Website optimaliseren voor Google: Alles over SEO

27 maart 2022

De eerste paar pagina's van Google zijn de beste billboardruimte ter wereld. Als het gaat om bereik en organische ROI, kan geen ander marketingkanaal het vergelijken.

Toch investeertslechts 17% van de kleine bedrijven in zoekmachineoptimalisatie (SEO)volgens een recent rapport. Wat geeft?

SEO is de bewezen manier om bezoekers voor uw bedrijf te genereren. Ter herinnering, SEO is de technische en creatieve processen die de zichtbaarheid van uw website voor zoekmachines verbeteren.

In theorie concurreert elk online bedrijf om de zoekwoorden in hun branche en een toppositie op de resultatenpagina's van zoekmachines (SERP's).

SEO is echter geen toeval. Het vereist speciale aandacht voor trefwoorden, inhoud, backlinks en webdesign.

Weet je nog dat 83% van de bedrijven geen SEO nastreeft? Uw kleine bedrijf kan de zoekrangschikking omhoogschieten met een beetje onderzoek, geduld en webinhoud van hoge kwaliteit.

Hier is een beginnershandleiding in 5 stappen om gevonden te worden, verkeer te genereren en leads te genereren met SEO:

  1. Voer marktanalyse uit
  2. Onderzoek trefwoorden om te targeten
  3. Creëer en optimaliseer inhoud voor SEO
  4. Verhoog uw zichtbaarheid met off-page SEO
  5. Test en meet voor SEO-succes

1. Voer uit Marktanalyse

Wat is uw doelmarkt? Wie is uw doelgroep? Welke taal gebruiken ze om naar uw product of dienst te zoeken? Een effectieve SEO-strategie is geworteld in de behoeften en wensen van de klant.

Stel dat u lederen meubels verkoopt. Om de meest gekwalificeerde leads te genereren, moeten uw zoekwoorden specifieker zijn dan 'lederen meubels'. Stel vast of mensen zoeken naar 'leren fauteuils', 'leren fauteuils' of misschien 'lederen meubelsets'.

Stel vervolgens een lijst op met de meest waarschijnlijke zoektermen. Onderzoek indien nodig uw klantenbestand.

Concurrentieonderzoek zal ook duidelijk maken welke zoektermen het meest relevant zijn. Met tools zoals SEMRush en KeywordSpy kunt u de zoekwoordrangschikkingen van andere bedrijven bekijken. Dit geeft u een idee van welke zoekwoorden u kunt concurreren en hoe u uw SEO-strategie het beste in de markt kunt positioneren.

2. Onderzoek Trefwoorden om u te richten op

Trefwoordonderzoek en -analyse is van cruciaal belang voor het identificeren van uw lijst met trefwoorden en woordgroepen. Dit omvat de long-tail-zoekwoorden - zoals "leren sectionele bank" - die de meest geïnteresseerde en gekwalificeerde leads zullen genereren.

U kunt Google Keyword Planner gebruiken om de zoekrangschikking van trefwoorden, woordgroepen, meervoudsvormen, enkelvoud en spelfouten te bekijken. Onthoud dat het uw doel is om de exacte taal die wordt gebruikt te repliceren, zelfs als deze onjuist is.

Hieronder zien we de meest relevante zoekresultaten voor "lederen meubels" in de Zoekwoordplanner, gesorteerd op uitgave en zoekvolume.

Stel een lijst samen met de meest relevante en frequente zoekopdrachten die passen bij uw aanbod. Hoe verhouden deze zich tot de zoektermen die u in uw concurrentenonderzoek heeft ontdekt? Probeer eventuele dekkingstekorten in zoekwoorden of woordgroepen te benutten, aangezien dit u de gemakkelijkste manier biedt om te scoren met uw SEO-inhoudsstrategie.

3. Creëer en optimaliseer inhoud voor on-page SEO

Investeren in hoogwaardige website-inhoud is cruciaal voor SEO-succes. Om SEO te laten functioneren, heeft het trefwoorden nodig om door te zoeken. Inhoud is wat deze zoekwoorden levert.

Inhoud is een zogenaamde "on-page" of "paginaniveau" factor. Het is ook een van devan Google drie belangrijkste rangschikkingsfactoren.

SEO-geoptimaliseerde inhoud is:

