1. Home
  2. keyboard_arrow_right
  3. seo checklist

SEO Checklist voor 2024: Alle SEO tips voor je Website

02 maart 2023

Wil je zeker zijn van een top positie in Google en sta je op het punt een nieuwe website of pagina te lanceren?

Dan wil je niet dat deze fouten bevat ⚠️

Op deze pagina vind je een uitgebreide SEO checklist die je helpt om je pagina's goed voor te bereiden voor dat je ze gaat publiceren.

We gaan zorgen dat je pagina's in topconditie zijn en helemaal zijn voorbereid om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. 🏆

Ik ben Dennis Adriaansen en de afgelopen 10 jaar heb ik aan meer dan 100 websites gewerkt, en vroeg of laat kreeg ik het verzoek om deze websites bovenaan in Google te krijgen.

Omdat er zoveel mis kan bij het lanceren van je website of het publiceren van een pagina, heb ik voor mezelf een SEO checklist om te zorgen dat ik niets vergeet en alles op rolletjes gaat.

👉 Op deze pagina beschrijf ik alle belangrijke punten van de checklist.

Waarom is een checklist belangrijk?

Een technisch foutje op je website kan je flink wat posities in Google kosten. Sterker nog. Ik worstel op dit moment zelf met een flinke drop in mijn rankings.

Ik besloot dit jaar mijn domeinnaam te wijzigen, en ik maakte een fout op een van mijn best bezochte pagina's.

Het resultaat? Ik verloor mijn toppositie en bungelde ergens onderaan de eerste pagina van Google.

📉 Ik ging van ruim 2100 naar een magere 100 bezoekers per maand.

De gemaakte fout had eenvoudig voorkomen kunnen worden als ik een duidelijke checklist voor handen had.

Wil je weten hoe het afloopt en hoe ik stap voor stap het verloren verkeer ga terug winnen? Schrijf je dan in voor mijn SEO nieuwsbrief.

Hier houd ik mijn lezers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

1. Meld je website aan bij Google Search Console

Google Search Console is onmisbaar om het SEO succes van je website te meten. Niet alleen laten zie je op welke zoekwoorden je site vindbaar is, je krijgt ook meldingen wanneer er problemen zijn gevonden tijdens het crawlen van je website.

In Search Console staat:

  • Op welke zoekwoorden je gevonden wordt
  • Hoe vaak je pagina's worden weergegeven in de zoekresultaten
  • Hoe vaak er geklikt wordt op je links in de SERP
  • Of er problemen zijn bij het crawlen en indexeren van je pagina’s

De lijst van mogelijkheden is eindeloos. In een later artikel schrijf ik alles over Google Search console en hoe je de tool inzet om de SEO van je website te verbeteren.

Wil je je website aanmelden bij Google? In het artikel "je website aanmelden bij Google" lees je stap voor stap hoe je dit doet.

Google Search Console is echt het beginpunt van je checklist. Heb je je website geverifieerd? Dan kun je door met de volgende punten op de checklist.

2. Check je sitemap.xml in Search Console

Oké eerst, wat is een sitemap? Een sitemap is een XML bestand dat een volledige weergave kent van alle beschikbare pagina’s op je website.

In de sitemap staan de URLs die door bezoekers en Google benaderd mogen worden.

Met een sitemap geef je aan welke URL’s Google moet crawlen en indexeren. Hoe dit precies werkt, lees je in het artikel over SEO.

In Google Search Console kun je goed in de gaten houden welke URL's de zoekmachine heeft gecrawld en welke URL's problemen geven tijdens het crawlen.

Ook krijg je e-mailnotificaties als er problemen optreden tijdens het indexeren van je pagina. Een veelvoorkomende fout is het laten staan van no-index tags.

Websites in aanbouw mogen nog niet door Google worden geïndexeerd. Hiervoor gebruiken ontwikkelaars de no-index meta tag.

Helaas wordt er nog wel eens vergeten deze tag te verwijderen.

Dit kan er voor zorgen dat de huidige vindbaarheid verloren gaat, of dat de pagina nooit zichtbaar zal worden in de zoekresultaten.

Open Search Console, klik op pages en bekijk onder het tab "Not Index" wat de reden is dat pagina's niet zijn geindexeerd.

