Wil je je website hoger in Google krijgen? Dan ben je niet alleen, veel mensen zijn elke dag bezig om bovenaan in de zoekresultaten te komen.
En dat is niet zo gek, een hoge positie in Google levert veel bezoekers en uiteindelijk meer omzet op.
Maar hoe blijf je de concurrentie voor? Hoe zorg je dat jouw website beter scoort en voor langere tijd bovenaan in de zoekresultaten blijft staan?
Door het doen van een goede concurrentieanalyse breng je je kansen in kaart en ontdek hoe je hoe je met SEO je website bovenaan in de zoekresultaten krijgt.
Met eenconcurrentieanalyse:
Zoals je ziet, kun je met een concurrentieanalyse voor SEO kun je in korte tijd veel waardevolle informatie verzamelen die je helpt je website te optimaliseren voor Google.
Je brengt de activiteiten van de concurrentie in kaart en gebruik je deze informatie voor je eigen SEO-strategie.
Op deze pagina lees je wat een SEO-concurrentieanalyse is en hoe je er waardevolle informatie voor je eigen site mee verzamelend.
Een SEO-concurrentieanalyse is een analyse waarbij concurrerende websites worden bestudeerd om de strategieën en vindbaarheid van deze websites beter te begrijpen.
Deze informatie geeft ons meer inzicht in hoe een website zijn vindbaarheid heeft verkregen en hoe we dezelfde technieken kunnen toepassen.
Een SEO-concurrentieanalyse verschilt niet veel van een welbekendere SWOT-analyse. Een analyse dat in de marketingwereld breed wordt toegepast.
Laten we om een beter beeld te krijgen weer even op de SWOT-analyse inzoomen.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opptertunities en Threats.
Met een concurrentieanalyse voor SEO kun je eenvoudig inzicht krijgen in het zoekwoordgebruik van concurrerende websites.
Wanneer een concurrerende website vaak bovenaan in de zoekresultaten terugkomt, geeft dit aan dat de pagina's door Google als kwalitatief en relevant worden zien.
Door te bestuderen hoe de pagina's zijn opgebouwd, waarover er wordt geschreven en welke zoekwoorden er worden gebruikt geeft dit inzichten waarmee je aan de slag kunt om je eigen website te optimaliseren en beter vindbaar te maken.
Laten we kijken hoe we stap voor stap een SEO-concurrentieanalyse kunnen doen en waardevolle SEO-inzichten kunnen vergaren waarmee je je eigen website snel beter vindbaar maakt.
Voor de echte marketeers verwijs ik altijd naar de concurrentiematrix.
Het invullen van deze matrix geeft je een visueel beeld van alle plus- en minpunten van een concurrent.
Stap 1 is het in kaart brengen van je concurrenten. Dit is eenvoudig.
Ga naar Google en typ een zoekwoord in dat gerelateerd is aan je website.
De top 5 zichtbare pagina's zijn je directe concurrenten.
Maar waar moet je precies op letten?
Ik kijk in eerste instantie altijd naar drie dingen:
Het laatste punt helpt mij om snel te bepalen hoe lastig het zou zijn om de website te verslaan.
Weinig content betekent vaak dat de site zonder moeite bovenaan is gekomen en hier waarschijnlijk al een ruime tijd staat.
In dit geval is het eenvoudig de website in te halen en de goede Googleposities te veroveren.
Als je de eerste pagina hebt bekeken ga je kijken of er andere pagina's zijn die goed scoren in de zoekresultaten.
De eenvoudigste manier om dit te doen is door je website te crawlen door onze SEO-website crawler.
De website crawler bezoekt alle pagina's binnen de website en verzameld belangrijke informatie zoals interne links, afbeeldingen, zoekwoorden en onderwerpen.
De pagina's worden gesorteerd op het aantal inkomende interne links.
Dat betekent dat de pagina's waarnaar het vaakst wordt verwezen bovenaan staan.
Deze informatie is erg waardevol tijdens een concurrentieanalyse omdat je zo in een oogopslag kan kijken welke pagina's je concurrent zelf het belangrijkst vindt.
En weet je dus welk type pagina ook voor jouw site interessant kan zijn.
Na het crawlen van de website kun je een pagina aanklikken. Er verschijnt een scherm waarin je links de keuze kunt maken voor Keywords.
Hiervoor moet je wel even inloggen met je Googleaccount.
Na het inloggen zie je alle zoekwoorden die aan de pagina gekoppeld zijn.
Naast verschillende zoekwoorden zie je ook het zoekvolume en de gemiddelde Cost per Click per zoekwoord.
De CPC geeft aan hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen om bovenaan te staan voor dat specifieke zoekwoord.
Als een website sterke en relevant is, heb je meer nodig dan alleen een zoekwoord om de website te kunnen verslaan.
Je zult in detail moeten weten welke informatie de website aan de bezoekers toont.
Je wil weten waarom de website bestaat en met welke inhoud ze bezoekers aantrekken.
Je haalt het meeste uit een concurrentieanalyse als je in kaart brengt wat de sterke en wat de zwakke eigenschappen van een concurrerende website is.
Vaak beter bekend als de SWOT-analyse.
Op deze manier weet je snel hoe je je eigen website kunt inrichten om de concurrent te slim af te zijn.
Bij het zoeken naar sterke en zwakke eigenschappen kijk je naar verschillende criteria:
Al deze punten geven je inzicht om je op unieke manieren te onderscheiden.
Door simpelweg een betere site te bouwen dan de concurrenten vergroot je de kans op de toppositie en zullen de bezoekers dus als eerst bij jou terecht komen.
7. Maak een plan om je concurrentie te verslaan
8. Gebruik de juiste tools
Boost SEO results with powerful keyword research
Gratis zoekwoord tool
Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.
Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Wil je je voorkeuren aanpassen, klik dan op ‘Zelf instellen’. Door op ‘Alle cookies toestaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.