  • Langer in plaats van korter. Neil Patel ontdekte dat de beste SERP-resultaten voor blogs meer dan 2.000 woorden waren. Hoe uitgebreider het bericht, hoe beter het de aandacht van de gebruiker vasthoudt, het aandeel vergaart en de SEO verbetert.
  • Eenvoudig en samenhangend. Google Rankbrain bepaalt de waarde van inhoud door zijn leesbaarheid. Gemakkelijk te consumeren inhoud zal ook uw prioriteit bij sitebezoekers verbeteren.
  • Gevuld met backlinks. Backlinks worden gemaakt wanneer een andere site naar de jouwe linkt. Verkeer dat afkomstig is van meer gezaghebbende domeinen, zal uw SEO-ranking verbeteren en uw website geloofwaardiger maken. De onderstaande afbeelding laat zien hoe belangrijk deze siteverwijzingen zijn voor uw positie.
  • Recent en consistent. De Google Cafeïne-update geeft de voorkeur aan recente of bijgewerkte inhoud, net als lezers. Topwebsites voorzien gebruikers allemaal van een stroom van actueel materiaal.
  • Prominent met zijn trefwoordgebruik. Topposities in zoekresultaten zijn gecorreleerd met het gebruik van trefwoorden in de eerste 100 woorden van pagina-inhoud.
  • Gebruik trefwoorden in titels, metatags en URL's. Een grondig gebruik van trefwoorden is van cruciaal belang om de concurrentie te overtreffen. Gebruikers zien graag trefwoorden in de titels, metatags en URL's, omdat het hen laat weten dat ze op de juiste pagina staan.
  • Vol met trefwoorden en varianten - organisch. Zoekwoorddichtheid is relevant, maar niet oververzadigd. Dankzij het Hummingbird-algoritme kon Google een paginaonderwerp met minder zoekwoorden begrijpen. De beste inhoud maakt gebruik van natuurlijke taal, inclusief synoniemen en langetermijnzoekwoorden.
  • Boordevol trefwoorden voor de afbeeldingstags. Voeg trefwoorden toe aan afbeeldingstitels, alternatieve tekst en bijschriften. Zorg ervoor dat de taal beschrijvend en informatief is voor gebruikers in Google Afbeeldingen.
  • Beschikbaar voor zoekmachines via sitemap. Help Google uw website te indexeren door een sitemap in te dienen. Gebruik voor maximale doorzoekbaarheid de webmasterhulpprogramma's om zowel een XML- als een HTML-versie van uw websites te maken.
  • Geïntegreerd binnen een gebruikerservaring van hoge kwaliteit (UX). Webdesign en informatiearchitectuur zijn een factor in SEO-rankings. Per slot van rekening wil niemand een site bezoeken die lijkt op de Netscape Navigator uit 1997. Om de beste SEO-rangschikking te garanderen, moet u een website maken die gemakkelijk te gebruiken en te navigeren is.

4. Verhoog uw zichtbaarheid met off-page SEO

Off-page SEO zorgt ervoor dat uw zoekwoordonderzoek en het maken van inhoud niet verloren gaan. Trefwoorden en inhoud zijn nutteloos zonder webverkeer om ze relevant te maken.

Off-page SEO omvat het promoten van uw inhoud op verschillende "off-page" platforms.

Dit zal helpen om uw siteverkeer te vergroten en waardevolle backlinks te verzamelen. Houd er rekening mee dat de nummer 1 rangschikkingsfactor van Google backlinks is. Je krijgt een serieuze SEO-boost als een van deze geloofwaardige sites naar jou linkt.

Hier zijn enkele manieren om uw SERP-positie te verbeteren met backlinks, uw domeinautoriteit (DA) te verbeteren en verkeer te stimuleren met off-page SEO.

  • Deel berichten op sociale media: hoe uitgebreider uw berichten worden gelezen, hoe beter. Social media-tools zoals Buffer kunnen u helpen dit proces te automatiseren.
  • Neem contact op met bloggers: als een invloedrijke blogger in uw ruimte naar u linkt, zal uw rangschikking stijgen. Dit zal ook uw lezersbestand uitbreiden. Probeer een relatie met deze influencers tot stand te brengen door in contact te komen met hun inhoud en die van jou vervolgens aan hen voor te leggen.
  • Schrijf gastposts: Met gastposts kunt u uw bedrijf promoten via andere branchepublicaties of andere bedrijven. Zorg ervoor dat u een link naar uw site opneemt in de artikelvoettekst. Gebruik GuestPostTracker om blogs te vinden die gastberichten accepteren.
  • Dien antwoorden in op Quora: Met 4,6 miljoen geregistreerde gebruikers kan Quora een geweldige bron zijn voor webverkeer. Vermijd promotietaal hier en geef waardevolle antwoorden aan lezers in uw ruimte. Voeg een link toe naar een overeenkomend blogbericht op uw site en in uw profielbiografie.
  • Reageer op andere blogs: als het gaat om blogbetrokkenheid, geef dan voordat je krijgt. Blogcommentaar in uw niche helpt om relaties op te bouwen met andere bloggers, gericht siteverkeer te genereren en ervoor te zorgen dat uw site herhaaldelijk wordt geïndexeerd.
  • Draag bij aan blogplatforms: Medium, StumbleUpon, Indiblogger en nog veel meer zijn geweldige plaatsen om uw beste inhoud onder een geïnteresseerd publiek te verspreiden.
  • Maak videocontent: door uw inhoud naar YouTube te vertalen, krijgt u toegang tot 3 miljard dagelijkse gebruikers. Google geeft tegenwoordig prioriteit aan video, dus bereik uw publiek met leuke en leerzame video's die betrekking hebben op uw merk.

5. Test, meet en pas aan voor SEO-succes

SEO is altijd in beweging, dus u moet regelmatig de impact van uw SEO-strategie beoordelen. Dit betekent het analyseren van uw webverkeer, de individuele prestaties van zoekwoorden en uw positie in zoekmachines.

Houdt u gelijke tred met uw doelen voor webverkeer, zoekpositie of conversies? Gebruik de basislijn van voordat u uw SEO-strategie implementeert en controleer vervolgens elke week de resultaten.

Met tools zoals RankTrackrsiteposities en Moz kunt uper locatie bijhouden, uw concurrenten volgen en in kaart brengen voor SEO-succes.

SEO-strategie voor beginners

SEO-succes kan niet van de ene op de andere dag worden bereikt. Om effectief te zijn, vereist een SEO-strategie zowel een initiële investering als een voortdurende inspanning. Om de zoekresultaten te beklimmen, investeer je tijd en aandacht in je on- en off-page SEO-elementen.

Woon snel eventuele SEO-updates bij, houd uw positie in de loop van de tijd bij en blijf uw strategie verfijnen. Indien effectief, zal de zichtbaarheid die u verkrijgt bij uw publiek zeer winstgevend zijn.