4. Is je site met zowel www. als zonder www. te bereiken?

Belangrijk! ⚠️ Check je of je website naar het de juiste versie wordt doorverwezen.

Je kunt je website namelijk publiceren met of zonder een www. prefix.

Het maakt voor je vindbaarheid vrij weinig uit welke optie je kiest, maar je moet er een kiezen en zorgen dat de gehele website naar de juiste versie verwijst.

Wanneer je pagina's met zowel www. als zonder www. prefix bereikbaar zijn zal Google dit beschouwen als losse websites. En dit levert later problemen op bij het verdelen van linkwaarde over je pagina's.

5. Check de HTTPS versie van je website

Iedere website dient in 2023 voorzien te zijn van een SSL-certificaat. Dit certificaat zorgt dat gegevens veilig van en naar de server worden verstuurd.

HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en is een beveiligde versie van het HTTP-protocol waarmee gegevens tussen een website en een webbrowser worden uitgewisseld.

In 2014 gaf Google aan tests uit te voeren waarin ze een HTTPS certficaat opnemen rankingfactor.

Maar dat is niet eens het belangrijkste. Wanneer je website geen certificaat bevat, of het certificaat ongeldig is, tonen browser grote waarschuwingen die aangeven dat de website niet veilig is.

Dit kan ten kosten gaan van waardevolle bezoekers en je zoekmachine rankings laten verdwijnen.

6. Gebruik SEO-vriendelijke URL’s

Check of alle pagina's op je website zijn voorzien van SEO-vriendelijke URL's.Een SEO-vriendelijke URL is kort en krachtig en beschrijft wat er op de pagina te vinden is.

Onze tip: maak gebruik van slugs in plaats van ID's. Dit geeft de URL daadwerkelijk betekenis en is goed leesbaar voor je bezoekers.

Een goede URL-structuur draagt bij aan de vindbaarheid van je nieuwe website omdat het overzichtelijke structuur aanbrengt. Kies bijvoorbeeld om pagina's onder de juiste categorie te plaatsen.

De categorie is zichtbaar in de URL en voor de bezoekers eenvoudig te gebruiken om door je website te navigeren.

7. Check je pagespeed score bij Google

De laadtijd van je website is een belangrijk onderdeel van de Core Web Vitals van je website. En deze hebben een directe invloed op je vindbaarheid. Cor Web Vitals zijn namelijk rangschikkingsfactor omdat ze in hoge mate de gebruiksvriendelijkheid van je website beïnvloeden.

Ga naar https://pagespeed.web.dev/ en vul een URL van je website in.

PageSpeed insights draait verschillende tests op de URL en geeft de pagina een score voor mobiel en desktop.

Wil je als nieuwe website ranken in de zoekresultaten? Zorg dan voor een minimale score van 90 voor alle onderdelen.

8. Doe een schema.org markup test

Schema markup is extra code die aan de HTML van een webpagina wordt toegevoegd om zoekmachines te helpen de content op je pagina's beter te begrijpen.

Wanneer de schema markup geldig is kan dit zorgen dat je wordt weergegeven in de Rich Snippets, ofwel de visueel aantrekkelijke en informatieve weergave van zoekresultaten op Google.

En dit kan veel kliks opleveren.

Het opnemen van schema markup is geen garantie dat de informatie ook echt wordt weergegeven in de zoekresultaten. Maar om zeker te zijn dat alles in orde is raden we aan de schema.org markup op je website te testen.

Ga hiervoor naar de Rich Results test van Google en vul de URL van een pagina URL in waarop schema markup is toegevoegd.

14. Check de bestandsgrootte van je afbeeldingen

15. Spoor dubbele pagina titels en omschrijvingen op

16. Test je website op verschillende apparaten (desktop, tablet en mobiel)

17. Test je website in verschillende browsers (Browserstack)

18. Test het contactformulier van je website

19. Vraag een vriend of kennis voor feedback

20. Herhaal alle bovenstaande punten eens per maand

21. Is je site mobielvriendelijk? (Google mobile friendly test)

22. Test het contactformulier op je website!

Wil je hoger in Google komen?

Linktopics laat zien hoe je je website eenvoudig hoger in Google krijgt en meer verkeer naar je website krijgt.