
- Alles over SEO -
SEO Checklist voor 2023: Alle SEO tips voor je Website
Wil je zeker zijn van een top positie in Google?
Op deze vind je een uitgebreide SEO checklist die je helpt om overal aan te denken en je website in een goede conditie te brengen.
Want alleen de beste worden bovenaan weergegeven.
1. Meld je website aan bij Google Search Console
Google Search Console is de krachtigste tool om te gebruiken als je op zoek bent naar SEO tips. Dat niet alleen. Google Search Console levert alle tools waarmee je een betere vindbaarheid realiseert.
Denk hierbij aan:
- Het laten zien waar je in Google staat
- Op welke zoekwoorden je gevonden wordt
- Hoevaak je wordt weergeven
- Of er problemen zijn bij het indexeren van je pagina’s
De lijst van mogelijkheden is eindeloos. In een later artikel schrijf ik alles over Google Search console en hoe je de tool inzet om de SEO van je website te verbeteren.
Wil je je website aanmelden bij Google? In het artikel "je website aanmelden bij Google" lees je stap voor stap hoe je dit doet.
Maar natuurlijk is er meer dan alleen Search Console. Er is een andere tool die super waardevolle informatie biedt waarmee je je website eenvoudig verbeterd.
2. Installeer Google Analytics
Waar Search Console laat zien hoe bezoekers je website weten te vinden, laat Google Analytics zien hoe je bezoeker zich gedragen.
Je ziet:
- Welke pagina’s ze bezoeken
- Hoeveel tijd ze op je site doorbrengen
- Via wek apparaat ze je website bezoeken
- Vanaf weke andere websites ze af komen
- En andere statistieken zoals de bouncepercentage, gemiddelde bezoektijd en pagina’s per sessie.
3. Check je sitemap.xml in Search Console
Oké eerst, wat is een sitemap?
Een sitemap is een XML bestand dat een volledige weergave kent van alle beschikbare pagina’s op je website. In de sitemap staan de URLs die door bezoekers en Google benaderd mogen worden.
Met een sitemap geef je aan welke URL’s Google moet crawlen en indexeren. {linkjes naar crawlen en indexeren}.
4. Is je site met zowel www. als zonder www. te bereiken?
De beste SEO experts krijgen vaak als tip: “avoid duplicated content”. Oftewel voorkom gedupliceerde content.
Wanneer je website via zowel www. als zonder www. prefix benaderd kan worden loop je het gevaar dat Google al je pagina’s onder duplicated content schaart.
Het www. stukje dat voor de URL van je website staat is een subdomein. En je staat vrij om subdomeinen te gebruiken. Echter dient hier uitsluitend unieke content op gepubliceerd te worden.
Check dus of de www. variant van je website correct wordt geredirect door middel van een 301 redirect. Dit vertelt Google precies weke versie van je website correct is. Zo hoef je je geen zorgen te maken over duplicated content.
5. Kijk of Google je pagina’s kan indexeren (in Search Console)
In Google Search console kan je goed zien welke pagina’s door Google gezien worden. Onder het kopje “coverage” zie je alle valide pagina’s óf pagina’s die errors bevatten.
Als je belangrijkste pagina’s niet worden geïndexeerd hebben we als Tip om te onderzoeken wat het probleem is en dit zo snel mogelijk op te lossen.
7. Dubbelcheck je website beveiliging (https, SSL-certificaat)
8. Gebruik SEO-vriendelijke URL’s
9. Bekijk eventuele foutmeldingen van je website
10. Spoor crawl problemen op in Search Console
11. Check je pagespeed score bij Google
12. Test je website via Google Lighthouse (Google Chrome)
13. Doe een schema.org markup test
14. Check de bestandsgrootte van je afbeeldingen
15. Spoor dubbele pagina titels en omschrijvingen op
16. Test je website op verschillende apparaten (desktop, tablet en mobiel)
17. Test je website in verschillende browsers (Browserstack)
18. Test het contactformulier van je website
19. Vraag een vriend of kennis voor feedback
20. Herhaal alle bovenstaande punten eens per maand
21. Is je site mobielvriendelijk? (Google mobile friendly test)
22. Test het contactformulier op je website!