SEO-tips

    Elke week nieuwe SEO, Google Ads, marketing en website optimalisatie tips direct in je mailbox.