Dit zijn de 5 marketing trends voor 2024 - Linktopics
Blog 26 november 2023

Dit zijn de 5 marketing trends voor 2024

Nieuwe technologieën en veranderende consumentenbehoeften zorgen voor een continue stroom aan veranderingen in de marketingwereld. Ook in 2024 staan marketeers voor nieuwe uitdagingen. Maar wat gaan de grootste veranderingen worden? En welke impact hebben deze?

1. Short-form content

Short-form content is een van de meest geconsumeerde vorm van content op dit moment. Short-form content is content dat binnen enkele seconden te consumeren is. Het werkt erg goed om de aandacht te trekken en vast te houden. Maar dat is niet het enige voordeel.

Voorbeelden:

  • TikTok / YouTube short video's
  • Tweets
  • LinkedIn posts
  • Pinterest

Het toepassen van short-form content is in 2023 verdubbeld. Niet gek want je hebt met Short-form content niet alleen een enorm groot bereik, je hebt ook de ruimte om te experimenteren met verschillende ideeën. Werkt een idee niet? Dan kun je deze snel opvolgen met een nieuwe versie.

Youtube shorts image

Daarnaast biedt short-form content een perfecte manier om herhaling toe te passen zonder dat dit als irritant wordt ervaren. En dit is iets waar marketeers al jaren naar op zoek zijn. Om deze reden verwacht ik dat short-form content in 2024 de boventoon gaat voeren en we nog meer informatie consumeren zonder het daadwerkelijk door te hebben.

2. AI

Taalmodellen zoals ChatGPT en Google Bard zullen volgend jaar ook niet te ontkennen zijn. De modellen zullen binnen de marketing breder ingezet worden en er zullen bredere toepassingen beschikbaar gemaakt worden.

De taalmodellen helpen verschillende teams op de werkvloer. Denk aan het schrijven van formele persberichten, het schrijven van webteksten en het opstellen van unieke social media uitingen.

3. Virtuele en augmented reality

Virtuele en augmented reality wordt steeds breder toegepast. Toch heeft de grote doorbraak nog op zich laten wachten. Maar met de komst van Apple Vision is de kans op doorbraak enorm gegroeid.

Veel bedrijven gingen Apple voor, zo heeft Meta al een derde versie van de Meta Quest bril. En ook was de Meta-verse een tijdelijke hype. Maar dit lijkt vooralsnog niet tot een doorbraak te leiden.

Apple vision pro

Apple zou hier aankomend jaar zomaar verandering in kunnen brengen. Apple Vision is een aankomende AR-headset van Apple. Het is een combinatie van virtuele realiteit (VR) en aangevulde realiteit (AR), waardoor gebruikers digitale inhoud kunnen bekijken en interactie kunnen hebben met de echte wereld.

4. Focus op duurzaamheid

Dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt voor de consument is geen geheim. Uit onderzoek blijkt zelfs dat organisaties met een hoge ESG-score beter presteren op de (middel)lange termijn en dat klanten en medewerkers ze positiever beoordelen.

Duurzame keuzes voor de werkvloer

Het wordt steeds belangrijker te laten zien dat je als organisatie duurzaam ondernemen belangrijk vindt, en natuurlijk te laten zien hoe je dat dan doet. Niet alleen helpt dit werknemers aan te trekken in een krappe arbeidsmarkt. Het helpt ook om een specifieke doelgroep aan je merk te verbinden.

5. De ultieme customer experience

In 2024 wordt de ultieme customer experience steeds belangrijker voor bedrijven. Klanten verwachten dat bedrijven hen een persoonlijke, relevante en probleemloze ervaring bieden. Dit betekent dat bedrijven moeten innoveren en nieuwe technologieën moeten omarmen om aan de verwachtingen van hun klanten te voldoen.

Een van de belangrijkste trends in 2024 is de personalisatie van de customer experience. Bedrijven moeten in staat zijn om hun klanten op een persoonlijke manier te benaderen, gebaseerd op hun individuele behoeften en voorkeuren. Dit kan worden gedaan door gebruik te maken van big data en artificial intelligence (AI).

share
Meld je aan voor wekelijkse SEO-tips

Elke week nieuwe SEO, Google Ads, marketing en website optimalisatie tips direct in je mailbox.